Afgelopen jaar(juni) ben ik gaan samenwonen. Zowel m'n partner als ik werken 5 dagen in de week, dus overdag hebben we de verwarming en dergelijke uitstaan. We moesten maandelijks een tarief van ongeveer €86,- betalen. Nu heb ik afgelopen week de eindejaarsafrekening ontvangen waar we te horen kregen € 50,- retour zullen ontvangen. Daarbij werd een nieuw maandbedrag vermeld van maar liefst € 136,- een stijging van € 50,-.
Bij informeren van de klantenservice van Nuon kreeg ik helder verhaal, alleen klopt dit (in mijn geval) niet. Ik heb in de periode begin 2 juni t/m 25 oktober maar 800 Kwh elektriciteit en 185 m3 gas verbruikt, ik begreep dat dit heel laag is. Maar aangezien we overdag nauwelijks energie verbruiken, zou dit niet raar zijn.
Als ik dit jaarlijks doortrek zou m'n energieverbruik jaarlijks op 800/145 dagen x 365 dagen x marge(20%) = ongeveer 2400 Kwh elek. en 185/145 dagen x 365 dagen x marge (20%) = ongeveer 560 m3 gas
Als ik dit dan invoer op bijvoorbeeld www.gaslicht.nl en daar mijn huidige leverancier met soort product kies, kom ik op ongeveer € 85 euro uit. Of te wel het bedrag dat ik maandelijks betaalde.
Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil niet overstappen naar andere leverancier, maar maandelijks 50 euro meer betalen als dit achteraf onnodig blijkt lijkt me ook niet nodig. Of gebruik ik mogelijk onrealistische verbruiksgegevens??
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoger termijnbedrag energie Nuon
Re: Hoger termijnbedrag energie Nuon
Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden, dat in de afgelopen periode de zomer heeft gezeten, en je de winter nog moet krijgen. Vandaar dat je berekening voor het gasverbruik per jaar niet correct is.
Je zal in de winter veel meer gas verbruiken als in de afgelopen periode
Je zal in de winter veel meer gas verbruiken als in de afgelopen periode
Ik leef in dezelfde situatie (met z'n 2, 5 dagen in de week werken en dus overdag alles uit) en betaal 137 euro per maand. Dat is inclusief waterschap (Eneco int dat hier, 11 euro).
De verwachting is wel dat we iets terugkrijgen volgend jaar, maar niet heel veel denk ik.
Nuon kijkt naar het verleden van de woning en daarop baseren ze hun termijnbedrag. Ik denk dat je voor de zomer een redelijk bedrag hebt betaald, maar dat je er in de winter bij in zou schieten als je het op 86 euro zou houden.
Ik meende dat je als vuistregel mocht hanteren dat je in de winter periode 2 derde van je totaal verbruik noteert.
Overigens is het bij ons 's morgens nu nog 18 graden in de woning door omliggende appartementen Dat scheelt een slok!
De verwachting is wel dat we iets terugkrijgen volgend jaar, maar niet heel veel denk ik.
Nuon kijkt naar het verleden van de woning en daarop baseren ze hun termijnbedrag. Ik denk dat je voor de zomer een redelijk bedrag hebt betaald, maar dat je er in de winter bij in zou schieten als je het op 86 euro zou houden.
Ik meende dat je als vuistregel mocht hanteren dat je in de winter periode 2 derde van je totaal verbruik noteert.
Overigens is het bij ons 's morgens nu nog 18 graden in de woning door omliggende appartementen Dat scheelt een slok!
Ik leef samen met 1 kind en ik betaal ook een bedrag van 132 euro.Ik ben alleen in de avonduren thuis en in de weekenden ben ik ook niet thuis.Maar je kunt beter het bedrag iets hoger laten staan.
Want hou er wel rekening mee dat per januari de tarieven ook weer zullen stijgen.En zoals ook al wordt aangegeven je hebt nu wel de zomermaanden gehad maar de winter maanden moeten nog komen.En dan verbruik je wel wat meer.Je moet er rekening mee houden dat je echt 2/3 van het totale verbruik voornamelijk in de winter maanden verbruikt.Dus het is n iet zo raar dat ze het termijnbedrag hebben verhoogd.
Want hou er wel rekening mee dat per januari de tarieven ook weer zullen stijgen.En zoals ook al wordt aangegeven je hebt nu wel de zomermaanden gehad maar de winter maanden moeten nog komen.En dan verbruik je wel wat meer.Je moet er rekening mee houden dat je echt 2/3 van het totale verbruik voornamelijk in de winter maanden verbruikt.Dus het is n iet zo raar dat ze het termijnbedrag hebben verhoogd.
Een en ander is al verklaarbaar beargumenteerd. Te weten: het betreft vooral de zomermaanden waarover uw jaarafrekening valt.Als ik dit jaarlijks doortrek zou m'n energieverbruik jaarlijks op 800/145 dagen x 365 dagen x marge(20%) = ongeveer 2400 Kwh elek. en 185/145 dagen x 365 dagen x marge (20%) = ongeveer 560 m3 gas
Nu hebt uzelf al een berekening gemaakt.
Met betrekking tot elektriciteit kan dat aardig kloppen, echter mbt gas waag ik het zeer te betwijfelen.
Aangezien u zomers namelijk de kachel niet aan hebt, en dus eigenlijk alleen maar kookgas en douche gas verbruikt, kunt u op dat gasverbruik niet een jaarberekening loslaten. Zelfs de 20% marge klopt dan niet meer.
Verder bent u beiden 's avonds en in de weekenden gewoon thuis.
En zoals gebruikelijk is het gasverbruik 's winters altijd afhankelijk van het weer. Wel/niet vorst, sneeuw, wind etc.
136,= acht ik absoluut geen vreemd of exhorbitant hoog termijnbedrag. In juli 2008 zijn de energieprijzen voor met name gas aanzienlijk gestegen en dit zal in januari 2009 weer plaatsvinden.
Uw termijnbedrag is zo goed als overeenkomstig mijn termijnbedrag. Tevens zijn de 'thuis/werk situaties' erg gelijkend. Het ene jaar krijg ik wat terug, het andere jaar moet ik een gering bedrag bijbetalen.
Gemiddeld verbruik (het fluctueert jaarlijks nml wat):
Gas 2000m3
Elektra: 2000 KwH
Het feit dat een termijnbedrag door en leverancier verhoogd of verlaagd wordt zie ik niet als reden om dan maar eens te gaan switchen van leverancier. Immers, termijnbedragen kunnen altijd door de consument aangepast worden. Waarbij wel in acht moet worden genomen dat indien u het verlaagd (meer dan 5-10%), deze verlaging dan voor uw eigen risico is. Dit betekent dat, mocht u bij de jaarafrekening een bijbetalen moeten doen maar u kunt dat bedrag niet in een keer ophoesten een betalingsregeling veelal uitgesloten is.
Aan het einde van de rit (lees jaarafrekeningtijd) zult u toch moeten betalen voor uw daadwerkelijke verbruik. Dan maakt het niet uit of daar nou Nuon, Eneco, Essent of weet ik welke leveranciernaam aan verbonden is. Aan de hand van dat jaarverbruik zal dan weer een nieuw termijnbedrag vastgesteld worden.
Mijn visie is dat u er zeker niet bij gebaat bent indien u een jaar lang een te laag termijnbedrag voorgeschoteld gaat krijgen, en dan vervolgens een forse bijbetaling moet gaan doen.
Dan is het geluid weer anders en hoppah,.....weer switchen?
Begrijp me goed, het is geen aanklacht tegen u als persoon, alswel een kritische opmerking mbt de veel gelezen uitlating:
Termijnbedrag is te hoog, ik ga/wil/denk aan switchen.
-
- verified
Geachte MiTe,
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u niet tevreden bent over de vaststelling van uw termijnbedrag door Nuon.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u opnemen, om na te gaan of het bedrag aangepast kan worden. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Het contractrekeningnummer staat bijvoorbeeld op acceptgiro's of op de jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met het contractrekeningnummer hebben derden geen toegang tot uw klantgegevens.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
De Nuon medewerker
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u niet tevreden bent over de vaststelling van uw termijnbedrag door Nuon.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u opnemen, om na te gaan of het bedrag aangepast kan worden. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Het contractrekeningnummer staat bijvoorbeeld op acceptgiro's of op de jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met het contractrekeningnummer hebben derden geen toegang tot uw klantgegevens.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
De Nuon medewerker
Beste Nuon medewerker,
daar heb ik geen bezwaar tegen. Ik neem aan dat u of mijn Contactnummer. Een eventueel contactrekeningnummer heb ik niet bij de hand. Mijn Contractnummer is 003006728243.
Met vriendelijke groet,
MiTe
daar heb ik geen bezwaar tegen. Ik neem aan dat u of mijn Contactnummer. Een eventueel contactrekeningnummer heb ik niet bij de hand. Mijn Contractnummer is 003006728243.
Met vriendelijke groet,
MiTe