LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
rambelje
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 aug 2006 15:52

Re: Efexor

Ongelezen bericht door rambelje »

Ik heb tot nu toe niet gedronken. Maar ik ben wel blij te weten dat ik wat mag drinken.

Ik heb zeer weing last van bijwerkingen.
Het eninge waar ik soms last van heb is tegen die tijd dat hij is uit gewerkt, dat ik dan begin tegapen.

het_dwergje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2008 22:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door het_dwergje »

hallo allemaal,

Ik ben vandaag begonnen met efexor, omdat ik seroxat niet goed verdroeg. in 2 maanden meer dan 5 kg aangekomen..
Ik heb de minimale dosis hoor, 37.5 mg.
En ik ken dat gevoel van schokjes en tintelingen in het gelaat en weinig tot geen gevoel in je lichaam hebben.
Dit heb je ook als je een paar dagen geen seroxat slik.. Ik ben zo ziek geweest van het weekend dat ik niets kon eten of drinken.. ik heb net 3 uur geleden de eerste efexor genomen, duizelingen weg, die zapjes zijn weg in mijn hoofd, tintelingen ook, voel me ook weer stuk beter,.. zo onlogisch, het is zooi, maar het zorgt er wel voor dat we ons beter voelen.. pfff...

Knowie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2008 12:18

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Knowie »

Hoi,

Ik slik al een aantal jaar Efexor. De reden dat ik hieraan begon is dat ik na de ziekte van Pfeiffer nog steeds zo enorm moe was dat ik niet normaal kon functioneren. Ik slik al die tijd de 75 mg. Ben nu zelf begonnen met afbouwen. Ben terug gegaan naar 60 mg. Hoe? Gewoon door 15 mg niet te slikken en dus af te wegen elke dag. Heb heel veel bijverschijnselen: duizeligheid, dubbel zien, moe, heel heel erg moe en begin inderdaad weer emoties te krijgen. En dat bij maar een hele kleine mindering. Ik zie het haast niet zitten om verder af te bouwen. Ben nu al zo moe dat ik haast niet in staat ben om te werken. Verder moet ik opletten wat ik doe, want door duizeligheid wil ik nog weleens omvallen. Ik snap dat die bijwerkingen minder worden, maar als ik na het stoppen van de Efexor weer zo extreem moe blijf heb ik geen idee hoe ik dat op moet lossen!

Graag hoor ik jullie ervaringen!

Loek86
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2008 19:20

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Loek86 »

Hallo allemaal,

Sinds anderhalve week heb ik veel lichamelijke klachten die volgens de huisarts voortkomen uit psychische 'problemen' (hysterische scheiding van mijn ouders, nieuwe baan, vader met kanker, nieuw huis in een nieuwe plaats).

Een week lang heb ik mezelf heel ellendig gevoeld (hyperventileren, angst om bijvoorbeeld alleen te zijn en de hele dag door hevige zenuwachtigheid). De dokter heeft mij efexor 75mg. voorgeschreven (maandag), maar ik ben nog steeds niet begonnen.

Ik voel me al beter dan vorige week en morgen ga ik zelfs weer een ochtend naar mijn werk.

Ik ben niet depressief, maar ik heb nu angst/paniekaanvallen, omdat ik bang ben dat ik 'het' (hyperventileren) weer krijg.

Weet iemand hoe ik dit kan overwinnen zonder efexor? Ik denk namelijk dat ik dat nog niet nodig heb!!

Knowie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2008 12:18

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Knowie »

Zoek professionele hulp bij een psych oid. Begin aub niet aan de Efexor, dan haal je jezelf nog veel meer ellende op de hals!

het_dwergje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2008 22:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door het_dwergje »

loek,

als jij zelf vind dat het beter gaat, begin er dan inderdaad nog niet aan! ik kan je aanraden om een dagboek bij te gaan houden, met hoe je je voelt, en hoe bepaalde dingen je humeur beïnvloeden. Zo kan je er ook achter komen waardoor je het op momenten zwaarder hebt als andere momenten. Maar, met wat je allemaal schreef in dat korte stukje, je hebt ook wel bizar veel mee gemaakt! geen wonder dat je angst/hyperventileer aanvallen hebt!

Ikzelf kan je wel zeggen, deze zooi (alle antidepressiva's) zijn echte zooi, je denkt dat je er niet aan verslaafd bent, omdat je niet gelijk merkt als je er eentje niet genomen hebt. maar als je het een paar dagen niet neemt, dan is het serieus bal, ik dacht echt dat ik verschrikkelijk ziek was, maar het waren dus grootendeels afkick verschijnselen van een ander antidepressiva!

en inderdaad, wat knowie zegt, praat met een psycholoog, het kan ook gewoon bij maatschappelijk werk (dit wordt beter en langer vergoed door ziekenfonds). dat is wel een belangrijk punt, daar is je dagboek heel handig voor, want dan hoef je niet alles weer te vertellen. dan staat het al goed verwoord in je boek..

heel veel succes van mij (en ik denk van iedereen die hier leest en/of schrijft)!!!

X
Ik

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

@Loek

Ik ken veel van wat je zegt.. Wel spanning maar geen depressieve klachten. Ik heb zelf ook een heftige scheiding meegemaakt, een klaplong gehad, mijn moeder verloren na een lang ziektebed en dat allemaal in 5 jaar tijd.. Dit terwijl ik in een heftige studententijd zat met ook de nodige onrust en alcohol.

Ik worstel nu al een jaar of 5 met chronische hyperventilatieklachten en kan je vertellen dat Effexor alleen helpt als tijdelijk middel. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen..

Ik ben het laatste jaar veel bewuster geworden van wat me mankeerde.. En veel rust veel praten kan goed werken.. Alhoewel het nog zo vaak erg zwaar is...Als je zonder kan doe het dan zonder,, want afkicken van dit soort medicijnen is misschien wel zwaarder dan het eerste gevoel.

Zelf ben ik nu met 5 weken al bezig met verlagen naar een minimale dosering.. (de helft van 37,5mg).. Ik heb de laatste dagen erg veel spanning in mijn lijf.. Ook woede, extreme vermoeidhied, zeer heftig transpireren en onrust zijn dingen waar ik nu erg last van heb..Hoort schijnbaar bij het afkicken maar het duurt nu al wel 5 weken.

Af en toe zo vervelend... Wanneer gaat het nu eens over!

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Beste Bram,

Ik herken wat je zegt ik ben gelukkig nu van efexor af al zo'n 7 weken. Ook geen last van depressieviteit maar af en toe van angst/onzekerheid. Ook de woede herken ik, zelf houd ik er rekening mee dat het wel zo'n 2 a 3 maanden kan duren voordat je helemaal clean bent. Ik merk dat ik slecht tegen stress kan, dan ontplof ik richting mijn vriendin. Ik ben een druk baasje en moet zorgen dit te minderen en een paar tandjes terug te schakelen. Ook de regelmaat helpt net als sporten. Ben nog wel gevoelig voor situaties b.v. drukte op werk. Vandaag een begrafenis gehad en voel me daardoor best vervelend.
Houdt vol allemaal en heb geduld!

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

Dat doe ik zeker... Maar het blijft wel pittig... Altijd die spanning voelen.. Het zal idd nog max 2 maanden duren..

Wat bij mij ook goed helpt is veel slapen ;) en ook yoga of andere ontspanning..

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Beste mensen, ik zit nu een aantal weken al weer op 37,5 mg en dat gaat goed. Ik voel me door de band genomen prima. Daarbij komt dat ik nu elke morgen na het opstaan 20 minuten op een stepapparaat flink beweeg. Dit bevalt me heel goed, omdat ik minder moe ben en de dag veel beter doorkom (zonder erge dipjes van vermoeidheid). Over het algemeen is mijn stemming goed, maar kan soms kort door de bocht zijn als ik stress ervaar. Moet goed opletten dat ik beweging neem en regelmatig eet. De volgende stap is om 37,5 mg te halveren, maar ik ga daar niet te snel mee beginnen, omdat ik me nu goed voel.
groetjes Antonie

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

Een goede tip voor mensen die met spanningsklachten zitten.. *chronische hyperventilatie en dus altijd een onrust/spanning voelen"

Ga aan Yoga doen.. Heb dat van de week een keer gedaan en moet zeggen dat ik echt een stuk ontspanner ben.. Ineens het gevoel dat er in mij iets vast zat.. en nu weer los is gekomen..

Zo had ik altijd spanning in de buik en dat is nu zeker voor 20% afgenomen.. Kun je nagaan, na 1 x 1,5 uur Yoga...

paula393
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2008 18:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door paula393 »

hoi ik heb gister efexor xr 75 mg van de doktor gekregen ik heb vandaag al 1 capsule geslikt maar ik nadat ik al deze berichten negatief op dit forum heb gelezen ben ik er nu hard over aan het denken om het dan ook maar bij deze ene te laten
wat is jullie advies

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

dag Paula,

Ik weet natuurlijk niet goed wat voor klachten je precies hebt.. En ook ken ik je niet als persoon. Dus altijd gevaarlijk om op afstand advies te doen he ;)

Maar ik kan je wel een paar algemene tips geven als je twijfelt. DMV vragen: Het zijn de volgende:

Kun je op dit moment nog functioneren. Op je werk danwel prive?

Hoe lang heb je al last van klachten?

Wat heb je tot nu toe gedaan om van je klachten af te komen?

Waar denk je zelf dat de oorzaak ligt?

Zijn er dingen die je moet gaan veranderen (en die je ook kan veranderen) in je leven om je minder slecht/gespannen te voelen?



Voor een aantal mensen (ook voor mij) was het niet slecht een jaar AD te slikken. Je kunt namelijk hierdoor weer in balans komen. Wel is het zo dat je ook daadwerkelijk wat zult moeten veranderen in je leven. (meer emotie tonen, assertiever worden, meer rust pakken, beter naar je gevoel luisteren of wat dan ook)

Let wel dat je ook ooit weer van zo'n medicijn af moet en dat mocht je zonder ook uit dit isoloment kunnen komen (bijv. door Yoga, Haptonomie, psycholoog, trimmen, of wat dan ook), dan moet je dat zeker doen.

Maar nogmaals, voor een deel van de mensen is tijdelijk AD goed om een isoloment te doorbreken. En mocht je dan een jaar Efexor gaan slikken.. zorg dat je, als je wilt stoppen, je zeker niets forceert en lekker langzaam afbouwt. Dit voorkomt namelijk een hoop ellendige dagen.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hi,
Nog ff laten weten dat ook ik inmiddels druk aan het afbouwen ben. Van de 150 mg naar 6 weken 75 mg en nu al een week op 37,5 mg. Het gaat eigenlijk heel goed. Alleen wel heel moe. Nu dus weer 6 weken op 37,5 mg en dan naar 0. Moet zeggen gaat tot nu toe super!
Iedereen sterkte gewenst. jrs66

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

Zelf heb ik vandaag echt een kl**te dag gehad.. Was het hele weekend al niet lekker maar vandaag veel aan t hyperventileren. Was echt weer vreselijk.. Eerder teruggegaan van mijn werk omdat het gewoon echt niet meer ging.

Voelde me zo rusteloos.. Ik hoop dat het bij het afbouwen hoort.. maar maak me daar wel zorgen om omdat het nu al mijn 9e week is en er tot nu nog niet zo;n erge terugval heb gehad..

Was zelfs zo erg dat ik niet eens wist wat ik kon gaan doen.. slapen lukt dan niet, tv kijken ook niet, sporten durf ik bijna niet als ik me zo ellendig voel.. (onder de mensen komen vind ik dan vreselijk)

uiteindelijk maar een goede vriend gebeld en zijn we eerst gaan praten en daarna 1,5 uur gaan wandelen...


Herkent iemand zo;n grote teruggang na afbouw? Heb namelijk het idee dat ik dit veel heftiger heb dan andere afbouwers. Ik ben dus afgebouwd van 37,5 naar 17,5 (deel de helft van 37,5 naar 17,1/4 om zo nog langzamer af te bouwen..) Maar nog geeft het zo;n heftige reactie..

LTV
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2008 21:08

Re: Efexor

Ongelezen bericht door LTV »

Ik ben aan het afbouwen met Efexor. Moest vandaag studeren, maar het schiet niet op, ben constant misselijk, heb een licht gevoel in mijn hoofd, waardoor ik me slecht kan concentreren. Het liefst kruip ik in bed en doe ik niets anders dan slapen. Toch is ook slapen niet geweldig, ik wordt vaak om onverklaarbare reden wakker. Zijn er mensen die hier ook erge last van hebben? Ik kon er niet meer tegen, en heb toch weer gekozen om mijn normale dosis (150 mg.) te slikken, zodat ik in ieder geval kan studeren...

Bram, ik kan me voorstellen dat je reactie erg heftig is, hopelijk kun je het volhouden, want de klachten die je hebt horen echt bij het afbouwen/afkicken. Goed van je dat je een vriend opgezocht hebt om wat steun te hebben. Hopelijk gaat het komende week beter met je.

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

HA LTV,

Thanks voor je bericht.. Zo hebben we hier toch steun aan elkaar met zijn allen..

Allereerst over jou.. Wellicht moet je er voor kiezen om pas af te gaan bouwen als de tijd er enigsins voor is.. Wellicht in een grote vakantie.. Hou er rekening mee dat het min. (zoals SvG ook aangeeft) 3 maanden kan duren..Doe het dus in periodes dat je weinig hoeft te studeren of college's hoeft te volgen.

Over mezelf

Mijn huisarts heeft mij doorgestuurd naar een P om onder zijn begeleiding te gaan afbouwen. Ik weet namelijk dat ik ook erg heftig heb gereageerd op het beginnen met efexor en schijnbaar zie je dit dan ook terug in het afbouwen.. Ik wil zeker doorgaan want merk dat ik het echt wil. Wat ik wel heb gedaan op advies van de huisarts (en op mijn eigen gedachten) is tussen het afbouwen door nu 2 maal de oude dosering te gebruiken en ik moet zeggen dat helpt me eigenlijk heel erg goed. Voel me een heel ander mensen. Sta weer gewoon voor mezelf in.. Wat de afgelopen dagen toch echt niet meer het geval was... Was zo angstig, onrustig enz.

Ik vind het overigens wel erg fijn dat ik er open over ben geweest naar vrienden en familie. Zo zijn er al een aantal vrienden langs gekomen en ook mijn familie heeft me de afgelopen dagen goed gesteunt. Want zo'n afbouw moet je zeker niet alleen doen.

Wat ik overigens ook van mijn huisarts heb gekregen zijn, 30 seresta's (rustgevers) deze ga ik nu op momenten gebruiken dat het afbouwen erg zwaar is..

Al met al zal ik nog wel een paar terugvallen krijgen denk ik... (hopelijk alleen niet zo zwaar als de laatste). Puur in theorie kan dat ook niet omdat ik al 9 weken bezig ben en het dus ongeveer max. 12 weken kan duren.

Wel weet ik wat ik nu moet doen:

*In mijn achterhoofd meteen beseffen dat het door het afbouwen komt.
*Een seresta innemen.Of misschien wel 2 8)
*Vrienden opzoeken en er overpraten... En het liefst iets gaan doen met ze.. (bijv. lange wandelingen maken ofzo)

Groeten en succes allen met afbouwen! En besef een ding dat een AD een hulpmiddel is en geen wondermiddel. Besef ook dat als je overgevoelig reageerde op het begin van Efexor je dat ook zal gaan doen in de 3 maanden dat je ermee wilt stoppen. Gellukkig niet de hele 3 maanden maar wel met tijd en wijlen.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hé nu 8 weken clean gaat redelijk. Wordt af en toe echt boos op mezelf mijn probleem is echt het negatief denken. Ik heb gisteren toch wel iets aparts gedaan. Ik lag in bed te malen en een beetje te paniekeren. Ik werd boos en zei minuten lang tegen mezelf dat er niks aan de hand was "ik ben gezond"en "ophouden"! Daarna ging het beter en probeer me te voor te houden. Weg met de angst, weg met negatieve gedachtes, leef!!! Tijd om de knop om te zetten en weer te genieten. Het is moeilijk maar dat is wat ik wil. Ga ook proberen ontspanningsoefeningen te doen (via mp3 speler luisteroefeningen).
gr.

creationofGod
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2008 23:41

Re: Efexor

Ongelezen bericht door creationofGod »

ksinds april gebruik ik efexor 37,5mg. omdat het geestelijk goed gaat was ik er van plan mee te stoppen. maar op aanraden van mijn huisarts deed ik het toch niet. Nu ben ik sinds vorige week toch wel gaan stoppen zonder het te overleggen met mijn huisarts (die heeft toch alleen maar medelij, maar k ga het nog wel melden). Want ik heb veel last van de werking van het medicijn zelf. K ben niet meer echt 'wakker'. Het maakt me suf en het lijkt net of ik in een roes leef. Ook kan ik niet meer goed nadenken en plannen. alleen al het plannen van op tijd gaan slapen is moeilijk.
Ik vond het wel goed werken, maar k ben superblij als ik er vanaf ben.

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

Valt me op dat mensen hier op het forum niet met elkaar praten.. maar slechts dingen melden. :lol:

Jammer is dat, want juist door ervaringen met elkaar te delen, uit te wisselen weet je (wellicht) beter met bepaalde dingen om te gaan..

Gesloten