LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vitens termijnfactuur

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
remco24

vitens termijnfactuur

Ongelezen bericht door remco24 »

hallo,

Ik heb de volgende vraag wij betalen 58 euro nog wat per maand aan vitens.

Is dit veel???? wij wonen in een appartement

Vrienden van ons betalen per kwartaal 36 euro nog wat

jsp

Re: vitens termijnfactuur

Ongelezen bericht door jsp »

Ik betaal per maand aan Vitens € 7,55 (incl. BTW) voor de afname van water. Ik hoef nooit wat bij te betalen bij de afrekening.

Heeft u misschien een lekkend waterbed?

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Remco, of je nu in een apartement of een villa woont maakt voor watergebruik niets uit.
Wij betalen met zijn vieren ergens in de 30 euro per kwartaal.

Is het mogelijk dat dit je eerste jaar is dat je daar woont en je gebruik gewoon heel hoog ingeschat is? Dat probeerden ze bij ons namelijk ook, alleen konden wij aantonen wat we in ons vorige huis al jarenlang gebruikten (de helft van wat zij ingeschat hadden) en ging het voorschot omlaag.
In dat geval zouden jullie aan het eind van het jaar een bedrag terugkrijgen.

Voorschotbedragen zeggen het eerste jaar niet zo heel veel, het uiteindelijke gebruik wordt aan het eind van het jaar gemeten en verrekend waarna het jaar daarop een reëler voorschotbedrag berekend wordt.
Je kunt ze ook bellen natuurlijk, mijn ervaring is dat er heel goed te praten is met ze, beter dan met energiebedrijven.

remco24

nee dit is het tweede jaar dat ik hier woon

maar heb wel een vriendin die hooguit 2 keer per dag wast

wat is het normale bedrag op jaarbasis dan ik betaal op jaar basis 586,20 euro lijkt mij dat ik dus heel wat geld moet terug krijgen

remco24

daar heb ik heel weinig m3 verbruikt omdat ik dat jaar er niet een voorledig jaar heb gewoond.
Ik krijg in januari 2009 weer een eindafrekening en dan heb ik er ook een voorledig jaar gewoond.

hebben ze mij daarom hoger aangeschoten dan gebruikelijk???

P.S. dit is ook voor het eerst dat ik zoiets mee maak, wij woonden hiervoor namelijk nog thuis!

remco24

het verbruik van vorig jaar is van periode feb. 2007 tot dec. 2007

beginstand 1.108
einstand is 1.137

verbruik is 48m3

nieuwe watermeter gekregen bij meterstand 1137 stand van de nieuwe meter is 0

de stand tot nu toe is 00183

ik betaal per maand dus in 10 termijnen € 58,62

Kan u hier iets mee???

remco24

het komt puur door het wassen ben namelijk militair en heb vaak oefeningen waarbij veel was mee terug komt vandaar

mijn vraag is eigenlijk moet ik gaan bij betalen???

remco24

in ieder geval bedankt voor het uitpluizen zolang er maar geen geld bij hoeft vind ik het goed.

ik zeg maar zo beter geld terug krijgen dan fiks bij te moeten betalen

heb gekeken naar de tarieven maar daar kom je ook niet uit als onervaren mensen die er voor het eerst mee te maken krijgen haha..

wij wonen in de provincie gelderland dus de berekening zal wel kloppen dan denk ik

nu afwachten wat de eindrekening zegt

nogmaals bedankt!!!!

S@ski@

Ongelezen bericht door S@ski@ »

Je voorschot voor alleen water lijkt me zoals anderen ook al hebben gezegd vrij hoog, maar worden er geen anderen heffingen gelijktijdig meegefactureerd?

Bij mij wordt namelijk via waterafrekening die ik van Brabant Water krijg, ook nog de afvalstoffenheffing en nog iets voor het riool gefactureerd, wat samen nog zo'n 20 euro per maand is.

Ik weet niet of Vitens ook namens andere partijen factureert, maar het zou een reden kunnen zijn, waarom je voorschot wat hoog is.

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Als ik het goed begrijp heb je die nieuwe meter nu bijna een jaar en staat er 183 m3 op, dat zou betekenen dat je jaarverbruik rond de 200 ligt.
Wij gebruiken bij Vitens 80m3 p. jr. met zijn vieren, en 20m3 krijgen we als heet water rechtstreeks van de stadsverwarming, dus totaal een honderd kuub.
Voor die 80m3 van Vitens betaalden we in 2007 totaal 130 euro, als ik dat omreken naar 200m3 kom ik op 325 euro, aardig in de buurt van de berekening die hierboven al gemaakt is.

Je zou dus een leuk bedragje terug kunnen verwachten, hou wel even in de gaten wat je nieuwe voorschot gaat worden, en onderhandel als ze je weer zo hoog inschatten.

Je verbruik is wel hoog overigens, ook met 2 wasbeurten per dag, ik heb even op google gezocht wat een wasmachine per wasbeurt verbruikt en dat blijkt tussen de 45 en 50 liter te liggen.
2 wassen per dag, en dat (heel overdreven) 365 dagen per jaar geeft een totaal van 36.500 liter oftewel 36m3. Dat verklaart nog steeds niet helemaal waarom jullie bijna twee keer zoveel gebruiken dan een gezin van 4 wat ook de nodige wasjes draait.

Wat me nu pas opvalt is dat je begin en eindcijfer (1108 en 1137) wat je opgeeft geen verschil van 48 hebben, maar slechts 29, een gedeelte van de 183 op je nieuwe meter zijn dus waarschijnlijk al in 2007 berekend, kun je aftrekken van je verbruik in 2008, valt het bedrag wat je terugkrijgt misschien nog iets meer mee.

Het blijft heel vreemd dat je in 2007 in 10 maanden 48m3 verbruikt hebt, en vervolgens een voorschot krijgt van 58 euro per maand, terwijl wij met 80m3 een voorschot betalen van 32 per kwartaal

Helenic

Ongelezen bericht door Helenic »

Ik heb ook ruzie met vitens. Ze willen graag dat ik via automatische incasso betaal, maar de bedragen die ze in rekening brengen verschillen nogal eens. Verschillen van meer als € 20,- op een termijnbedrag vind ik persoonlijk raar. Ik betaal dan ook zelf.

In de zomer ben ik verhuist naar een koopwoning. In de koopwoning is zo veel mogelijk op naam van mijn partner gezet, omdat hij het huis gekocht heeft. Zo ook Vitens. In het nieuwe huis lukt het ook nog wel.

Daarvoor woonden we in een portiekflat zonder watermeter. Wat inhoud dat water bij de huur in gerekend wordt. Aan Vitens betaalde ik alleen de waterschapsbelasting en verontreinigingsheffing. Totaal ongeveer € 155,- per jaar. Teruggerekend € 38,- euro per kwartaal, dat weer afgerond op € 12,70 per maand voor het rekengemak. Nu wil Vitens over de periode 1 mrt tot 21 juli meer als € 90,- ontvangen.

4,75 maand x € 12,70 is grofweg € 60,- Kwestie van rekenen. Ik heb Vitens gebeld en gebeld. Ze komen er zelf ook niet meer uit. Ik werd 2 weken terug gebeld dat ik de berekening opgestuurd zou krijgen. Nog niks heb ik ontvangen, behalve aanmaningen. De eindfactuur van dit adres had gewoon vereffend kunnen worden met de betaalde termijnbedragen.

En volgens hun eigen berekeningen heb ik ook nog maanden dubbel betaald. Ik stuur ze geen geld meer. Ze doen hun best maar een keer.
Ze innen fantasie bedragen en sturen fantasie rekeningen. Je zou haast denken dat de factuurafdeling gerund wordt door kaboutertjes.

Ik kan mij niet indenken dat ik de enige ben in Arnhem met dergelijke problemen met Vitens. Graag hoor ik hoe zij het opgelost hebben.

Gesloten