LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door antonh »

Ze hebben echt een plank voor de kop bij HCC.
Ik heb alles opgezegd en dan ontvang ik dit nog per mail.
Per post ook trouwens ontvangen.


Beste mijnheer/ mevrouw,

Onlangs heeft u ons laten weten dat u uw HCC-lidmaatschap wilt beëindigen. Die keuze respecteren we uiteraard. Maar misschien kunnen wij u interesseren voor de vele activiteiten van onze vereniging en u toch nog op andere gedachten brengen. HCC is namelijk sterk aan het vernieuwen.

HCC stelt het belang van haar leden altijd op de eerste plaats. Daarom hebben wij onlangs het tijdschriftaanbod vernieuwd en heeft u nu de keuze uit 25 verschillende tijdschriften. Blijft u lid, dan kunt u profiteren van een korting tot ruim 60% (geldig voor tijdschriften waarop u op 1 oktober 2008 geen abonnement had). Bovendien ontvangt u bij het afsluiten van een kennismakingsabonnement een gratis entreebewijs voor de HCC!dagen. De HCC!dagen zijn dit jaar onderdeel van hét Multimedia Event en vinden plaats op 28, 29 en 30 november a.s. in de Jaarbeurs Utrecht. Meer informatie over het tijdschriftenaanbod vindt u hier.

Wilt u HCC-lid blijven en gebruikmaken van deze en de vele andere ledenvoordelen? Laat het ons weten via [email protected] of telefoon 010-2646077. Vermeld daarbij de actiecode H1.EM.815. Als uw lidmaatschap nog niet is verlopen dan behoudt u uiteraard uw HCC!net e-mailadres.
Blijft u bij het besluit van uw opzegging dan danken wij u hartelijk voor de tijd dat u HCC-lid bent geweest.

Met vriendelijke groet,

HCC, dé computervereniging van Nederland

ConsuDommer
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2008 13:51

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door ConsuDommer »

Ik lees dat veel mensen 24,75 euro betalen voor het HCC lidmaatschap. Dat vind ik vreemd omdat er een bedrag van 27,13 euro is afgeboekt van mijn rekening. Weet iemand war dat verschil vandaan komt?

Hcchub
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2008 21:06

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Hcchub »

Ik heb vandaag een mail opgesteld voor Hcc en IDG. Ik vind het belachelijk om geld van mijn rekening af te schrijven. Ik heb de betaling gestorneerd. Ik heb geen machtiging gegeven, dus dat kan gewoon en dat geld heb ik nodig voor andere zaken in deze moeilijke tijd. Ik heb het persbericht van hccnet van 1 november erbij gevoegd en wacht het af.
Belachelijk deze gang van zaken. Zeer verwarrend ook.
Ik betaal dus 24,75 en 49,95 voor een achterlijke dienst waar je tegenwoordig geen moer voor hoeft te betalen als je het realistisch bekijkt. Hotmail, Gmail zijn ook mogelijkheden. Wat veiligheid betreft zijn ze allemaal gatenkaas, ook je email bij een hcc, een upc, een xs4ALL of wat dan ook. Dus waarom zoveel betalen voor een abonnement en een blad als ik ook alle info kan halen van internet tegenwoordig.

manurood
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2008 17:36

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door manurood »

Hcchub, kun je via dit forum mij en anderen op de hoogte houden, heb zelf ook al bezwaar gemaakt bij IDG, helaas nog niets gehoord.....
de CEO van IDG is trouwens Lennard Hoogenraad.........

ConsuDommer
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2008 13:51

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door ConsuDommer »

Ik heb geen machtiging gegeven, dus dat kan gewoon en dat geld heb ik nodig voor andere zaken in deze moeilijke tijd. Ik heb het persbericht van hccnet van 1 november erbij gevoegd en wacht het af.
@hcchub
Kun je mij informeren als je een reactie hebt ontvangen van IDG? Zelf heb ik het bedrag van 49,95 ook laten storneren. Het gaat om een jaarabonnement van 02-09 tot 02-10
Beetje stom dat ik de brieven niet goed heb doorgelezen anders had ik al eerder actie ondernomen. :-(

jaberjo
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2008 14:30

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door jaberjo »

Eerlijk is eerlijk, ik heb uitgelegd dat ik meteen nadat HCC aangaf het lidmaatschap en abonnement te gaan scheiden, mijn lidmaatschap (en dus ook abonnement, want die waren gekoppeld), had opgezegd. De uitgever van het blad vroeg om mijn email naar HCC waarin ik aangaf geen lid meer te zijn en ook geen enkel blad wiilde en confirmeerde meteen mijn abonnementsopzegging. Ook zij betreuren dat HCC nooit aan hun heeft doorgegeven dat ik geen lid meer was.
Maar ik heb nu dus geen abonnement meer, en ben ook geen HCC lid meer, want ik vind dat ze veel te onzorgvuldig met deze zaak zijn omgegaan.

EdvanWit
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 nov 2008 10:22

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door EdvanWit »

Op één van mijn dwaaltochten over dit forum viel mijn oog op een stukje algemene voorwaarden van de HCC, en daar viel mij een draak van een constructie op, lees mee…

Bij lid worden van de HCC accepteer je automatisch de algemene voorwaarden en de vraag is dan, hoe kom ik er weer van af:
Artikel 16 Duur, (tussentijdse) beëindiging en stilzwijgende verlenging van de Overeenkomst

16.1 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, geldt de Overeenkomst als een Overeenkomst voor onbepaalde tijd.

16.2 Opzegging van de Overeenkomst dient schriftelijk te geschieden met in achtneming van een opzegtermijn van uiterlijk 2 kalendermaanden voor de ingangsdatum van het Lidmaatschap.

16.3 Tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst is niet mogelijk, tenzij dit schriftelijk anders is overeengekomen.

16.4 Elke Overeenkomst eindigt onverwijld wegens ontbinding op het tijdstip dat één van de partijen de ontbinding van de Overeenkomst inroept in de volgende gevallen;
- de Klant in verzuim is met zijn verplichtingen
- de Klant een verzoek indient tot het verlenen van surseance van betaling
- de Klant zijn faillissement aanvraagt, dan wel in staat van faillissement wordt verklaard
- de Klant een aanvraag tot Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) doet, dan wel tot de WSNP wordt toegelaten.
De kop klopt niet met de inhoud, de kop heeft het over stilzwijgende verlenging, en dit komt verder niet meer voor. Ik vermoed dat ooit de bedoeling is geweest dat de overeenkomst voor een duur van een jaar aangegaan werd en dat die periode vervolgens stilzwijgend met een jaar verlengd wordt, maar uiteindelijk voor wat anders gekozen zonder te controleren of de logica van de overeenkomst nog wel klopt. En dat heeft vervelende consequenties als je wil opzeggen:

De overeenkomst (lid 1) is namelijk voor onbepaalde tijd en niet tussentijds te beëindigen (lid 3) en opzeggen (lid 2), vergt enige planning, dat moet je tenminste twee maanden doen voordat je lid wordt (en daarmee de overeenkomst aangaat).

Nu maakt de HCC van een potentieel lid een spoorzoeker, artikel 2.2 geeft voorrang aan de statuten (die ergens anders staan), en daar staan reëlere bepalingen in voor de duur van het lidmaatschap. Als je vervolgens met de HCC een overeenkomst aangaat voor een dienst in abonnementsvorm dan geld het bovenstaande verhaal weer wel en daar kom je dan kennelijk niet meer van af.

Onbedoeld (vermoed ik) heeft de HCC mogelijk een maas in zijn overeenkomst ingebouwd waardoor je echter toch op ieder moment kan opzeggen. Artikel 16.3 geldt niet alleen voor de HCC maar ook voor jou (jij bent één van de partijen). Een simpel briefje met de mededeling dat je van mening bent dat je je verplichtingen verzuimt (en er staat niet in de voorwaarden dat die verplichtingen iets te maken moeten hebben met de HCC) en dat jij daarom onverwijld de ontbinding van de overeenkomst inroept, zou voldoende moeten zijn (INAL, en dit is geen juridisch advies).

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Jan1 »

Het ellendige met de HCC is, een bevestiging van je tijdige opzegging sturen ze niet. Daarom weet je nooit zeker of ze zoals veel malafide dienstverleners zeggen, "we hebben nooit een opzegging van u ontvangen", en vervolgens je weer voor een jaar het lidmaatschap verlengen, nu in de nieuwe situatie hebben ze een e-mail adres, voordien hadden ze als computerclub geen werkend mail adres.

manurood
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2008 17:36

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door manurood »

dit is het antwoord van cunsuwijzer:


Hartelijk dank voor uw e-mail van 18 november 2008. Door het grote succes van de ConsuWijzer campagne ontvangen wij op dit moment veel vragen en klachten. Hierdoor is onze reactietermijn langer dan gebruikelijk. Onze welgemeende excuses voor de vertraging die daardoor is opgelopen bij het beantwoorden van uw vraag.

Uit uw e-mail komt naar voren dat u een abonnement hebt op Computer Totaal. U dacht dat u uw abonnement kon opzeggen per februari 2009, maar het bedrijf stelt dat u pas per januariu 2010 kunt opzeggen. Dat komt omdat de opzegtermijn twee maanden is en u per 15 november 2008 hebt opgezegd.

U vraagt of u verplicht bent om het abonnement te betalen tot 1 januari 2010.

Uw abonnement op Computer Totaal was gekoppeld aan lidmaatschap HCC. Per 1 oktober 2008 zijn deze twee zaken gesplitst. Dat is een verandering van de dienstverlening.

In zo’n geval zijn er twee zaken van belang.

De eerste is of u nu (meer) moet gaan betalen voor iets wat u eerder gratis of tegen een lagere kosten kreeg. Zo ja, dan heeft u in beginsel het recht om de overeenkomst op te zeggen, dus uw abonnement te beëindigen.

Het twee is wanneer op de hoogte bent gesteld van deze verandering en het feit dat u (meer) moest gaan betalen. Was dat al voor 1 november 2008, dan had u eerder kunnen opzeggen. Was het daarna, bijvoorbeeld pas toen u de rekening ontving, dan kunt u uw abonnement alsnog beëindigen.

Daarnaast is van belang wat de algemene voorwaarden voor het abonnement bepalen over het lidmaatschap en of deze voorwaarden zijn gewijzigd bij de splitsing. Het wijzigen van voorwaarden kan een reden zijn om te ontbinden, maar ook hier geldt dat van belang is wanneer u hiervan op de hoogte werd gesteld.

Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met ConsuWijzer, bij voorkeur per telefoon. Het telefoonnummer is 088-0707070. Vermeld daarbij uw contactnummer xxxxxxx. Op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,

Mw. mr. P.C.M. Bijlenga
Hoofd ConsuWijzer
(T) 088 - 070 70 70
Postbus 1031
2260 BA Leidschendam

www.consuwijzer.nl
Praktisch advies over uw rechten als consument

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door D1RK »

Bij prijsverhoging of belangrijke wijziging voorwaarden kun je opzeggen zonder de opzegtermijn!
Dus 2010 is onzin!
Duurder en andere voorwaarden dus zowel HCC als blad zijn opzegbaar zonder termijn.
Verder was die info niet echt duidelijk die ze stuurden naar de leden!

Dus opzeggen en wegwezen, zowel blad als HCC opzeggen want anders loopt het door!

ConsuDommer
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2008 13:51

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door ConsuDommer »

Inmiddels heb ik een schriftelijke bevestiging ontvangen van IDG dat mijn abonnement op Computer!totaal is beeindigd.
Dit is niet juist omdat ik dit blad gewoon gratis kreeg bij mijn lidmaatschap van de HCC. Maar ja, in ieder geval heb ik een zorg minder.
Het enige wat ik heb gedaan is het bedrag van mijn bankrekening storneren dus terugboeken en een briefje naar IDG dat er sprake moet zijn van een vergissing. Eind goed al goed, nu nog de HCC opzeggen.

Hcchub
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2008 21:06

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Hcchub »

Beste allen,

Ik heb nog geen bericht van IDG ontvangen. Ik heb het bedrag gestorneerd en beroep me ook op het feit dat ik geen abonnement had op dit blad, en bovendien meer moet gaan betalen voor iets wat ik gratis kreeg bij mijn lidmaatschap hccnet.
ConsuDommer, wanneer heb jij dat dan opgezegd? Want als ze akkoord gaan met de beeidiging dan getuigt dat van het feit dat ze weten dat ze ergens toch gen poot hebben om op te staan. Ik zou het prettig vinden als je meer laat weten over de bevestiging van IDG. Want dan mogen ze ook voor anderen die niet gestorneerd hebben maar toch bezwaar maken dezelfde bereidheid tonen. Rechtsgelijkheid heet zoiets toch? Ik heb gelukkig wel gestorneerd, maar toch. Ik hou jullie op de hoogte.

ConsuDommer
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2008 13:51

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door ConsuDommer »

@Hcchub
Zelf heb ik na het storneren van het abonnementsgeld een brief gestuurd naar IDG waarin ik aangaf dat er kennelijk sprake is van een misverstand, dat ik geen abonnement heb afgesloten en dat ik daarom het bedrag heb gestorneerd.

manurood
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2008 17:36

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door manurood »

Gisteren brief van IDG Nederland gehad, abonnement is opgezegd per editie 200902 en het geld is ook teruggestort..............

ConsuDommer
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2008 13:51

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door ConsuDommer »

@manurood
Gefeliciteerd :)

PDorsman
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2008 01:20

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door PDorsman »

Ook ik heb na deze maffiapraktijken mijn meer dan 25 jaar lidmaatschap bij de HCC opgezegd. Ik heb netjes een brief ontvangen ter bevestiging van mijn opzegging...

Vervolgens krijg ik pas geleden een brief dat 25 euro zal worden afgeschreven van mijn rekening. Ik weer een brief schrijven dat ze dat beter niet kunnen doen, omdat ik geen lid ben, geen blad wil en niets meer van doen wens te hebben met deze malafide vereniging.

Waarna HCC doodleuk het abonnementsgeld incasseert voor het nieuwe lidmaatschap 2009 dan wel het aan hun verbonden blad dat ik niet wilde, maar waar ik ook van heb aangegeven per email, dat ik er geen behoefte aan had/heb.

Vervolgens heb ik dat geld laten storneren, en het gironummer van HCC laten blokkeren. Ik denk dat ik nu aangifte ga doen van diefstal en dit bericht over de HCC overal op het web ga plaatsen...

Mocht iemand lid willen worden van de HCC: doe het niet. Voordelen zijn er niet meer, en kijk eens wat een gedoe je hebt om er weer vanaf te komen.

ConsuDommer
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2008 13:51

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door ConsuDommer »

Het moet toch niet gekker worden! :cry:

Ik kreeg van IDG een brief met een aanmaning om alsnog het abonnementsgeld van 49,95 euro te betalen! Het begint zo langzamerhand lachwekkend te worden omdat ik eerder een bevestiging kreeg dat mijn abonnement op Computer!Totaal was opgezegd.

Mijn goede voornemen voor 2009 is het opzeggen van mijn lidmaatschap van die HCC bende.

Hcchub
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2008 21:06

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Hcchub »

Ook ik heb een herinnering gehad vandaag, waarin mij gevraagd wordt om alsnog te betalen nadat ik het bedrag van 49,95 had gestorneerd. Ik heb geen abonnement bij IDG op computertotaal genomen en moet nu dus zowel een abonnement bij hccnet betalen als een abonnement bij IDG voor een blad dat ik eerst gratis ontving. Kan iemand mij zeggen hoe ik hier verder mee moet. Ik wil niet betalen voor een dienst die aanvankelijk gratis was.

Hcchub
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2008 21:06

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Hcchub »

Bovendien zeggen ze dat ik met de eerder gestuurde acceptgiro kan betalen. Die heb ik nooit gehad. Anders had ik daar wel op gereageerd. Nee, ze hebben toen zonder mijn toestemming geld van mijn bankrekening afgeschreven waarna ik heb gestorneerd. Nu zeggen ze dat ze een factuur hadden gestuurd. Waarvoor is mij nog steeds onduidelijk, want een abonnement op computertotaal heb ik niet genomen. Ik heb niks aan dat blad namelijk.
Wie kan mij advies geven wat nu te doen?

manurood
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 nov 2008 17:36

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door manurood »

Misscien heb je hier iets aan:

Hartelijk dank voor uw e-mail van 18 november 2008. Door het grote succes van de ConsuWijzer campagne ontvangen wij op dit moment veel vragen en klachten. Hierdoor is onze reactietermijn langer dan gebruikelijk. Onze welgemeende excuses voor de vertraging die daardoor is opgelopen bij het beantwoorden van uw vraag.

Uit uw e-mail komt naar voren dat u een abonnement hebt op Computer Totaal. U dacht dat u uw abonnement kon opzeggen per februari 2009, maar het bedrijf stelt dat u pas per januariu 2010 kunt opzeggen. Dat komt omdat de opzegtermijn twee maanden is en u per 15 november 2008 hebt opgezegd.

U vraagt of u verplicht bent om het abonnement te betalen tot 1 januari 2010.

Uw abonnement op Computer Totaal was gekoppeld aan lidmaatschap HCC. Per 1 oktober 2008 zijn deze twee zaken gesplitst. Dat is een verandering van de dienstverlening.

In zo’n geval zijn er twee zaken van belang.

De eerste is of u nu (meer) moet gaan betalen voor iets wat u eerder gratis of tegen een lagere kosten kreeg. Zo ja, dan heeft u in beginsel het recht om de overeenkomst op te zeggen, dus uw abonnement te beëindigen.

Het twee is wanneer op de hoogte bent gesteld van deze verandering en het feit dat u (meer) moest gaan betalen. Was dat al voor 1 november 2008, dan had u eerder kunnen opzeggen. Was het daarna, bijvoorbeeld pas toen u de rekening ontving, dan kunt u uw abonnement alsnog beëindigen.

Daarnaast is van belang wat de algemene voorwaarden voor het abonnement bepalen over het lidmaatschap en of deze voorwaarden zijn gewijzigd bij de splitsing. Het wijzigen van voorwaarden kan een reden zijn om te ontbinden, maar ook hier geldt dat van belang is wanneer u hiervan op de hoogte werd gesteld.

Gesloten