LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Poum

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Poum »

Hierbij een bericht dat ik ontving via mijn rentestandenabonnement bij De Hypotheker.
Max Bronzwaer
Adjunct-directeur en Treasurer
Obvion (samenwerkingsverband Rabobank en ABP-pensioenfonds)

De afgelopen week is, met name op de kortere looptijden, de rente op de geldmarkt gedaald. De 1-maands Euribor daalde met 20 bp naar een niveau van 3,7%.
Vanwege de verbeterde vooruitzichten voor de prijsstabiliteit en de economische recessie heeft de ECB voldoende ruimte om de economie te stimuleren. Wij verwachten dat de FED en de ECB medio december verdere verlagingen van de beleidsrente zullen doorvoeren.
Wij zien neerwaartse druk op de geldmarkttarieven. Aan de andere kant zien wij echter ook blijvende spanning en volatiliteit op de geldmarkt. Dit heeft zijn weerslag op de liquiditeitstoeslag die door banken (boven Euribor) betaald moeten worden om geld aan te trekken. De liquiditeitstoeslagen zijn dit jaar fors opgelopen, waarbij verdere stijgingen niet kunnen worden uitgesloten.
Specifiek voor het 1 maands euribor tarief geldt dat wij net als in voorgaande jaren een piek verwachten vanaf eind november. Dit effect wordt veroorzaakt door liquiditeitskrapte rond het einde van het jaar en verdwijnt begin januari.
Per saldo verwachten wij dat, ondanks de verbeterde omstandigheden op de geldmarkt, de korte hypotheekrente gelijk zal blijven. De variabele rente zal echter naar onze verwachting stijgen.

We kunnen dus weer wat verwachten aan het einde van deze maand!

Dus reken je vooral niet te rijk nu.....helaas.

Groet,
M

double trouble

Ongelezen bericht door double trouble »

Iemand, nog een goed idee hoe we onze krachten kunnen bundellen?

Volgends de rechtsbijstand staan we hierdoor veel sterker!

barnum

Ongelezen bericht door barnum »

Iemand, nog een goed idee hoe we onze krachten kunnen bundellen?
Misschien een mooie taak weggelegd voor Vereniging Eigen Huis ? Zij lijken me toch een soort 'eerste hulp bij ongelukken'post voor dit soort zaken en hebben waarschijnlijk wel meer klachten gehad dan alleen van deelnemers aan dit forum.

Al zouden ze alleen maar een intekenlijst openen op een internetpagina (denk aan woekerpolis) dan zou dat in ieder geval inzichtelijk maken hoeveel en wie er gedupeerd zijn

JohanVe

Ongelezen bericht door JohanVe »

Ik heb VEH gebeld. VEH adviseert om de zaak te laten rusten omdat Obvion volgens hun gelijk heeft. Ik geloof niet dat zij ons gaan helpen.

Mijn rechtsbijstandverzekering gaat wel bezwaar aantekenen inclusief dreigen met verdere gerechtelijke stappen. Ze zeggen dat het nog geen gelopen race is maar zeker wel de moeite waard. Ik zou graag de brief hier plaatsen maar dit zal niet mogen (copyright advocaat?).

Kortom, ACTIE:twisted:
Laatst gewijzigd door JohanVe op 21 nov 2008 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

barnum

VEH adviseert om de zaak te laten rusten
De slogan van VEH is "omdat er toch iemand aan uw kant moet staan" dus als JohanVe gelijk heeft valt me dat flink van VEH tegen. De makkelijke gevalletjes kunnen hun leden zelf wel aan, het gaat juist om de ingewikkelde zaken zoals deze waar VEH een rol kan spelen !

Nu krijg je natuurlijk sowieso al een 'clusterend' effect wanneer je via je rechtsbijstandsverzekeraar ageert, want daarvan zijn er maar 4 in Nederland dus dat komt vanzelf samen. Maar dat helpt de gedupeerden zonder zo'n verzekering niet.

Woekerpolis is een aardig voorbeeld van collectieve actie maar daar ging natuurlijk meer geld in om

barnum

Obvion Rentemail

Als gevolg van de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt verlaagt Obvion met ingang van 21 november 2008 het tarief voor hypotheken met een rentevastperiode van 2 t/m 6 jaar met 0,2%. Hypotheken met een rentevastperiode van 7 jaar worden 0,1% goedkoper. Het tarief voor hypotheken met een rentevastperiode van 10 t/m 30 jaar blijft ongewijzigd.
Wat was het royale aanbod van Obvion ook alweer dat we nog een paar dagen mochten overstappen op basis van de oude ("goedkope") tarieven ?

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

PS: de liquiditeitspremie is trouwens volgens mij een raar verhaal. Normaal heb je voor rente: inflatie + opslag voor risico + opslag voor kosten / winst. De opslag voor risico zit al in de euribor! De euribor is namelijk de rente waarvoor banken aan elkaar onderling geld lenen! ter info de huidige rentestanden van de Europese bank, de Euribor en staatobligaties:
De euribor is de basisrente. Afhankelijk van de rating van de bank die geld leent komt daar een opslag bovenop. Bij een AAA bank zal die opslag lager zijn dan bij een AA bank. Let wel; die opslag is niet vast! Voor een AAA bank zal die dus ook varieren.

Volvo121

Ongelezen bericht door Volvo121 »

Zojuist zijn de euribor tarieven weer bekend geworden. Hoewel ik absoluut geen financieel expert ben vind ik het verhaal van Obvion ten aanzien van de variabele rente raar in elkaar zitten.
Zoals gezegd heb ik mijn hypotheek lopen bij Gmac. Voor elke hyotheekvorm heeft Gmac gisteren (20/11) de opslagrente met 0,2 tot 0,3% verlaagd. Hoe kan Obvion dan de opslagrente verhogen is mijn vraag??? Gmac baseert het Euirbor -plus tarief op de 21e van elke maand. Dat percentage is dus bepalend voor het bedrag wat je de volgende maand moet betalen. In mijn geval is de rente voor de komende maand 4,443%. Deze maand was dat 5,851%. Een verschil van 1,408%. Sinds 21 oktober is de Euribor rente dagelijks gezakt. Volgens mijn informatie is de verwachting dat de Euribor-rente zal blijven zakken. Hoewel je dit natuurlijk nooit zeker weet. Obvion zou van Gmac nog wel het een en ander kunnen leren is mijn stellige overtuiging.

Volvo121

Was ik nog even vergeten. Ik kan me niet voorstellen dat Obvion (onderdeel van Rabo -bank) een slechte rating zou hebben. Als je ziet hoeveel mensen er de afgelopen tijd naar de Rabo-bank zijn overgegaan met zijn/haar geld dan denk ik dat dit een van sterkste banken is op dit moment. Ze bulken van het geld.

Jack747

Ongelezen bericht door Jack747 »

@volvo121,
Obvion zou van Gmac nog wel het een en ander kunnen leren is mijn stellige overtuiging.
Wat dan? Hoe ze moeten stoppen met het verstrekken van hypotheken, of hoe ze een groot deel van het personeel snel kunnen lozen.
Of hoe ze voor funding van hypotheken moeten zorgen?

GMAC is sedert begin dit jaar lamgeslagen door het gebrek aan funding, dus m.i. niet echt een partij om iets van te leren, behalve dan wellicht hoe het niet moet.

groet,

Jack

Volvo121

:Goeie reactie van jou Jack 747.
Het klopt dat Gmac is moeten stoppen met het verstrekken van hypotheken. En er zullen ongetwijfeld mensen ontslagen zijn. Dat is een puur slechte zaak. Of het gebrek aan funding is kan ik niet beoordelen.
Maar leg mij dan eens uit waarom Gmac zijn opslagrente op het Euribor-tarief wel verlaagd en sommige andere banken niet, ja zelfs verhogen. De bestaande klanten van Gmac profiteren hier in ieder geval wel van op dit moment. En zoals gezegd kan ik me niet voorstellen dat Obvion een slechte rating zou hebben en dan duurder geld zou moeten lenen. Er zit meer achter, b.v. het vullen van de stroppenpot ten koste van de klant, want die moeten meer betalen. En ze kunnen natuurlijk allerlei argumenten en technische termen daarvoor gebruiken om zo het web nog ondoorzichtelijker te maken. Hoe het precies in elkaar zit daar kom je toch nooit achter. Ben benieuwd naar je reactie.

Volvo121

Kijk daarvoor op www.rtlz.nl. Postbank heeft afgelopen week de variabele rente al verlaagd en ING volgt komende week met een forse verlaging. Waar blijft de Rabo-bank???

JohanVe

Hé allen,

Idereen lijkt te redeneren dat alle banken incl. Obvion duur moet lenen op de markt. Vergeet niet dat de grote financier voor de hypotheken ABP is (en de Rabobank een beetje). ABP heeft dik verloren op de aandelenmarkt en wil meer winst zien. Anders dan dat is het niet.

doeg, Johan

hansconsument

Ongelezen bericht door hansconsument »

Ben in overleg geweest met VEH.
Deze adviseert om een brief te sturen aan DE DIRECTIE van Obvion. Dus niet aan een persoons naam,dit geeft de mogelijkheid om als de reacte je niet bevalt een klacht in te dienen bij het KIFID http://www.kifid.nl/consumenten/ dat kan niet als je niet eerst aan de directie hebt geschreven.

Na overleg met de tussenpersoon is onderstaande brief opgesteld.
(lay-out ziet op dit forum er anders uit)

Aan: De directie van Obvion N.V.
Postbus 3005
6401DM Heerlen

Betreft: Hypotheek XXXX XXXX, 21-11-2008

Geachte directie,

Hierbij teken ik bezwaar aan tegen de door u in uw schrijven van 3 november 2008 gemelde verhoging van de voor mij geldende opslag met 0,7%.

Bij aangaan van de hypotheek (2003) is mij medegedeeld dat dit tarief (0,65%) gedurende de gehele looptijd van de lening gelijk blijft.
Bij navraag heeft u via de tussenpersoon aangegeven dat u het recht op de verhoging baseert op het feit dat ik in 2007 een kleine wijziging in een klein lening deel (<1/5e deel) heb gedaan.

Bij de uitvoering van deze wijziging is toen door uw tussenpersoon (XXXXXXX) medegedeeld dat er geen enkele aanpassing in de voorwaarden zou optreden.
Dit wordt ook nu weer bevestigd door uw tussenpersoon, er was bij deze ook niet bekend dat uw voorwaarden mogelijk de opening gaven de vaste opslag nu periodiek te wijzigen.
Uw tussen persoon geeft nu ook aan dat indien deze in 2007 op de hoogte was geweest van uw aanpassingen e.e.a. met u besproken was om de wijziging zodanig te doen dat uw aanpassingen niet van toepassing werden.

Het feit dat ik absoluut niet geïnformeerd ben over uw aanpassingen en dat de door u gebruikte wijziging (2007) in geen verhouding staat tot de impact van uw aanpassingen, zijn voor mij redenen om bezwaar tegen de mij opgegeven verhoging aan te tekenen.

Ik verzoek u de verhoging zoals vermeld in uw schrijven van 3-11-2008 niet door te berekenen en het extra bedrag (€XXX,xx) niet af te schrijven van mijn rekening.
Indien u dit toch doet, dan kunt u deze betaling op geen enkele manier beschouwen of uitleggen als een instemming of toestemming mijnerzijds met de door u opgelegde verhoging van de opslag.
Bij een later volgende correctie zal over dit teveelbetaalde door mij de wettelijke rente aan u in rekening worden gebracht.

Ik verzoek u binnen 4 weken na dagtekening van dit schrijven, schriftelijk te bevestigen dat u de genoemde verhoging van de opslag niet op mij van toepassing verklaard.
Indien u een andere mening toegedaan bent, verzoek ik u deze, met uitvoerige motivering en onderbouwing hiervan, binnen de gestelde termijn van 4 weken, schriftelijk aan mij te doen toekomen.

Hoogachtend,
XXXX
XXXXXXXX xx
xxxXX

cc.Tussenpersoon
Laatst gewijzigd door hansconsument op 21 nov 2008 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

hansconsument

Ongelezen bericht door hansconsument »

Nog even een aanvulling van VEH.

Deze komt binnenkort met een meldpunt op internet voor gedupeerde obvion klanten.
Hiermee wordt dan een begin gemaakt om gezamelijk actie te kunnen ondernemen.

VEH doet (of gaat) dus wel iets zoals ook verwacht mag wiorden.

JohanVe

Gelukkig heb ik geen gelijk gekregen en gaat VEH toch iets doen. Aan de andere kant ben ik erg pissig over hun advies wat ik net een week geleden heb gekregen. Ze hebben daar wel erg verandelijke meningen.

Doeg, Johan

gio28

Ongelezen bericht door gio28 »

Kreeg net weer een nieuwe brief van Obvion op mijn klacht over de variabele rente. Daarin quoten ze de algemene voorwaarden: "... en kent een opslag die periodiek door geldgever wordt bepaald."

In mijn algemene voorwaarden staat "... en kent een vaste opslag die periodiek door geldgever wordt bepaald." Erg opvallend. Ik ga mijn rechtsbijstand inschakelen.

double trouble

Ongelezen bericht door double trouble »

Vereniging eigen huis heeft inmiddels een meldpunt geopend.
Laatst gewijzigd door double trouble op 21 nov 2008 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

JohanVe

Gio28,

Als in jou algemene voorwaarden een "vaste opslag" staat, dan is dit niet zo leuk voor jou. Dan heeft Obvion keurig in de algemene voorwaarden uitgelegd dat de "vaste opslag" periodiek kan wijzigen.

Als daar alleen "opslag" staat dan kan je hard maken dat deze opslag bestaat uit een variabele opslag voor ongegarandeerde leningen + een "vaste opslag". Dan kan je dus hardmaken dat de "vaste opslag" zowel volgens de algemene voorwaarden als de offerte niet is gedefinieerd als variabel.

Wellicht een andere weg dus. Wet van grote getallen via VEH?

Succes, Johan

JohanVe

Het enige resultaat van het meldpunt van VEH kan zijn dat ze aan de geldverstrekker zullen vragen om hun voorwaarden te verduidelijken.

Daar heb je dus vooralsnog helemaal niets aan.

Doeg, Johan

Gesloten