LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mirtazapine/ remeron

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
**Sjaantje**
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2007 18:27

mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door **Sjaantje** »

Heeft iemand ervaring met dit medicijn??
Is het een erg sterke anti depresiva en kom je hier wel van af zonder veel bijwerkingen enzovoort??

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door james86 »

Ik ken het medicijn zelf niet, maar zoals bij elk antidepressiva kan je bijwerkingen verwachten. Zoals dus dat de klachten in het begin verergeren. Dit klinkt natuurlijk gek, maar het is een teken dat het gaat werken. Er zijn wel verschillende gradaties in de AD pillen, maar alsnog blijft het persoonsgebonden. Ik slik bijvoorbeeld nu citalopram omdat ik absoluut niet tegen efexor kon. Citalopram is over het algemeen een wat milder middel en bij mij viel het erg mee. Maar ik ken ook mensen die dit juist weer het ergste middel vonden. Het is dus heel lastig om te zeggen hoe dit middel bij je zal vallen.

Ook heeft elk middel ontwenningsverschijnsellen. Maar als je er klaar voor bent en dus zonder het middel verder kan dan zal dit allemaal soepel verlopen. Raak je dus erg van de kaart dan is het dus nog niet de tijd om te stoppen. Dus ook de ontwenningsverschijnsellen hebben weer met verschillende factoren te maken. Het blijft een lastige zaak.

In ieder geval succes

**Sjaantje**
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2007 18:27

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door **Sjaantje** »

James bedankt voor je reactie :D

Hier kan ik zeker wat mee Bedankt

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Antidepressivum Mirtazapine(Remeron).
Uit; Medicijnen. uitgave '98-'99.

De groep waarin ook Mirtazapine is de groep tricyclische antidepressimiddelen.
Er wordt in het algemeen gesproken dat dit soort middelen erg giftig zijn en daarom nogal gauw tot ongelukken kunnen leiden zoals in de zin: "Antidepressiva zijn verantwoordelijk voor meer dan 50% van de dodelijke vergiftigingen met geneesmiddelen bij kinderen. In dat geval gaat het meestal om snoepen uit oma's tas".
Bijwerkingen zoals genoemd;
Trillende handen,droge mond,hartkloppingen,zweten,duizeligheid,lage bloeddruk,stoornissen bij het plassen,vermoeidheid,wazig zien,en innerlijke onrust.
Er zijn gevallen bekend van ernstige leverbeschadiging,maar dat komt gelukkig niet vaak voor.
Sommige mensen krijgen er een delirium van,waarbij ze rare dingen waarnemen.
Soms treden er juist bijverschijnselen op wanneer men met de antidepressiemiddelen stopt.

Om nu alles te herhalen wat men ook in het genoemde boek over dit soort middelen kan lezen gaat mij te ver.
In ieder geval is het duidelijk dat het geen onschuldige pilletjes zijn maar diep kunnen ingrijpen op de mens zelf zoals bij mannen de mogelijkheid van een (zij het tijdelijke )impotentie zolang men zo'n middel slikt.

Tenslotte wordt in het boek besproken dat men heel rustig aan moet opbouwen vanaf 1 pilletje per week tot maximaal 4 pilletjes.
Ze werken niet direct.Men moet zeker twee tot drie weken wachten voordat er effect is.
Ook al eerder geschreven dat het afbouwen nog voorzichtiger en over een langere tijd moet gebeuren wil men het re-bounceeffekt vermijden.

Grootvader

zussen
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2007 11:58

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door zussen »

:( Mijn zus heeft 2 weken nadat ze met het middel remeron was gestart suicide gepleegd. Dit gebeurde waarschijnlijk in een soort trance en niet gepland. Neem dit middel niet in als je al suicidaal bent!!!

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door james86 »

Sjee wat vervelend zeg :(
Maar dat klopt helemaal wat je zegt....en het staat ook op elke bijsluiter. Het verhoogt de kans op zelfmoord. Het middel verergert in het begin alle klachten die je hebt, dus als je al heel erg in de put zit kan dit het laatste zetje zijn.

rodondenderon
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2008 11:09

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door rodondenderon »

Hallo,
ik lees net het stukje van ''zussen'' over de zelfdoding 2 weken na het gebruik van remeron/mirtazapine.
Dit is ook mijn zus op die manier overkomen.
Ik vraag me af hoe (on)zorgvuldig er wordt omgegaan met het voorschrijven van dit medicijn en de controle daarbij, hoeveel van deze gevallen er al zijn en vind dat er echt aandacht aan besteed moet worden dat het gevaarlijk kan zijn.
Natuurlijk voor 99 % niet maar voor die 1 op de 100 en de omgeving kan het catastrofaal zijn...
Daar moet meer bekendheid aan gegeven worden vind ik...

fresia 53
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2008 20:25

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door fresia 53 »

Even een late reactie, ik heb zelf Remeron geslikt, en kan je vertellen dat na 2 weken ik een vreselijk gevoel kreeg, niet te omschrijven.
Te vergelijken met het gevoel dat je naar de tandarts moet maar dan 1000 x erger, dag en nacht, dat gevoel gaat niet weg.Heel eng.Ik was opgenomen op een vreselijke PAAZ afdeling.Het is de meest traumatische periode in mijn leven geweest.Sterkte aan de andere die hierdoor hun zus zijn verloren.

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door Sunbow »

Heb ooi ook iemand door suïcide verloren die o.a. remeron gebruikte.

Bovendien dacht ik dat in de studieboeken staat dat men uiterst terughoudend moet zijn met het voorschrijven van dit middel en het alleen door zeer ervaren psychiaters voorgeschreven mag worden.

Als je zonder kan....DOEN

Carolien van Lunenburg
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2008 15:33

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door Carolien van Lunenburg »

Ik heb vandaag het middel Mirtazapine DISP 15 PCH voorgeschreven wegens milde depressie en angst. Tevens zou het goed helpen tegen slapeloosheid. Nu lees ik op het Forum juist allemaal tegengestelde berichten en durf er dus niet aan te beginnen.
Zijn er ook mensen die positieve ervaringen met dit middel hebben vooral wat het slapen betreft?

draaitol
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2008 16:40

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door draaitol »

Hallo Carolien...ik weet niet of je inmiddels al begonnen ben aan de Mirtazapine...Ik zou het gewoon doen, het is het proberen waard !
Je leest op dit forum grootendeels negative ervaringen terwijl er duizenden zoniet Honderdduizenden mensen zijn die er wel baat bij hebben.
Nu moet ik je eerlijk bekennen dat ik er zelf tot nu toe ( sind 16/9 1 x daags 15 mg mirtazapine ) nog niet veel baat bij hebt.
Slapen doe ik er wel volop van en ik heb ontzettende moeie benen, maar waar het eigenlijk voor zou moeten dienen....Nee daar merk ik nog niet veel van..Maar misschien ben ik wat te voorbarig en moet ik de wat langere termijn afwachten, ik blijf ze voorlopig wel slikken en ik hoop dat ze dan gaan werken waarvoor bestemd zijn !
Dat slapen is wel lekker,maar ik hoop wel dat die vermoeidheid snel over gaat,

draaitol
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2008 16:40

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door draaitol »

Sorry ......16/9 moet 16/10 zijn

draaitol
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2008 16:40

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door draaitol »

HA HA HA komt door de pillen :D

langen07
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2008 10:35

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door langen07 »

Kan iemand mij exact beschrijven welke bijwerkingen Remeron of Mirtazapine kan veroorzaken en wanneer ze weg gaan?
Mijn vriendin slikt namelijk sinds 2 weken eerst 6 dagen 15 mg en sinds 7 dagen 30 mg en heeft volgende problemen:
slecht, oppervlakkig slapen
angst
sloom gevoel overdag
lusteloosheid
toename eetlust

Vanaf wanneer werkt het anti depressief?

draaitol
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2008 16:40

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door draaitol »

Wanneer het gaat werken...dat verschilt echt per persoon..de bijwerkingen die je hebt gaan na verloop van tijd echt wel weg , je moet het nu maar een beetje over je heen laten komen.
Ik zelf gebruik het vandaag op de kop af 3 weken en ik vind dat het nu pas een BEETJE !!! begint te werken ( 15 mg )
Onderzoek heeft uitgewezen dat de dosis verhogen "zoals bij jou van 15 naar 30 mg" veelal niet helpt.
ik zou wel gewoon door blijven gaan met innemen het is de moeite van het proberen waard. allen de hoeveelheid mg zou ik even met mijn arts bepraten.
Verder veel sterkte.
ps. laat na een tijdje even weten hoe het met je gaat,,gedeelde smart is halve smart.
Gr. Ton

langen07
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2008 10:35

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door langen07 »

Niet ik maar mijn vriendin slikt de tabletten. Maar goed ik had gehoopt op een gedetailleerd verslag wat wanneer op kan treden.

xgirl
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2008 19:33

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door xgirl »

Hallo, een aantal jaar geleden heb ik remeron geslikt. Dit heb ik drie jaar lang geslikt totdat ik dacht dat ik het zelf gewoon weer kon.
Mij heeft het enorm geholpen. De zelfvertrouwen die ik mistte had ik weer gevonden en kon alles weer op mijn eigen kracht doen. Dat is de hele bedoeling van het slikken van het medicijn.

De inwerk periode verschilt per mens. Ikzelf ben erg gevoelig en ben ook klein van stuk dus het duurde een tijd voordat mijn lichaam normaal kon functioneren. Al met al duurde het een half jaar voordat ik merkte dat het hielp. De eerste maand was eigenlijk het ergst. Probeer ook langzaam op te bouwen. Denk je dat het na een week ok is, bouw dan weer op. Bij twijfel altijd begeleiding en steun zoeken bij een psycholoog of psychiater. De huisarts kan je eventueel doorsturen.

Weet sowieso waaraan je begint. Het duurt een tijd voordat je het gewenste effect hebt en bedenk altijd dat de donkere dagen na het slikken van het medicijn puur is omdat het moet inwerken. Het is dus van voorbijgaande aard maar de moeite waard.

Mij heeft het in ieder geval enorm geholpen.
Het enige nadeel is dat je er flink van aankomt.

robie123
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2008 15:26

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door robie123 »

Hoi.Ik slik nu sinds drie weken 15 mg en sinds vijf dagen 30 mg remeron.Ik merk dat ik angstiger en onrustiger geworden ben.Iemand schreef dat ophoging van het medicijn geen nut heeft.Klopt dat ?
groetjes robie.

Selkselk
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2013 12:55

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door Selkselk »

Jeetje, wat een onzin wordt er verteld in de wereld. Het lastige bij psychiatrie is natuurlijk wel dat iedereen er een mening over heeft, familie, vrienden de buurvrouw en op dit soort fora.
Over effecten bij individuele gevallen kan ik weinig zeggen, in principe kun je zeggen dat álles bij álle medicatie kan voorkomen, maar dat is wel een erg kleine kans. Helaas gebeuren er met alle medicamenten wel eens gekke/betreurenswaardige dingen maar dit is gelukkig maar een erg kleine minderheid maar juist (spook)verhalen over deze gevallen vind je natuurlijk wel terug op verschillende fora. De tevreden gebruiker heeft hier niks te zoeken en dat is gelukkig de overgrote meerderheid.

Even wat opmerkingen, die waarschijnlijk ook terug te vinden zijn op internet (buiten de fora om):
**Sjaantje** schreef:Heeft iemand ervaring met dit medicijn??
Is het een erg sterke anti depresiva en kom je hier wel van af zonder veel bijwerkingen enzovoort??
Remeron wordt gebruikt bij milde/matige depressies. Trek daar verder zelf wat conclusies uit. Ik vind het moeilijk om te zeggen of iets een "zwaar" medicijn is, aangezien het wel een mogelijk werkzaam antidepressivum is. Of dit ook bij een bepaald persoon zál werken is niet te zeggen. Of een bepaald persoon veel bijwerkingen zal krijgen is ook niet te voorspellen, maar de meest voorkomenden zijn de eerste 3-5 dagen hoofdpijn, droge mond en/of misselijkheid die voorbijgaan daarna.
Een andere bijwerking is slaperigheid en eetlust/gewichtstoename. Wat vaak wordt gebruikt als positief kenmerk, aangezien mensen met een depressie vaker minder eetlust hebben en slechter slapen.
Vanwege het mildere karakter wordt het ook vaak bij ouderen gebruikt. Het is NIET verslavend.
james86 schreef:Ik ken het medicijn zelf niet, maar zoals bij elk antidepressiva kan je bijwerkingen verwachten. ". ..........." Het blijft een lastige zaak.

In ieder geval succes
Precies ;o)

kanovaarder schreef:Antidepressivum Mirtazapine(Remeron).
Uit; Medicijnen. uitgave '98-'99.

De groep waarin ook Mirtazapine is de groep tricyclische antidepressimiddelen.
"..........."

Grootvader
Remeron is alles BEHALVE een tricyclisch antidepressivum, dus bovenstaande is niet van toepassing.... gelukkig :o)

langen07 schreef:Kan iemand mij exact beschrijven welke bijwerkingen Remeron of Mirtazapine kan veroorzaken en wanneer ze weg gaan?
Mijn vriendin slikt namelijk sinds 2 weken eerst 6 dagen 15 mg en sinds 7 dagen 30 mg en heeft volgende problemen:
slecht, oppervlakkig slapen
angst
sloom gevoel overdag
lusteloosheid
toename eetlust

Vanaf wanneer werkt het anti depressief?
slecht, oppervlakkig slapen, angst, sloom gevoel overdag, lusteloosheid, zijn allen kenmerken van een burn-out/overspannen zijn/depressie.
Toename eetlust lijkt me wel door de remeron komen, voor zover je dat op de weinige informatie zou mogen zeggen.
langen07 schreef:Niet ik maar mijn vriendin slikt de tabletten. Maar goed ik had gehoopt op een gedetailleerd verslag wat wanneer op kan treden.
Kun je eigenlijk niet zeggen. In ieder geval wel dat het niet meteen werkt en het wat weken de kans moet krijgen.
robie123 schreef:Hoi.Ik slik nu sinds drie weken 15 mg en sinds vijf dagen 30 mg remeron.Ik merk dat ik angstiger en onrustiger geworden ben.Iemand schreef dat ophoging van het medicijn geen nut heeft.Klopt dat ?
groetjes robie.
Bij sommige mensen doet het niks, anderen merken een wereld van verschil. Wat wel gezegd kan worden is dat als je bij 15 mg geen bijwerkingne had, de kans groot is dat je dat bij 30 mg ook niet hebt..... als je daar iets aan hebt.


Verder sterkte voor iedereen die met een depressie te maken heeft gekregen want het is een erg nare ziekte.

Succes.

PS1: nee ik heb geen aandelen ;)
PS2: ja ik ben wel arts

tjebbekaas
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 apr 2013 18:02

Re: mirtazapine/ remeron

Ongelezen bericht door tjebbekaas »

Je hebt blijkbaar niet veel te doen als je gaat reageren op een topic dat al enkele jaren niet meer actief is. Maar bedankt voor je nuttige bijdrage.

Groet, Tjebbe Kaas

Gesloten