LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ELQ hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Jack747

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Jack747 »

@Ianne,
Ik weet dat ELQ doorwerkt, maar wie heeft het overgenomen? Of is het nu echt definief zelfstandig?
In de bijgaande link vind je een artikel waarin de nederlandse curator van Lehman aan het woord komt. http://www.curatoren.nl/fo/nieuws.php?id=2735
Over Elq wordt onder andere gezegd:
Grootste en bekendste dochter van Lehman Brothers in Nederland is Elq Hypotheken, dat vanaf 2004 begon met het verstrekken van hypotheekleningen aan kwetsbare huizenkopers als freelancers en mensen met een minnetje achter hun naam bij het Bureau Kredietregistratie...
... Elq valt buiten het faillissement, maar de curator van het moederbedrijf kan besluiten het bedrijf te verkopen. De huidige hypotheken lopen geen gevaar, maar Elq stopte in september met het verstrekken van nieuwe hypotheken. Eerder dit jaar kondigde het al een reorganisatie aan...
Hier http://www.houthoff.com/index.php?id=235&t=1&l=1 vind je de verslagen van het faillissement. Waar overigens niets in staat over Elq, logisch omdat zij buiten het faillissement van Lehman vallen.

De curator kan dus besluiten Elq te verkopen. Alleen zal dat niet eenvoudig zijn. Wat er nu feitelijk nog over is, is een 'servicekantoor' waarin de hypothekenportefeuille wordt beheerd. Van de ruim 100 personeelsleden zijn er nog rond de 20 over. Men heeft rond de 5.000 hypotheken uitstaan, met, zoals jezelf weet een hoog risico op default.

Aan de andere kant, er zijn 5.000 hypotheken afgesloten, met een kapitaal van ongeveer 1,2 miljard. Daarvan is ongeveer 700 miljoen gesecuritiseerd (doorverkocht en opgeknipt in mandjes obligaties, de bekende notes). Daar heeft men dus kapitaal voor ontvangen, wat daarmee gebeurd is weet ik niet. Aannemelijk lijkt mij dat moeder Lehman dat fors heeft afgeroomd.
Er moet nog ongeveer 500 miljoen aan verstrekte hypotheken op de balans van Elq zelf staan.
Ga eens uit van een risico-opslag van gemiddeld 3%, dat betekent dan dat er jaarlijks toch nog 15 miljoen aan marge binnenkomt. Met een gesimplificeerde ruime rekensom kom je dan tot de volgende aanname:
Personeelskosten 20 x 100.000 = 2.000.000
Huur kantoor plus kosten: 300.000
Overige kosten: 1.000.000
Totale bedrijfskosten 3.300.000. Rond het af op 4 miljoen. In dat geval is er nog steeds een gunstig bedrijfsresultaat, namelijk 11 miljoen per jaar.

Wat verder nog interessant zou zijn om te weten is hoe Elq de funding van de portefeuille heeft geregeld. Dat geld is oorspronkelijk van moeder Lehman gekomen, die het zelf dus ook niet had en mede daardoor failliet ging. Dus hoewel Elq buiten het faillissement van Lehman valt, zal Elq voor het totaal van de portefeuille namelijk 1,2 miljard in het krijt staan bij het failliette Lehman. Als dat opeisbaar zou zijn dan kan Elq dat uiteraard nooit terugbetalen, immers de gelden zijn uitgezet als hypotheken. Als men er in zou slagen nieuwe funding te vinden, wat in de huidige omstandigheden vrijwel onmogelijk is, dan is maar de vraag tegen welk tarief Elq dat uit de markt kan halen, ook dat kan voor het default van Elq zorgen.

Vandaar mijn opmerking dat een koper voor Elq niet eenvoudig te vinden zal zijn, er zitten nogal wat haken en ogen aan. Ik verwacht dat de curator geen haast maakt met stappen waar Elq bij betrokken is.
Het lijkt immers vooralsnog nog steeds een cash-cow te zijn.
Dus waarom zou hij?

groet,

Jack

Duc916

Ongelezen bericht door Duc916 »

@ Ianne
Wat denk je, zou de euribor voor de 21ste nog de 3,5 gaan halen?
Het ziet er naar uit dat morgen ( 21-11-2008) de 3,5 bereikt wordt.
Als op 4 december de ECB de rente nog eens verlaagt met 0.75% kan het wel eens een mooie kerst worden. :D

Ik heb op 2 december een afspraak met mijn tp, vanaf 13 November heb ik geen negatieve registratie meer bij BKR, met de huidige rente vooruitzichten ziet alles in 2009 er zonnig uit.
Deze maand was de maandtermijn nog 1840 euro, volgende maand komt het met de huidige Euribor uit op ca 1522 euro, en met een reguliere hypotheek in april kan het bruto wel eens zo'n 1200 euro worden.

Ianne

Ongelezen bericht door Ianne »

Morgen is de peildatum en ik denk ook dat de rente dan 3,5??% is. Tadaaa. Goed voor ons, toch?

Ianne

En gisteren was de 1-maands euribor inderdaad 3,543%. Iemand zin in een raadspelletje "wat wordt de stand op 22 december"?

Ik vraag me af hoe lang deze steile daling nog door gaat. Het percentage nu (3,5%) is ongeveer het gemiddelde percentage van de afgelopen bijna tien jaar. In de afgelopen tien jaar heeft de 1-maands euribor ongeveer vijf aaneengesloten jaren (2002-2007) onder de 3,5% gezeten. Jaren waarin de euribor boven de 3,5% stond met pieken tot 5% duurden ca. twee jaar aaneengesloten (2000-2001 en 2007-2008). In 2004 en 2005 stond de rente het laagst: net boven de 2%.

Als de hoogste pieken een voorspellende factor hebben voor de laagste dalen, dan zou de 1-maands euribor, die op 8-10-2008 5,197% historisch hoog piekte, wellicht een historisch laagste rente inleiden (tot onder de 2%?).

Als de huidige steile daling voortzet, dan is de rente op de volgende peildatum weer een procent lager. Ik kan me dat niet voorstellen, zo'n knaller van een voordeel! Er is weinig betrouwbare logica op rentestanden toe te passen, denk ik. Maar dagdromen is leuk.

Mijn hypotheek startte met een 1-maands euribor van ca. 4% (+ opslag). Mijn hypotheek is nu dus voordeliger geworden en zelfs berekend over het hele jaar is het gemiddelde maandbedrag niet hoger dan destijds (bij wijze van momentopname) voorgesteld. Het valt waarschijnlijk zelfs iets lager uit. Als de huidige rentedaling voortzet, dan moet ik de VTV laten herzien, omdat dat ik anders (maandelijks) teveel terug krijg.

Wat mij betreft gaat het natuurlijk zsm & linea recta richting de 2,5% en lager graag. Als het kan ;-) Als de rente serieus naar 2% zou dalen, dan heb ik een acceptabele hypotheekrente.

Duc, ik wens je een mooie hypotheek toe (ik zou niet bij Obvion gaan ;-) ).

Lekker dan

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Die meneer van het IMF vindt dat Europa richting de 0,0% moet gaan !

Moehaa :D

Ianne

Ja, zo dicht mogelijk naar o% ;-) Ik ben het heeeelemaal met de man eens. Een 1-maands euribor van 0,01% graag.

Saayer

Ongelezen bericht door Saayer »

Ja, zo dicht mogelijk naar o% Ik ben het heeeelemaal met de man eens. Een 1-maands euribor van 0,01% graag.
Hoe kan het zo wezen dat we geen verrekening zien in maandelijks betalingen. Ondanks dat het een variable gegeven is gaat het maandelijkse betaling alleen maar Sky High...hoezo 1 maands eurbor?

Lijkt me dat jullie je bewust blij maken met een zeer stinkende dooie mus..Oggkleppen maybe?

W8 de uitzending van Zembla af op 6 December, waarin uitgebreidt zal worden ingegaan op ELQ..

Tot die tijd wacht ik de ontwikkelingen af...Ook de Bodemprocedure welke is aangespannen door een groep gedupeerden,

__oi__

Ongelezen bericht door __oi__ »

ook de Bodemprocedure welke is aangespannen door een groep gedupeerde
ik kan daar niks over vinden op het internet. Is die procedure ook daadwerkelijk aangespannen? en waar kan ik daar iets over vinden?
Dank voor de info alvast

Ianne

Hoe kan het zo wezen dat we geen verrekening zien in maandelijks betalingen. Ondanks dat het een variable gegeven is gaat het maandelijkse betaling alleen maar Sky High...hoezo 1 maands eurbor?
Ik zie beslist de verrekening iedere maand, hoor. De maandelijkse betaling is hoog (vanwege de risico-opslag die bij het afsluiten van de hypotheek vastgesteld is), maar door het deel 1-maands euribor dalen de lasten momenteel merkbaar (zoals ze in oktober merkbaar hoger werden).

Ik ben benieuwd naar de uitzending over ELQ. Ik wil wel graag wat meer informatie over de status van het bedrijf. Wat mijn hypotheek betreft gebeurt er niets raars. Ik zou verbaasd zijn als er in die zin iets te opzienbarends te melden was.

Ik heb ook wel eens gezocht naar uitspraken en meerdere mensen hebben gevraagd om een verwijzing, maar tnt is er niets te vinden (blijkbaar). Ik ben erg benieuwd of de status van het bedrijf bijvoorbeeld voordelen oplevert in het ontbinden van contractvoorwaarden, zoals de boeterente bijvoorbeeld (maar ik denk dat ook daar niets te halen valt).

Wat ik de afgelopen maanden wel van mening ben geworden is dat ELQ als bedrijf redelijk transparant is over de hypotheekconstructie en dat andere (als betrouwbaar bekendstaande bedrijven) veel minder transparant zijn en voordelen naar zich toetrekken ten koste van klanten als ze de kans daartoe krijgen (zoals Obvion en de andere hypotheekverstrekkers die opslagen op de variabele rente verhoogd hebben).

Ik kijk uit naar de uitzending en vooral naar meer informatie.

Saayer

Ik zie beslist de verrekening iedere maand, hoor
Het kan zijn dat het afhankelijk isvan je tussenpersoon of bureau hoe je maandelijkse vaststelling van rentebepaling plaatsvindt..

Bovenstaande is net zo ongeloofwaardig als bewering van voorgaande posting van Ianne...

Geachte Ianne...waarom is mijn aflossingsbedrag per maand maar gestegen...of heb ik te doen met een variabel contract van ELQ..wat bepaald was aan de waan van de dag...

Woorden hebben geen waarde voor zover..
Ik heb alle bewijzen van Starter nog bewaard en geen een laat een daling zien..
Zou je graag de stukken willen verzenden...

Hebben we over het zelfde of praat je namens het bedrijf...wat me niet eens zoveel zal verbazen...
In vele dossiers hebben vaker vreemde gevallen voorgedaan waarin zelfs advocaten zaken "vergaten"...en voor de tegenpartij (de gedaagde)opnamen..in plaats voor client...

In een aantal gevallen zullen er zeker een klacht worden gedeponeerd bij Orde van Advocaten betreffende zaakafhandeling...

Anyway..
We gaan het zien....

Ianne

Saayer, ik spreek voor mezelf. Mijn hypotheek (rente en maandbedrag) klopt precies volgens de afspraak die in mijn hypotheekakte staat. Dit heeft overigens wieing met de tussenpersoon te maken, die is namelijk alleen maar tussenpersoon en wat mij betreft alleen nodig om de hyptheek af te spreken. Als ik wat over mijn hypotheek wil weten, dan bel ik ELQ of Stater.

Als jij altijd hetzelfde maandbedrag hebt, dan heb je waarschijnlijk geen variabel rentedeel. Als je maandbedrag alleen maar omhoog gaat, dan heb je misschien een andere hypotheekvorm dan ik. Ik heb een aflossingsvrije hypotheek. De maandbedragen kunnen anders zijn als je een annuiteits/ of lineaire hypotheek hebt. Als je rentevaste periode afgelopen is, dan gaat je hypotheek bij ELQ geloof ik automatisch over op variabel. Best mogelijk dat het maandbedrag dan omhoog gaat, dat weet ik voor jouw situatie niet.

Het is een beetje flauw om te suggereren dat ik voor ELQ zou werken. Ben ik verdacht omdat ik niet heel erg ontevreden ben? Of omdat ik ELQ niet ergens de schuld van geef?

Hm.

Saayer

Geachte Ianne,

Ten eerste..ook ik heb een aflossingsvrije hypotheek. Dus niet veel anders dan die van jouw. In twee jaar is het bedrag maar gestegen van 700 naar recentelijk 1600 euro...zonder enig berichtgeving vooraf.
Hebben we over transparantie... Stater geeft een lager bedrag aan dan wat automatisch wordt afgeschreven...
Maar het feit blijft dat het maandelijks omhoog gaat..Of de medewerker van ELQ daar een antwoord op wilt geven is ..BETALEN OF VOLMACHT tekenen voor verkoop

Wat tussenpersoon betreft van BKR&CO Dordrecht...Hmmm...Bereikbaar is hij momenteel niet..rara politiepet. Ooit verkocht hij mij een spaarhypotheek..dacht ik...BKR&CO heeft willens en wetens een hypotheek aangebracht wat niet te rijmen is..

Flauw is mijn opmerking zeker niet,..in alle gevallen is het anders dan in geval van jouw. Twijfel is er zeer zeker van mijn kant.
Tot tegendeel bewezen is..

Groet,
Saayer

Duc916

wij hebben, wat betreft de transparantie van ELQ, totaal geen klachten.
Het bedrag op de maandelijkse "factuur" van Stater is ook het bedrag wat afgeschreven word, niet meer en niet minder.
In onze hyptheekakte is e.e.a. duidelijk gesteld, en ook onze tp heeft dit vooraf duidelijk met ons doorgesproken.
Wij hebben bewust voor deze hypotheek gekozen en wisten vooraf wat de eventuele risico's waren.
Tot op heden kunnen wij de kosten nog goed opbrengen, in 2006 zijn wij begonnen met ca. 1100 euro bruto en in 2007 kwam daar 1% (ca200euro) bij.
De laatste betaling was 1840 euro, maar dat was toen de euribor nog rond 5% stond.
Nu de Euribor nog maar 3,5% (morgen nog lager?) is, zakt onze hypotheek naar rond de 1500 euro, dat scheelt toch 340 euro.
In april gaan we over naar een " gewone" bank, al met al hebben wij er geen spijt van dat wij deze stap bijna 3 jaar geleden hebben genomen.

Ianne

Saayer, als er meer dan het maandbedrag dat door Stater opgegeven wordt afgetrokken wordt, dan lijkt me dat inderdaad helemaal niet goed.

De kosten zijn voor mij ook gestegen (hoewel ik vanaf deze maand weer terug ben bij de kosten op het beginpunt en volgende maand zelfs lager uitkom). De stijging komt door de 1% rentekorting die na een jaar wegvalt en de stijgende 1-maands euribor (die nu weer daalt en vanaf deze maand ga ik dat merken). Deze kostenstijging kan ik niemand kwalijk nemen. De procedure was van te voren bekend en staat ook in de hypotheekakte.

Ik vraag me af wat er bij jou precies aan de hand is.

Duc, de peildatum was toch afgelopen vrijdag? Of telt de 1e dag mee en is de peildatum vandaag?

Duc916

Nee, de 6e werkdag voorafgaande aan de eerste werkdag van de nieuwe maand.
Dus: 21-11-2008 was de peildatum voor december, toen stond de Euribor op: 3,543% wat met de 4% opslag neerkomt op 7,543% hypotheekrente voor December.

Vandaag 24-11-2008 is de Euribor wederom gedaald naar 3,484 %, 0,059 % eraf dus, het lijkt erop dat we een financieel kalme kerst tegemoet gaan.

Duc916

En ook vandaag is de Euribor gestaag verder gegaan met dalen.
:lol: :wink:
0.048% in 24 uur in dit tempo halen we deze week de 3,2% met gemak.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Duc916

Heel vreemd, al weken gaat de 1 maands euribor als een speer naar beneden.
Staat ie sinds gisteren ineens op 3,610% een stijging in 1 dag van 0,3%.
Alle andere euribortarieven blijven dalen alleen de voor ons belangrijkste de 1 maands Euribor stijgt ineens onverklaarbaar.
Vandaag mijn overzicht van BKR binnen gekregen, alle registraties zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
:lol: :lol: :lol:

Ianne

28-11-2008 3,574 %
27-11-2008 3,610 %
26-11-2008 3,392 %

Ineens omhoog inderdaad. Maar de dag daarna weer een beetje naar beneden.

Het lijkt erop dat de banken de 1-maands euribor een schop omhoog hebben willen geven. Misschien ivm het gedoe over de variabele rente.

Duc916

Zo, de tp is zojuist geweest.
Heb al een offerte op zak voor m'n nieuwe "normale" hypotheek.
Per april is ELQ een klant armer, waarschijnlijk al een paar maanden eerder, want het is goed mogelijk dat we die paar maanden zonder boete mogen inlossen.
ELQ wil graag van de lopende hypotheken af, die zijn immers met geld van Lehmann Brothers gefinancieert en de curator van Lehmann wil snel geld zien. :lol: :wink: :lol: :lol:

EIND GOED, AL GOED.

Jack747

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi Duc916,

Alvast gefeliciteerd met je 'BKR-vrijheid'. Ik hoop voor je dat alles goed komt met het oversluiten.

Een vraag, hoe kijk je nu aan tegen je periode 'Elq-hypotheek'? En zijn er dingen die je anders zou doen, of anders gaat doen?

groet,

Jack

Gesloten