LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tussenpersoon

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Xtian
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2008 15:47

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Xtian »

Voor een goed, evenwichtig beeld zou het prettig zijn als naast de kosten die in rekening worden gebracht (uurtarief of provisie) ook duidelijk wordt gemaakt wat je van een adviseur mag verwachten voor de beloning die hij hiervoor ontvangt. In een gemiddeld standaard hypotheekadvies zit ongeveer 20 uur werk. (zie www.nationaalbeloningsdebat.nl onder "wat doet de adviseur?" )

Alleen zo kun je beoordelen of de beloning terecht is of niet. Bovendien is er veel verschil in kwaliteit van opleiding; erkend hypotheekadviseur, erkend hypothecair planner if zelfs gecertificeerd financieel planner. Ook dat zou verschil kunnen maken in uurtarief.

"Integer advies en onafhankelijkheid wordt niet bepaald door de wijze van beloning"

PatrickT
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:44

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door PatrickT »

Beste Loesje 2, wij zijn volkomen transparant. De reden dat wij geen uurtarief vermelden is dat wij geen uurtarief hanteren. In het eerste vrijblijvende orienterende gesprek weet een client binnen 10 minuten exact de kosten voor advies en begeleiding. De client weet dan ook dat hij de producten van banken en verzekeraars gratis krijgt. Hiermee hebben wij dan ook van alle banken en verzekeraars de producten netto gemaakt. Ik wil het u graag allemaal uitleggen echter heb uw mailadres niet, mijn adres is [email protected]. Groet Patrick. ps; pseudoniem vermelden bij reactie.

PatrickT
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:44

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door PatrickT »

Beste Xtian,
Terug komend op jouw uitsmijter;

Zoals een oud gezegde luidt en wat voor veel mensen toch geldt;

"wiens brood men eet diens woord men spreekt"

Groet, Patrick

kluit8
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:05

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door kluit8 »

En wat ik in alle commentaren mis, is het feit dat wij ook kosten hebben. Bijvoorbeeld de AFM die haar kosten gewoon maar met meer dan 37% verhoogd.

Johan Sprangers
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:08

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Johan Sprangers »

Bij de vastelastenbond kan je provisieloos verzekeren en ook een provisieloze hypotheek offerte laten maken. De kosten zijn dan 50 euro per uur en voor een hypotheek berekenen wordt twee uur in rekening gebracht.

Ik heb mijn verzekeringen door de vastelastenbond laten verzorgen en dit was prima in orde, mijn besparing was meer dan 350 euro per jaar. Voor mijn hypotheek heb ik een vervolgafspraak gemaakt voor maart volgend jaar.

zie www.vastelastenbond.nl

Xtian
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2008 15:47

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Xtian »

Beste Patrick,

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik tegenstander ben van advisering op fee basis of uurtarief toch? Ik vind alleen dat integer advies en moraliteit niet perse afhankelijk is van de wijze van belonen. Er wordt veel te makkelijk gesteld dat advisering op uurtarief helder, transparant en beter voor de klant is. Terwijl ik van mening ben dat een adviseur die het klantbelang niet vooropstelt, dat ook niet doet als er geen provisie meer betaald wordt. Omdat het vak van hypotheekadvies nu eenmaal bestaat uit advisering én verkoop (bemiddeling zo je wilt) blijft er altijd een relatie (voorkeur?) tussen de aanbieder en de adviseur! Het is dus eigenlijk een soort symptoombestrijding als je probeert om alle prikkels weg te nemen! Een integer adviseur laat zich door dit soort prikkels niet leiden. En dus is het veel belangrijker om op de integriteit en moraliteit te hameren dan (tegen beter weten in) te proberen de prikkels weg te nemen......

J.Dubbeltje
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

Ik vroeg mijn adviseur naar een jaar voor een jaaropgave van mijn kapitaal/overlijdensrisicoverzekering,hij antwoordde die komt er aan.2jr.later weer de zelfde vraag en wat heb ik opgebouwd ,nou de eerste 5jr. bouw je weinig op daarna gaat hij opbouwen.Mijn was verteld ik spaar mijn eigen kapitaal dus het kon enkel maar meer worden van 16% maar zeker 8% .
Tot ik de code in handen kreeg waarop in 5jr. enkel maar verlies had.Och het was zo mooi verteld u heeft hem nodig voor u Hypotheek. en over 15jr.lost u hem in voor een lage maandlast. Nou van alles mooi niets,later bleek ook dat ik hem helemaal niet nodig had om de Hypotheek te verkrijgen.Ik ben met de premie optijd gestopt voor de woekerpolisaffaire,nu randeerde hij helemaal niet meer daar de Fondsen sinds vorig jaar 28% gekelderd zijn.Wat is transparantie?

ben999
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2008 16:01

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door ben999 »

Beste redactie,
Vanavond wordt de vraag gesteld hoeveel we aan onze tussenpersoon betalen bij het afsluiten van een hypotheek.
Naar mijn mening is dat in Euro's een groot bedrag, maar in procenten een klein bedrag.
Inzage in die cijfers is goed, maar............ gaan we dit straks ook doen bij C&A met de vraag hoeveel dit bedrijf aan een kostuum verdiend? Aan de groenteboer voor wat hij aan een kilo aardappels over houdt? Aan de meubelzaak wat zij aan een bankstel verdienen? Aan de autodealer wat deze aan de verkoop van een auto over houd?
Zo kan ik nog wel even door gaan.

Worden de provisiecijfers voor een tussenpersoon ook afgezet t.o.v. de kosten?
"verdient"een tussenpersoon dan meer aan de te verstrekken hypotheek dan de makelaar aan de diensten voor aan- of verkoop van de woning? De notaris krijgt voor een standaardformulier behoorlijk betaald en de overheid eet helemaal goed mee.

Wat ik met dit alles wil zeggen is heel simpel; de laatste tijd zijn de banken en verzekeraars in het programma het "lijdend voorwerp".
Er wordt gedaan of deze bedrijven iedereen maar "bedonderen".
Daar zet ik mijn vraagtekens bij.

In Nederland hebben wij het over gelijke behandeling en dergelijke.
Onderzoek dan niet alleen de verdiensten van de hypotheekverstrekker en/of de verzekeringstussenpersoon, maar doe dit in alle branches.
Als ik het goed heb ontvangt een tussenpersoon voor het verstrekken van een hypotheek ca. 0,75% tot 1% over de hypotheeksom.
Kleding gaat vaak 300 tot 400 procent "over de kop.

Met vriendelijke groet.
Ben999

jermal
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2008 20:21

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door jermal »

Ik ben zelf een zogenaamde tussenpersoon , voel me vooral adviseur, en hoop dat er ook aandacht wordt besteed aan wat een adviseur allemaal voor een klant toevoegd bij het adviseren van een hypotheek en de werkzaamheden die hij verricht ?

jammer als het eenzijdig belicht zou worden,
jermal

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Henri42 »

een financieel adviseur--- tussenpersoon, overlegt met klanten en neemt niet financieel deel aan het pakket, de nieten van hun klanten zal hun worst wezen. (*-*)

verzekeringen zijn voor hun goudmijnen :twisted:

Rbvkk
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2008 20:56

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Rbvkk »

Beste Radar,

Is een voorbeeld van transparantie niet ook aankondigen dat men met een camera op bezoek komt?

Het programma wordt gedreven door sensatiezucht en maakt hiermee de goede tussenpersonen kapot!

Er worden feitelijke onjuistheden gepresenteerd in dit programma. Bijvoorbeeld de jaarprovisie van een woonlastenverzekering! Deze bedraagt een % van de eerstejaarspremie, en daar moet een tussenpersoon gedurende de hele looptijd voor klaar staan.

Daar waar een tussenpersoon zich zou kunnen bloot stellen aan de verleiding te adviseren met een provisiegedachte in het achterhoofd, is radar geen klap beter, alleen hebben we het hier over kijkcijfers (is ook geld). Deze worden d.m.v. leugens en oppervlakkigheden onjuist verdiend, een vorm van oplichting!

Wees eens zo sportief om inderdaad eens achter de schermen van een tussenpersoon te gaan kijken en mee te maken wat een tussenpersoon doet om zijn relaties het beste advies te geven!

Spoens
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2008 20:56

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Spoens »

Naar mijn mening worden wij als tussenpersoon door het AFM verplicht de klant te wijzen op de risico's. Het AFM noemt dit zorgplicht. Als wij de klant niet op alle risico's wijzen blijven wij volgens het AFM in gebreken. Daarbij ben ik van mening dat het de grootste onzin is om een klant te vertellen wat wij verdienen aab het advies. ik ga al jaren naar de zelfde bakker, hij heeft een prachtig huis en een hele mooie auto. Ik vraag dagelijks als ik mijn brood koop, hoeveel hij aan mij verdient. ik kan u vertellen dat hij ij nog nooit een antwoord heeft gegeven op mijn vraag. Tevens vraag ik mij af wat de medewerkers van Kasse verdienen, zij geven de consument ook advies, ik neem toch aan dat zij dit niet voor niets doen. Geef een openheid van zaken dat ik weet wat jullie verdienen.

Andre112
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2008 09:39

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Andre112 »

Wat een geweldige reportage van mevrouw Hertzenberg. Wordt het niet eens tijd dat zij verteld wat ze aan dit achterlijke programma verdient? Het is immers geld van ons allen.

pietervanaalst
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:04

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door pietervanaalst »

te veel provisie!?!?
is het adviesvak nog wel rendabel naast alle verplichte studie, enz.

a) 10 jaar terugverdien periode wordt even buiten beschouwing gelaten
b) Niet ieder advies is een verkoop. Die ene verkoop moet wel alle andere geinvesteerde tijd compenseren
c) Heb je eenmaal een hypotheek verkocht en vedient aan de afsluit gaat het stel na 2 jaar scheiden. Wederom veel extra werk en 80% terug betalen.
d) verplichte studies en PE die veel geld en tijd kosten. Wie denk je dat dat moet betalen

Als Radar denkt open te zijn... meld dit soort zaken dan ook en maak eens een berekening wat de gemiddelde adviseur uiteindelijk per jaar verdient en hoeveel tijd incl in de avonduren hij hierin moet steken.''

De door een ander geplaatste melding van 20 uur die je minimaal nodig hebt voor een hypotheek verwerking ben ik het volledig mee eens. Met alles wat er WFT technish ook nog eens bij komt kijken mag er niets tegen zitten of je gaat er over heen! Die scheiding regelen kost ook nog eens zeker 10 uur. Investering minimaal 30 uur. verdient... 20%.

De meest belachelijke regel die er bestaat... 10 jaar terugverdien periode. Welke andere branche zou zo iets accepteren.

Hoe lang pikken wij dit nog als adviseurs!!! Over 2 jaar is er geen enkele toetreder meer in deze verzekeringsbranche en bestaande adviseurs gaan een ander vak uitoefenen waar nog wel brood in is te verdienen. Waar moet de consument dan naar toe voor zijn hypotheek, schadeverzekeringetje, advies, enz. ?
Laatst gewijzigd door pietervanaalst op 24 nov 2008 21:36, 3 keer totaal gewijzigd.

client68
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 nov 2008 20:59

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door client68 »

Ik denk, mw Hertzenberg, dat de gemiddelde consument niet erg blij met u is.
Voorop gesteld dat we met de gemiddelde tussenpersoon geen medelijden heven te hebben, is er een groot aantal zaken veranderd in de markt. De kwaden hebben het voor de goeden verknalt en het is echt te kort door de bocht om alle tussenpersonen over één kam te scheren.
Ik wil niet ingaan op de hebberigheid van de consument (want kom op zeg, ook dat speelde een rol in de gouden jaren) simpelweg omdat dat argument toch niet wordt aanvaard door de markt. Ik wil wel ingaan op de provisie.

Een gemiddeld hypotheekdossier kost de adviseur ca 20 uur (en dan moet er niets geks gebeuren in het dossier) en levert ca. € 3000,- op (dat is dus € 150,- p/u). Van die € 3000,- krijgt de adviseur 70% conform de nieuwe wetegeving (€2.250,-). De overige € 750,- wordt uitgesmeerd over 5 (!) jaar. Als dezelfde client een paar jaar later weer langskomt om een opname binnen de inschrijving te doen van € 20.000,-, kost dat de adviseur minstens 10 uur en levert hem € 200,- op. Kortom: 30 uur voor € 3200,-. Dit is gemiddeld dus € 106,- per uur zondat dat daar BTW over berekend hoeft te worden. (waarvan een deel dus wordt uigesmeerd over een aantal jaren).
Door de mw. "Hetzeberg" getoonde empathie voor de consument is een betaling op basis van een uurtarief meer voor de hand liggend. Immers, dan weet je wat je betaald nietwaar.

Voor hetzelfde voorbeeld als hierboven, betaald de consument dan 30 uur tegen een gemiddeld uurtarief van € 125,- waar, als er uitsluitend advies plaatsvindt WEL BTW berekend dient te worden. Ergo, 30 uur a (€ 125,- +19%) = € 4.462,50 !

Enne...klant, wel direct afrekenen graag met de adviseur


Antoinette bedankt !

Johan Sprangers
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:08

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Johan Sprangers »

35 procent op de premie van een autoverzekering vind ik nogal onbeschoft, laten we wel wezen. En het klopt precies, ik heb me nu provisieloos verzekerd en ik betaal mijn adviseur 12,95 per maand. In ruil hiervoor tekent mijn adviseur ervoor dat hij geen provisie ontvangt, en de vastelastenbond controleerd hem weer.

Ik bespaar hierdoor 27 euro per maand op mijn autopremie, dus alleen op mijn autoverzekering verdien ik al 14 euro per maand. Maar voor die 12,95 mag ik al mijn verzekeringen provisieloos verzekeren, mijn totale besparing was 350 euro per jaar.

En nu wordt mijn adviseur ook netjes betaalt en kan ik hem altijd bellen, dus mijn conclusie is dat mijn vorige adviseur 350 euro per jaar teveel aan mij verdiend heeft. Nou dan hoef je maar een paar klantjes te hebben voor een goed jaarsalaris.

Johan Sprangers
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:08

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Johan Sprangers »

35 procent op de premie van een autoverzekering vind ik nogal onbeschoft, laten we wel wezen. En het klopt precies, ik heb me nu provisieloos verzekerd en ik betaal mijn adviseur 12,95 per maand. In ruil hiervoor tekent mijn adviseur ervoor dat hij geen provisie ontvangt, en de vastelastenbond controleerd hem weer.

Ik bespaar hierdoor 27 euro per maand op mijn autopremie, dus alleen op mijn autoverzekering verdien ik al 14 euro per maand. Maar voor die 12,95 mag ik al mijn verzekeringen provisieloos verzekeren, mijn totale besparing was 350 euro per jaar.

En nu wordt mijn adviseur ook netjes betaalt en kan ik hem altijd bellen, dus mijn conclusie is dat mijn vorige adviseur 350 euro per jaar teveel aan mij verdiend heeft. Nou dan hoef je maar een paar klantjes te hebben voor een goed jaarsalaris.

jermal
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2008 20:21

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door jermal »

met verbazing naar de uitzending gekeken, ik ben erkend hypotheek adviseur , en er wordt wederom een beeld geschetst dat adviseurs schurken zijn. Het item had een journalistieke waarde van likke me vestje. Er moet nu eenmaal betaald worden voor een goed advies en dat kan op velemanieren. Een daarvan is door betaling van provisie door de bank. Een goede adviseur maakt de keuze samen met de klant door rente en voorwaarden te vergelijken en dus diverse aanbieders tegen het licht te houden. Door de expertise van de adviseur bespaart de klant geld, en heeft hij/zij een produkt dat bij hem past. Ook gezien de fiscale regelgeving ontkom niet aan goed advies. Natuurlijk is er niets mis een uurtarief of een tarief op fee-basis.
jammer dat tros radar zo kort door de bocht gaat ! er zijn ook heel veel goede adviseurs. tot zover
jeroen mallant
Laatst gewijzigd door jermal op 24 nov 2008 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Martijn T »

de provisie op een autoverzekering ligt bij geen enkele verzekeringsmaatschappij op 35%. Het kan zijn dat uw premie te hoog lag, kan zijn. Laatste 2 jaar is er veel veranderd in de premies, en oude polissen veranderen niet mee. Een normale autoverzekering levert maximaal 20% provisie op. Zoals iedereen kan rekenen, houdt dat in dat bij een premie van € 400, dat slechts € 80 is. Hiervoor wordt een berekening gemaakt, u ontvangt post/mail, als er schade is wordt het voor u geregeld. U betaalt momenteel € 12,95 per maand aan uw adviseur. Pas bij een premie van € 775 per jaar (exclusief assurantiebelasting) bent u goedkoper uit bij een dergelijke betalingsregeling in plaats van provisie. De meeste klanten komen niet aan een dergelijke premie en zijn voor een vast bedrag (veel) duurder uit.

Verder was de uitzending weer bijzonder eenzijdig.

RMK
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door RMK »

Met open mond en met stomheid geslagen heb ik zitten kijken, naar het afkraken van de tussen personen m.b.t. afsluitprovisie en provisie m.b.t af te sluiten verzekeringen e.d.
Ik had het panel toch echt hoger ingeschat. Nu lijkt het net of de tussenpersoon een bandiet is die geld verdient. Vraag 1 wie verdient er geen geld of wie wil geen geld verdienen??? in welke bracnche je ook kijkt er moet toch geld verdient worden of ben ik nou gek.
Dan gaan ze ook nog tranparant maken hoeveel er vedient wordt. Schandalig en geloof mij ik ben GEEN TUSSENPERSOON maar een gewone man.

Vervolgens wil ik radar vragen of het zij kunnen regelen dat indien wij geen tussenpersonen meer hanteren of wij dan een korting krijgen op de premie, ik kan u het antwoord al verzekeren en dat is NEE. Het maakt dus geen fluit uit of je je product rechstreeks bij de geldverstrkker haalt of via een tussn persoon sterker via een tussenpersoon is er altijd een onderhandelingspositie.

Nee en dan komt er iemand van de tweede kamer nog een verhaaltje doen wat echt te zielig is om aan tehoren. Ik vind het echt zeer onterecht dat er zo op tussenpersone word afgegeven, nee neem nu de bank die rekent 1% DUS VAN EEN HYPO VAN 400.000 EURO GEWOON 4000,00 ADMINISTRATIEKOSTEN NEE DAT IS LEKKER NORMAAL. Nee sorry iedereen zit nu in een verkeerde hoek te slaan.

Een tv presentator verteld toch zeker ook niet aan iedereen wat ie verdient en zoekt toch ook het onderwerp wat de meeste kijkcijfers oplevert, of gaat iedereen mij vertellen dat een programmamaker daar niet naar kijkt En de bakker verdient ook aan zijn brood en zal ook zijn product aanprijzen waar hij het meeste aan verdient, de slager ook hoor!!! Nee ik schaam mij diep dat ik erachter kom dat een ieder zo bekrompen en kortzichtig is. Nee vanaf volgende week hangen er toch geen borden min de Albertheyn met daarop geschreven hoeveel ze verdienen aan een product`wat vind ik dit zielig.

Als er zo iets aan de kaak word gesteld moet je wel goed op de materie ingaan en geen *** verhalen verkopen.

Gesloten