LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tussenpersoon

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
corstiaans
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2008 11:08

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door corstiaans »

beste Carla,
je begrijpt er helemaal niets van. Hoe kun je een dergelijk ondenemer van de kledingzaak vergelijken met een verzekeringsadviseur. deze ondernemer maakt maar eenmaal winst op zijn artikel terwijl de zogenaamde verzekerings"adviseur" er jarenlang voor betaald krijgt voor een artikel zonder er risico door te lopen en er maar weinig voor hoeft te doen.
kosten maakt iedereen. in deze discussie kom ik tot de ontdekking dat "de tussenpersoon/bemiddelaar negatief is over het programma Radar van gisteren. zij voelen zich waarschijnlijk behoorlijk aangesproken.[/i]

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door loesje 2 »

wil ik iemand laten sneuvelen dan? :shock: volgens mij lees je mijn berichten dan niet goed!

m.zonnevijlle
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2008 13:49

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door m.zonnevijlle »

Wij heben vorig jaar ook een andere hypotheek genomen om een verbouwing te kunnen kunnen doen en daarbij ook meteen aangegeven dat we niet wilde beleggen en we moesten een andere levensverzekering. De levensverzekering heeft hij laten beleggen ondanks dat wij dat niet wilde (en wij er nu pas achter zijn gekomen)nu zijn we door zijn doen al 6000 euro kwijt geraakt en zijn we uit alle macht bezig dit weer om te zetten, De adviseur heeft toen ook geen risico profiel opgemaakt om te kunnen beleggen. Hij heeft in dit jaar veel geld aan ons verdient zo'n 8000 euro al en dat was pas het begin. onze rechts bijstand das geeft ook al geen thuis omdat de papieren toch ondertekend zijn door ons. Maar de papieren hebben wij niet goed doorgelezen omdat wij er van uit gingen dat hij wel te vertrouwen was, zo zie je maar dom van ons.

Juni
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2008 12:36

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Juni »

Wat een misleidende reportage voor de consument was dit weer. Op de achtergrond een stapel 50 euro biljetten die met twee handen werden weg gegraaid. Hoezo indoctrinatie? En dan die leuke dame van de PVDA met haar belerende praatje, "als ze niet willen luisteren dan moet het maar op een communistische manier". Weten we gelijk wat de plannen van de PVDA voor de volgende verkiezingen zijn. Nee, laten we maar met z'n allen per 1 januari overgaan op vergoeding op uurtarief en laat alle provisies achterwege. Weg vrijblijvende gesprekken want wie werkt er nou voor niets? Ik neem aan dat een postbode niet gratis en voor zijn lol de brieven in de bus gooit. Ook hij wil zijn uurtjes vergoed hebben. Alle adviseurs op basis van uurtje factuurtje want transparanter kan het immers niet! Met andere woorden, de minder vermogende klant is hier de dupe van want vaak zijn hier de financiële middelen niet toereikend om geld vrij te maken voor een advies waar een aantal uur werk in zit voor de adviseur. Deze mooie transparante regel is mooi als je een gevulde portefeuille hebt om een advies te bekostigen. Volgens mij is dat provisie systeem helemaal niet zo verkeerd. Als er iets geregeld moet worden zodat de consument er beter van zou worden laat dan de verzekeringsmaatschappijen op alle vergelijkbare verzekeringsproducten dezelfde verdiensten hanteren zodat daar ook geen misverstanden over kunnen ontstaan.
Ik sta er nog steeds van te kijken dat de brancheorganisaties niet meer van zich laten horen. Volgens mij zijn er een heleboel tussenpersonen die wel hun hart op de juiste plaats hebben en die een advies naar eer en geweten geven aan hun klanten en die het met deze "mooie" nieuwe regel niet eens zijn daar hun werk het er niet leuker op maakt. De stemmen die je nu hoort van alle "moraalridders" die het nu al geregeld hebben en transparant zijn voor hun consument en provisieloos adviseren, het komt uit de lengte of uit de breedte maar de consument moet toch betalen. NIEMAND WERKT VOOR NIETS!!
Laat de overheid beter kijken hoe dit land weer betere tijden mee kan maken i.p.v. een hetze te voeren tegen een bepaalde beroepsgroep

Dennis Meijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2008 14:03

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Dennis Meijer »

Beste Corstiaans,

Zelf ben ik hypotheekadviseur bij de Hypotheekshop Deventer; http://www.hypotheekshopdeventer.nl.

De reactie die jij geeft dat de tussenpersoon jaren betaald wordt uit het advies is mij niet bekend. Misschien kan je mij op kantoor aangeven bij welke geldverstrekkers dat is?

Hetgeen jij bedoeld is waarschijnlijk de doorloop provisie op schadeverzekeringen. Deze wordt vooral gegeven op verzekeringen. Dit is toch gauw 2 euro per maand per verzekering.

Op de hypotheek wordt de provisie verdiend. Van deze provisie mogen wij 50% direct ontvangen en 50% wordt uitbetaald over 10 of 30 jaar.
Bij een provisie van 3000 euro krijgen wij dus 1500 euro ineens en, bij een termijn van 10 jaar, nog eens 150 euro per jaar.
Deze regeling gaat trouwens in in 2011 (op dit moment is het 70% direct en 30% uitgesmeerd).

Het is dus niet waar dat wij de gehele looptijd worden betaald.

De hypotheekshop gaat volgend jaar trouwens over op uurloon, waarbij de klant nooit meer gaat betalen dan hij aan provisie zou betalen.

Nibourg82
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2008 13:29

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Nibourg82 »

De zinnen horen niet bij elkaar Loesje 2. Voor alle duidelijkheid, ik ben het met je eens!

moniqueh
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2008 13:23

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door moniqueh »

aan alle adviseurs:

Wanneer stoppen we nu eens met piepen en gaan daadwerkelijk iets doen?
Log in via de site: www.stopwouterbos.nl. Geef daar je mening en werk eraan mee dat we gehoord worden in Den Haag.

GerardM
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2008 15:13

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door GerardM »

Het is buitengewoon jammer te moeten constateren dat het onderwerp beloning tussenpersonen is gemaakt door mensen die niet gehinderd worden door enige vorm van echte kennis.
Daarnaast is de berichtgeving uiterst eenzijdig en tendentieus.
Ik ben sinds 1990 werkzaam in de financiele dienstverlening en heb mijn werk ten allen tijde eerlijk en open gedaan.
Mag ik dan misschien hier een boterham aan verdienen?
Ik stel toch ook geen vragen bij het salaris van de presentatrice?
Zo kan ik nog wel even doorgaan, mysteryshoppers, hoe open!! zijn bij mij welkom

client68
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 nov 2008 20:59

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door client68 »

@m.zonnevijle
Begrijpelijk dat jullie teleurgesteld zijn in de werkwijze van deze adviseur. Neem van mij aan dat de goeden onder de tussenpersonen absoluut niet blij zijn met de handelswijze van deze scechten. Hebben jullie al contact opgenomen met KIFID (ff googellen)? of de AFM? Zo nee, waarom niet?

@corstiaans
Overigens vind ik de vergelijking met de ondernemer wél gepast. Zijn marge op het verkochte product zal vermoedelijk hoger liggen dan de marge op een verzekering. Het intermediairbedrijf is risicoloos? Verdiep je eerst eens in de vestigingseisen etc van een tussenpersoon voor je dingen gaat roepen die niet waar zijn. Voordat een tussenpersoon met een klant mag praten (niet afsluiten) over een verzekering, is hij enkele tienduizenden euro's verder...en dan is er nog geen cent verdient.

Finance
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2008 10:12

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Finance »

Corstiaans:

Zit hier niet voor een welles nietes spelletje maar op uw opmerking moet ik toch even reageren. Je snapt er werkelijk helemaal niks van! Verdiep je eerst in even in de methodiek voordat je allerlei onzin uitkraamt. Vooral de passage "er maar weinig voor hoeft te doen" doet me vermoeden dat u echt uit een ei komt. Ik zou zeggen schuif eens aan bij een tussenpersoon. Ik vermoed dat de verkoop van een maatpak minder inspanning verricht. We hebben als tussenpersoon 30 jaar zorgplicht en u kunt uw adviseur te allen tijden kosteloss bereiken voor vragen etc.

Verder spreekt u over winst echter het gaat hier niet om winst maar om omzet. Ik hoef u hopelijk niet uit te leggen dat dat een verschil is.

De enige reden dat ik meen te moeten reageren is als er onzin uitgekraamt wordt in een programma. En ja dan voel ik me aangesproken.

Albert W
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2008 17:09

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Albert W »

Belachelijk misleidend programma.
Het wordt tijd om hier e.e.a. eens aan de kaak te stellen.
Hoe transparant is mevr. Hertzenberg over haar inkomen
Wat blijft bij haar aan de strijkstok hangen.
Wat verdient de tros aan dit consumenten--misleidende programma.
Consumentenprogramma's zijn prima maar doe dan wel je huiswerk en wees objectief.
En nodig dan vooral geen 2e kamerleden uit die niet gehinderd door enige kennis een verhaal uit de duim zuigen.
Morgen is het gehaktdag.
Gaat u morgen ook aan uw slager vragen mevr. Hertzenberg wat hij aan een pond half om half aan winst over houd.
Waarschijnlijk niet u zult wel elke dag biefstuk eten betaald door gemeensschapsgeld

Eddie j.
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2008 17:55

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Eddie j. »

Echt een zeer onterechte uitzending. Men moet zich inderdaad wel verdiepen in de producten. En oke, deze tp's waren niet echt helder, maar er zijn veel betere te vinden die duidelijker zijn in de uitleg per product. En kun je ze dus niet over 1 kam scheren. En dan nog die koekebakker van een moraalridder van een Oosenbrug. Weet hij wel wat de inhoud is van alle producten. Hij weet niet eens of een woonlastenverzekering lang of kort uitkeert. Veel zaken hangen af van het product, inhoudelijk. En die vergelijkingssite waar naar verwezen wordt, klopt ook niet helemaal. Dit wetende uit betrouwbare bron. Dus wordt inderdaad eens tijd dat de redactie van Radar incl Madame zelf, in de spiegel kijken. Denk aan de deal met Independer. Wat verdienen?? Radar maakt de consument steeds meer het hoofd op hol en moet stoppen om iedereen over 1 kam te scheren. Ben benieuwd in de toekomst.

Dave469
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2008 09:21

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Dave469 »

Weet je wij wij als tussenpersonen eens zouden moeten doen......gewoon voor een bepaalde periode collectief het werk neerleggen en kijken of die tussenpersonen zo overbodig zijn en hoe de politiek dan reaggert over ons ''die het er zelf naar gemaakt hebben'' etc zoals die mevrouw van de PvdA gisteren met hele slechte argumenten reageerde.
Misschien een naief idee maar dan zouden al die ongenuanceerde personen misschien eens anders piepen
Ik vind het zo schandalig! Er waren inderdaad een aantal jaren geleden een aantal malafide kantoren/tp maar nu zijn het toch vooral mensen dei veel in zichzelf investeren etc (qua opleiding/uren) en we worden zo (in veel gevallen bewust en onterecht) geschofferd in de media en dat al structureel bijna twee jaar!!
We moeten keihard actie ondernemen en ons niet laten schofferen want onze branche wordt zo systematisch afgebroken.
Wij worden neergezet als een overbodig tussenstation die alleen maar geld graaien en geen toegevoegde waarde hebben.
NBVA EN NVA zouden in de media een tegenoffensief moet starten en op een wel professioneel en serieus podium (itt Radar) een heel goed verhaal richting consument moeten neerzetten hoe het nu wel zit.
Ik vind de opstelling van NBVA EN NVA veel te terughouden/kruipen in de schulp naar mijn mening (zachtjes uitgedrukt).

PatrickT
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:44

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door PatrickT »

Beste collega's,
Zoals eerder in dit forum vermeld is Hypolife in bezit van het enige niet conflicterende adviesmodel in Nederland.
Volledig transparant, alle kosten zijn bekend bij uw klant na 10 minuten in het eerste gesprek, met een eerlijk verdienmodel op bais van vaste tarieven voor consument en intermediair. Geen terugboekingsrisico's.

De (eind)redactie van Radar heb ik gisteren en vandaag gesproken, en het blijkt dat zij al op de hoogte zijn hiervan.
Ze hebben zelfs onze website uitvoerig bekeken.

In tegenstelling tot de brancheorganisaties heb ik wel aangeboden hierover te komen praten in het programma.
Zowel via dit forum, als via de telefoon op maandag en dinsdag.
De reactie was dat wanneer dit onderwerp weer aan bod komt, men aan mij zou denken.
Dit rechtvaardigt de vraag of men de oplossing wel wil bekend maken, maar ik vertrouw erop dat dit snel gebeurt.
Immers mevrouw Hertsenberg en haar redactie geven aan het beste te willen voor haar consumenten en daar alles voor doen.

Belangrijker is eigenlijk dat als u als intermediair echt van deze discussie verlost wilt zijn, die n.a.v dergelijke programma's zelfs met uw klanten kan ontstaan, u met ons businessmodel aan de slag kan.
Hiertoe heeft Hypolife haar model ondergebracht in een aparte trainingsorganisatie, zodat kantoren onder begeleiding de noodzakelijke omslag verantwoord kunnen maken.

Maak vrijblijvend kennis met ons, en maak een afspraak via [email protected]
We stellen het op prijs als u aangeeft welk pseudoniem u op dit forum gebruikt, maar voelt u zich niet verplicht.

Met vriendelijke groet, Patrick Tiel, Hypolife BV

client68
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 nov 2008 20:59

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door client68 »

Nu over de rug van een ander reclame maken voor je eigen bedrijf? Wat een ****** zeg !

nespresso
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2008 22:39

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door nespresso »

Vol afgrijzing heb ik het programma bekenen. Inzicht in de kosten van hypotheekbemiddelaars is in mijn ogen geen enkel probleem. Ik ben hier zelfs voor. Maar wat schets mijn verbazing dat radar op een slinkse wijze een beeld probeert te creeren dat alle hypotheekadviseurs alleen maar proberen om klanten te naaien. Zelfs met een verborgen camera probeert u de uitzending te manipuleren met opnames die maar gedeelte van het hele gesprek uitzenden. In een van de fragmenten is uw acteur zelfs niet duidelijk naar de adviseur over welke verdiensten/kosten hij het nu heeft (salaris adviseur? of tussenpersoon) Dat u dit dat dan ook uitzend onder het mom van onduidelijk zijn is mij een raadsel. Voortaan betere acteurs inhuren.. (wat kost nu zo' acteur per uur?)

Leuk zo'n hoogleraar, nu financieel adviseur, betaalt zeker beter. Leuke tip van hem, ga rechtstreeks naar de bank, wordt lachen, bij zo,n 6 a 8 banken kan ik tercht voor advies, ik zie mij al aankloppen bij mijn geldverstrekker, Obvion te Heerlen.. kansloos, daarvoor heb ik mijn tussenpersoon nodig. Ik wil ook wel weten wat banken zelf verdienen aan hun producten, daarbij is het wel juist wat zij vertellen over hun hypotheekproducten!, tenslotte zal een autoverkoper ook geen rottigheid vertellen over zijn auto's

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Henri42 »

bij reguliere banken heb je geen zakkenvullende tussenpersoon nodig.

bij veel agenten kun je een vaste fee afspreken

Stefan Brouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:34

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Stefan Brouwer »

@Hennie42

Beste Hennie. Wanneer heb jij voor het laatst een bankmedewerker gesproken? Kan mij voorstellen dat, tenzijn je bij Triodos bank bankiert, ook jouw bankadviseur een salaris ontvangt.

Ik heb jaren bij een regionale bank gewerkt, die net als bijvoorbeeld Rabobank, ook als een tussenpersoon fungeert. Neem verzekeringen etc. Indien dit bij Rabobank geregeld wordt, kom je nagenoeg altijd met een polis van Interpolis thuis. Ook banken treden op als tussenpersonen en krijgen dus dezelfde provisiebeloning.

Wanneer heeft jouw bankadviseur zijn of haar inkomen aan jou bekend gemaakt?

Groeten Stefan Brouwer
Financieel- en erkend
hypotheekadviseur

Finance
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2008 10:12

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Finance »

Wat overigens ook opviel is dat men een hypotheek van 465.000 als voorbeeld neemt. De gemiddelde hypotheek ligt toch duidelijk een stuk lager. Er wordt steeds gesproken over 1% "verdiensten". Volgens mij komt een gemiddelde van 0,75% over het hypotheek bedrag meer in de buurt.

Zouden ze als voorbeeld een aflosvrije hypotheek nemen van 150.000 dan spreek je over een bedrag aan provisie van €1125. Hier heb je nagenoeg hetzelfde werk aan als aan een hypotheek van 465.000. Het enige waar je meer werk aan hebt is aan het eventuele bijverband (levenaanvraag en gezondheidsverklaring).

Als je daar de doorloop provisie bij optelt zou je eventueel na jaren op 1% uit kunnen komen echter als de hypotheek na 2 jaar wordt beeindigd dan ontvang je dus niet meer de doorloop provisie.

Vervolgens wordt er maar even gesuggereerd dat woonlasten beschermers alleen maar goed zijn voor de portemonnee van de adviseur echter de AFM wijst ons op onze zorgplicht en daar hoort doorbetaling van de maandlasten bij arbeidsongeschikhtheid en eventueel ww ook bij.

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: Tussenpersoon

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Een reactie op meneer Patrick T.:
Er zijn inmiddels al meer bedrijven die op basis van een vaste fee werken, de door u geintroduceerde manier van werken heeft als nadeel dat iemand met een hogere hypotheek meer betaalt, terwijl er in deze hypotheek net zoveel werk zit als in een lagere hypotheek.

Daarnaast het volgende: de uit te betalen provisie aan de klant wordt in 5 etappes uitgekeerd, elk jaar 20%. De niet uitbetaalde provisie wordt gestald op een 'spaarrekening', neem ik aan. De rente die hierover wordt ontvangen wordt die ook uitbetaald aan de klant? Of is dit een verkapte bonus, waardoor het geheel toch enigzins conflicterend is.

Ga niet van de daken lopen roepen dat je het ideale systeem hebt ontwikkeld. Voor elke manier van belonen voor tussenpersonen is wel iets te zeggen. Uiteindelijk zal over een jaar of twee blijken welke systemen er naast elkaar blijven bestaan.

Gesloten