LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen motorverzekering UNIGARANT na premie verhoging

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
rmb24
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22

Opzeggen motorverzekering UNIGARANT na premie verhoging

Ongelezen bericht door rmb24 »

Kort voor de vervaldatum, krijg ik (via de tussenpersoon) van UNIGARANT de nieuwe polisvoorwaarden met een forse verhoging van de premie. Omdat ik inmiddels mijn motor collectief via de werkgever veel voordeliger kan verzekeren, neem ik contact op met de tussenpersoon. Die kan mij niet voordeliger verzekeren, en raadt mij aan de verzekering middels een brief aan het hoofdkantoor in Hoogeveen, op te zeggen. Een copie van de brief, stop ik persoonlijk in de brievenbus van mijn tussenpersoon. E.e.a heeft plaatsgevonden op 20 Augustus. (vervaldatum oude polis was 1-11-2008) Op 17 November j.l. ontvang ik van de tussenpersoon een betalingsherinnering voor mijn motorverzekering. Ik stuur de tussenpersoon hierop een e-mail waarbij ik de opzegbrief als bijlage toevoeg, met het verzoek om vanuit zijn positie de opzegging alsnog te regelen i.v.m. de royements verklaring welke mijn nieuwe verzekeraar nodig heeft om mijn schadevrije jaren te continueren. Tot op heden heeft de tussenpersoon hierop niet gereageerd, ook niet op een tweede e-mail waarbij het afdelingshoofd ook op cc. vermeld wordt. Inmiddels krijg ik bericht van mijn nieuwe verzekering, dat de voorlopige dekking die ik heb ontvangen, alleen voor het volle tarief (dus zonder schadevrije jaren) kan worden gecontinueerd, omdat de informatie in het ROYDATA bestand niet beschikbaar is. (Roydata bevat gegevens van verzekeringen en o.a. schadevrije jaren, waarop verzekeraars hun tarieven voor nieuwe klanten baseren)
De reden dat ik e.e.a via e-mail heb afgehandeld, ligt in het feit dat ik vanwege een fikse verkoudheid geen stem meer heb, dus telefonisch kan ik momenteel even niets uithalen, maar ik vind het erg onfatsoenlijk dat men op e-mails totaal geen reactie geeft, en ik nu daardoor gedupeerd ben doordat ik een hogere premie moet betalen bij mijn nieuwe verzekering, omdat UNIGARANT en/of mijn tussenpersoon ingebreke is gebleven bij het opzeggen van mijn verzekering, en mij een betalingsherinnering stuurt, terwijl het toch de bedoeling was dat ik goedkoper uit zou zijn bij de nieuwe verzekeraar.
Iemand anders ervaringen hiermee (UNIGARANT/Tussenpersoon) en de mogelijke stappen die ik hierbij zo kunnen nemen?

MVG,
Ron

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: Opzeggen motorverzekering UNIGARANT na premie verhoging

Ongelezen bericht door bromtol »

Volgens artikel 3:37 lid BW heeft een opzegging (mededeling) pas werking als hij de ontvanger heeft bereikt. Op de verzender rust de bewijslast.

Al je niet kunt bewijzen dat Unigarant (dus niet je tussenpersoon) de opzegging heeft ontvangen, loopt de verzekering bij Unigarant dus door en moet je dubbel betalen.

Als je tussenpersoon erkent dat hij de opzegging wel heeft ontvangen, maar met niet op tijd heeft doorgestuurd, kan je de tussenpersoon aansprakelijk stellen voor de geleden schade (de premie bij Unigarant en de gemiste korting wegens het ontbreken van van verklaring schadevrije jaren).

Erkent je tussenpersoon dat niet dan mag je je probleem zelf houden ben ik bang.

rmb24
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22

Re: Opzeggen motorverzekering UNIGARANT na premie verhoging

Ongelezen bericht door rmb24 »

Weer wat bij stem, heb ik vanmorgen de tussenpersoon gesproken, en die vertelde mij dat UNIGARANT (per abuis????) de vervaldatum van 01-11-2009 had genoteerd, terwijl ik toch duidelijk in mijn brief had aangegeven dat dit per 01-11-2008 zou moeten gebeuren. Men heeft mijn brief blijkbaar dus toch ontvangen! De tussenpersoon zou nu (na herhaaldelijk aandringen...) bij UNIGARANT de datum van opzeggen proberen terug te draaien naar 01-11-2008, en mijn schadevrije jaren te laten opnemen in Roydata. Mijn nieuwe verzekeraar (Centraal beheer) wacht daarop met het berekenen van mijn nieuwe premie, en geeft UNIGARANT daarvoor nog tot 1 December de tijd, anders geldt alsnog de hogere premie voor mij. Je moet blijkbaar bij UNIGARANT toch alles zelf regelen, want zelfs een simpele datum wordt al foutief overgenomen.
Nou maar hopen dat het ze vóór 1 December gaat lukken om alles weer in het gareel te krijgen.

engelien
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 feb 2007 11:46

Re: Opzeggen motorverzekering UNIGARANT na premie verhoging

Ongelezen bericht door engelien »

Ik zou maar snel op zoek gaan naar een andere tussenpersoon!
Hij heeft niet gereageerd op je verschillende mails en brieven en stuurt vervolgens wel een rekening door.
Het feit dat deze tp zelf de nota's mag versturen, betekent dat zij ook toegang heeft tot het administratiesysteem van Unigarant en dus zélf de opzegging heeft verwerkt. Ik vraag me dan ook af wie de fout heeft gemaakt...
En zelfs wanneer ze de opzegging alleen per post hebben doorgestuurd, horen ze te controleren of de polis is opgezegd voordat er een nieuwe nota wordt opgemaakt.

Zilverspar
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 nov 2008 13:33

Re: Opzeggen motorverzekering UNIGARANT na premie verhoging

Ongelezen bericht door Zilverspar »

Wat heb je ook aan een tussenpersoon, alleen maar last van :shock:

eaz
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2008 14:09

Re: Opzeggen motorverzekering UNIGARANT na premie verhoging

Ongelezen bericht door eaz »

Inderdaad geen goede tussenpersoon, dus zoek maar snel een betere. De opzegbrief is immers tijdig in de brievenbus gegooid van de tussenpersoon t.o.v. de opzegtermijn van 2 maanden bij Unigarant. Even een vraag tussendoor: wat is de reden dat de premie is gestegen bij Unigarant voor het nieuwe verzekeringsjaar? Is dit ten gevolge van een schade of een en-bloque premieverhoging(voor iedere verzekerde)?Bij een en-bloque premieverhoging is er nog een reden waardoor de polis opgezegd zou kunnen worden per vervaldatum 01-11-2009.

Gesloten