In de bijgaande link vind je een artikel waarin de nederlandse curator van Lehman aan het woord komt. http://www.curatoren.nl/fo/nieuws.php?id=2735Ik weet dat ELQ doorwerkt, maar wie heeft het overgenomen? Of is het nu echt definief zelfstandig?
Over Elq wordt onder andere gezegd:
Hier http://www.houthoff.com/index.php?id=235&t=1&l=1 vind je de verslagen van het faillissement. Waar overigens niets in staat over Elq, logisch omdat zij buiten het faillissement van Lehman vallen.Grootste en bekendste dochter van Lehman Brothers in Nederland is Elq Hypotheken, dat vanaf 2004 begon met het verstrekken van hypotheekleningen aan kwetsbare huizenkopers als freelancers en mensen met een minnetje achter hun naam bij het Bureau Kredietregistratie...
... Elq valt buiten het faillissement, maar de curator van het moederbedrijf kan besluiten het bedrijf te verkopen. De huidige hypotheken lopen geen gevaar, maar Elq stopte in september met het verstrekken van nieuwe hypotheken. Eerder dit jaar kondigde het al een reorganisatie aan...
De curator kan dus besluiten Elq te verkopen. Alleen zal dat niet eenvoudig zijn. Wat er nu feitelijk nog over is, is een 'servicekantoor' waarin de hypothekenportefeuille wordt beheerd. Van de ruim 100 personeelsleden zijn er nog rond de 20 over. Men heeft rond de 5.000 hypotheken uitstaan, met, zoals jezelf weet een hoog risico op default.
Aan de andere kant, er zijn 5.000 hypotheken afgesloten, met een kapitaal van ongeveer 1,2 miljard. Daarvan is ongeveer 700 miljoen gesecuritiseerd (doorverkocht en opgeknipt in mandjes obligaties, de bekende notes). Daar heeft men dus kapitaal voor ontvangen, wat daarmee gebeurd is weet ik niet. Aannemelijk lijkt mij dat moeder Lehman dat fors heeft afgeroomd.
Er moet nog ongeveer 500 miljoen aan verstrekte hypotheken op de balans van Elq zelf staan.
Ga eens uit van een risico-opslag van gemiddeld 3%, dat betekent dan dat er jaarlijks toch nog 15 miljoen aan marge binnenkomt. Met een gesimplificeerde ruime rekensom kom je dan tot de volgende aanname:
Personeelskosten 20 x 100.000 = 2.000.000
Huur kantoor plus kosten: 300.000
Overige kosten: 1.000.000
Totale bedrijfskosten 3.300.000. Rond het af op 4 miljoen. In dat geval is er nog steeds een gunstig bedrijfsresultaat, namelijk 11 miljoen per jaar.
Wat verder nog interessant zou zijn om te weten is hoe Elq de funding van de portefeuille heeft geregeld. Dat geld is oorspronkelijk van moeder Lehman gekomen, die het zelf dus ook niet had en mede daardoor failliet ging. Dus hoewel Elq buiten het faillissement van Lehman valt, zal Elq voor het totaal van de portefeuille namelijk 1,2 miljard in het krijt staan bij het failliette Lehman. Als dat opeisbaar zou zijn dan kan Elq dat uiteraard nooit terugbetalen, immers de gelden zijn uitgezet als hypotheken. Als men er in zou slagen nieuwe funding te vinden, wat in de huidige omstandigheden vrijwel onmogelijk is, dan is maar de vraag tegen welk tarief Elq dat uit de markt kan halen, ook dat kan voor het default van Elq zorgen.
Vandaar mijn opmerking dat een koper voor Elq niet eenvoudig te vinden zal zijn, er zitten nogal wat haken en ogen aan. Ik verwacht dat de curator geen haast maakt met stappen waar Elq bij betrokken is.
Het lijkt immers vooralsnog nog steeds een cash-cow te zijn.
Dus waarom zou hij?
groet,
Jack