LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
hansconsument
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:56

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door hansconsument »

Reactie van Obvion ontvangen op bezwaar tegen verhoging omdat ondanks navraag geen informatie gegeven is dat verhoging opslag volgens regels mogelijk zou zijn/worden.
Wel is toen aangegeven dat er geen wijziging van de voorwaarden zou plaatsvinden

"Wij verwijzen u voor uw klacht in dat geval door naar uw tussenpersoon"

Volgens mij is dit onjuist.
Daar Obvion uitsluitend zaken doet via tussenpersonen is zij ook voor hen aansprakelijk dacht ik.

Wie weet hier meer van?

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Hansconsument,

Ergens op de forum staat jurispudentie over een soortgelijk geval met Aegon waaruit blijkt dat je gelijk hebt.
Bij de kifid staat echter jurispudentie met het tegenovergestelde resultaat.

Doeg, J

FrankF
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 nov 2008 18:40

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door FrankF »

ach vraag antwoord wat ben je naief. Werk je bij een bank of zo?

AMSTERDAM (Dow Jones)--De inflatie in de eurozone is in november sterk afgekoeld. Dit opent de mogelijkheden voor de Europese Centrale Bank (ECB) om de rente te verlagen en zodoende de gezamenlijke economie van de eurolanden, die voor het eerst in de geschiedenis in recessie is, een impuls te geven.

De inflatie is in november afgevlakt tot 2,1%, tegen een inflatiecijfer van 3,2% in oktober. Dat blijkt vrijdag uit voorlopige cijfers van Eurostat, het bureau voor de statistiek van de Europese Unie.

De afname van bijna een heel procentpunt is de sterkste neerwaartse wijziging die de inflatie van de eurozone ooit heeft vertoond sinds het begin van de metingen in 1997. De inflatie is daarmee teruggekeerd tot het niveau van september vorig jaar.[/quote]

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

De wereld is een groot complot Frankie en Obvion is het middel dat wordt gebruikt om de mensheid in het algemeen en de posters op het Radar forum in het bijzonder te pesten.

Overigens wanneer gaan we het eens hebben over het verschil tussen het rendement van de 10 jarige staat en de hypotheekrente 10 jaar vast. Ook wel aardig. Zitten we zo weer op 23 pagina's.

Overigens zie ik hier wel heel veel naieviteit om me heen.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Jack747 »

Zoals ik eerder meldde, heb ik de vraag over het volgen van de liquiditeitspremie gesteld aan de DNB, die mij geen antwoord kon geven, verwees door naar de Nederlandse Vereniging van Banken. Op 14-11-2008 heb ik hen de volgende vraag gesteld:
Bij de bepaling van de variabele hypotheekrente wordt vaak de euribor als basis gebruikt. Daarop worden opslagen gezet, om tot het tarief voor de consument te komen.
Een van die opslagen is de zogenoemde liquiditeitspremie. Is ontwikkeling van die liquiditeitspremie ergens terug te vinden dan wel te volgen. Bijvoorbeeld gelijk de euribor op euribor.org?

m.v.g.

Jack
Vandaag heeft men geantwoord, zij het dat het weinig toevoegt:
Geachte heer xxx,

deze vraag valt voor ons niet te beantwoorden, aangezien dit het individuele beleid van banken betreft. Verschillende banken worden zeer ongelijk geraakt.
Daarbij varieert de liquiditeitspremie sterk in tijd.

mvg,


xxxx xxxx
Nederlandse Vereniging van Banken
Singel 236, 1016 AB Amsterdam
Maar goed, voor de volledigheid toch maar even geplaatst.

groet,

Jack
Laatst gewijzigd door Jack747 op 28 nov 2008 15:17, 3 keer totaal gewijzigd.

double trouble
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 nov 2008 17:24

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door double trouble »

28-11-2008 3,574 %
27-11-2008 3,610 %
26-11-2008 3,392 %
25-11-2008 3,436 %
24-11-2008 3,484 %
21-11-2008 3,543 %
20-11-2008 3,612 %
19-11-2008 3,678 %
18-11-2008 3,722 %
17-11-2008 3,777 %

Muckie
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2008 21:42

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Muckie »

Vandaag heb ik bericht gekregen van mijn rechtsbijstand (Arag). Zij stellen Obvion in het gelijk en kunnen niets betekenen voor mij. Zij verwijzen naar de algemene voorwaarden van Obvion maar gaan volgens mij voorbij aan het punt waar het hier om draait: kan ik als consument weten dat vast (zoals omschreven in de Dikke van Dale) niet vast blijkt te zijn?
Ze geven wel als advies dat ik me het beste kan melden bij de Vereniging Eigen Huis die bezig is de reakties te verzamelen en zo in gesprek te gaan/blijven met Obvion. Dit heb ik inmiddels gedaan.
Ik overweeg wel sterk om mijn variabele hypotheek onder te brengen bij Westland Utrecht omdat zij op hun website schrijven dat vast bij hen ook echt vast is gedurende de gehele looptijd. Als we dit allemaal doen dan zetten we Obvion een hak. Of Obvion moet klantgericht gaan denken.....

hansconsument
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:56

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door hansconsument »

Heb contact gehad met VEH. Deze start nog geen procedure, maar inventariseert alleen maar.
Wel geeven zij het advies om Obvion en de tussen persoon aansprakelijk te stellen en bij beide de officiële klachten procedure op te starten. Dat heb ik inmiddels gedaan.
Indien beide afzonderlijke klachten procedures niet tot tevredenheid worden afgesloten dient één procedure tegen zowel Obvion als de tussenpersoon gezamelijk gestart te worden bij KIFID (dan moet de tussen persoon daar wel bij aangesloten zijn)
Dit is een advies uitsluitend voor diegenen die een oude echt vaste hyp. gewijzigd (niet verhoogd!!!) hebben en daar toen van de tussenpersoon door hebben gekregen dat er verder nix wijzigde.
Ook wordt aangeraden de exacte juridische achtergrond nog even niet op dit forum uit te leggen daar Obvion ongetwijfeld meeleest.

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

We mochten de rente toch gratis vastzetten ? En we hadden toch tot 24 november de tijd om op hun fantastische voorstel met superlage rente in te gaan ? Sinds die tijd hebben we al 3 mailingen gehad met renteverlagingen. Voor een rentevast periode van 10 jaar zou het al 0.3% schelen ten opzichte van het "voorstel" :shock:

Natuurlijk snap ik het wel, ze wisten natuurlijk wel dat de rente omlaag zou gaan en wilden ons graag nog even voor een hogere rente vastzetten maar het is wel heel sneaky.

Muckie
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2008 21:42

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Muckie »

Ik ga Obvion de rug toekeren en ga over naar Westland Utrecht. Zij geven wel de garantie dat vast ook echt vast is.
Wie volgt??

Fergo
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2008 18:18

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Fergo »

Ook wij zijn inmiddels overgestapt naar, jawel, Westland Utrecht. Obvion blijkt slechts op papier transparant te zijn.

bikkeuls
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2008 22:26

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bikkeuls »

Op dit moment lijkt het mij verstandig om nog even de mogelijkheden af te wachten van de eventuele juridische acties en/of de politieke interventie. Mocht dit geen resultaat opleveren dan zouden wij ons allemaal kunnen verenigen. Ik heb begrepen dat 8300 gezinnen gedupeerd zijn door Obvion vanwege hun maatregel. Dit zijn veel mensen met een enorm gezamenlijk hypotheekbedrag.
Als we gezamenlijk de markt opgaan en variabele hypotheekverstrekkers vragen om een offerte uit te brengen op basis van variabele rente, dan zouden we een stuk sterker kunnen staan. We zouden wellicht een mooie aanbieding kunnen ontvangen. Tegelijkertijd kunnen we zien in hoeverre deze markt werkelijk open is.
Naast een goede aanbieding voor ons, zouden we Obvion op deze manier werkelijk kunnen raken. Ze zouden een enorm stuk van hun markt, omzet en winst verliezen.
In onze gezamenlijke offerte-aanvraag zouden onze specificaties kunnen zijn:
Variabele rente obv euribor, een vaste, lage toeslag en geen afsluitkosten. De nieuwe partij welke het beste kan voldoen aan deze specificaties kan zelf ook een enorme slag slaan.
In dit voorstel is het zaak om zoveel mogelijk mensen te bereiken en vervolgens te verenigen. Hiervoor zouden we een vereniging op kunnen zetten, bijvoorbeeld "Obvion gedupeerden". Deze vereniging beschikt over een eigen besloten forum waarbij we elkaar kunnen informeren en uiteindelijk naar ons doel kunnen werken. Tussen de 8300 gedupeerden zullen ongetwijfeld mensen zijn met verschillende capaciteiten welke benodigd zijn voor de gehele uitwerking van het idee. Samen zouden we zo een vuist kunnen maken.

Fergo
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2008 18:18

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Fergo »

Westland Utrecht schijnt de enige verstrekker van variabele rente te zijn waarbij de opslag bovenop Euribor daadwerkelijk vast is. Bij een tophypotheek is de opslag 1,1%. In overige gevallen is dit 0,2 % minder, dus 0.9%. Het nadeel is wel dat deze opslag dus ook nooit zal dalen, terwijl deze mogelijkheid bij Obvion wel bestaat. Hier hoeven we echter de komende tijd niet op te rekenen, schat ik zo in 8) .

Muckie
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2008 21:42

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Muckie »

Westland Utrecht schijnt de enige verstrekker van variabele rente te zijn waarbij de opslag bovenop Euribor daadwerkelijk vast is. Bij een tophypotheek is de opslag 1,1%. In overige gevallen is dit 0,2 % minder, dus 0.9%. Het nadeel is wel dat deze opslag dus ook nooit zal dalen, terwijl deze mogelijkheid bij Obvion wel bestaat. Hier hoeven we echter de komende tijd niet op te rekenen, schat ik zo in
Fergo, waar deze discussie om draait is een vaste opslag. Daarbij gaan we ervan uit dat deze niet zal stijgen maar ook niet zal dalen. Dat is volgens ons, gedupeerde klanten de uitleg van het woordje vast!

Muckie
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2008 21:42

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Muckie »

Als we gezamenlijk de markt opgaan en variabele hypotheekverstrekkers vragen om een offerte uit te brengen op basis van variabele rente, dan zouden we een stuk sterker kunnen staan. We zouden wellicht een mooie aanbieding kunnen ontvangen. Tegelijkertijd kunnen we zien in hoeverre deze markt werkelijk open is.
Naast een goede aanbieding voor ons, zouden we Obvion op deze manier werkelijk kunnen raken. Ze zouden een enorm stuk van hun markt, omzet en winst verliezen.
In onze gezamenlijke offerte-aanvraag zouden onze specificaties kunnen zijn:
Variabele rente obv euribor, een vaste, lage toeslag en geen afsluitkosten. De nieuwe partij welke het beste kan voldoen aan deze specificaties kan zelf ook een enorme slag slaan.
Goed initiatief!! Ik sluit me er bij aan.
M
groetjes,
Muckie

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Als we gezamenlijk de markt opgaan en variabele hypotheekverstrekkers vragen om een offerte uit te brengen op basis van variabele rente, dan zouden we een stuk sterker kunnen staan. We zouden wellicht een mooie aanbieding kunnen ontvangen. Tegelijkertijd kunnen we zien in hoeverre deze markt werkelijk open is.
Naast een goede aanbieding voor ons, zouden we Obvion op deze manier werkelijk kunnen raken. Ze zouden een enorm stuk van hun markt, omzet en winst verliezen.
In onze gezamenlijke offerte-aanvraag zouden onze specificaties kunnen zijn:
Variabele rente obv euribor, een vaste, lage toeslag en geen afsluitkosten. De nieuwe partij welke het beste kan voldoen aan deze specificaties kan zelf ook een enorme slag slaan.
Dit is een geweldig initiatief. Ik had toch al besloten dat ik bij Obvion wegga als Obvion weigert de opslag te wijzigen in 0,65%. Bij bijvoorbeeld Westland Utrecht heb je de extra kosten binnen 2 jaar ruimschoots terug verdiend.
De VEH verzameld de gedupeerden zodat we dit via hun zouden kunnen spelen. VEH heeft een eigen hypotheekservice die ons proffesioneel kan adviseren en het geheel kan regelen. De kans is erg groot dat we een zeer concurrerende opslag krijgen en de onbetrouwbaar gebleken Obvion krijgt een koekje van eigen deeg.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Een kleine kanttekening van mij op dit initiatief:

Het lijkt een prachtig initiatief, maar besef wel dat een hypotheek meer is dan een zak geld. Vaak lopen er allerlei verzekeringen omheen, bij sommige kun je bij beëindiging ook fiscaal in de knoei komen. Laten we het nog maar niet over afkoopkosten hebben, of polissen uit een oud regime.
Daarnaast moet je naar de notaris, taxatierapporten, afsluitprovisie etc.

Verder is VEH natuurlijk gewoon intermediair, net als alle anderen, met alle voor- en nadelen van dien. Ik heb daar nog niets spectaculairs vandaan zien komen. Eigenlijk alleen maar FBTO deals.

Er zijn gewoon uitstekende deals in de markt met variabele rente, WUH hoort daar natuurlijk niet bij, maar een aantal anderen wel, zoals ABN AMRO. Dan kun je beter bij Obvion blijven. Die zullen onder druk van de publieke opinie hun naam van kwaliteitsverstrekker niet graag willen verliezen.

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Mooi verhaal een vraag een antwoord,

Toch zullen bij een hypotheek van een normale omvang alle kosten (provisie, taxatie, notaris, enz) echt binnen 2 jaar terugverdiend zijn bij bijv. Westland Utrecht. Bij variabele rente zit je normaal voor het leendeel van je hypotheek nooit langer dan een maand vast en heb je dus geen boete. Een "kapitaalsverzekering eigen woning" kan een nieuwe hypotheekverstrekker gewoon overnemen, ook zonder boete.

Dat de VEH in het verleden dit nog niet voor elkaar hebben gekregen wil nog niet zeggen dat ze het nooit voor elkaar krijgen. Laat ze het toch op zijn minst proberen.

Zoals het er nu voorstaat is Obvion helemaal geen kwaliteitsverstrekker. Obvion blijkt nu juist een zeer onbetrouwbare hypotheekverstrekker te zijn! Als Obvion de vaste opslag had omschreven als "variabel" en "altijd door de hypotheekverstrekker naar eigen goedunken te verhogen en verlagen", dan hadden ze wellicht een transparante kwaliteitsverstrekker kunnen zijn. Nee, ze hebben bewust iedereen de schijn van een vaste opslag voorgehouden om meer hypotheken te verkopen.
Alleen indien Obvion toegeeft dat ze zelf de oorzaak van de verwarring zijn en de vaste opslag terug aanpast kan er weer worden gesproken over "vertrouwen" en "kwaliteit".

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Je verdient terug bij een andere verstrekker, als blijkt dat het renteverschil gehandhaafd blijft. Verder is Westland Utrecht een verstrekker die interessanter is voor de adviseur dan voor zijn klant en kennen ze een flink duaal rentebeleid. Die polis kon nog wel eens wat listiger liggen, de vraag is wat voor polisje hebt, nog een beleggingspolis? Die kun je meestal wel meenemen ja. Een garantiepolis? Gefeliciteerd.

Verder heeft de geloofwaardigheid van Obvion natuurlijk een knauw gekregen, niet alleen de variabele rente ligt op een te hoog niveau, maar ook de langere looptijden. Daarnaast hebben ze begin dit jaar ook al aan de voorwaarden geknabbeld. Het grootste probleem is communicatie, vrijwel iedere euribor verstrekker heeft een clausule dat ze de opslag mogen wijzigen, ook ING en Postbank, waar Westland-Utrecht deel van uitmaakt. Maar dat wil niet zeggen, dat Obvion de opslag niet aanpast. Ze hebben, voor mijn part hadden, een geweldige reputatie. Prima kwaliteit en scherp geprijsd. Die reputatie zijn ze nu kwijtgeraakt bij hun variabel renteklanten. Maar goed als je in 2005 voor 20 of 30 jaar vast had gekozen, had je het hele verhaal niet kunnen roesten.

Kortom: ik zie in dit topic meer emotie dan ratio. Buiten al het Obvion gedoe was variabele rente natuurlijk al een onhandige keuze, wellicht veroorzaakt door het ontzettend lage niveau in 2005. Nu blijkt dat door de krediet-/bankencrisis niets is/was wat het lijkt/leek spurt de variabele rente plotsklaps omhoog en is Leiden (en jullie portemonnee) in last. Dat probleem repareer je niet, door een verstrekker te zoeken die met zijn opslag 0,25% lager ligt, maar verder slechtere voorwaarden heeft. En zoals gezegd, er zijn ook nog verstrekkers die een nog lagere toeslag hebben (zelfs lager als Obvion voorheen).

Nog een kleine toevoeging: je kunt je zelfs afvragen of we er al zijn met de problemen. Bos verklaarde gisteren al dat ze klaar zijn voor de 2e ronde. Misschien is dit keer Rabo, met Obvion in haar kielzog wel aan de beurt. Praat maar eens met deskundigen.

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Er is mij een hypotheek verkocht met een vaste opslag op de euribor. Dit zei de adviseur en dit stond in de offerte als een nadere specificatie van de algemene voorwaarden. Volgens de nederlandse wet is dit misleiding en dit zal ik aanvechten. Dit heeft niets te maken met emotie, dit is rationeel.

Maar goed, ik had trouwens indertijd na een lange selectie tussen hypotheekverstrekkers er nog 2 over die volgens de adviseur een vaste opslag hadden op de euribor, WU en Obvion met verder bijna gelijke voorwaarden.
WU hanteert trouwens als enige wel een echte vaste opslag voor de gehele looptijd, niks duaal. WU is niet 0,25% goedkoper maar 0,65%. En geloof me, Obvion handhaaft de hoge opslag. Er komt een slechte tijd aan voor de huizenmarkt en Obvion wil een hogere risicovergoedig. De provisie van WU is net als bij Obvion 1%. De voorwaarden van WU zijn bijna gelijk aan die van Obvion.
Ik heb toen voor Obvion gekozen vanwege hun transparantie, betrouwbaarheid en goede naam. Van mijn keuze voor Obvion heb ik ontzettend spijt en ik voel me belazerd door Obvion. Dit is dus emotie.

Gesloten