LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mamavanyoelle
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2008 22:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mamavanyoelle »

Ja ben er ook blij om!! Ja ongeveer een weekje zei ze, en daarna opbouwen naar 20 mg, maar ben zo ontzettend bang om misselijk te worden.. Maar door mijn depressie heb ik ook steeds angst, en ook daar wordt ik misselijk van dus tja hahaha... Fijn dat ik dan wel voor haar kan zorgen.. Hoe lang gebruik jij ze nu? En na hoe lang merkte je zelf een beetje verschil?? En je omgeving?

Grtjs Linda

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Sorry mensen voor mijn late bezoek aan deze site. We zijn overgestapt naar een andere internetprovider en heb niets meer kunnen laten weten.
Mirriam, ik heb nu 4 maanden cognitieve gedragstherapie, maar dat is het niet voor mij. Ik weet heel goed wat ik fout doe en welke verkeerde gedachten ik heb maar kan ze zo moeilijk uitschakelen. Als ik mij ook maar een beetje neit goed voel gaan alle alarmbellen rinkelen zeg maar.
Daarom is voor mij de keuze om weer voor een medicijn te gaan stoch snel gemaakt.
Ik slik nu precies 10 dagen ciprimil en merk er nog niets van. Behalve dat ik juist meer angstig ben en ben er ook behoorlijk misselijk van. Niet de hele dag door maar het komt met vlagen, vooral na het avondeten. Van de week ook een enorme paniekaanval gehad in de supermarkt. Hoop toch echt dat de cipramil zijn vruchten gaat afwerpen de komende tijd.

MamavanJoel: 20 mg is inderdaad naar mijn mening wat te hoog gegrepen, maar zie dat je al contact hebt gehad met de huisarts hierover. Goed van je! Om bij mij de bijwerkingen te beperken ben ik zelf begonnen met twee druppels per dag = 4 mg. Om de 4 dagen moet ik er twee bijslikken om uiteindelijk op de 20 mg uit te komen. De eerste 5 dagen waren het ergst, nu ben ik dus met vlagen misselijk en meer angstig. Schijnt erbij te horen :S

Paroxetine heb ik ook geslikt, verschrikkelijk duizelig was ik ervan en kilo's ervan aangekomen. Wel van mijn paniekstoornis af! Nu heb ik sinds een aantal maanden mijn paniekstoornis weer terug helaas en weer paroxetine gekregen, maar mijn lichaam wilde dat spul niet meer ofzo. Ik moest er echt van overgeven. Daarom de keuze voor cipramil. Ook slik ik Remeron, maar dat hielp niet voldoende. als ik gewend ben aan Cipramil kan ik Remeron gaan afbouwen.

Van Remeron staat het bekend dat je er verschrikkelijk van aankomt! Ik slik het middel nu iets meer dan twee maanden en geen kilo erbij, eerder eraf. Van de cipramil heb ik ook geen extra honger gekregen tot nu toe.

MamavanJoel: Hoe ga jij om met je maagklachten dan? Eigenlijk is mijn paniekstoornis gekomen door mijn maagklachten. Elk gevoeltje in mijn maag resulteert in paniekerige gedachten en kan dan ook enorme paniekaanvallen hebben....

Succes iedereen met de opbouw van dit middel en misschien dat we elkaar zo een beetje kunnen steunen!

Liefs, Liesje

mamavanyoelle
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2008 22:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mamavanyoelle »

Liesje82: nou gelukkig heb ik niet heel erg veel last van maagklachten, ik heb door de angst een soort "naar" gevoel in mijn maag, dus niet kotsmisselijk ofzo.. Kan ook wel redelijk eten en drinken dan en hoef niet over te geven ofzo.. Heb ook geen paniekaanvallen als ik dat heb, meer angst.. Maar heb ook een postnatale depressie, vandaar de depressivieit en angst etc.

Zou 10 mg wel kunnen denk je??

Was jij zo msselijk dat je moest overgeven of dat niet?

Grtjs

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hoi hoi!
De eerste paar dagen was ik er echt niet lekker van. Zat wel tegen het overgeven aan, maar om nou te zeggen dat ik echt kotsmisselijk was viel toch wel mee. Mijn maag protesteerde gewoon ontzettend. Ik kon gewoon functioneren thuis en even een stukje buiten lopen.
Ik zit nu op 12 mg na 10 dagen en dat gaat wel ok. Ben ook wel telkens angstig als ik moet ophogen hoor. Vanavond moet er weer 4 mg bij en over vier dagen weer 4 mg erbij. Heb er toch telkens wel maagklachten van.
Bij mij zit de angst meer in het feit dat als ik mij misselijk voel ik dan bang ben dat het gebeurt dat ik toch moet overgeven. Maar tot nu toe nog steeds niet gebeurt. Maar toch angstig...Vooral als ik ergens heen moet of mensen op visite komen, echt behoorlijke angst heb ik dan. Zit dan helemaal gespannen en natuurlijk supermisselijk dan. Stom toch he wat een mens kan doen met lichaam en geest!?

Ik zou gewoon met die 10 mg beginnen, lijkt mij een redelijke start. Het is tenslotte een halve tablet en volgens mij is dat ook wel wat wordt voorgeschreven. Laat even weten hoe het gaat als je bent begonnen!

Groetjes!

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greetje22 »

Na twee weken 10 mg citalopram krijg ik weer een gigantische paniekaanval. Wat een nacht, verschrikkelijk!
Eigen huisarts was niet aanwezig dus heb ik de assistente gevraagd of ik juist op moet hogen of dat het ook een bijwerking zou kunnen zijn want de afgelopen dagen had ik niet veel bijwerkingen meer, heb juist het gevoel dat ik op moet hogen. Nu moet ik wachten tot dinsdag en het bespreken met mijn eigen huisarts maar ben bang dat ik weer een paniekaanval krijg. Nu zou ik oxazepam kunnen krijgen om rustig te worden of anders iets homeopatisch zoals valdispert of valeriaan. Ik ben bang dat ik daar dan weer bijwerkingen van krijg. Wie heeft er ervaring met de combinatie van deze middelen en wil die met mij delen?
Groetjes,
Greetje

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hoi Greetje,

Het schijnt heel normaal te zijn dat de eerste paar weken de angst wordt versterkt. Het hoort nu eenmaal bij de bijwerkingen. Als het echt niet uit te houden is kun je er iets bij krijgen zoals Oxazepam. Veel mensen slikken kalmeringsmiddelen bij het gebruik van een AD. Mijn arts heeft dat voor mij afgeraden omdat je er in combinatie met Cipramil of een ander AD zo moe van kunt worden. Hij was van mening dat ik er echt even doorheen moet en wel alles moet blijven proberen. Van de week had ik ook een enorme paniekaanval in de winkel, niet fijn, maar heb wel in mijn achterhoofd gehouden dat dat een gevolg is van de start van Cipramil.

Ik ben wel benieuwd welke mensen al snel verbetering merkten na het starten ervan. Hoe lang kan het duren voordat je verbetering merkt? Ik slik het nu twee weken en ben voor mijn gevoel angstiger dan anders. Hopelijk trekt dat snel weg!

Groetjes, Liesje

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

En oh ja, valdispert ofzo kan altijd hoor, die slik ik ook wel eens voor het slapen gaan. Homeopatische middelen staan er om bekend dat ze geen nadelige bijwerkingen hebben behalve dat je er misschien wat slaperig van wordt maar daar heb ik nog nooit wat van gemerkt :-)
Heb zelf Diazepam in hoge dosis geslikt en geen bijwerkingen van gehad behalve wat sloomheid.
Als je verder geen last hebt van bijwerkingen van cipramil zou ik het als ik jou was nog een tijdje aankijken of verhogen. 10 mg is niet zo heel veel. Je arts zal je daar wel advies over geven. Als je het echt niet uit te houden vind zal hij vast wel iets van oxazepam voorschrijven. Ik ben natuurlijk geen arts en beschrijf alleen mijn ervaringen en gedachten.Maar mijn motto is zo min mogelijk medicijnen slikken :-)

Succes!!

Pluk008
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Pluk008 »

Hallo,

Vandaag heb ik de stap genomen om op het forum een bericht achter te laten. Al een aantal dagen heb ik de meest uiteenlopende onderwerpen gelezen, eng bijzonder dat er zoveel mensen op te vinden zijn.

Sinds 3 dagen gebruik ik 10 mg Citolapram.
De uitwerking is echt totaal verassend! Ik weet dat het 'theoretisch' niet zou kunnen, maar bij mij werkt het zo enorm snel en goed!. Manisch gewoon. Alles lijkt beter en soepeler te verloppen, zie veel scherper, rustig , slaap als een os en ben helemaal niet meer bang! Bovendien voelt mijn hele lijf warm van binnen, een super fijn gevoel!

Mijn vraag aan jullie, komt dit vaker voor, of is het juist heel normaal?
In de zin van "the best part is yet to come" Nou, dat lijkt me geweldig!


Ik voel me nu al na 3 dagen zooooo goed, ik begrijp er helmaal niets van!

Is er iemand met een soortgelijke ervaring?

Groeten,

Pluk

vili
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 aug 2008 09:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vili »

Hoi pluk 008.

Ja pluk, ik had precies hetzelfde de eerste 10 dagen voelde ik me herboren zo goed, ik begreep er niks van.

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen en het is bij iedereen anders ,maar na die 10 dagen zijn bij mij de bijwerkingen begonnen.

Ik slik ze nu iets meer dan 4 maanden.

Dus zet door .

Groet Vili :D

Pluk008
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Pluk008 »

Goedemorgen Vivil,

Bedankt voor je reactie.

Het is fijn om eens de mening van een 'collega' te krijgen.
Van enige bijwerkingen is bij mij vooralsnog geen spraken. Wel wat lichte hoofdpijn gehad, maar niets vergeleken met de klachten waarmee ik hiervoor rondliep, het was echt een hel.

Een jaar of 3 geleden heb ik vanwege angst en depressie Efexor geslikt. Het werkte nauwelijks, met als resultaat dat ik steeds maar ben opgehoogd. Uiteindelijke tot de 300 mg opgebouwd, anti-psychotica en betablokkers erbij gekregen.. Het was afschuwelijk. Zelfs in het ziekenhuis beland vanwege extreme tremoren en toevallen. Het is nooit bewezen, maar ik vermoed dat dit een serotonine syndroom is geweest.

De periode die hierop volgde was goed, klachtenvrij en zat lekker in mijn vel.
Het afgelopen jaar veel nare dingen meegemaakt, relatie breuk , stress en extreem drukke baan. Tja, alle ingredienten om geweldig somber en angstig te worden.
Wat ik zo moeilijk van alles vind, is dat mijn klachten echt uit het niets lijken te komen. Bij het fenomeen 'gegeneraliseerde angststoornis' gaat bij mij wel een lichtje branden. Echt angst om niets, piekeren, stress, paniek, het lijkt gewoon niet te stoppen... En nu, alles anders....

Nou, ik hoop dat het allemaal zo blijft zoals nu. Als zo'n pilletje werkt is het toch prima?
Aan mijn omgeving / omstandigheden ben ik veel aan het veranderen. Gelukkig kan ik dat ook als ik helder kan nadenken. Mijn leven praktischer en beter aan het inrichten. Tja, dat heeft gewoon tijd nodig...

Zeg Vivil, voel jij jezelf ondanks de bijwerkingen nog steeds zo goed of neemt het manische gevoel toch weer af? Heb jij er ook gesprekken bij of gebruik je uitsluitend medicatie? Ik ben benieuwd hoe jij dat aanpakt en wat je zelf doet om je klachten te beperken.

Ik weet dat we het uiteindelijk allemaal zelf moeten doen, maarja, hoe...

Groeten,

Pluk

mamavanyoelle
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2008 22:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mamavanyoelle »

Hey pluk:

Ten eerste superfijn om te horen dat je je nu zo goed voelt en geen bijwerkingen hebt!!!

Ik ben nog steeds niet begonnen met de 10 mg, durf het echt niet, gezien alle reacties hier... Ben zo bang om misselijk te gaan worden ook al hoeft dat helemaal niet zo te zijn.. En de laatste 4 dagen gaat het echt goed met me, zonder angst en zonder depressief te zijn..

Maar ik moet toch een keer beginnen............

Gr Linda

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hee Pluk008,
Wat je vertelt over de medicijnen herken ik wel, dat je je al super voelt na een dag of drie. Zelf heb ik dat ook gehad, en ik begreep er inderdaad ook niet zoveel van. Ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen, maar bij mij bleef het niet zo met dat supergevoel. Dat 'zweverige' gevoel ging na een kleine twee weken weer weg. Toen ging het weer een week of twee nogal beroerd, maar daarna knapte ik weer op. Het kan volgens mij ook een bijwerking zijn, dat je de eerste twee weken een 'gevoel van verhoogd welzijn' hebt (zie bijsluiter). Dus verbaas je vooral niet als dit gevoel weer (tijdelijk) weg is na twee weken. Wanneer je dan verder moet opbouwen met de medicijnen ga je je vanzelf wel weer beter voelen. Maar goed, ik hoop natuurlijk voor je dat het zo goed met je blijft gaan :D! Succes en sterkte met doorzetten, mocht dat nodig zijn.
Groeten, mij

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hoi Linda,
Ik lees net je bericht dat je niet goed durft te beginnen met die 10mg. Dat kan ik me prima voorstellen, ik vond het zelf ook een eng idee om toch min of meer afhankelijk te zijn van die pillen. Het is echt niet niks om in één x aan de AD te gaan! Dus wat dat betreft, logisch dat je het eng vindt om ermee te beginnen. Ik denk dat er meer mensen zijn die dat herkennen, ik in ieder geval wel ;). Toch zijn er ook wel genoeg positieve dingen te vertellen over citalopram hoor! Zelf heb ik er positieve ervaringen mee. Toen ik me beter ging voelen, kon ik het leven veel beter aan, ik zag weer mooie dingen om me heen, sliep weer normaal, weer gewoon eetlust enzo. Dat is wel echt de moeite waard hoor! En ik neem aan dat jouw huisarts die AD echt niet zomaar voorschrijft, dus het kan je waarschijnlijk best wel helpen. Die bijwerkingen duurden bij mij ongeveer drie weken, en waren bij mij niet zo heel heftig. Ik was er wel misselijk van en ook wel gespannen (zweten, trillen, niet goed kunnen slapen), maar ik heb er nooit van hoeven overgeven. Het is natuurlijk jouw keuze, maar ik zou het niet laten om de bijwerkingen in ieder geval. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Heel veel sterkte de komende tijd!
Groetjes mij.

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Trouwens, nu ik toch bezig ben, ik heb zelf ook nog een vraag. Ik slik inmiddels vanaf februari citalopram, heb 50 mg geslikt. Inmiddels slik ik 40 mg. Het was geen probleem om er 10 mg af te krijgen, heb er niks van gemerkt. Alleen was mijn arts er tegen om de dosis te verminderen. Zelf wil ik eigenlijk nog wel verder afbouwen met die pillen, want mijn omstandigheden zijn op dit moment heel gunstig. Ik zit weer behoorlijk goed in m'n vel. Dus ik wil zelf nog wel verminderen, maar als mijn arts de mogelijke gevolgen daarvan noemt, durf ik het niet goed meer :(. Zijn er mensen die ervaring hebben met het afbouwen van citalopram? Alvast bedankt.

Pluk008
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Pluk008 »

Hoi Linda,

Bedankt voor je reactie.
Zo chaotisch als ik ben... het is 20 mg wat ik gebruik, niet 10. Ahum, las het net op de verpakking.
Wat Thanks laat weten, daar geloof ik wel in. Het gevoel van verhoogd welzijn staat inderdaad duidelijk in de bijsluiter aangegeven.
Dat het straks weer tijdelijk minder zal gaan, neem ik maar voor lief. Ik hoop dat het gevoel wat ik nu heb over een maand of zo dan ook nog is...
Ik kan vertellen dat ik na 3 dagen gebruik al enorm veel heb ondernomen dit weekend. 2x gaan sporten, vrienden opgezocht, veel ondernomen en ook nog eens geweldig geslapen. Jeemig, wat ben ik hier blij mee! Ik hoop zo erg dat het blijft.......

Bericht aan Thanks: Ook erg bedankt voor de reactie! We zullen het zien....

Groeten,

Pluk

Ntje
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2008 09:35

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Ntje »

Hallo mensen, ik gebruik het middel nu een aantal weken.
Voel me nu totaal een ander mens, sta veel positiever in het leven, als er iets fout gaat zijn de gedachten en zorgen er niet, de rust die het medicijn beweert te geven vind ik er daadwerkelijk in terug(tegen mijn verwachtingen in)
Ze zeggen dat citalopram het libido kan verlagen, heb het idee dat het bij mij andersom is maarja.
Qua bijwerkingen eigenlijk alleen last gehad van doorslaapproblemen en rillingen.
groetjes en success

N

nijmegen1
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2008 11:25

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nijmegen1 »

Hallo allemaal, ik gebruik sinds 1,5 jaar Citalopram – normaliter tot volle tevredenheid. Soms wel een mindere dag ofzo, maar dat kan mijns inziens altijd. De afgelopen week echter was ik grieperig én stond ik voor een verhuizing (zaterdag verhuisd). In die week zijn mijn oude angstgevoelens weer komen opzetten, door de Citalopram (40mg) heen dus. Is het normaal dat dit in stressvolle omstandigheden en tijden met minder weerstand (grieperigheid) kan gebeuren? En zou anders het verhogen naar 50mg kunnen helpen? (Eerlijk gezegd heb ik dat de afgelopen 2 dagen al gedaan) :-))
Voel me trouwens vooral 's ochtends angstig, als ik wakker wordt.....Met wat ademhalingsoefeningen kan ik dan toch aan de dag beginnen....

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hallo Nijmegen1,
Het lijkt mij best wel begrijpelijk hoor, dat je weer angstig bent, zeker onder deze omstandigheden... Maar je hebt dus je dosis al naar 50 mg gedaan lees ik. Zelf heb ik dat ook gedaan, halverwege mijn behandeling, op aanraden van de arts. Ik had wel de indruk dat mijn stemming daar stabieler van werd, dus misschien helpt het bij jou ook. Maar aan de andere kant, ik ben pas verminderd naar 40 mg en ik heb er niks van gemerkt. Dus ik vraag me dan altiijd af in hoeverre het toch 'tussen de oren zit.' Wel goed trouwens, dat je die ademhalingsoefeningen doet. Dat lijkt mij wel iets om vol te houden.
Nou ja, ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes en sterkte in ieder geval!

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Ik denk inderdaad dat het tussen de oren zit. Ik gebruik twee jaar citalopram. De eerste twee/drie weken last van bijwerkingen als ik ophoog of afbouw. En pas na 4-8 weken ga je er pas wat van merken in je hoofd. Dat je rustiger wordt of weer onrustiger. Dus na twee dagen is dat nog helemaal niet te zeggen. Dat komt meer omdat we er zo mee bezig zijn in ons hoofd.
Ik vind het wel spannend, ik ben twee weken geleden weer een stapje omlaag gegaan. Ik reageer heel sterk op citalopram. Heb 20 mg gebruikt en bouw het af per 2,5 mg per 10 weken. Ik heb eerder een grotere stap genomen maar dat ging mis. Ik wil er helemaal vanaf en zit nu sinds twee weken op 10 mg. Maar omdat de decembermaand altijd heel druk is voel ik me steeds weer gaar, en dan hoop ik maar dat ik me over een aantal weken weer oke voel.

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hoi Vera,
Bedankt voor je reactie. Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe jij het afbouwen ervaart. Ik durf niet zo goed te beginnen met afbouwen, hoewel het verder eigenlijk prima met me gaat. Ik voel me zeker al meer dan een half jaar prima. Wanneer begon je het te merken dat je minder slikte? Duurde het echt een aantal weken voordat je kon zeggen dat je met succes weer iets afgebouwd hebt, of merk je het al binnen een paar dagen als je minder slikt? En mag ik vragen wat er dan misging toen je te snel omlaag ging met de medicijnen? Werd je dan in een keer weer heel depressief ofzo? Krijg je bij het afbouwen ook begeleiding van een arts, en als dat zo is, heb je daar ook veel steun aan? En eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig waarom je zo graag wilt afbouwen tot geen medicijnen. Hoe lang heb je trouwens 20 mg geslikt?Nou ja, je ziet wel dat ik nogal wat vragen heb. Je moet maar zien of je daar antwoord wilt/kunt geven. In ieder geval alvast bedankt. En ik wens je veel sterkte bij het afbouwen.
Groeten,
Mij

Gesloten