LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzekerd bedrag aansprakelijkheidsverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
jwest
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mei 2008 12:27

Verzekerd bedrag aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door jwest »

Mijn verzekeraar (Meeus) adviseert mij het verzekerd bedrag voor aansprakelijkheid te verhogen. Dat staat bij mij op EUR 500.000,-.

Maar ik heb geen idee wat een beter bedrag zou zijn. Een miljoen? Twee miljoen?
En op grond waarvan eigenlijk? Waarom zou E 500,000,- niet genoeg zijn?

Iemand die er verstand van heeft? Of weet iemand waar je onafhankelijk advies kan krijgen?

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Verzekerd bedrag aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door roro25 »

dit soort bedragen zijn moeilijk in te schatten en ook erg persoonlijk.
Voor mij kan bv 500/m voldoende zijn, maar voor mijn buurman niet. Houdt je je met zaken/hobbies/omstandigheden/heb je kinderen/partner rekening. Daarom kan ik wel aangeven dit bedrag is voldoende, maar is het toereikend voor jou?

Waarom geeft Meeus aan dat het bedrag omhoog moet?

jwest
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mei 2008 12:27

Re: Verzekerd bedrag aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door jwest »

Meeus geeft geen reden aan. Wellicht willen ze gewoon meer premie incasseren.

Ik heb een eenpersoonshuishouden, geen bijzondere risico's voor zover ik zie. Geen auto, geen kinderen, geen huisdieren.
Tja, wat kan er eigenlijk misgaan :-)

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Verzekerd bedrag aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

EUR 2.5 miljoen is wel gangbaar. Qua premie maakt het allemaal niet zo heel veel uit scheelt misschien EUR 20,00 per jaar.

En ja wat kan er misgaan. Dat is de eeuwige vraag bij verzekeren. De kans dat er iets gebeurd dat je 2,5 mio uit mag keren is minimaal. Wil jij echter voor die paar euro per jaar het risico lopen dat het jou wel gebeurd?

Wat was de kans dat miljardenbedrijf Fortis bijna failliet zou gaan? Hoe klein ook het was wel bijna gebeurd.

Dakpan waait van je huis op de rolls royce van een passant.
Dochter/zoonlief speelt op het terrein van de nabijgelegen fabriek en maakt iets kapot waardoor het produktieproces stilgelegd moet worden.
Dochter/zoonlief schiet met zijn fietsje plots de straat op waardoor een vrachtwagen moet uitwijken en een paar huizen aan de overkant van de straat binnenrijdt.

Wat is de kans dat dit ooit zal gebeuren? Kans is 99,9% dat het nooit gebeurd. Alleen die 0,1% kan je flink opbreken.

En Meeus is overigens geen verzekeraar doch slechts een tussenpersoon en waarschijnlijk ook wel gevolmachtigde van een verzekeraar.
Laatst gewijzigd door FlipKaneel op 07 dec 2008 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Verzekerd bedrag aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door rvkeuken »

5 ton- 1 miljoen is volgens mij gangbaar bij niet zulke bijzondere omstandigheden

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Verzekerd bedrag aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door roro25 »

Dochter/zoonlief speelt op het terrein van de nabijgelegen fabriek en maakt iets kapot waardoor het produktieproces stilgelegd moet worden.
Dochter/zoonlief schiet met zijn fietsje plots de straat op waardoor een vrachtwagen moet uitwijken en een paar huizen aan de overkant van de straat binnenrijdt.
Bovenstaande (nog) niet van toepassing voor TS

MI is voor een eenpersoonshh 500/m- 1000/m per gebeurtenis ruim voldoende

mvans
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:12

Re: Verzekerd bedrag aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door mvans »

2.500.000 is wel erg veel hoor. Meest gangbaar is 1.000.000 danwel 1.250.000. Het verschil is maar een paar euro per jaar, 2.500,000 is echt overdreven. Maar Meeus heeft wel gelijk dat het verstandig is dat je je aansprakelijkheid verhoogd. Bij ons is het verschil tussen 1.000.000 en 1.250.000 slechts 2 euro per jaar dus dat zal het bij een andere maatschappij ook wel zijn. Dus daar hoef je het niet voor te laten.

eaz
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2008 14:09

Re: Verzekerd bedrag aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door eaz »

Een verzekerd bedrag van EUR 1.250.000,- is tegenwoordig gangbaar op de markt. EUR 1.000.000.- is ook een acceptavel verzekerd bedrag aangezien er geen kinderen zijn e.d., EUR 500.000,- is statistisch onvoldoende. In de nabije toekomst zal een bedrag van EUR 2.500.000,- gangbaar worden is de verwachting. Deze bedragen zijn gebaseerd op de schadestatistieken en dus niet uit de lucht gegrepen. Meeùs is trouwens gevolmachtigde van een aantal verzekeraars en maakt, indien de aansprakelijkheidsverzekering een volmachtpolis betreft, zelf de polis op en wikkelt schaden af.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Verzekerd bedrag aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Een verzekerd bedrag van vijf ton lijkt mij inderdaad erg weinig.
Dakpan waait van je huis op de rolls royce van een passant.
Het meest kostbare risico is niet de Rolls Royce, maar de eigenaar van die Rolls.
Als die eigenaar door jouw toedoen arbeidsongeschikt raakt en jij wordt aansprakelijk gesteld voor zijn/haar inkomstenderving dan heb je niet genoeg aan vijf ton ben ik bang.

smartjean
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 dec 2008 17:08

Re: Verzekerd bedrag aansprakelijkheidsverzekering

Ongelezen bericht door smartjean »

Beetje late reactie, maar misschien heb je nog wat aan deze info.
De meeste verzekeraars bieden de verzekerde de keuze uit een aantal verzekerde bedragen tussen € 1 mln en € 2,5 mln. Bij een te laag verzekerd bedrag kan de rechter de verzekerde verplichten het meerdere zelf te vergoeden. Uit de jurisprudentie blijkt dat rechters de grens stellen op € 1,25 mln.
Voorbeeld: Iemand veroorzaakt een schade. Hij is verzekerd voor € 1,5 mln. De rechter stelt de schade vast op € 2 mln. De verzekerde maakt aannemelijk dat hij de € 500.000 niet zelf kan vergoeden. Gezien de hoogte van het verzekerd bedrag wordt de schadevergoeding vastgesteld op € 1,5 mln.
Groet
Bert
http://www.ikwileengoedkopeverzekering.nl

Gesloten