Sinds kort kun je niet meer bij je spaargeld als je niet eerst accoord gaat met de Internet Voorwaarden van AEGON. In deze Internet Voorwaarden staan een aantal wonderlijke zaken:
3. Toestemming voor het ontvangen van informatie via internet en e-mail
De Klant geeft AEGON toestemming om hem persoonlijke informatie per e-mail te sturen en/of via Internet aan te bieden. Als op grond van wet- en regelgeving informatie schriftelijk aan de klant gestuurd moet worden, verstuurt AEGON deze informatie in ieder geval per post.
Het accoord gaan met de voorwaarden geeft AEGON het recht haar klanten te spammen met reclame. Door dit te verpakken samen met de juridische zaken, zitten klanten hier automatisch aan vast. Dit is niet netjes. Veel bedrijven geven mensen de mogelijkheid om zelf aan te geven of ze reclame willen ontvangen.
Maar het toppunt is toch wel:
7. Algemeen
AEGON mag altijd de toegang tot Internet blokkeren of stopzetten. AEGON mag de mogelijkheden van Internet uitbreiden, maar ook beperken.
Sinds wanneer bepaalt AEGON wat er gebeurt op het Internet!? Over de toegang tot internet gaat mijn Internet provider en over de uitbreiding van Internet gaat iedereen (en niemand)
Het is een andere zaak wanneer het over door AEGON beheerde websites gaat. Maar dit riekt naar grootsheidswaanzin.
Je wordt gedwongen accoord te gaan met deze regels anders wordt je gewoon geblokkeerd en mag je niet bij je eigen geld! Het moet niet gekker worden.
Punt 3: ipv per post krijg die info nu per internet. Niets spannends aan.
punt 7: ze bedoelen toegang tot de internetdiensten van Aegon. Natuurlijk niet toegang tot internet in het algemeen.
Hoe zou je dat in godsnaam willen doen?
De voorwaarden zijn tijdens (terwijl ik al een tijd gebruik maak van de E-rekening) gewijzigd. Dat is van heel een andere orde, dan wanneer ik de voorwaarden bij eerste aanvraag moet goedkeuren. Bij aanvraag kun je namelijk zelf bepalen of je met AEGON in zee gaat. Nu heb ik mijn geld er al staan en MOET ik de voorwaarden accepteren want anders kan ik namelijk niet bij.
Punt 3. AEGON wil gewoon reclame sturen via de e-mail. Normaliter wordt er gevraagd op websites of je belangstelling hebt voor een nieuwsbrief of reclame. Dat kun je dan zelf bepalen. Hier is het opgenomen in de voorwaarden. Je bent dus verplicht om dit de accepteren, anders mag je niet bij je geld!
Ik heb dus niet de optie om dit te weigeren.
Wanneer ik dingen die ik niet wil ontvangen via de e-mail krijg, dan heet dat spam.
Punt 7.Wat betreft het Internet stuk. Ik snap heus wel wat ze bedoelen. Maar het betreft hier een juridisch document. Dit hoort te gewoon te kloppen.
Vele Nederlanders zitten in de sores omdat ze de Voorwaarden niet goed hebben gelezen (of net zo als jij reageerden) Denk hierbij aan hypotheken met variabele rente, woekerpolissen etc. Deze mensen zitten nu diep in de penarie. Dus niks geneuzel!
gewoon email adres opgeven [email protected] ben je er van af .
Als wijzigingen je niet bevallen kun je de rekening per direct opzeggen en naar een andere bank gaa.
Punt 3: de enige manier dat ze nog communiceren met je is via de mail. Dus moeten ze een mailadres hebben. Lijkt me helder.
Punt 7: Zucht
Ten aanzien van variabele rente: Van de vele mensen die nu in de problemen zitten wist het overgrote deel precies waar ze aan begon. Ze namen weloverwogen het risico en lopen nu te janken. Als de rente meer daalt dan verwacht hoor je ze ook niet.
Ten aanzien van woekerpolissen: Half nederland roept nu in koor een woekerpolis te hebben, terwijl dit onjuist is. Gisteren nog in een uitzending op tv wordt zonder blikken of blozen gezegd dat 50% van de levensverzekering die de beste mensen hadden afgesloten opgaat aan kosten. Schandalig, wat een oplichters, etc! Hierbij uiteraard vergetend dat er in de levensverzekering ook een overlijdensrisicoverzekering op 2 levens zat voor 250.000,-- Dit wordt gemakshalve ook maar even onder kosten verzekeringsmaatschappij geschaard, en vervolgens wordt de kwalificatie woekerpolis er aan gegeven , zonder dat ook maar iemand enige nuance hierin aanbrengt.
Reageer ik enigszins overtrokken? Helemaal juist. Maar ben het gezeur en de ongefundeeerde uitspraken inmiddels spuugzat geworden.
Ach, zolang het jou niet overkomt ... Je bent natuurlijk zelf zo slim en intelligent om te voorkomen dat je hier intrapt. Maar goed dat je geen centjes op Icesave hebt gezet. Anders had iedereen waarschijnlijk medelijden moeten hebben.
Niet ieder mens vindt dezelfde dingen belangrijk in het leven. Natuurlijk klop ik de zaak wat op. Maar het gaat mij hier om het principe (jaja ik ben er zo eentje) Ik wordt namelijk kotsmisselijk van arrogante instanties die denken te kunnen doen en laten wat ze zelf willen. Ik heb een deal gesloten met de AEGON, die zij tussentijds 'even' aanpassen. Als ik vervolgens zeg dat ik niet accoord ben, wordt in geblocked van m'n eigen centen!
Maar misschien moet ik idd niet moeilijk en voortaan overal op OK en Ja klikken (onder het motto het is toch geneuzel)
Alvast een fijn Loofhuttenfeest toegewenst (al duurt het nog een jaar)
De actie van Aegon om klanten bij het inloggen op hun internetrekening voor het blok te zetten met wurgvoorwaarden is op z'n zachtst gezegd een beetje dom.
Je zou zeggen dat ze na die woekerpolisaffaire hun lesje wel geleerd zouden hebben en voortaan klanten netjes zouden gaan behandelen, maar nee hoor.
Zoals gezegd: je wordt voor het blok gezet zodra je inlogt.
4. Apparatuur
Om de Dienst(en) af te kunnen nemen, beschikt de Klant over computerapparatuur en software die tenminste voldoet
aan de door AEGON gestelde specificaties. De Klant is verplicht om zijn computer regelmatig te controleren op virussen
en andere schadelijke programma’s.
...voldoet aan de door Aegon gestelde specificaties. Ja ja, zodra er een dispuut is omdat je geld digitaal gestolen is, maakt Aegon de specificaties wel even zodanig dat jouw configuratie daar ineens niet meer aan voldoet.
5. Inloggegevens
AEGON is niet aansprakelijk voor schade door diefstal, misbruik, onbevoegd of onjuist gebruik van de Inloggegevens en voor onbevoegd gebruik van Internet.
...niet aansprakelijk voor onbevoegd gebruik van internet. Dus als jouw geld wordt gestolen zonder dat jij er iets aan kunt doen, maar bijvoorbeeld doordat de beveiliging van Aegon zelf lek is, dan zou Aegon nog steeds niet aansprakelijk zijn. Volgens Aegon zelf dan he. Lijkt me niet hoor.
6. Schade
AEGON is niet aansprakelijk voor schade die de Klant kan hebben als Internet buiten gebruik is of niet toegankelijk is.
De Klant vrijwaart AEGON voor aanspraken van derden die het directe of indirecte gevolg zijn van diefstal, misbruik, onbevoegd of onjuist gebruik van de Inloggegevens.
Ofwel: als Aegon een prutsinfrastructuur opzet, waardoor je regelmatig niet bij je rekening kunt komen en je daardoor incassokosten krijgt omdat je je rekening niet op tijd kunt betalen: jammer dan, Aegon wil kunnen prutsen naar hartelust zonder enige verantwoordelijkheid. En opnieuw: als derden buiten jou om een gat in de beveiliging van Aegon vinden, dan ben JIJ de klos. Fijne jongens, die Aegonners.
7. Algemeen
AEGON mag altijd de toegang tot Internet blokkeren of stopzetten.
AEGON mag de mogelijkheden van Internet uitbreiden, maar ook beperken
Het interesseert Aegon geen biet of jij bij je geld kunt komen. Zitten ze even krap en willen ze niet dat mensen hun geld opnemen? Huppekee! Blokkeren die hap!
9. Wijzigen Voorwaarden
AEGON mag deze Voorwaarden altijd wijzigen. AEGON zal de Klant van een wijziging op de hoogte stellen door bekendmaking via Internet en/of een landelijk verspreid Nederlands dagblad. De gewijzigde Voorwaarden gelden dan vanaf 30 dagen na de bekendmaking.
Dit is de ergste: of je als klant Aegon even een blanco cheque wilt geven om alles te doen en laten wat ze willen. Ze hebben zelfs de mogelijkheid om alleen een advertentie in het AD te zetten (landelijk dagblad) en vervolgens zit je aan nieuwe voorwaarden vast. Lees je het AD niet? Jammer dan. Zo denk je nog dat je kosteloos je geld kunt opnemen en zo staat er in de voorwaarden dat er 10% "kosten" ingehouden worden. Het kan allemaal.
10. Verwerking persoonsgegevens
De Klant zorgt ervoor dat AEGON al zijn gegevens heeft om te voldoen aan de wet- en regelgeving. Als de Klant niet of
niet op tijd de gegevens die AEGON vraagt doorgeeft, dan mag AEGON de toegang tot Internet beperken of stopzetten. AEGON verwerkt alle Persoonsgegevens die de Klant aan AEGON doorgeeft in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens. AEGON verwerkt de Persoonsgegevens voor het aangaan en uitvoeren van overeenkomsten, voor het uitvoeren van marketingactiviteiten, voor het tegengaan van fraude en het bewaken van de integriteit binnen financiële instellingen, voor statistische analyse en om te kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen. Ook de dochterondernemingen van AEGON Nederland N.V. kunnen de Persoonsgegevens voor de doelen die hierboven genoemd zijn, verwerken. Zij bieden producten op financieel gebied aan en/of bemiddelen hierin. AEGON informeert de Klant over welke financiële producten dit zijn, over welke dochterondernemingen dit zijn als zij niet de naam AEGON voeren en over hoe de Klant aan kan geven dat hij verder geen informatie meer wil ontvangen. Al deze informatie en
een nadere toelichting daarop kan de klant altijd vinden op het Internet.
Dit is de "we gaan u helemaal gek mailen en bellen" bepaling en niet alleen door Aegon zelf, maar ook door alle dochterondernemingen.
Nou, ga alvast maar bij de telefoon zitten om alle gewiekste jongens en meisjes van de callcentra te woord te staan waarbij ze hun laatste sluwe trucjes op u gaan botvieren.
Kortom: gewoon een andere bank zoeken. Elke bank staat nu te springen om klanten met spaargeld, dus het moet niet zo moeilijk zijn er eentje te vinden die wel fatsoenlijk met klanten omgaat.
Het geniepige is dat het soms zodanig verpakt is dat het in eerste instantie wel redelijk lijkt.
Veel mensen zullen daardoor geneigd zijn maar akkoord te gaan.
Bijvoorbeeld in artikel 6: 'AEGON is niet aansprakelijk voor schade die de Klant kan hebben als Internet buiten gebruik is of niet toegankelijk is.'
Je denkt dan al gauw aan het algemeen geldende begrip van internet als zijnde een wereldwijd netwerk van internet service providers.
Aegon kan er ook niks aan doen als dat buiten gebruik of niet toegankelijk is, toch?
Maar kijk je in de begrippenlijst van de voorwaarden, dan bedoelt Aegon iets heel anders met 'Internet': 'Internet betekent het beveiligde gedeelte van het algemene internetadres van AEGON dat voor de Klant is bestemd.'
Ofwel, 'Internet' betreft volgens Aegon de hardware en software van Aegon zelf die gebruikt wordt voor het internetbankieren.
Artikel 6 zegt dus feitelijk dat als Aegon zelf allerlei storingen heeft doordat ze haar ICT niet goed op orde heeft, jij Aegon daar niet op aan kan spreken.
Ik vraag me af of dat wettelijk wel houdbaar is, vooral in geval van verwijtbaar wanbeleid.
Wellicht heeft zo'n risk manager van Aegon gezien hoe de Postbank bakzeil moest halen bij het compenseren van gedupeerden van diefstal via internet en gedacht: dat zal ons niet gebeuren, ik timmer die voorwaarden helemaal dicht, zodat wat er ook gebeurt we nooit aansprakelijk gesteld kunnen worden. Nogal kortzichtig, want ten eerste kun je niet alle aansprakelijkheid uitsluiten: als je zaken verknoeit en je klanten hebben daar schade van, dan ben je gewoon aansprakelijk. Daar doen wurgvoorwaarden niets aan.
Ten tweede is het nogal kortzichtig omdat het uit te sluiten risico (mogelijke compensatie van gedupeerden) nauwelijks opweegt tegen de reputatieschade die deze actie “overvaltactiek” oplevert, met de leegloop van klanten tot gevolg.
AEGON heeft haar voorwaarden inmiddels aangepast nadat er bij Vara's Kassa de nodige klachten binnenkwamen over de merkwaardige nieuwe voorwaarden. Kassa heeft contact opgenomen met de bank en deze zegt de onrust te betreuren.
Leuk dat ze de voorwaarden enigszins aangepast hebben, maar ondertussen kom ik niet bij m'n geld voordat ik ze accepteer.
Nieuwe voorwaarden horen gewoon fatsoenlijk een redelijke termijn van te voren aangekondigd te worden, zodat bankklanten hun maatregelen kunnen treffen wanneer ze zich niet kunnen vinden in de nieuwe voorwaarden. De methode Aegon vind ik ronduit onfatsoenlijk: helemaal geen aankondiging, maar je wordt gewoon voor 't blok gezet: accepteren of niet bij je geld komen. Dat noem ik een vorm van chantage.
Ik wil niets te maken hebben met organisaties die zo met hun klanten omgaan en hen Aegon dan ook te kennen gegeven onmiddellijk mijn rekeningen er op te heffen. Er zijn genoeg andere aanbieders van spaarproducten, nietwaar?