LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uurloon leerling timmerman

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Corjohma
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2008 14:08

uurloon leerling timmerman

Ongelezen bericht door Corjohma »

Hallo,
De timmerwerkzaamheden aan mijn huis (begroting € 6000),zijn
verricht door een volwaardig timmerman en een leerling die nog 1 dag
per week naar school gaat.
Die leerling loopt voor een groot deel gewoon mee met z'n leermeester,
helpt, houdt een balk vast, geeft schroeven aan, kijkt hoe gezaagd en gefreesd wordt, doet dat zelf af en toe ook, meestal staat hij bij de timmerman, een enkele keer is hij zelfstandig aan het werk.
Voor de timmerman betaal ik € 35 per uur.
Voor de leerling wil men mij ook € 35 per uur laten betalen.
Als je van zeer goede wil bent, kun je zeggen dat zo'n leerling
max. 20% produktie levert in vergelijking met de timmerman.
Dat zou dan neerkomen op € 7 per uur.
Heeft iemand ervaring met dit soort zaken?
of... misschien is er een moderator die hier iets van kan zeggen.
Alvast bedankt voor de reacties.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: uurloon leerling timmerman

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Als je van zeer goede wil bent, kun je zeggen dat zo'n leerling
max. 20% produktie levert in vergelijking met de timmerman.
Dat zou dan neerkomen op € 7 per uur.
Dus... de volleerd timmerman neemt een persoon mee opdat die het vak verder kan leren, en besteed daar tijd en geld aan; draagt zijn steentje bij in het floreren van een economie. Ook den Haag eist vergoeding/verzekering/goede arbeidsomstandigheden.

En dat zou volgens u moeten kunnen voor € 7,-- per uur?

Huur dan maar een Oostblokker "in 't zwart" in....

Corjohma
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2008 14:08

Re: uurloon leerling timmerman

Ongelezen bericht door Corjohma »

Beste zelfstandige,
Opleiding e.d. kun je niet afwentelen op de individuele klant.
Als ik moet kiezen € 35 uit te geven aan iemand die 100% oplevert of iemand die 20% oplevert dan is de keuze niet moeilijk , wie of wat iemand ook is.
Groeten.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: uurloon leerling timmerman

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Als iedereen deze instelling heeft, zullen er nooit meer vaklieden zijn.

Heeft u nooit een praktisch vak geleerd?

En u denkt dat u geen opleiding betaald voor de verzekeringsagent, de leraar (gaat ook betaalde stage door!) of de gemeenteambtenaar?

p.s het is wel zo dat bij ons (keukenmontage) een enkele monteur € 35 tot € 40,-- per uur vraagt maar de duo's (in welke samenstelling dan ook) € 60 tot € 65 per uur vangen.
Dat het minder kan ben ik met u eens, enkel de 7 euro per uur is ver buiten de realiteit.

buzzie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2008 13:22

Re: uurloon leerling timmerman

Ongelezen bericht door buzzie »

Ach ja dat eeuwige gezeur over uurloon ik ben het er in het oog punt van de klant mee eens dat je een leerling niet het voledigebedrag kunt laten betalen.
Maar als zelfstandige kijk je daar anders naar je betaald een deel van de opleiding en je moet ervaring overdragen van oud op nieuw .
Dit kost tijd van de oudere timmerman en in spanning dat weer opgevangen moet worden met een kleine loons verhoging etc zowerkt het.
U weet ook dat er in winkels,groote bedrijven,bouwplaatsen,meubelfabrieken kinderen werken van 16 jaar voor weinig ,deze worden naar de klant ook als volwaardig berekend.
Maar dat zie je niet ook deze 16jarigen worden ouder etc.
En als we zo in ons wereldje nederland willen blijven leven als nu moet je dat niet willen veranderen het pensioen etc moet ook betaald worden.
Als u wilt dat er nog nerderlandse vakmensen bij u over de vloer komen moet je dit vooral gaan veranderen.
Jongeren die vrijwillig voor een beroep als timmerman kiezen zijn er niet zoveel.
En als hun weten waar zij als toekomstig timmerman ,vakman mee samen moeten werken en voor wat voor een loon.
Mag u staks een opleiding duits,pools,roemeens,en slowaakse taal gaan nemen.

betweter
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 okt 2008 14:25

Re: uurloon leerling timmerman

Ongelezen bericht door betweter »

Begroting is 6000 euro. Daar ben je toch eigenlijk mee accoord?

De gemiddelde prijs van 35 euro per uur is in deze combinatie niet duur. Dat nagereken van dit soort zaken vind ik beneden alle peil. Een IT-er, waar komt die voor?
En iemand die in weer en wind zijn boterham moet verdienen met zijn handen en een jongen het vak leert voor een honger uurloon, waarbij ook nog eens de afschrijving van zijn gereedschap heeft, na lopen te rekenen. Beneden alle peil en geen discussie waard!

buzzie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2008 13:22

Re: uurloon leerling timmerman

Ongelezen bericht door buzzie »

Wat ik persoonlijk vind is dat de aannemer gewoon zijn uurloon moet hebben ook al is er een leerling bij.
daar gaat het om er moet nieuwe instroom blijven van timmermannen/vaklui en dat kan alleen op deze manier..
Volgens mij begrijp je de stelling niet.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: uurloon leerling timmerman

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Lijkt mij niet reeel om voor een leerling hetzelfde tarief te rekenen als voor een volleerd timmerman. Dat ie praktijkervaring op moet doen is natuurlijk vanzelfsprekend alleen hoeft de klant dat niet te betalen.

Eigenlijk zou de timmerman een vergoeding aan de klant moeten betalen omdat de klant hem in de gelegenheid stelt zijn leerling te laten werken. Een leerling zal immer sneller iets verzieken dan een volleerd timmerman en daarmee loopt de klant een nog groter risico dat het niet goed gaat.

Zeker niet als ie daarnaast ook nog naar school gaat. Dan wordt de leerling met EUR 10 afgescheept als stagevergoeding oid en steekt de timmerman de rest in zijn eigen zak.

Ik zou sowieso al geen 35,00 per uur betalen maar dat terzijde.

buzzie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2008 13:22

Re: uurloon leerling timmerman

Ongelezen bericht door buzzie »

Tja dit soort mensen zijn er dus nog steeds waar bonden jaren voor hebben gevochten.
Wil meneer weer terug draaien wat voor een beroep voert u uit .
Volgens mij bent u ook zo een die een porsche koop en die bij de volkwagen dealer in onderhoudt wilt doen tegen fox prijzen.
Nee zo werkt het niet mensen moeten maar eens weten wat het allemaal kost en hoeveel moeite en ervaringer nodig is om iets te realiseren.
En als je een huis koopt en je kunt zelf niet klussen dan moet je iemand in huren.
Of gewoon in een huur huis gaan wonen.

qwertyuiop
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2008 18:20

Re: uurloon leerling timmerman

Ongelezen bericht door qwertyuiop »

€35 ex BTW voor een vakman lijkt mij een hele normale prijs. Maar als je hetzelfde geld moet betalen voor een leerling lijkt mij dit niet meer normaal. Zelf zou ik het in ieder geval nooit betalen. Dat de leerling moet worden opgeleid dat is logisch, maar dat hoeft dan toch geen € 35 per uur te kosten. Iemand van bijv 17 jaar kost dat per dag !!

Gesloten