LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bouwdepot en dalende hypotheekrente

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
DoubleMM
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2007 17:13

Bouwdepot en dalende hypotheekrente

Ongelezen bericht door DoubleMM »

Stel ik heb een bouwdepot dat maximaal 1 jaar loopt. Bedrag is 400.000 euro en na 3 maanden is 100.000 opgenomen. De toenmalige rente was bv 6% voor 5 jaar rentevast. Als de rente nu naar 4% daalt zijn er dan mogelijkheden om daar van te profiteren. In theorie geldt dat het geld dat niet na 1 jaar is opgenomen in mindering wordt gebracht op de hypotheek.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bouwdepot en dalende hypotheekrente

Ongelezen bericht door kweenie »

De hypotheek is bij het hypotheekregister ingeschreven voor het totale bedrag, dus het hoofdbedrag (bv. 5 ton) plus het bouwdepot (4 ton), dus samen 9 ton. Dit blijft zo, ook als je het bouwdepot niet (helemaal)gebruikt. Om van de lagere rente te profiteren zul je dus volgens mij een derde hypotheek moeten nemen die bovenop die 9 ton komt. Dan zul je dus veel overwaarde in je huis moeten hebben, en ik denk niet dat je dat zult hebben.

Eventueel kun je kijken of je kunt oversluiten, maar ik denk dat dan bij de boeteberekening ook van de maximale lening wordt uitgegaan.

Gesloten