LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verlaging alleenstaande ouderkorting

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
gele37
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2008 19:59

verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door gele37 »

Onlangs ontving ik de voorlopige aanslag 2009. Hieruit blijkt dat de alleenstaande ouderkorting verlaagd is met ruim € 800,--, hetgeen een inkomensachteruitgang betekent van ca. € 65 per maand! Hoewel ik dagelijks het nieuws en aktualiteiten volg heb ikzelf hierover niets gehoord. Voor veel alleenstaande ouders betekent dit per januari 2009 een forse inkomensachteruitgang. Ik dacht dat onze overheid ernaar streefde de koopkracht op peil te houden. Waar ik vooral van schrik is dat onze overheid er niet voor terug deinst, wederom een kwetsbare groep, half december te confronteren met een dergelijke forse teruggang in inkomen, naast alle andere bezuigingingen (zoals wegvallen van allerlei aftrekposten) die ook worden doorgevoerd. Op valt dan dat aan dhr. Zalm wel een salaris wordt toebedeeld van ruim 700.000,--. terwijl er een ec.crisis gaande is. Niet goed voor het vertrouwen dit soort acties! want wat staat ons dan nog meer te wachten.

vechter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:04

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door vechter »

Jaja, heb hetzelfde probleem, eigenlijk dubbelop mijn zoon is in november 16 jaar geworden dus verlies ook nog eens mijn aanvullende alleenstaande ouderkorting. Dat betekent dat ik vanaf januari 130,-- in moet leveren.

Maar volgens Wouter Bos gaan we er 1% op vooruit.
Waarschijnlijk bedoelt hij dat we dat over gaan houden als we bij de voedselbank gaan eten. Of we moeten er ergens anders weer iets gaan bij krijgen Want men heeft ook weer een nieuwe korting in het leven geroepen. De inkomstenafhankelijke combinatiekorting. (maar goed voor combinatiekorting zijn de regels volgens mij nog steeds kinderen onder de 12 jaar.

Dus vette pech voor vele van ons, we worden gestimuleerd om veel te werken en goed geld binnen te halen, maar begrijp wel waarom, kunnen we meer inleveren.

Je bent beter af in de bijstand met een paar werkhuisjes.


En wat staat ons nog meer te wachten, even de wetsvoorstellen lezen....
Ze willen alle kortingen gaan afschaffen.

Dus misschien toch minder werken en een paar werkhuisje nemen!!!!!!!

gele37
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2008 19:59

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door gele37 »

Tot nu toe had ik eigenlijk nog wel een positief gevoel bij de wijze waarop de overheid tot nu toe reageert op de ec.crisis. Heel adequaat, banken worden genationaliseerd en geinjecteerd, spaartegoeden worden gegarandeerd, gedupeerden worden geholpen. Als je hen hoort spreken, lijken ze ervan doordrongen dat het vertrouwen van de burger/consument essentieel is voor herstel van de economie. HOE NAIEF!! De grootse gebaren van de overheid lijken als vanouds gewoon bekostigd te gaan worden door de hardwerkende jan (jannie) modaal en hoe! (die werkhuisjes hou ik in mijn achterhoofd ;-))

Overigens las ik vanavond op een site van Ruijs & Istesso Administraties & Consultancy B.V. dat de alleenstaande ouderkorting niet met € 840,-- wordt verlaagd maar met € 582,--??? (een bericht van 29-11-08)
Dat is toch vreemd..

odylia
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2008 12:27

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door odylia »

Tja, als je wat banken wilt redden, dan haal je het geld gewoon weg bij mensen die het toch al niet hebben, die kunnen best met wat minder af in deze tijd. Wat mij vooral stoort is dat de gedachte achter het meer dan halveren van de alleenstaande ouderkorting is, dat alleenstaande partimers geprikkeld worden om meer te gaan werken, nu als je doordat je genoodzaakt bent parttime te werken ( gezondheidsredenen) heb je meestal ook recht op huursubsidie, dus meer werken betekent alleen maar minder huursubsidie en dus niet meer besteedbaar inkomen.
het bekende tussen het wal en schip verhaal!!!!!!!!!!!!

Mijn situatie; alleenstaand, geen allimentatie, kind bijna 18, studerend ( dus veel kosten), werkend 23 uur per week. Kindertoeslag stopt 80,-, kinderbijslag stopt 256,- kwartaal stopt, alleenstaande ouderkorting 80,- euro minder.

Hoe is het mogelijk dat alle partijen in de 2e kamer hiermee akkoord zijn gegaan, waar is de SP???? Ik heb 4 partijen een mail gestuurd incl. postbus 51, 0 reacties gekregen!!!!!!!!!!!!!!! Laten we vooral niet de bonussen ed. aanpakken, gewoon stelen van mensen die niet zo belangrijk zijn voor Den Haag.

lung
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2008 13:05

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door lung »

Ook ik schrok me rot toen ik hoorde de de korting zoveel verlaagd wordt. Waar moeten we van leven als dit zo door gaat. Maarja de heren uit Den Haag hebben hier geen last van, die verdienen genoeg, en steeds meer.

Mirjam40
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 16:08

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door Mirjam40 »

Ook ik ben des duivels en word met stille trom 800 euro gekort!!. Zelfs een dame bij de belastingdienst wist mij te melden dat hier helemaal geen aandacht is gegeven en het speet haar verschrikkelijk!! Ik vind het een grof schandaal. Als je in Nederland gewoon hard werkt! Wat nou minister Bos met zijn mooie worden dat de koopkracht gelijk blijft??? Dames, heren alleenstaande ouders, laten we ons nog horen in Den Haag. Ik heb gemaild naar de vaste kamercommissie van Financiën!! Wie volgt. Maakt niet uit naar welke partij....

JustFrieda
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2008 17:26

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door JustFrieda »

In 'ruil' voor deze verlaging komt de Inkomensafhankelijke aanvullende combinatiekorting. Wie meer verdient krijgt meer... Het maximum ligt pas bij 30.000 euro. Wie dus 40 per week werkt voor het minimumloon is het bokje.

Overigens vind ik de opmerking dat je dan maar beter in de bijstand kunt zitten ook niet al te snugger.

tine50
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2008 17:36

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door tine50 »

ik heb hier een email over gestuurd naar agnes kant; ik ga er ook per maand 60 euro netto op achteruit. Ik kreeg deze mail terug:

Hartelijk dank voor uw mail aan Agnes Kant. Zij vroeg mij deze te beantwoorden. U vraagt aandacht voor het feit dat het kabinet de alleenstaande ouderkorting heeft verlaagd. Ik deel en begrijp grotendeels uw ongenoegen. Bedankt voor het delen hiervan. Volgend jaar wordt inderdaad flink bezuinigd op alleenstaande ouderkorting. Het kabinet was aanvankelijk van plan om de alleenstaande ouderkorting te verlagen met 840 euro. Het is ons wel gelukt om de pijn een beetje te verzachten, door de verlaging terug te brengen naar 582 euro. Maar toch is zo?n verlaging een grote verslechtering voor veel mensen. Mijn fractie heeft dan ook tegen deze maatregelen (Belastingplan 2009) gestemd. Om dit onder de aandacht te blijven brengen is het goed dat mensen ons blijven informeren hierover. Er zijn al verschillende mensen die hun voorlopige aanslag 2009 hebben gemaild waaruit blijkt dat de gehele verlaging is doorgevoerd. Wij hebben deze fout opgepakt. Vriendelijke groet,namens Agnes Kant, Ben van Gils

Ik vraag me nu af of er nog een correctie komt van de belasting?

tine50
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2008 17:36

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door tine50 »

ik krijg inderdaad de indruk dat er gehoopt dat dit "stilzwijgend" wordt geaccepteerd...als ik de eigen bijrage ww premie er vanaf haal blijft er nog zo'n 50 euro staan...

Lindcer
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 18:02

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door Lindcer »

Toen ik mijn voorlopige teruggave kreeg dacht ik dat er een foutje was gemaakt, maar na een telefoontje met de belastingdienst bleek dit dus niet het geval. Al met al ga ik er met 162 euro op achteruit, daar mijn dochter de 16 jarige leeftijd heeft bereikt, en ik dus ook de aanvullende alleenstaande ouderkorting ben kwijt geraakt. Alleen de aanvullende alleenstaande ouderkorting kwijtraken kon ik nog behappigen, met dien verstande dat ik de alleenstaande ouderkorting nog had. Maar nu deze ook nog is verlaagd, vraag ik me af of wij het nog gaan redden!!! En dat terwijl ik toch 36 uur werk. Wat moet er terecht komen van 1 oudergezinnen die een bijstandsuitkering hebben??? Hoe hebben ze hier ooit mee in kunnen stemmen. Ze pakken weer de verkeerde, ze moeten de hogeambtenaren eens aanpakken. Maar nee hoor, tuurlijk snijden ze zich zelf niet in de vingers.

tine50
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2008 17:36

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door tine50 »

ook ik werk bij 32 uur per week. Wat ik het ergste vind is dat ik na 5 jaar mij vanuit het minimum omhoog gewerkt te hebben eindelijk dit jaar dacht er echt iets op vooruit te gaan.....dat is dus niet het geval....

JustFrieda
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2008 17:26

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door JustFrieda »

Lindcer, éénoudergezinnen in de bijstand moesten die korting sowieso al inleveren op de uitkering. Voor deze groep maakt het dus niets uit.

gele37
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2008 19:59

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door gele37 »

Naast de verlaging van de alleenstaande ouderkorting en andere verlagingen, is de koopkracht voor velen al verminderd in het afgelopen jaar en zal nog verder afnemen in de komende periode, alles wordt nl duurder. Het betreft hier dus niet alleen een koopkrachtvermindering van ca. 600,--, maar waarschijnlijk voor velen veel meer. Voor velen wordt dit niet gecompenseerd, de inkomensafhankelijke combinatiekorting geldt lang niet voor iedereen. Wat ik echt niet vind kunnen is dat deze forse koopkrachtverminderingen achter de schermen worden bekokstoofd en mensen er dan ad hoq mee worden geconfronteerd, waarschijnlijk in de hoop dat de groepen die het betreft, o.a. de alleenstaande ouders, dit in stilte zullen ondergaan. Daarnaast is dit uitermate slecht voor de economie. Net als Mirjam, vind ik dat dit echt niet kan. Helaas zijn alleenstaande ouders niet of nauwelijks georganiseerd, omdat de meesten zich niet graag als zodanig profileren. We hebben daardoor geen krachtige stem en zijn een gemakkelijke prooi voor dit soort akties.

vechter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:04

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door vechter »

Zoals ik al zei, ze werken zwart werken alleen maar in de hand.

Ik werk al 36 uur. We gaan de kant van Amerika op 2 banen 1 voor overdag en mogelijk 1 voor de avond.

Of weer minder gaan werken en hopen op huursubsidie en dan maar zwart werken voor de uren dat je minder bent gaan werken. Er moet nu eenmaal rondgekomen worden.

KOMT HET NIET UIT DE BREEDTE, DAN MAAR UIT DE LENGTE.

Vaak is het al zo dat je geen reserve hebt omdat je het al alleen moet verdienen. en nu moet er helemaal niets meer kapot gaan. :(

Wat dan?

En dan hoor je berichten als de armoede in nederland valt best mee! Nog wel....

Ondanks alles blijf ik positief zoals ik als zei, beetje knutselen met uren misschien..... :lol:

vechter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:04

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door vechter »

@justfrieda@.

De opmerking in de bijstand zitten , ....MET EEN PAAR WERKHUISJES.

jE MOET BETER LEZEN.........

JustFrieda
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2008 17:26

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door JustFrieda »

Had het zien staan hoor vechter. Maar wist je wel dat er nergens zoveel fraude-inspecteurs zijn dan juist daar?? En dat mensen met een WWB-uitkering in letterlijk no-time in e.o.a. re-integratietraject geplaatst worden en ze elk willekeurig baantje moeten aannemen? Dat een groot deel van deze groep tewerkgesteld wordt met behoud van uitkering?

Daar wil je niet zijn. Echt niet.

Wens je overigens het allerbeste en vooral het behoud van je baan!

vechter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:04

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door vechter »

@justfrieda@

Ik zit goeddank bij een rijksorganisatie die geen mensen ontslaan, en waar ik gelukkig nog groei kan doormaken. Maar toch moeten ze zich schamen dat er zo laag betaald worden.

Ik denk toch ook aan de moeders die nog moeten gaan beginnen, en er graag beter van willen worden. Ik zit al in een vaste baan en heb een keus.

Maar weer opnieuw starten en er dan 80 euro beter van gaan worden. Ik begrijp met alle rompslomp van kinderen onderbrengen ophalen en wegbrengen dat geen moeder er nog aan gaat beginnen.

Begrijp je waar ik heen wil.

Als je al gaat werken dan wil je er ook beter van worden en dat is lastig als de overheid ook nog ons enige geld dat je al krijgt om er beter van te worden gaat inhouden of verlagen.

Ik doe dit al 7 jaar om er beter van te worden en nu ga ik er door de nieuwe maatregel 172 euro op achteruit omdat me zoon ook nog eens 16 is geworden en de alleenstaande ouderkorting verlaagt is.

Ik ga nu met de inkomsten gewoon 3 jaar achteruit.

Daar heb ik dus ook weer 3 jaar voor nodig om op dit inkomen te zitten.

Reken maar uit 6 jaar ben je bezig om dit weer te boven te kopen, let wel de koopkracht gaat wel gewoon door.

Ik ben niet boos, maar wel is het vervelend dat veel mensen en vooral 2 verdieners die ik spreek dit niet begrijpen.

Fijne Feestdagen

JustFrieda
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2008 17:26

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door JustFrieda »

Hai Vechter, je boodschap is volkomen duidelijk :wink: . En je hebt gelijk. het lijkt op vechten tegen de bierkaai.

emilynora
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2008 22:20

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door emilynora »

Dacht ook echt dat er een foutje was gemaakt toen ik de voorlopige teruggaaf alleenst.ouderkorting kreeg laatst, dus de belastingdienst gebeld en ik schrok me een hoedje,.. verlaagd !!! Ik heb geen baan maar zit wel onvrijwillig in de WW, dus in tegenstellig tot de mensen in de bijstand verandert dit voor mij wel. Net een lening aangegaan ivm onvoorzien kosten verhuizing, kon net had ik uitgerekend, maar wat nu ?
Vind het een gore klotestreek, a-sociaal.
Over zorgtoeslag wordt maanden gebakkeleid en dit gebeurt zomaar, zonder enige aankondiging. waar is men mee bezig?
En 't is leuk en aardig dat we dit hier neerkalken, maar gebeurt er ook wat mee? Wie leest dit. De regering, de mannen aan het roer, de ' wijzen' weten niet dat er armoede heerst in dit land. Zou ze wel eens zien en horen piepen met aan inkomen op bijstandsniveau of net er even iets boven. Ze zouden het niet redden en versteld staan dat dit in dit land bestaat. Want ze beseffen het NIET !! Echt niet. Ze baden zelf in rijkdommen. En het deert hun niet, ondanks hun schijnheilige vertoning in de media, op tv etc ..

Groet, Emily

Chatterbug
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2008 17:53

Re: verlaging alleenstaande ouderkorting

Ongelezen bericht door Chatterbug »

ik heb hier een email over gestuurd naar agnes kant; ik ga er ook per maand 60 euro netto op achteruit. Ik kreeg deze mail terug:

Hartelijk dank voor uw mail aan Agnes Kant. Zij vroeg mij deze te beantwoorden. U vraagt aandacht voor het feit dat het kabinet de alleenstaande ouderkorting heeft verlaagd. Ik deel en begrijp grotendeels uw ongenoegen. Bedankt voor het delen hiervan. Volgend jaar wordt inderdaad flink bezuinigd op alleenstaande ouderkorting. Het kabinet was aanvankelijk van plan om de alleenstaande ouderkorting te verlagen met 840 euro. Het is ons wel gelukt om de pijn een beetje te verzachten, door de verlaging terug te brengen naar 582 euro. Maar toch is zo?n verlaging een grote verslechtering voor veel mensen. Mijn fractie heeft dan ook tegen deze maatregelen (Belastingplan 2009) gestemd. Om dit onder de aandacht te blijven brengen is het goed dat mensen ons blijven informeren hierover. Er zijn al verschillende mensen die hun voorlopige aanslag 2009 hebben gemaild waaruit blijkt dat de gehele verlaging is doorgevoerd. Wij hebben deze fout opgepakt. Vriendelijke groet,namens Agnes Kant, Ben van Gils

Ik vraag me nu af of er nog een correctie komt van de belasting?
Ik denk dat we die correctie wel kunnen vergeten, het zal wel weer 'teveel gedoe' zijn. :?

Mijn dochter wordt in januari 18 dus de alleenstaande ouderkorting was zo'n beetje het enige wat ik nog over zou houden van de 'mazzeltjes'. Alimentatie krijg ik niet (nooit gehad ook), de aanvullende alleenstaande ouderkorting was ik al kwijt, kindertoeslag krijg ik alleen nog in januari en kinderbijslag nog 2x (kunnen we mooi de gaten mee opvullen).
Nou krijgt mijn dochter vanaf april natuurlijk wel studiefinanciering maar daarvan moet ze haar studie financieren en niet de boodschappen.

Ik werk 36 uur in de week maar verdien daarmee niet genoeg om ook nog te sparen en heb dus geen buffer. Ik ga er zo'n dikke 200 euro per maand op achteruit, met al deze tegenvallers zie ik 2009 heel somber in. :cry:

Jacqueline

Gesloten