Het taxibedrijf VZA heeft net zoals bij andere bedrijven die met de gemeente in zee gaan, een goedkoop contract aangeboden, om maar het werk te krijgen.
VZA dacht het werk aan te kunnen met 5 rolstoelbussen voor de gehele Haarlemmermeer, maar ook de VZA heeft zich verkeken op al de oudjes die met een (ruimte innemende) rollator reizen.
Nu zijn we een jaar verder en gaat er eigenlijk steeds meer mis. Probeer maar eens in je woonplaats een taxi te krijgen om 09:15 uur, die komt nooit om die tijd aan, omdat de VZA vóór 09:00 uur ook voor Connexion ritten rijdt!!
Vaak moet de rolstoelbus welke (voor mij) gestationeerd is in Lijnden vanuit Hoofddorp/Uithoorn komen en is deze nooit op tijd. Voor mij is het een criem om met de Meertaxi te rijden, ik ben gespannen omdat de taxi niet op tijd komt, ik kom daardoor niet op tijd op mijn afspraak en kan ook niet een afspraak voor terug vanuit het ziekenhuis afspreken.... dus weer een uur of langer wachten. De aardigheid en ontspannenheid van het reizen met een aangeboden vervoermiddel vergaat je als je dit 30x p/j meemaakt. Ik calculeer al 1¼ uur in dat het kan uitlopen of dat de taxi in de file zit, een bezoek aan het ziekenhuis van 30 minuten neemt al meer dan een halve dag in beslag, daardoor staan vrijwilligers/mantelzorgers niet in de rij om mij te begeleiden naar het ziekenhuis (VUmc).
Foutief vind ik het ook, dat de voornamelijk de gemeente Haarlemmermeer maar ook Amsterdam, geen informatie heeft over de persoon zelf. Het gaat niet om persoonsgegevens maar meer om het hulpmiddel waar de klant mee reist. Deze info moet dan per klant bekend zijn bij de vervoerder.
Mijn rolstoel heeft links een hulpstuk voor een gestrekt been, zodat mijn rolstoel net zolang is als een normale scootmobiel (160cm diep/lang en 90cm breed). Het komt vaak voor dat mijn rolstoel er niet in past, omdat er al een andere rolstoel in staat of dat mijn lengte niet uitkomt. Daardoor kon het soms voorkomen, dat ik na 1 uur wachten nog niet mee kon, omdat er geen plaats was. Informatie vooraf had een heleboel ongemak vooraf en tijdens de reis voorkomen, bij de chauffeur, de klant en diegene die al in de bus zit.
Tevens vind ik het niet geslaagd dat er verkeerde informatie wordt uitgedragen door de gemeente in zijn folder Meertaxi. In de folder staat als voorwaarden dat ziekenhuis en dokterbezoek niet onder dezelfde voorwaarden valt en maar moet gebeuren met de vervoerder van de zorgverzekering, terwijl de gemeente verteld dat ik gewoon kan reizen met mijn pas.
Ik ben gehandicapt en (ongenezelijk) ziek en heb van de WVG/WMO een vervoerspas van de Meertaxi ontvangen vanwege mijn handicaps. Ik gebruik mijn kaart alleen voor ziekenhuisbezoek en de Valys voor verder, reizen met de trein of ander vervoer gaat voor mij niet.
Ik kom regelmatig te laat in het ziekenhuis en klaag daarover ook.... ja, wat krijg je een bloemetje voor een jaar narigheid.
Anderen klanten van de Meertaxi reizen met een ander doel en klagen niet of zelden (of eigenlijk heel weinig) als hun taxirit niet op de gestelde tijd aankomt, die zijn al blij dat ze vervoert worden, omdat ze ook geen urgentie hebben met hun vervoer, ze gaan naar een familielid/bingo of vrienden en bij thuiskomst gaat het leven van alle dag weer verder.
De grootste groep die met de Meertaxi reist is ouder dan 65 (ik moet nog 11 jaar wachten
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Alleen door te klagen bij de gemeente of bovenstaand nummer komt men te weten wat er speelt tijdens een taxirit.
Ik ben open, eerlijk en oprecht naar mijzelf en anderen....!