LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Avéro Achmea / Levob; woekerpolis?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Avéro Achmea / Levob; woekerpolis?

Ongelezen bericht door hamer »

Ik heb een beleggingsverzekering lopen bij destijds Levob, tegenwoordig Avéro Achmea. Ik heb veel mee gekregen over woekerpolissen, doch zag de naam AA niet voorbij komen, totdat ik op dit forum mbv de zoekfunctie "achmea" intoetste en e.e.a. kon lezen.
De begindatum van mijn polis is 01-08-2002
Tot aan het laatste overzicht vond ik de kosten wel veel, maar "enigszins" acceptabel. Op het laatste overzicht staat echter bij het resultaat -€874,54 waardoor de poliswaarde van €3885,74 naar €3011,21 gaat , andere jaren was er nog een positief resultaat... Naar aanleiding van het nieuws omtrent Woekerpolissen van gisteravond, ben ik op zoek gegaan, echter.... vanwege financiële perikelen heb ik vorige week gevraagd om stopzetting én uitbetaling van de polis. :roll:

Is dit nu een woekerpolis en zo ja, kan ik hier nog iets tegen doen ivm mijn stopzetting? Heb alleen o.b. per mail gekregen . verders geen bericht hiervan

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Avéro Achmea / Levob; woekerpolis?

Ongelezen bericht door wevera »

Dat op het laatste overzicht van de polis staat vermeld dat de waardeontwikkeling negatief is, is logisch omdat het met de waarde-ontwikkeling van de aandelen in het fondsenpakket slecht gaat. Maar uiteraard heeft de kostenverrekening hierop ook invloed. Bij A.A. gaat de kostenverrekening hoofdzakelijk via het verminderen van het aantal beleggingseenheden op de beleggersrekening en dat zie je niet in hun kostenoverzicht. De combinatie van een lage waarde van de aandelen in het fondsenpakket en de te hoge kostenverrekening is desasterus voor de waardeontwikkeling van je polis.

Zoals ik het begrijp wil je van deze polis af. Maar heb je al van A.A. een voorstel tot afkoop gekregen en heb je dat al ondertekend.
De polis is pas juridisch beeindigd als dat het geval is. Je kunt niet zomaar een polis eenzijdig stopzetten. Dat kan weer voor extra kosten en uitgaven zorgen.

In het voorstel tot afkoop moet staan welke waarde de polis heeft, welke afkoopkosten er van worden afgetrokken, wat je echt krijgt uitbetaald, en wat de belastingtechnische gevolgen zijn. Het is mogelijk dat je nog maar heel weinig netto ontvangt.

Hoe is de naam van deze polis, welk product is het?

Ondanks de financiele problemen kan het toch verstandig zijn om de polis nog niet af tekopen en om premievrijstelling te vragen en de polis te laten uitkeren als het met de beurs beter gaat.

Succes en sterkte ermee, Arie wever

Gesloten