LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

en dat wil de klant dus niet, dus bied je hem de mogelijkheid om z'n gegevens op een losse hardeschijf mee terug te krijgen maar dan moet hij ook wel de nieuwe betalen.
In de garantieperiode:

In zo'n geval heeft de klant de keuze:

- De kapotte harde schijf inleveren (waarvan dan als het kan de gegevens veilig worden gesteld) en dat die kapotte schijf wordt vervangen door een nieuwe en de schijf wordt dan vernietigd door de fabrikant

- De klant wilt niet dat de schijf naar iemand anders gaat en kan vervolgens niet de garantie claimen.

Buiten de garantieperiode:

De klant koopt een nieuwe harde schijf en van de oude wordt geprobeerd om de gegevens veilig te stellen en wordt op een nieuwe schijf gezet.
De klant krijgt daarna de oude schijf mee terug.

Andere mogelijkheden zijn er niet.

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Er is helemaal geen kapotte harde schijf, het verhaal gaat erom dat de fabrikant een schone installatie heeft zodat alles werkt en de klant zijn gegevens nog heeft.

pbarendse

Ongelezen bericht door pbarendse »

En of die schijf nou wel of niet kapot was, als het duidelijk in de voorwaarden van de reparateur staat (of de klant die nou leest of niet, dat is zijn keus...) heeft hij gewoon het recht dat te doen.

Moppentappers

jullie gaan even helemaal aan mijn punt voorbij, of een reparateur wel of niet die schijf mag formatteren/vernietigen/wat ze ermee doen kan ik niet beoordelen maar dat doet er ook niet toe. het is duidelijk dat de klant z'n gegeventjes wil houden, of hij daar recht op heeft of niet doet er niet toe.
het idee is gewoon dat bijv. medion zegt als u de gegeventjes wilt houden moet u 50 euro betalen, dan zit er in de kast een nieuwe harde schijf en krijgt hij/zij de oude schijf mee.

BBCS
Contacteer:

het idee is gewoon dat bijv. medion zegt als u de gegeventjes wilt houden moet u 50 euro betalen, dan zit er in de kast een nieuwe harde schijf en krijgt hij/zij de oude schijf mee.
Dacht je soms dat ik het voor niks deed? :wink:

Kijk, de klant (ik zeg bewust geen consument, omdat het ook voor de zakelijke klanten van toepassing is) is zelf verantwoordelijk voor zijn gegevens en ook voor de backup van zijn gegevens.

Als de klant de gegevens wilt bewaren en ik moet dat doen, dan wordt die tijd dat ik bezig ben om een backup te maken en weer terugzetten gewoon in rekening gebracht.

Een uitzondering daarop is als de harde schijf in de garantieperiode kapot gaat.
dan zit er in de kast een nieuwe harde schijf en krijgt hij/zij de oude schijf mee.
Is alleen van toepassing als de harde schijf buiten de garantieperiode kapot gaat.

Gaat de harde schijf binnen de garantieperiode kapot, dan krijgt de klant een nieuwe harde schijf en de kapotte harde schijf wordt opgestuurd naar de fabrikant en de klant krijgt deze dan ook niet mee.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Anson schreef:Ik heb hetzelfde gezegd (maar een a4...).Alleen heb je niet alles gequote
Ik verwacht dat een A4tje of een foldertje aanbieden waarin specifiek wordt in gegaan op dergelijke voor de klant belangrijke punten wordt ingegaan een groot verschil maakt. Algemene voorwaarden moeten zo geschreven worden alles juridisch is afgedekt, maar dat is niet het zelfde als dat het voor de consument begrijpbaar is.
Anson schreef:Verder is het misschien een misvatting aan mijn kant wat betreft eigendomsrecht die je op doelde, maar ik keek naar het niet aangeven in beginsel het formatteren en andere handelingen van de gedaagde. Er zijn nl verschillende punten in deze rechtszaak.
Dat valt eigenlijk wel mee. De hele rechtzaak draait om de onrechtmatige daad die door de persoon is gepleegd. Daarin zit een ongeschreven zorgvuldigheidsplicht verwerkt. En om nu te bepalen of die geschonden worden zaken als een inbreuk op het eigendomsrecht bij gehaald.
Anson schreef:Nog een keer duidelijk mijn mening: Aangeven het lezen van de Algemene wederzijds redelijk voorwaarden + A4 toevoegen reparatie procedure bij overhandiging/inname PC. Hopelijk zijn we op een lijn.
Dat lijkt mij erg verstandig ja.
Anson schreef:Over het back-uppen: Ik zal niet leuk vinden als de reparateur mijn bestanden zoals brieven, foto`s, programma`s enz.in zijn bezit heeft en bewaard, daarmee wilde ik aangeven dat dit niet mag en dat het met al zijn klanten gebeurt, maar als het niet anders kan om te garanderen dat dit moet bij reparatie dan moet het maar. Als na tevredenheid het wordt vernietigd (opgeven standaard procedure denk aan A4)is het ook dit prima.
Dan moet er toch een wet zijn die iets dergelijks verbied.
Bestanden zijn gegevens en die zijn in de ogen van de wetgever geen zaak (een verplaatsbare zaak is een product). Dat houd dus in dat je deze niet kunt bezitten. Daarmee moet ik denken aan de auteurswet. Maar het probleem hierbij is dat er diverse wetsartikels zijn die het inbreuk op het auteursrecht van de maker beperken. Artikel 16b Aw beperkt het maken van een kopie voor eigen oefening, studie of gebruik van auteurswerken. Het maken van een backup van computer programma's wordt legaal met art. 45k Aw.
TheLD schreef:Als je dit gaat doortrekken in het geheel weet je natuurlijk dat dit in de context van de openingspost onzin is.
Dat zie ik anders.
TheLD schreef:En alfatrion dat linkje van de jurofoon dekt totaal niet de lading van hetgeen waar het hier om gaat.
Er zullen ongetwijveld verschillen zijn, maar de rode lijn van de onrechtmatige daad (en wanprestatie) blijft toch het zelfde.
pbarendse schreef:En of die schijf nou wel of niet kapot was, als het duidelijk in de voorwaarden van de reparateur staat (of de klant die nou leest of niet, dat is zijn keus...) heeft hij gewoon het recht dat te doen.
Nee. Je gaat er ten onrechte van uit te gaan dat alles wat de reparateur van in zijn algemene voorwaarden zet altijd rechtsgeldig is. Dergelijke beding als waar jij op doelt zijn onredelijk bezwarend voor de klant, omdat er geen rekening wordt gehouden met de belangen van de klant, kunnen dus vernietigd worden door de klant.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/233.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/246.html

Anson

Ongelezen bericht door Anson »

@alfatrion: Wat gebeurt er als er bij een reparatie getekend is als bedoelt BW6 art 231c, kan de klant daar nog afkomen door te zeggen achteraf dat dit niet redelijk is?

BBCS
Contacteer:

Anson schreef:
Over het back-uppen: Ik zal niet leuk vinden als de reparateur mijn bestanden zoals brieven, foto`s, programma`s enz.in zijn bezit heeft en bewaard, daarmee wilde ik aangeven dat dit niet mag en dat het met al zijn klanten gebeurt, maar als het niet anders kan om te garanderen dat dit moet bij reparatie dan moet het maar. Als na tevredenheid het wordt vernietigd (opgeven standaard procedure denk aan A4)is het ook dit prima.

Dan moet er toch een wet zijn die iets dergelijks verbied.
Bestanden zijn gegevens en die zijn in de ogen van de wetgever geen zaak (een verplaatsbare zaak is een product). Dat houd dus in dat je deze niet kunt bezitten. Daarmee moet ik denken aan de auteurswet. Maar het probleem hierbij is dat er diverse wetsartikels zijn die het inbreuk op het auteursrecht van de maker beperken. Artikel 16b Aw beperkt het maken van een kopie voor eigen oefening, studie of gebruik van auteurswerken. Het maken van een backup van computer programma's wordt legaal met art. 45k Aw
Mooie theoretische uiteenzetting.

Maar als een monteur dan geen backup van de gegevens mag maken en de harde schijf niet mag formatteren, dan blijft de vraag hoe hij dan het probleem moet oplossen?????

Moppentappers

het gaat in mijn verhaal niet om een kapotte harde schijf, met mijn idee verliest de klant alleen bij reparatie niet zijn gegevens.
Als de harde schijf kapot is dan zijn de gegevens gewoon weg, klaar.
maar als er met de harde schijf niets mis is kan deze gewoon apart mee terug, de nieuwe is dan al ingebouwd.

BBCS
Contacteer:

het gaat in mijn verhaal niet om een kapotte harde schijf, met mijn idee verliest de klant alleen bij reparatie niet zijn gegevens.
Klopt niet helemaal.

Kijk, waar het om gaat:

Bij een reparatie kan het soms nodig zijn om de boel er opnieuw op te zetten.

Uit ervaring kan ik zeggen dat bij problemen zo'n 70% van de gevallen Windows opnieuw geïnstalleerd moet worden.

Wat Medion hier doet is op voorhand de boel er opnieuw opzetten.

Is Medion verantwoordelijk voor het behouden van de gegevens en zijn ze aansprakelijk als er toch gegevens verloren gaan.

Het antwoord is nee, ze zijn niet verantwoordlijk en aansprakelijk voor de gegevens van de klanten, daar zijn de klanten zelf verantwoordelijk voor.

Heeft de consument inzage en inspraak op de reparatieprocedure?

Ook weer nee.
De consument kan wel te horen krijgen hoe de reparatie in zijn werk gaat, maar heeft daar geen inspraak en uitoefening op.

Heel simpel gezegd:

Als je als consument zijnde niet wilt dat de harde schijf geformatteerd word en dat Windows er niet opnieuw opgezeg wordt, biedt dan de computer niet ter reparatie aan.
Of als je het ter reparatie aanbiedt, doe het dan bij een bedrijf die daar wel openheid in biedt of dat er daarover duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden.

Het bedrijf mag niet zomaar de harde schijf wissen. Een bedrijf of reparateur dat dit toch doet levert als gauw respectievelijk een wanprestatie of een onrechtmatige daad, omdat zij inbreuk maken op het eigendomsrecht dat de klant heeft op de harde schrijf.
Geef dan maar eens aan hoe die monteur dan wel het probleem moet oplossen, in plaats van dergelijke zaken te roepen.

En dan wel praktische zaken en geen theoretische zaken.

Als monteur zijnde maak ik zo vaak een backup van de gegevens en zet ik Windows er opnieuw op.
Dat mag ik zomaar doen en geen wet die mij dat verbiedt.

Als bedrijf zijnde mag ik zomaar de harde schijf wissen.

BBCS
Contacteer:

maar als er met de harde schijf niets mis is kan deze gewoon apart mee terug, de nieuwe is dan al ingebouwd.
Bij een normale reparatie krijgt de klant de vraag of hij de oude schijf wilt hebben of dat ik die af kan voeren.

Daarnaast:

Als er niks mis is met de harde schijf, wordt deze ook niet vervangen.

Een backup wordt op een andere computer gemaakt en gezet, de harde schijf wordt gewist, de persoonlijke gegevens worden teruggezet, Windows opnieuw geïnstalleerd en geupdate.

De backup blijft een tijdje op de andere computer staan, totdat alles in orde is, dan wordt die backup verwijderd.

Wat ik in de praktijk meemaak is dat zeker 98% van de klanten het op prijs stellen dat ik een backup maak.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als monteur zijnde maak ik zo vaak een backup van de gegevens en zet ik Windows er opnieuw op.

Dan is het wachten op de 1e klant die dit niet pikt ...
Zou je dit bij mij doen, dan kan je onmiddellijk een claim verwachten

BBCS
Contacteer:

Quote:

Dan is het wachten op de 1e klant die dit niet pikt ...
Zou je dit bij mij doen, dan kan je onmiddellijk een claim verwachten
En waarop is die claim dan gebaseerd????

Dat ik een backup gemaakt heb van de persoonlijke gegevens en Windows opnieuw geïnstalleerd heb?

angel1978

dat je iets vernield hebt, wat

a) niet van jou is
b) niet de opdracht was
c) dit niet gemeld hebt van te voren

Moppentappers

wat is er nu vernielt dan?
het is meer een bankje van de overheid weghalen, naar ze toe brengen en een nieuw bankje ervoor in de plaats zetten
erbij blij zullen ze daar bij de gemeente niet mee zijn, maar er is niets vernielt

BBCS
Contacteer:

dat je iets vernield hebt, wat

a) niet van jou is
b) niet de opdracht was
c) dit niet gemeld hebt van te voren
a) dat is geen één computer die bij mij ter reparatie wordt aangeboden.

b) maakt niet uit. De opdracht is om het probleem op te lossen, en dat doe ik dus dan ook. Een backup maken van de gegevens en Windows opnieuw installeren is daar een onderdeel van.

c) hoeft in principe ook niet. Maar dat is niet belangrijk.

Vernielen?

Wat dan?

Een paar feiten:

- Veel reparaties bestaan uit problemen met Windows oplossen, welke onstaan zijn door spyware, virussen, enz.
Om spyware goed te verwijderen is het belangrijk om de gegevens veilig te stellen, de harde schijf wissen en de boel er opnieuw opzetten.
Heel soms kan het zijn dat Windows niet opnieuw geïnstalleerd kan worden. Het probleem kan dan niet verholpen worden, alleen kan er gezorgd worden dat de problemen minder hinderlijk zijn.

- Grote reparatiecentra's zetten standaard de boel er opnieuw op, dit puur zoals ik hierboven beschreven heb.
Als je daar niet mee eens bent, dien je gewoon de computer niet ter reparatie aan te bieden. Zo simpel is het.

angel1978

a) dus mag je er ook niet mee doen wat je wilt, maar enkel waarvoor je opdracht hebt gekregen !
Dat mag je dus NIET !!! Tenzij je daar toestemming voor hebt gekregen. Dat ding is NIET van jou en dien je af te blijven !
Een backup maken van de gegevens en Windows opnieuw installeren is daar een onderdeel van.
Dat ligt er maar aan wat het probleem is. Het mag dus geen standaardprocedure zijn ! Bij het vervangen van een CDROM-speler is het KUL dat de HD gewist hoeft te worden... Afblijven van die zooi !

Daarna zwam je weer een eind verder over spyware e.d...
maar de pc ging niet weg voor spyware... allemaal overbodige dingen die je er weer bijhaalt om je gelijk te krijgen die je niet hebt...

Zie het al gebeuren dat ik bij een fietsenmaker kom om mijn band te laten plakken ( die is lek ) en ik mijn fiets terugkrijg en hij mijn voorlamp ( waarvan ik de standaard-lamp vervangen had door een duurder en beter exemplaar ) maar weer even heeft teruggezet door een standaard exemplaar... Want ja, dat is standaard procedure...
Geen klant die daarmee akkoord gaat ( en terecht ) !

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Anson schreef:@alfatrion: Wat gebeurt er als er bij een reparatie getekend is als bedoelt BW6 art 231c, kan de klant daar nog afkomen door te zeggen achteraf dat dit niet redelijk is?
Ja, dat wil zeggen de rechter moet het natuurlijk wel met je eens zijn.

adrievs

Ongelezen bericht door adrievs »

heb al meerdere malen aanvaringen gehad met de support desk, maar nu is er iets wat de druppel heeft laten overlopen en raad iedereen aan om geen Medion pc meer te kopen, simpel weg omdat die mensen op de supportdesk niet kunnen nadenken.
Nu is mijn DVD-speler kapot, en wat ze voorstellen is om een factory reset uit te voeren, gaf nogmaals aan dat de dvd-speler kapot is, maar volgens mij had betreffende "Bart" geen oren.

Uiteindelijk moest ik hem maar opsturen, ben ik hem ongeveer 15 dagen kwijt, (reken 3 weken). Ik zeg deze wordt bedrijfsmatig gebruikt, maar volgens medion kan je beter geen pc van hun bedrijfsmatig gebruiken want dit komt niet voor in hun woordenboek.

daarom koop geen Medion, wanneer je er problemen mee krijgt dan wordt het een hopeloos geval, en dan kun je beter bij de aanschaf iets meer uitgeven waarbij de support goed is geregeld. Dit is echt hopeloos

LeoZ

Ongelezen bericht door LeoZ »

@Adrieve::

U gebruikt de Medion PC bedrijfsmatig?

Met alle respect maar indien u een PC bedrijfsmatig gebruikt... koopt u toch een PC met een "Pick up and Return garantie" en dan een extra garantie voor een Leen PC, die bij een Bedrijfs reseller (speciaal voor bedrijven) verkocht worden.

Persoonlijk vindt ik dat slordig....want een PC die defect is en opgestuurd wordt... duurt nu eenmaal 2 tot 3 weken, om nog maar te zwijgen over laptops!!

Gesloten