het gaat in mijn verhaal niet om een kapotte harde schijf, met mijn idee verliest de klant alleen bij reparatie niet zijn gegevens.
Klopt niet helemaal.
Kijk, waar het om gaat:
Bij een reparatie kan het soms nodig zijn om de boel er opnieuw op te zetten.
Uit ervaring kan ik zeggen dat bij problemen zo'n 70% van de gevallen Windows opnieuw geïnstalleerd moet worden.
Wat Medion hier doet is op voorhand de boel er opnieuw opzetten.
Is Medion verantwoordelijk voor het behouden van de gegevens en zijn ze aansprakelijk als er toch gegevens verloren gaan.
Het antwoord is nee, ze zijn niet verantwoordlijk en aansprakelijk voor de gegevens van de klanten, daar zijn de klanten zelf verantwoordelijk voor.
Heeft de consument inzage en inspraak op de reparatieprocedure?
Ook weer nee.
De consument kan wel te horen krijgen hoe de reparatie in zijn werk gaat, maar heeft daar geen inspraak en uitoefening op.
Heel simpel gezegd:
Als je als consument zijnde niet wilt dat de harde schijf geformatteerd word en dat Windows er niet opnieuw opgezeg wordt, biedt dan de computer niet ter reparatie aan.
Of als je het ter reparatie aanbiedt, doe het dan bij een bedrijf die daar wel openheid in biedt of dat er daarover duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden.
Het bedrijf mag niet zomaar de harde schijf wissen. Een bedrijf of reparateur dat dit toch doet levert als gauw respectievelijk een wanprestatie of een onrechtmatige daad, omdat zij inbreuk maken op het eigendomsrecht dat de klant heeft op de harde schrijf.
Geef dan maar eens aan hoe die monteur dan wel het probleem moet oplossen, in plaats van dergelijke zaken te roepen.
En dan wel praktische zaken en geen theoretische zaken.
Als monteur zijnde maak ik zo vaak een backup van de gegevens en zet ik Windows er opnieuw op.
Dat mag ik zomaar doen en geen wet die mij dat verbiedt.
Als bedrijf zijnde mag ik zomaar de harde schijf wissen.