LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Is wel veeeel duurder als 10jaar terug hoor!!!!!!!!

hahahaha

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik gok ongeveer 25% ( inflatiecijfer ) :wink:

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

NOUUUU dat lijkt me wel wat!!! :lol:

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Niet weggooien Claudia.
Daar is het veel te DUUR voor! 8)

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Even de inflatie cijfers bekeken.
De meeste jaren vanaf 2000 onder de 2% met een uitschieter naar beneden van 1,1% in 2006.
Er zijn ook 3 uitschieters naar boven.
2000 2,6%, 2001 4,5%, 2002 4%.

Ik blijf er op hameren dat deze cijfers voor de groep minima niet relevant zijn.
Die heeft er niets aan dat dure merkprodukten in prijs gedaald zijn
De produkten van levensonderhoud maakt van dat inflatiecijfer maar 6% uit.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

De meeste jaren vanaf 2000 onder de 2% met een uitschieter naar beneden van 1,1% in 2006.
Er zijn ook 3 uitschieters naar boven.
2000 2,6%, 2001 4,5%, 2002 4%.
Dan klopte mijn gevoel vrij redelijk.
Kon niet op de site van het CBS komen...
Ik blijf er op hameren dat deze cijfers voor de groep minima niet relevant is.
Die heeft er niets aan dat dure merkprodukten in prijs gedaald zijn
Klopt voor een deel.. Inflatie wordt berekend op basis van een heleboel produkten waarvan het grootste gedeelte WEL van belang voor de minima..
Maar wil je relevante gegevens hierover hebben, dan kan je beter opzoeken wat de koopkracht is geweest..

Die is namelijk op te splitsen voor de verschillende doelgroepen waaronder de minima... Daar wordt gekeken welk effect de inflatie heeft op een bepaalde groep... het kan dus zijn dat de inflatie laag is, maar toch de koopkracht voor de minima behoorlijk daalt in een jaar..
Dan hebben zij dus overmatig veel nadeel bij prijsstijgingen van bepaalde produkten die zij veel gebruiken..

Andersom kan het ook zijn dat de inflatie hoog is, maar deze vooral effect heeft op de welgestelden en van hen dus juist de koopkracht daalt.. Dan kan het zelfs zo zijn dat de koopkracht van de minima is gestegen bij een hoge inflatie...

Alleen inflatie zegt dus op zich niet alles...
Wel over de prijzen in absolute eenheden, maar niet welk effect het heeft op de verschillende groepen.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Aardig artikel bij RTL Z over inflatie van de laatste jaren:

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieu ... l_laag.xml

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Slechts 6% van dat cijfer is dus van belang voor de minima, want dat zijn de cijfers die in de supermarkt tellen.
Ook in 2009 kunnen we weer een behoorlijk hoog cijfer verwachten, terwijl auto en huizenprijzen naar beneden gaan.
Ik ga het volgend jaar met €20 niet meer redden.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Heb dat met die koopkracht ook al eens uitgezocht in 1 van de topics over de Euro.
Daar zaten jaren bij van 6% of zo.

Wegmetdebank
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 nov 2008 17:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Wegmetdebank »

Voor de dames alhier aanwezig Angel1978 is een man :lol:

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Op welk gebied gaan de autoprijzen zakken?
Verzekeringen worden ook duurderof blijven een beetje gelijk, de diesel is nu gelukkig iets gezakt, wat ook wel mocht.

Wij hebben gister net gekeken naar de nieuwe opel insignia, maar in vergelijking met de vectra is de verkoopprijs wel weer duurder als de vectra in 2008.

De huizenprijs wist ik wel, dat kon ook niet lang goed gaan, megavraagprijzen!!!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Het is logisch dat de autoprijzen gaan zakken als ik in mijn glazen bol kijk.
Fabrikanten hebben het moeilijk, en er gaat subsidie uitgereikt worden aan deze noodlijdende bedrijven.
Competitie wordt dan heviger, wat dalende autoprijzen tot gevolg zal hebben.
De recessie is ingezet, maar zal pas in 2009 goed merkbaar worden.

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Als de prijzen, ongeacht waarvan, weer omhoog gaan, en dat kan niet alleen inflatie zijn, dat bestaat niet met deze omstandigheden in nederland, dan komt er nog steeds meer armoede en mensen/gezinnen die in de problemen komen, dan mogen er nog wel 50 voedselbanken bijkomen in nederland!!
Maar ze willen wel hebben dat de gezinnen weer groter worden en niet dat een gezin uit 1.7 kinderen bestaat gemiddeld!!! Ze willen het gemiddeld naar 2.5 kinderen per gezin hebben, ze stellen ook nog eisen aan de gezinssamenstelling.
Door de absurt hoge bedragen en prijzen vindt ik het gewoon het ergste voor de minima en de modale mensen, daar wordt door veel winkeliers niet nagekeken, die denken aan hun eigen omzet, hun grafiek die met een goeie stijgende lijn omhoog moet gaan en de winsttabel..... die moet dik in de plus staan.

Wij, wij zijn weer de dupe en gaan het weer merken in ons knippie!!! Net wat meneer harteman zegt met €20 pd ga je het niet redden in 2009. Wie is/zijn er weer de dupe? Wij als consument en daar wordt niet aangedacht.
Laatst gewijzigd door Claudia28 op 21 dec 2008 02:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Qua prijs van de nieuwe auto is dat niet aan de hand tot nu toe. Het instap model van de nieuwe opel insignia is €26.500 ongeveer. En de instap van de vectra zat in 2008 op €24.000 en een beetje als ik het mij goed kan herinneren.
De inruilprijzen zijn wel aanzienlijk lager ten opzichte van een half jaar terug, scheeld zo €3.000-€4.000 per dealer.
Maar de nieuwprijs is hoger, dus onderaan de streep staat weer meer geld wat er bij moet.....

Ook hier weer meer geld.......

Mijn vermoedens zeggen dat het 1e half jaar van 2009 een recessie komt en dat daarna de prijzen uit de pan rijzen.
Als jullie wel eens naar Rtl business class kijken met Harry Mens, daar zit Jerry Langeraar regelmatig en die zegt dat het halverwege het jaar 2009 wel opkrabbeld.
Net als met de aandelen, nu kopen en dan over 1,5jr tot 2 jr weer verkopen met veel winst.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Ik denk dat we eerst een nog een periode van goedkoper krijgen wat de luxere artikelen betreft.
Struggle of life voor de bedrijven die dat produceren.
Daar leggen er een hoop het loodje van.
Dat geeft weer meer werkelozen, en dat kan in nederland zo maar weer naar de 500.000 mensen lopen en mischien wel meer.
De overheid moet dat bekostigen, want de Nederlandse staat heeft de plicht zijn burgers te onderhouden sinds Willem Drees.
Dat moet met belastingen weer op de werkenden gehaald worden.
We gaan een paar vervelende jaren krijgen.
Althans zo zie ik dat.

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Absoluut komen er vervelende en minimale jaren aan voor de minima en de jan modaal gezinnen.
Terwijl het merendeel in nederland toch jan modaal is.
Ik/Wij hebben met die groep mensen echt te doen. die gaan het echt zwaar krijgen.
Ik hoop gewoon dat het uiteindelijk niet gebeurt en dat de inflatie niet hoger wordt als 1%.....
Maar ja dan hebben ze wel weer de smoes de grondstoffen zijn duurder geworden, de invoerrechten zijn duurder, transsportkosten zijn duurder geworden omdat de diesel duurder is geworden, bla bla bla, altijd wel weer een smoes........

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Jaja, de zeepbel gaat ploffen.
Benzine onder €1.- nu alle speculanten in geldnood komen, en de prijs niet kunstmatig omhoog kunnen jagen.
Ik zie de kuwaities al weer op een kameel rijden binnenkort.
Het is een spiraal naar beneden, en de onderkant is nog lang niet in zicht volgens mij.

Ik ben blij dat ik met alle flauwe kul niet heb mee gedaan.
Woon nog steeds in mijn krotje van €45000.-, wat ik 32 jaar geleden heb gekocht.
Het maakt mij niet uit hoe diep het zinkt.
Raak het voor die prijs altijd wel kwijt.
De problemen zullen bij de duurdere huizen zitten van 300 of meer.
Die kan geen hond meer betalen straks.
Laten we ons maar schrap zetten, want het ziet er allemaal niet best uit.

Aldus Guru Harteman 8)

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Idd, lekker blijven zitten is de beste oplossing tot nu toe.
Wij hebben voor 8.5jr terug deze woning gekocht in guldens en en iets verderop wordt er dus 1 aangeboden voor vr.pr.€395.000!!!
Komen ze nu niet kwijt in deze tijd en begin volgend jaar ook niet.

Ach ja, ik lig er niet wakker van, maar baal gewoon dat het allemaal zo duur wordt, en u vindt dat ook, en zoals zovelen hier op deze topic, en dat is niet alleen de inflatie, bestaat niet.....

Als de gulden was gebleven alleen al voor de winkeliers dan was het een stuk aangenamer gebleven hier in nederland, en dan waren er minder gezinnen en mensen in de problemen.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Hoe jullie de situatie zien in 2009 daar was ik ook al bang voor(denk dat jullie gelijk hebben)
Hoe het in de auto branche zit heb ik geen idee van(buiten wat ik op tv hoor)Kijk nooit naar dure autos.
Ik heb een vw bestel auto,en ben daar heel tevreden mee(voor mijn werk)
Dat Angel1978 een man is? er vallen voor mij nu wat puzzle stukjes op zn plek.
Ik heb namelijk een behoorlijke aanvaring met hem gehad toen ik mijn verhaal over DSB bank wou vertellen(om andere lotgenoten te laten weten dat zij niet alleen staan)Als je zoekt op Mattie kom je dat wel tegen(eventueel)staat het hele verhaal.
Ja dus, ik hoor ook bij de groep aandelenlease gedupeerden(wist alleen niet dat ik aandelen had)
Mijn man had toen beginnende Vasculaire dementie(was nog geen diagnose)toen wij in dit verhaal trapten.
Binnenkort komt dit voor bij de rechtbank.
Mijn man is nu voor 100% afgekeurd(zijn dementie begon op 52-53 jarige leeftijd)
Ik sta er dus alleen voor,dan heb je soms vragen of problemen in die situatie,en ik dacht dan kun je elkaar helpen.
Nou dat had ik beter niet kunnen doen

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Ik werd toen op alle fronten aangevallen.
Dat was een leuk spelletje(zout in de wond wrijven)
Als Angel1978 een man is,dan zeker zon macho figuur die altijd gelijk heeft en totaal geen inlevingsvermogen(puzzle compleet)
Sorry heren hier,dat geld absoluut niet voor u.
Ik merk namelijk in het dagelijks leven ook vaak,in een situatie met mijn man,
Als er hem iets gevraagd word en hij begrijpt dat niet,dat mensen erg boos worden.
Dan probeer ik dat uit te leggen,en bij vrouwen valt het kwartje gelijk,maar bij een bepaald aantal mannen niet.
Het staat niet op zijn voorhoofd,en als je het niet ziet bestaat het ook niet,zoiets.
Ik heb al een gevecht van jaren achter de rug,en heb dus als geeneen kunnen zien hoe alles moeilijker duurder werd.
Hoewel de eerlijkheid mij gebied te zeggen,dat ik mij goed red tegenwoordig.
Ik ben denk ik flink sterker geworden in de afgelopen jaren,dus ook beslist geen zielig geval(wat je word gauw verweten dat je zielig doet?)
Ik moet hard werken nu,maar dat is niet erg.
Wij hadden alleen heel veel pech dat alles tegelijk kwam.
Groeten Mattie

Gesloten