Hallo,
Momenteel is mijn laptop gestolen, alsmede 2 telefoons.
Omdat ik weet wie de dader is, heb ik het advies gekregen dit niet strafrechterlijk maar civielrechterlijk op te lossen (schijnt zelfs niet meer onder het strafrecht te vallen).
Ik ben daarom voornemens, ten einde een rechtzaak te voorkomen (want ja, dat levert weer enorm veel rompslomp op) om beslaglegging op die spullen te laten doen. Ik heb echter geen dwangbevel.
Mag ik mijn laptop en 2 telefoons echter wel zonder vonnis echter wel terughalen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Beslaglegging ZONDER dwangbevel/vonnis
-
- Contacteer:
Re: Beslaglegging ZONDER dwangbevel/vonnis
Als je kan aantonen dat genoemde zaken van jou zijn, en je weet wie de dader is (hoe?) - is het mischien toch handig om met de politie te gaan praten.
Civielrechtelijke procedures duren namenlijk lang (of het duurt lang voordat je kan beginnen) en dan kunnen de zaken reeds doorverkocht zijn.
Advies is altijd gratis, ook bij de politie.
Civielrechtelijke procedures duren namenlijk lang (of het duurt lang voordat je kan beginnen) en dan kunnen de zaken reeds doorverkocht zijn.
Advies is altijd gratis, ook bij de politie.
-
Re: Beslaglegging ZONDER dwangbevel/vonnis
Meestal heb je wel gewoon een vonnis of toestemming van de rechter nodig. Je zult het dus gewoon via de rechter moeten doen. Je zal sowieso een civiele procedure moeten starten en eventueel kan via de aangifte ook een strafzaak tegen de dader in gang gezet worden. Wanneer de strafzaak loopt is het vaak mogelijk beide zaken (de strafzaak en de civiele zaak) samen te laten behandelen, voegen heet dat. Als de rechter je gelijk hebt kan je het vonnis in de civiele zaak ten uitvoer laten brengen. Pas dan kan je via de deurwaarder eventueel revindicatoir beslag laten leggen als de dader de goederen niet vrijwillig teruggeeft. Je kan immers niet zomaar bij iemand naar binnen en beslag op spullen laten leggen, ook niet als die spullen door die persoon van jou gestolen zijn.
Eventueel kan je ook voor je de procedure begint conserverend beslag laten leggen, daar is geen vonnis voor nodig. Wel dient de president van de rechtbank toestemming te verlenen, en dat geschiedt vaak op voorwaarde dat je binnen 8 dagen de procedure start. Op die manier kan je voorkomen dat de dader de spullen doorverkoopt. Nadeel is dat je de kosten moet voorschieten en dat de dader schadevergoeding kan eisen als jij bij de rechter geen gelijk krijgt.
Dit klinkt allemaal erg theoretisch, ik ben bang dat je in praktijk je spullen wel eens gewoon kwijt zou kunnen zijn, tenzij de politie meteen actie tegen de dader onderneemt en de spullen in beslag neemt. Het is heel vervelend, de wet beschermt de dader die zich niet aan dezelfde wet heeft gehouden tegen jou, de rechtmatige eigenaar. Toch raad ik je af het recht in eigen hand te nemen. Je kan het beste kijken of je de politie toch niet zover kan krijgen dat ze actie ondernemen…
Eventueel kan je ook voor je de procedure begint conserverend beslag laten leggen, daar is geen vonnis voor nodig. Wel dient de president van de rechtbank toestemming te verlenen, en dat geschiedt vaak op voorwaarde dat je binnen 8 dagen de procedure start. Op die manier kan je voorkomen dat de dader de spullen doorverkoopt. Nadeel is dat je de kosten moet voorschieten en dat de dader schadevergoeding kan eisen als jij bij de rechter geen gelijk krijgt.
Dit klinkt allemaal erg theoretisch, ik ben bang dat je in praktijk je spullen wel eens gewoon kwijt zou kunnen zijn, tenzij de politie meteen actie tegen de dader onderneemt en de spullen in beslag neemt. Het is heel vervelend, de wet beschermt de dader die zich niet aan dezelfde wet heeft gehouden tegen jou, de rechtmatige eigenaar. Toch raad ik je af het recht in eigen hand te nemen. Je kan het beste kijken of je de politie toch niet zover kan krijgen dat ze actie ondernemen…