LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Slechts 6% van dat cijfer is dus van belang voor de minima, want dat zijn de cijfers die in de supermarkt tellen.
Volgens mij hebben wel meer dingen effect op de inflatie die ook effect hebben op de minima.. Ook huur, gas, licht, kleding e.d. worden door minima aangeschaft en worden in de inflatiecijfers meegenomen.. 6 % lijkt me wel lichtelijk aan de lage kant !
Maar de nieuwprijs is hoger, dus onderaan de streep staat weer meer geld wat er bij moet.....
Je praat de hele tijd over minima.. maar volgens mij is er niemand van de minima die een NIEUWE auto kan kopen.. Stel dat ze sowieso een auto kunnen veroorloven :?
Ik hoop gewoon dat het uiteindelijk niet gebeurt en dat de inflatie niet hoger wordt als 1%.....
Een inflatie van 2 % is een gezonde situatie.. Hoger dan dat is niet echt gunstig, maar lager eigenlijk ook niet.. Kijk niet naar de inflatie, maar liever naar de koopkracht.. dat heeft veel meer zin !
Als de gulden was gebleven alleen al voor de winkeliers dan was het een stuk aangenamer gebleven hier in nederland, en dan waren er minder gezinnen en mensen in de problemen.
Zo jammer dat je dit weer eens niet kan onderbouwen.. losse kreet ! Niet veel meer dan dat !

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

En hij gaat maar door en gaat maar door!
Nooit gehoord van mensen die van gedachten willen wisselen,zonder daar allerlei bewijzen voor te verlangen?
Ik ervaar het zo,hoe ervaar jij het?
Mogen die nog een beetje ruimte svp.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door C200K »

@Mattie,

ga jouw gezeik dan mailen!!

Dit forum is openbaar. Niet van jou, van iedereen. Iedereen kan en zal hier dus reageren.

Jouw verhaal en van "jouw" vriendin zijn gewoon triest. Jullie hebben geen enkel benul van de economie en zijn wetten.

De man op dit forum is de enige die keiharde cijfers en bonnetjes geeft en heeft. Jullie raaskallen als domme kippen zonder kop.

Weet jij eigenlijk wel hoeveel voedselbanken er in 1998 waren. Dus in zo'n beetje de beste jaren van de afgelopen decennia?? Dat weet jij niet!!!
Waarom weet je het nu wel... omdat de SP het een paar jaar geleden naar voren bracht alsof dat de schuld van Balkenende en konsorten was. Terwijl deze banken al zo lang bestaan.

Je bent voor mij een echte SP-stemmer. Niet nadenken alleen heel hard gillen.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mogen die nog een beetje ruimte svp.
Iedereen mag hier plaatsen wat hij/zij wil.. Maar dit is een openbaar forum. Als je wil dat anderen daar niet op reageren, moet je het niet op een forum zetten !
Ik ervaar het zo,hoe ervaar jij het?
Als er kreten komen als:
* Ik heb het zo moeilijk
* Heb moeite rond te komen
* Vind de prijzen te hoog ( niet t.o.v. , maar soweiso )
* Mijn salaris is te laag

Dan wordt het al een ander verhaal..

Maar een statement als:

De euro is er schuldig aan dat mensen in problemen komen
De prijzen zijn verdubbeld t.o.v. 1998

Dit zijn geen ervaringen, maar pure statements die als feiten worden gebracht.. Er zijn weer andere mensen die dit niet nakijken, maar als waarheid aannemen ( het staat immers op radar, dus zal het wel waar zijn; ze zullen het wel onderzocht hebben ) en dit weer verder verspreiden.. Hoe krijg je onzin de wereld in :?
En hij gaat maar door en gaat maar door!
Wonderlijk hoe snel je van geslacht kan wisselen op dit forum.. Het ene moment ben je een vrouw.. een week later ineens een man ( omdat iemand toevallig denkt wat gevonden te hebben ).. Daarna weer een vrouw en van de een op andere dag ineens weer een man.. Ik lijk Kelly wel :wink:
Even zo snel ben ik ook van werkgever gewisseld hier op dit forum.. Daar heb ik er ook al tientallen van gehad :wink:

Stomme is.. Het maakt geen fluit uit..
Als mensen nou eerst eens naar de inhoud zouden kijken, de feiten met elkaar zouden vergelijken en niet blind allerlei vooroordelen zouden hebben t.o.v. van het ene of het andere geslacht, rijke of arme mensen en/of de ene of de andere kleur...
Het is een forum hier.. Het gaat daarbij om je argumenten en je tekst.. Niet om wie er achter zit..

Of ik nu als hij of zij word aangesproken. Jullie zoeken het maar uit. Mij interesseert het niets.. Ik reageer op beiden op dezelfde manier... Kijk maar naar de inhoud, die spreekt voor zich !

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

@ Angel

Hebben we het al eerder over gehad in dit topic.
--------------------------------------------------------

De dagelijkse boodschappen wegen volgens het CBS echter maar beperkt mee in de totale prijsstijging. Het aandeel van de toptien van prijsstijgers in het consumptiepakket, waarmee het CBS het inflatiecijfer bepaalt, is minder dan 6 procent.

Bron

http://www.elsevierretail.nl/1043179/fo ... gevoel.htm

Die cijfers zijn voor minima van belang
Het grootste deel van het salaris gaat in die boodschappen zitten.
Het inflatiecijfer is voor hen minder van toepassing

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Die cijfers zijn voor minima van belang
Zeker,

maar ook gas, huur, licht tellen mee in het inflatiecijfers.. Net zoals kleding.. En dat zijn toch ook zeker zaken die voor minima tellen.. Denk zelfs dat huur een net zo groot aandeel van het salaris pakt !

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Huursubsidie (nu huurtoeslag) vertroebeld dat beeld.
Daar geven ze dus minder aan uit dan gemiddeld.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

voor diegene die dus werkelijk slechts 6% uitgeven van het salaris, is het na 100% prijsverhogingen dus maar 12%, terwijl minima met 100% prijsverhoging echt een pijnlijke beurs krijgen.
Zo krijg je dus de verschillen van mening in dit topic.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Die 6% is een rekeneenheid en geeft alleen maar aan hoeveel voedsel meetelt in het inflatiecijfer.. het zegt dus niet veel over hoeveel mensen eraan uitgeven m.b.t. hun salaris...
terwijl minima met 100% prijsverhoging echt een pijnlijke beurs krijgen.
Zeker.. maar dan ga je er dus vanuit dat dit niet gecompenseerd wordt aan de inkomstenkant..
Bij een inflatie van 2%, volgt bij de salarisonderhandelingen ook altijd automatisch een looneis vanuit de bonden van ook minimaal 2%. Zij gebruiken deze inflatiecijfers ook.. Iedereen met een baan wordt daardoor dus automatisch gecompenseerd...
De uitkeringen ( en ook pensioenen ) hebben sowieso een compensatie van de inflatie ( indexering ) die aan elkaar gekoppeld zijn..
Op een inflatie van 2,3 % volgt dus ook in dat volgende jaar een indexering die evenhoog is en dus de prijsstijgingen moet compenseren...

Als dat allemaal gebeurd, dan is de koopkracht gelijk gebleven ( geen stijging of daling ) en valt het met die pijnlijke beurs dus nog wel mee...

Echter, doordat de consument deze prijzen ( en verhoging ) wel ZIET in de winkel en de inkomstenkant wat minder door heeft klopt het gevoel vaak niet met de werkelijkheid...

Da's ook het probleem met prijzen ( en inflatie ).
Je kan beter naar de koopkracht kijken.. die zegt veel meer over wat iemand nu ECHT te besteden heeft !

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Het mag duidelijk zijn dat bij de uitkerings gerechtigden in deze ,niet voldoende gecompenseert is.
Deze groep heeft er gewoon te weinig bij gehad om het rond te breien.
Je zegt wel, dan moet je met je baas gaan praten, maar als er één beweging is waar je tegen een blok beton kletst is het de UWV en soortgelijke instanties.

Het CBS kan allemaal prachtige cijfers genereren en iedereen kan wel vertellen dat deze groep er niet op achteruit is gegaan, maar neem van mij aan dat de werkelijkheid anders is.
Ik zie het bij mezelf en mensen om me heen die in een gelijke situatie verkeren.
Ik hou me hart vast wat er in de komende 2 jaar nog voor klappen gaan vallen.
Ik heb mijn pet nog op de kapstok hangen.
Een draaiorgel en een aapje er bij, en ik overleef wel weer.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het mag duidelijk zijn dat bij de uitkerings gerechtigden in deze ,niet voldoende gecompenseert is.
Deze groep heeft er gewoon te weinig bij gehad om het rond te breien.
Dat zou kunnen, maar ook dat moet op te zoeken zijn...
In principe zou deze groep (en dus de uitkering ) in de afgelopen 10 jaar om de inflatie te kunnen volgen met 25% zijn toegenomen..

Als dat zo is, dan zijn ze voldoende gecompenseerd. Is het lager, dan waarschijnlijk niet..
Het CBS kan allemaal prachtige cijfers genereren en iedereen kan wel vertellen dat deze groep er niet op achteruit is gegaan, maar neem van mij aan dat de werkelijkheid anders is.
Dat deze het moeilijk hebben is volgens mij geen punt waarop we het oneens zijn.. Waar we wel over van mening verschillen is de oorzaak..

Maar wellicht dat we daar achter kunnen komen. Moeten wel eerst de uitkeringen boven tafel komen.. Eens kijken of daar achter te komen is ?

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Enneh..... Harteman, wat dacht je van de AOWers heden ten dage? Zelfs al heb je een klein pensioentje erbij, mag het nog geen naam hebben. Zeg dat inderdaad maar eens tegen de SVB. :shock:

Wij hebben het al zo'n jaar of 6 en kunnen er beetje van leven, omdat ik nog een paar uur erbij werk, maar anders.... Maargoed, ik klaag verder niet, want er zijn ergere dingen, zoals ik hier zoal lees.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

C200k
Kijk dat bedoel ik.
Zo gauw je iets van jezelf verteld is het gezeik gejammer of zielig doen.
Ik ben daar gelukkig niet meer van onder de indruk.
Het verteld mij wat voor figuur u bent,want ik probeer in tegenstelling tot u niet andere forum bezoekers met laag gedrag te intimideren.
Ik vraag mij alleen af,waarom mensen niet gewoon met elkaar van gedachten kunnen wisselen zonder dat daar allerlei cijfers of bewijzen van moeten komen?
En hoezo weet u dat ik SP stem?
Ik stem helemaal niets zolang dat zooitje in Den Haag nog zon zooitje is!
En wie weert nu wie van dit forum,ga fietsen!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

@G7
Deze groep zit in dezelfde hoek, en als je een heel klein pensioen hebt, grijp je ook nog is naast de extra's die ons sociale land voor de laagst betaalde groep heeft.
Dat maakt het helemaal zuur.

@Angel.
Ach ja die cijfertjes, daar kijk ik niet meer naar.
Mijn maatstaf is die €20.-
Die bewijst genoeg voor mij.
Als ik en nog velen op dit forum u vertellen dat we er zwaar op achteruit hollen dan kunt u dat gewoon aan nemen, of zouden we allemaal liegen hier?

De fout zit volgens mij bij de instanties die dat allemaal zo goed kunnen uit peilen en berekenen.
De norm is er goed naast te zitten, maar meestal horen we dat niet.
Om loonstrookjes uit de vervlogen perioden op tafel te leggen lijkt me wat ver gaan, maar 30% loonsverhoging zat er bij mij niet bij.
Als dat het geweest was, was het geen probleem voor mij.

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Angel1978 zegt; Je praat de hele tijd over minima.. maar volgens mij is er niemand van de minima die een NIEUWE auto kan kopen.. Stel dat ze sowieso een auto kunnen veroorloven

Ik kan geen reactie van mij terug vinden waar ik mensen uit de minima noem die een nieuwe auto gaan of willen kopen, toch???
Ik gaf wederom een vb wat ook duurder is geworden terwijl de autofabrieken op springen staan als je de krant en tv mag geloven.......

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Mijn man zegt: Angel1978 moet bij CBS gaan werken zodat het allemaal eens goed uitgezocht kan worden, of bij Maurice de Hond die is ook gek op statistieken en grafieken........
Misschien zijn er dan meer nederlanders die jou of de cijfertjes gaan geloven.....


Je lijkt wel een man/vrouw die overal onderzoek naar doet en nooit ergens voor afgestudeerd is, en die alles maar van internet plukt en uit de tijdschriften, maar weinig ervaring in de realiteit heeft......
Laatst gewijzigd door Claudia28 op 22 dec 2008 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Weet je wat het ook is Harteman. Ze geven je een dubbeltje, maar nemen een kwartje terug.

Je mag blij zijn als je er €50 bruto PER JAAR bij krijgt, maar ze vergeten dat de zorgverzekeringen, energie en dergelijke soms 2 a 3 zo duur worden.

Nou, als ik er moeite voor zou doen, kan ik hier de loon(uitkerings)strookjes wel weerleggen , maar ik heb geen zin in dit oeverloos geneul over cijfers achter of voor de komma. Het is gewoon zo en dat moeten ze maar geloven.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Precies G7, zo is het.
Je kunt dit vanuit de theorie of de praktijk bekijken.
De theorie= de cijfertjes, of zoals Angel het ziet.
De praktijk= de realiteit, of wat krijg ik voor me Euro.
Dat schijnt mijlen ver uit elkaar te kunnen liggen.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Claudia,hharteman,G7
Dit is exact mijn probleem hiermee.
Het is alsof je met echte gevoelens,problemen,ervaringen,je niet mag vertonen op dit forum.
Alles moet bewezen worden,tot in de kleinste details.
Als je een probleem hebt waar je graag advies voor wilt,zet dan alles eerst drievoudig op papier.en zorg dat je alles zeker weet.
Met het kleinste foutje of verspreking word je ongenadig neergesabelt door de moraalridders hier.
Ik heb zelf vaak vraagstukken waar ik graag advies voor zou willen.juist om de situatie waarin ik me bevind.
Ik heb niemand om mee te overleggen,en dan zou dit een uitstekend medium zijn(en ook voor bedoeld dacht ik)
Maar dat is hier onmogelijk,ik vertel mijn situatie en dat ik daardoor met een bepaald probleem zit,wat ik dan krijg is zielig zeuren etc etc en bewijzen aandragen niet vergeten natuurlijk!
Soms vertel je iets over je leven,zoals anderen dat ook doen.
En mijn leven ziet er uit zoals het is,daar kan ik niets aan veranderen.
En zielig is in mijn ogen toch echt nog anders hoor! voor wie de schoen past!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Inderdaad mattie, daar is dit forum niet geschikt voor.
Het gaar hier om de kille realiteit.
Er zullen vast wel forums zijn waar je lotgenoten kunt vinden.

Andersom is het op dit forum ook wel is lastig.
Heb enkele jaren geleden een discussie gehad met iemand met problemen waar ik meelevend op reageerde, en de persoon een hart onder de riem probeerde te steken.
Dat werd niet in dank afgenomen en kreeg agressieve reactie's.
Dat doe ik dus niet meer.

Gesloten