LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Nee die is er niet mattie.
Dat is de reden dat ik de €20.- peilstok handhaaf.
Het is mijn eigen graadmeter.
Ook over bijstand uikeringen van af 2000 is weinig te vinden, en mijn geheugen is niet zo goed dat ik dat allemaal nog weet.

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Mattie, de waarheid moet denk ik hard tegen zo'n persoon gezegd worden, niet er om heen draaien, recht voor zijn raap, anders dringt het hoogstwaarschijnlijk niet door bij zo'n iemand. Het liefst zal ik de persoon in kwestie wel eens tegenover mij willen hebben.
En wat mijn man betreft, die denkt net zo als mij en weet hoe ik ben.....

Net wat jullie ook zeggen Mattie en HHarteman, jullie hebben al zoveel dingen meegemaakt en staan langer in deze wereld dus ook meer levenservaring en dat waarschijnlijk zo'n jong iemand jullie de les wil leren hoe het in elkaar steekt hier in nederland dat kan voor mijn ogen niet, wij jonge mensen moeten aannemen wat de oudere medemens zegt en hoe zij het ervaren met de euro. HHarteman u zei ook dat de realiteit veel anders is dan de cijfertjes die overal maar getoond worden, en dan nog niet willen aannemen dat dat zo is........ ben je dan een stijfkop of niet??

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Hij hoeft niet iedereen op zijn woord te geloven hoor, enik denk dat je het gewoon zelf moet meemaken om in te zien hoe het werkelijk is.
Zelf behoor ik absoluut niet tot de minima, want vrouwlief werkt nog.
Ik pas gewoon mijn spaargeld bij zolang het nodig is om mijn levensstandaard te behouden.
Die zou best een stukje naar beneden kunnen indien nodig, maar je leeft maar 1x.
Heb wel mijzelf de opdracht gegeven met een bepaald budget te werken.
Daardoor viel het me op dat cijfers niet kloppen met de realiteit.
Alleen aantoonbaar maken hier valt niet mee.
Zelf wil ik eigenlijk ook wel graag weten hoe het mogelijk is dat bij mij de inflatie en koopkrachtcijfertjes niet kloppen, maar dan kom je in eenpartij zware materie terecht.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Ik heb niet zon moeite dat Angel1978 een andere mening heeft dan mij(ieders goed recht)
Maar dat hij het met alle geweld koste wat kost een ander door de strot wil duwen staat me tegen.
Hij zegt met andere woorden jullie zijn allemaal niet goed wijs,kijk dit zijn mijn cijfers,en dat is wat telt.
Dat wij het anders ervaren telt niet,dus onze ervaringen tellen niet.
Hij beledigd niemand? nou ik heb dit anders ervaren.
En wat wil hij nu verder bewijzen? de echte cijfers zijn er niet,is nog niet onderzocht,dus dan bestaat het niet?(komt me bekent voor,werkt met veel dingen zo)
Dus wat we ook doen,we kunnen het niet naar genoegdoening van Angel1978 kunnen onderbouwen,omdat de echte cijfers die wij nodig hebben er niet zijn.
Maar we weten zelf toch beter,dus laat maar!
Groeten Mattie

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

De persoon in kwestie hoeft ook niet iedereen te geloven maar een aantal personen van dit forum kan hij toch wel geloven dacht ik zo maar!!
En ja inderdaad over het zelf meemaken over de werkelijkheid en dat vermoed ik dus dat de persoon in kwestie nog niet veel heeft meegemaakt cq levenservaring heeft zoals ik al eerder vermeld heb, en ook waarschijnlijk geen boodschappen in de guldentijdperk hoefde te doen of gedaan heeft, en nu alleen maar bezig is om dingen uit te zoeken omdat er veel wordt geklaagd over de 'dure' tijden nu de euro er is, en die hij/zij denkt dat dat niet zo is, d.m.v statistieken van cbs en HP de Tijd en zijn inflatie van 2%, etc etc. Dit zegt genoeg over de persoon zelf vindt ik. Het is een man/vrouw die zelf niet ervaart maar alleen de dingen ervaart vanuit de cijfertjes en statistieken, omdat dat geloofwaardiger is dan wat de medemens verteld en zegt

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Daarom heeft dit topic weinig zin, want we komen steeds op dezelfde stellingen terecht, net zoals vorig jaar, toen ik al afscheid van dit topic genomen had.
Ik keek er van op dat het nog actueel was.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Ach Claudia.
Ik vermoed dat hij morgen zo opnieuw begint,en weer bewijzen vraagt die er dus niet zijn.
Dit is gewoon een spelletje,zoals ik al eerder zei.
Hij zal alles weerleggen wat wij beweren tot in den treure.
Ik heb gewoon hetzelfde als hharteman en G7 ik merk het gewoon dagelijks,dat de realiteit niet klopt met de aangedragen cijfertjes.
Jij merkt dit ook.
En zijn bewijzen van internet,daar doe ik ook weinig op,als je een beetje handig bent op de computer......
Hij overtuigd mij nooit,omdat ik beter weet,ik zie het met eigen ogen,met mijn neus er pal op.
En dan moet ik met cijfertjes en flut bewijzen van internet mijn eigen gezonde verstand wantrouwen!
Echt Niet.
Groeten Mattie

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jan1 »

AOW gehuwde oktober 2005 € 582,09
AOW gehuwde oktober 2008 € 647,16
Deze bedragen zijn netto.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Er zou eigenlijk is een inflatiecijfer moeten komen voor de basic levensbehoeften.
Als je dat naast de grafiek legt, dan denk ik dat het onmiddelijk duidelijk is waarom de minima het moeilijker hebben gekregen.
Helemaal met je eens.. Zou aardig zijn dit eens naar boven te krijgen ! Daar kan je echt wat mee !

Wat betreft de opmerkingen van Claudia zijn die weer erg 'respectvol' en vol met conclusies..

Ik zou een man zijn ( of een vrouw )... Ik ben jong, heb geen baan ( maar wel veel geld blijkbaar ), sjoemel met kassabonnetjes, irritant, stijfkop en ga zo maar door..
Dat blijkbaar liever dan gewoon een linkje geven... :roll:
Zelf wil ik eigenlijk ook wel graag weten hoe het mogelijk is dat bij mij de inflatie en koopkrachtcijfertjes niet kloppen, maar dan kom je in eenpartij zware materie terecht.
Dan hebben we hetzelfde doel denk ik !
Mijn intentie is niet om aan te tonen dat jullie ervaring niet waar is.. maar juist om aan te tonen waar het nu echt in zit... Maar dan niet op basis van geloven ( zit niet in de kerk hier ), maar op basis van feiten.. Maar die maken weer een hoop los zie ik ( zie hierboven ).

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

AOW gehuwde oktober 2005 € 582,09
AOW gehuwde oktober 2008 € 647,16
Dat betekent een toename van 11 % in 3 jaar tijd..

Iets meer dan 3,73 % per jaar gemiddeld dus

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Inderdaad, maar ondertussen is wel de zorgverzekering aangepast.
Ik weet niet hoe het met anderen is,maar wij met zijn 2en komen er na aftrek van de compensatieregeling nog €100 per maand aan te kort.
Bij betalen aan medicijnen en tandarts zorgt daar wel voor.
Als je wat ouder bent, moet er ook wat meer aan je gesleuteld worden om te blijven functioneren.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Correct. Wil je dus daar iets over zeggen, zul je ook die kosten moeten meenemen..

Wat hierboven staat zijn puur de cijfers van het inkomen, dat zegt op zich nog niets over wat iemand er nu daardwerkelijk op vooruit of achteruit gaat..

In het geval van de zorgverzekering zul je dus moeten meenemen hoeveel deze is gestegen ( en dat is flink ) t.o.v. de oude situatie.. Daar moet dan wel weer de zorgtoeslag vanaf omdat die in feite weer bij het inkomen moet worden opgeteld.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Daar is eigenlijk niets zinnigs over te zeggen, omdat de kosten voor ieder variabel zijn, maar ze doen wel voor een groot deel de loonstijging van sommige mensen teniet.
Daarom zeg ik al dat je in een stukje ingewikkelde materie terecht komt.
Hoe ga je dit precies berekenen?
En dan zijn het weer de kille algemene cijfers, die eigenlijk voor niemand van toepassing zijn, maar een beeld wat het CBS zich gevormd heeft.
Zelf denk ik dat de calculatie van het te lage cijfer van de basic behoeften de oorzaak is, zoals ik al diverse malen aangaf.
Je moet een gigantisch salaris hebben om met 6% uit te komen.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

6% voor boodschappen zou voor mij uitkomen op een besteding van €84 per maand.
Daar zou ik dan 1 maand van moeten leven met 2 personen?
Ook met extra uitgaven zoals vetvrij en suikervrij?
Makkelijk!

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

En dan aftrek extra ziektekosten ,belasting,zitten wij niet hoog genoeg.
Kunnen alleen opgeven wat iedereen kan.
Vraag me af waneer je ziek genoeg(kosten genoeg maakt)om in aanmerking te komen voor meer of voor het AWBZ,die ook al uitgekleed is'

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

( maar wel veel geld blijkbaar ),

Kun jij mij vertellen waar ik dat heb gezegd dat ik denk dat jij veel geld hebt? Ik kan het niet terug vinden.......... en al helemaal niet herinneren dat ik zoiets gezegd heb

En over respect gesproken, ik denk dat dat woord bij jou helemaal niet voorkomt naar je medemens....... Ik heb heel veel respect voor mensen, (heb veel mensen om mij heen, vrienden, kennissen, collega's etc etc),maar hoe jij mensen hier behandeld en te woord staat, dat is respectloos en totaal niet kunnen inleven hoe zij het allemaal voelen en ervaren in de realtiteit!
Daarbij ik geef geen definitieve conclusies, ik zeg hoogstwaarschijnlijk.....
Goed lezen he Angel1978?!?!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Hier dan de wat ingewikkelde manier van CBS en haar berekeningen.
Gaat over inflatie en gevoelsinflatie, en wat er zoal in dat cijfer zit.
Of wel de moeilijke manier.

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/AB3F1E9D ... tieart.pdf

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Daar is eigenlijk niets zinnigs over te zeggen, omdat de kosten voor ieder variabel zijn, maar ze doen wel voor een groot deel de loonstijging van sommige mensen teniet.
Wil je daarmee zeggen dat het eigenlijk de ziektekosten zijn, die de loonstijging teniet doen ?
Je moet een gigantisch salaris hebben om met 6% uit te komen.
D'r wordt ook nergens bedoeld, dat je met 6% van je salaris je volledige basisbehoeften moet kunnen betalen ... Dat zou namelijk betekenen dat iedereen 94% van zijn salaris uitgeeft aan luxe.. Dat is natuurlijk niet het geval.

Die 6% geeft het percentage aan dat de supermarktprijzen hebben qua aandeel in de inflatie..
Hier dan de wat ingewikkelde manier van CBS en haar berekeningen.
Redelijk wat leesvoer.. Daar ga ik even voor zitten !

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

€ 929,37 AOW, incl. toeslag jongere, nog partime werkende partner.

Klein pensioentje €209 + inkomsten werkende partner € 365, daar mogen wij het mee doen. Schaam mij er niets voor. Mogen jullie best weten. Alles even netto neergezet. Geen enkele subsidie ergens voor, dan alleen de zorgtoeslag.

€ 929,37
€ 209,00
€ 365,00
__________
€1503,37 = Netto

Mocht ik nog eens weer tijd tijd hebben, zal ik ook even van wat jaren terug erbij zetten, maar zal niet zoveel verschillen.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Quote Angel
--------------
D'r wordt ook nergens bedoeld, dat je met 6% van je salaris je volledige basisbehoeften moet kunnen betalen ... Dat zou namelijk betekenen dat iedereen 94% van zijn salaris uitgeeft aan luxe.
----------------------------------------------------------------------------

Die 94% wordt uitgegeven aan alle andere zaken.
Die 6% aan de voedselvoorziening.

Ergens las ik dat modaal €30.000 per jaar heeft .
Als ik dan ga rekenen geeft modaal nog geen €5 per dag uit aan deze voorzieningen.
6% van 30.000=1800:365=4,93 en dat is uitgaande van de bruto inkomsten.
Dat gaf mijn moeder in 1965 al uit.
Dat cijfer is geenszins realistisch, of ben ik verwent?

quote Angel
-------------
Wil je daarmee zeggen dat het eigenlijk de ziektekosten zijn, die de loonstijging teniet doen
-----------------------------------------------------------------------------

Voor een aantal mensen wel zeker.

Gesloten