LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Ingelke97
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:45

36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Ongelezen bericht door Ingelke97 »

Na 36 jaar gehuurd te hebben bij een woningbouwvereniging gaan mijn ouders nu verhuizen.
Nu is bij de vooropname een lijst gemaakt van alles wat er veranderd moet worden/ in originele staat terug gebracht moet worden.
Moet dat nog na zo lange huurtijd of kun je weigeren dit te doen?

enig idee waar hier juridisch iets van op papier te vinden is?

alvast bedankt

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat voor zaken moeten in originele staat worden gebracht? Volgens mij hoeven tegenwoordig duidelijke woningverbeteringen niet ongedaan te worden gemaakt. Het wordt alleen een probleem als je het huis zodanig (zonder toestemming) hebt veranderd dat het niet evident een verbetering is.

Ingelke97
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:45

Re: 36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Ongelezen bericht door Ingelke97 »

zit een verlaagd plafond in achterkamer/
schroten wand in kamer en in hal
laminaat hal en keuken
verlaagd plafond toilet
tegelvloer in woonkamer
1 wand met stucwerk in woonkamer

zou er allemaal uit moeten volgens hun

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, dat zijn ook wel erg aan smaak onderhevige en soms ingrijpende aanpassingen. Ik kan het mij eerlijk gezegd wel enigszins voorstellen dat je veel van die dingen weer ongedaan moeten worden gekmaakt. Het is immers wel wat anders dan een ander behangetje of zo. Tenzij je met de nieuwe huurders afspraken kunt maken over het overnemen van zaken.

ik77
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: 36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Ongelezen bericht door ik77 »

Als ik deze zaken zie kan ik de woningbouw wel enigszins gelijkgeven. Muren moeten glad zijn, of iig behangbaar. Een tegelvloer mag je volgens mij nooit zonder toestemming plaatsen in een huurwoning, en zal lastig te verwijderen worden. Dan is de laminatvloer daar eenvoudig van te verwijderen, maar die willen nieuwe huurders meestal wel overnemen als het voor niets kan ;).
Verlaagde plafonds zullen er ook uit moeten tenzij de nieuwe huurders dat accepteren, maar die weten ook dat zij hem dan moeten verwijderen als ze gaan verhuizen...

Het is zuur, maar ik denk dat je het toch moet doen als de nieuwe bewoners het niet willen hebben. En dan is zelf doen vele malen goedkoper dan het niet te doen en aan de woningbouwvereniging over te laten...

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: 36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Ongelezen bericht door MLF »

een woning moet kaal opgeleverd worden
je kunt het laten zitten maar dan doet de woningbouw het en mag je betalen

huur wat vrienden met een sloopdrang :wink:

daan_wen
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 dec 2008 22:26

Re: 36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Ongelezen bericht door daan_wen »

...
Laatst gewijzigd door daan_wen op 04 nov 2009 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: 36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je kunt het ook zo bekijken; Ze heeft ruim 30 jaar voor een appel en een ei gehuurd (huren is goedkoop). Als ik het zo hoor vallen die aanpassingen wel mee. Is een paar dagen werk maar weegt niet op tegen de lage woonlasten die ze heeft gehad.

deroosastrid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2008 20:34

Re: 36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Ongelezen bericht door deroosastrid »

Ik heb hier en daar wat gelezen, ik zit met hetzelfde probleem, alleen moet ik zoveel doen, terwijl ik in 2000 woningruil heb gedaan en nu meer dingen moet gaan veranderen als dat ik erin kwam. De dingen die op de overnamelijst staat wil ik gaan doen maar tegels vervangen in douche wc en keuken ga ik niet doen omdat daar dingen hebben gehangen van de vorige bewoners en toen ook is goed gekeurd. Ik moet zelfs mijn plafond gaan witten en mijn terra cotta kleur muur wit sauzen, mijn tuinpad opnieuw betegelen grind uit de achtertuin halen. Echt de belachelijkste dingen. Ik ben dus nu ook niet van plan de dingen te gaan doen die ik (naar mijn idee) niet hoef te doen en daarom heb ik een advocaat ingeschakeld. De advocaat heeft gezegt dat ik wel in heel veel dingen in mijn recht sta. Dus laten we het hopen. Wie gaat er nou zijn muur sauzen en plafond witten als ze eruit gaan, dit is toch woningbouw zijn verantwoording. Ik ben in huizen geweest met bezichtigen die heb ik niet genomen omdat er teveel aan gedaan moest worden zoals sauzen en verven het zag er niet uit. tegels in de keuken verwijderen omdat daar 2 plankjes gehangen hebben, (deze planken hingen er al toen met woningruil) ik moet ze verwijderen omdat er gaten in zitten als de planken verwijderd worden, hoe kan je nou 8 tegels vervangen zo midden in de tegels. Ik zou zeggen gaten dicht maken en goed zo, dit ga ik dus ook doen. Zo zijn er zoveel bespottelijke dingen dat ik denk dat ik wel in mijn recht sta omdat het ook niet op de overname formulier staat dat ik het heb overgenomen, dan had de woningbouw het toen maar beter moeten specificeren. En ik heb gelezen dat er sinds 2003 mensen in een huurwoning zonder toestemming dingen mogen veranderen met kleine veranderingen. Ik woon er nu 8 jaar en heb al die tijd nog niks veranderd. Ik moet zelfs 2 mooie witte deuren met glas vervangen voor de orginele deuren die ik niet eens heb. Heeft iemand soort gelijke ervaring ????
Al met al zou ik als ik het niet zou opknappen 4500 euro neer moeten leggen als de woningbouw het gaat doen.

Ik hoop iets te horen.

Astrid

masomusic
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2009 09:04

Re: 36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Ongelezen bericht door masomusic »

Hoi Astrid,
Ik heb inderdaad ook zo,n ervaring en weet nu dat ook als je wel alles weer maakt zoals het wonongbedrijf het wil het nog steeds niet goed is.
Ik heb een behoorlijk conflict hierover want ze wilde mij een plavuizenvloer laten verwijderen die onder het laminaat zat wat ik had overgenomen en niet op mijn papieren stond. Toen ik dat bemerkte toen ik de sleutel kreeg en met de inspecteur een rondje maakte (je kon het toen alleen zien omdat de vaatwasser er toen uit was en daar naar mijn mening de vloer wel heel erg dik was, werd er gezegd, jammer dan u neemt automatisch alles over wat er onder ligt (achteraf bleek dat nonsens te zijn want er zat geen behanglaag tussen de vloer en de plavuizen dus ik had ze volgens de regels van het woningbedrijf niet een kunnen overnemen want dat mag je niet ter overname aanbieden.
Afijn, ik heb de meeste werkzaamheden verricht (waarbij er nog bergen behang van alle vorige bewonders tevoorschijn kwam)en nadat de inspectuer heel lastig deed bij de eindopname heb ik een klacht ingediend. Daarop kreeg ik een telefoontje dat ze het allemaal betreurde zoals het was gelopen (inderdaad zei hij was het met die plavuizen niet netjes gegaan destijds)en of ik alleen nog een filmlaag op de muren beneden wilde aanbrengen en een afdeklat plaatsen over een berg stroomdraden die ineens tevoorschijn kwamen toen we een muurtje wilde terugplaatsen (die waren weggewerkt in een houten lat)
Die muren had ik al een keer helemaal glad gemaakt met Alabastine wandglad maar nu moets er nog een laag Fix en finish over.
Ik heb de sleutel weer opgehaald en dat gedaan (ik heb dat allemaal op papier ook) maar nu krijg ik alsnog een rekening van 2488 euro!
Idiote is wel dat ik wel mijn waarborgsom terug heb gehad en dan mag je er dus van uitgaan dat het goed is maar nee nu 7 maanden later komen ze met dit bedrag op de proppen. Ik heb een specificatie geeist want ze moesten de vloer egaliseren na dat de plavuizen eruit zijn gehaald maar dat zouden zij voor rekening nemen en ik heb alles gedaan wat ze wilde en heb nooit bericht gehad dat het nog niet goed was,maar ze zijn daarna nog allrlei andere werkzaamheden gaan doen zoals nieuwe ramen en willen mij dus waarschijnlijk voor de huurderving (de woning heeft 6 maanden leeggestaan, nou dan kun je behoorlijk renoveren) die ze hebben geleden en ik heb nu dus ook een sfpraak met de advocaat.
Ik sta wel in mijn recht denk ik (had ik al eens eerder geinformeerd bij de advocaat)omdat ik overal bonnen van heb en foto's en de papieren van het woningbedrijf waarop staat wat ik allemaal heb overgenomen destijds.
Dus als ik jou was zou ik er niet aan beginnen, je laat dan een volledig leeg en kaal pand achter en het is toch nooit goed bij een bedrijf dat zo moeilijk doet, het is in hun ogen nooit netjes genoeg. En bovendien zijn ze bij mij zo dom geweest de borg terug te storten, ja en algemeen bekend is dat je die terugkrijgt als alles OK is bevonden.
Als ik hem in de staat waar de woning was had mogen laten hadden ze hem zo weer kwijt geweest, dan hadden de bewoners er niets aan hoeven doen. alleen misschien een ander kleurtje naar eigen smaak.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: 36 jaar huurwoning nu woning in originele staat terug?

Ongelezen bericht door Big-V »

Je kunt het ook zo bekijken; Ze heeft ruim 30 jaar voor een appel en een ei gehuurd (huren is goedkoop). Als ik het zo hoor vallen die aanpassingen wel mee. Is een paar dagen werk maar weegt niet op tegen de lage woonlasten die ze heeft gehad.
Onzin. Over zo'n lange tijd genomen was kopen absoluut veel voordeliger geweest. Helemaal als je de waardevermeerdering van het huis ook nog eens meerekent.
Veel verhuurders hebben overigens ook een regeling dat zij opdraaien voor de kosten voor het in de originele staat brengen van het huis, wanneer een huurder lang in dit huis heeft gewoond. Het moet dan natuurlijk wel gaan om redelijke kosten.

Gesloten