LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Robert66
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2007 10:53

Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Robert66 »

De belastingdienst heeft een bedrag gestort op de rekening van een ex, omdat er blijkbaar nog ergens dat nummer in hen systeem stond.
De vrouw waarnaar het geld zou moeten worden overgemaakt is dus gescheiden, en kreeg de opmerking dat ze het geld maar moeten proberen overgemaakt te krijgen van haar ex.
Maar dat gaat niet lukken want dat contact loopt heel stroef.
Dit kan toch niet? De belastingdienst maakt toch die fout door het op een verkeerde rekening te storten? Die moeten dan toch gaan verzoeken dat ze het geld teruggestort krijgen van die ex.
Het kan toch niet zo zijn dat men er zelf achter aan moet, met de nodige confrontaties in het vooruitzicht. Hoe dit aan te pakken zodat de belastingdienst zelf het op juiste wijze afhandeld?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door SJZ »

De belastingdienst heeft een bedrag gestort op de rekening van een ex, omdat er blijkbaar nog ergens dat nummer in hen systeem stond.
Had mevrouw dat nummer zelf ooit doorgegeven en nooit gewijzigd, of was het een fout van de belastingdienst om dat nummer aan haar te koppelen?

Robert66
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2007 10:53

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Robert66 »

Dat nr was/is een gemeenschappelijk nr geweest toen ze nog getrouwd was. Niet iets wat zij ooit heeft doorgegeven volgens mij.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door SJZ »

Dat nr was/is een gemeenschappelijk nr geweest toen ze nog getrouwd was. Niet iets wat zij ooit heeft doorgegeven volgens mij.
Als je het zo zegt klinkt het alsof zij dat ooit als haar rekening heeft doorgegeven (echtgenoten hebben niet automatisch hetzelfde rekeningnummer bij de belastingdienst, dat geef je per persoon door).

Kennelijk heeft zij dat als rekeningnummer voor teruggaaf opgegeven en nooit gewijzigd. Dan heeft de belastingdienst het goed gedaan. Het geld mag op een gemeenschappelijke rekening gestort worden.

lunarum
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2008 18:29

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door lunarum »

Bij zo'n (al dan niet) gemeenschappelijke rekening kan ik me de verwarring voorstellen, maar wat als er geld op een compleet verkeerde rekening (als in de rekening van een wildvreemde) wordt overgemaakt?

Concreter: ik heb in de afgelopen maand op een girorekening die ik zelden gebruik tot tweemaal toe een bedrag van de Belastingdienst gestort gekregen, maar ik heb helemaal geen aangifte gedaan! In de omschrijving van de transactie staat ook een naam vermeld die op geen manier de mijne is, laat staan ermee verward kan worden.

Ofwel: ik heb van de Belastingdienst geld gekregen dat niet van mij is. Wat te doen?

Zal ik braaf en eerlijk de Belastingdienst bellen om te melden dat ze een fout hebben gemaakt om vervolgens het geld terug te storten? Or just take the money and run? Wat kan ik juridisch gezien doen in dezen?

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door priewjet »

@lunarum
Merkwaardig dat u zich afvraagt wat te doen. U weet toch dat u er geen recht op hebt, sterker nog: u erkent dat het helemaal niet vooor u is bestemd. Daarom zou u dat volgens de regels van fatsoen binnen de kortste keren moeten melden aan de Belastingdienst en het geld aan hen terugstorten.

lunarum
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2008 18:29

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door lunarum »

Maar waarom doet de ex-vriend in bovenstaand geval dat dan ook niet? Is dat niet net zo merkwaardig? En daarbij: ik heb het afschrift net een uur geleden uit de bus gehaald en hier nog geen actie op ondernomen, dus om mij dan gelijk van onfatsoenlijkheid te betichten, vind ik wel wat ver gaan.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door priewjet »

Het feit dat u het afschrift pas een uur geleden uit de brievenbus viste, blijkt niet uit uw reactie.
"In de aflegopen maand"suggereert dat u het al enige tijd wist.
Blijft desondanks vreemd dat u zich afvraagt wat te doen.
Boverndien is "Take the money and run" een optie die u zelf bedenkt.

Sometimes
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:59

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Sometimes »

Helemaal niet zo vreemd om je af te vragen "wat te doen".

Teruggeven natuurlijk, dat is duidelijk. Maar hoe? Meteen terugstorten kan vervelende gevolgen hebben, briefje sturen en dan afwachten tot het gevraagd wordt is waarschijnlijk verstandiger.

@Robert66: bij elke (?) vorm van teruggave moet je eerst door een veld waarin gevraagd wordt of het bij de belastingdienst bekende bankrekeningnummer nog juist is.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door priewjet »

@sometimes

Respondent lunarum geeft vetgedrukt aan dat hij geld heeft ontvangen dat niet voor hem is bestemd en vraagt zich vervolgens af wat te doen. Als opties noemt hij:
Zal ik braaf en eerlijk de Belastingdienst bellen om te melden dat ze een fout hebben gemaakt om vervolgens het geld terug te storten? Or just take the money and run? Wat kan ik juridisch gezien doen in dezen?
Blijkens de tweede zin is het voor hem kennelijk een reëele optie om het geld te houden. Zou hij het ook redelijk vinden wanneer hij zelf in de situatie verkeert geld te hebben overgemakt op een onjuist nummer?
De laatste zin wekt op zijn minst de illusie dat hij naar juridische gronden zoekt om het geld van een ander daadwerkelijk te houden.

Sometimes
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:59

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Sometimes »

Ik zie wel wat er staat maar zie het toch meer als een afweging met een wat meer humoristische insteek. Wie zou er niet kortstondig denken aan de optie om een leuk bedrag dat niet voor jou is zelf te houden, ondertussend wetend dat dat niet kan.

Dit is nog eenvoudig te traceren (de verkeerde storting), bij het vinden van een prettig gevulde portemonnee op straat is dat weer anders.

Je pakt het verhaal in mijn beleving iets té serieus op priewjet.

Overigens was mijn reactie (over het wachten met direct terugstorten) ook serieus bedoeld.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door rvkeuken »

je weet dat het niet kan, maar je oppert toch op een forum, ik zie het ook als serieuze optie.
De topicstarter heeft in deze trouwens gewoon pech, de belastingdienst doet het keurig, stort geld op het bij hun bekende nummer. De ex hoort dit ook gewoon door te storten, maar goed, hierbij komen emoties om de hoek kijken die eea zouden kunnen verklaren (niet goedpraten)

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Is bij zo'n overmaking die duidelijk voor een ander bedoeld is geen sprake van 'onverschuldigde betaling? Dan mag je het toch niet behouden, je bent altijd ter kwader trouw dan?

TS: ik lees uit je relaas ook dat de belastingdienst goed gehandeld heeft, immers overmaken op het bij hun bekende nummer. Bijelke aangifte is 1 van de vragen toch altijd of dat rekeningnummer nog juist is?

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door mylo1 »

Ben al 10 jaar gescheiden ,woon samen , heb zorgtoeslag voor mijn vriend en mijzelf...HEB DUS AL 10 JAAR een ander rekening nummer waar de zorgtoeslag en de belasting teruggave op gestort worden!

Toch elk jaar bij de terug betaling van het teveel gestorte bedrag..staat het oude rekeningnummer van de gezamenlijke rekening van mijn ex op de acceptgiro..hier altijd voor gebeld ..zal verandert worden... nou mooi niet dus!

graces
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:08

Re: Belastingdienst stort geld op verkeerde rekening

Ongelezen bericht door graces »

...hier altijd voor gebeld ..zal verandert worden... nou mooi niet dus!
Dit soort dingen kun je nooit telefonisch regelen. Ik zou er ook nooit op vertrouwen dat dat na één telefoontje geregeld zou zijn. Er zijn gewoon formulieren voor die je hiervoor in kunt vullen. Mijn tip: doe dat nog een keer, hopelijk ben je dan van het gedoe af.

Link naar formulier

Gesloten