Toen ik mijn nieuwe huis betrad was het eerste wat ik deed de luchtafvoer dicht maken omdat ik in mijn vorige huis hier slechte ervaringen mee had. (tocht, kou, verontreinigde lucht)
Het is een passieve afvoer. Dus in feite alleen een pijp naar het dak.
Ik wil nu na 2 jaar het liefst een ventilator (douche) en afzuigkap (keuken) op die passieve afvoer aansluiten, maar ik vraag me af of er ondertussen niet zoveel schimmels zich gevormd hebben, dat ik het nu beter voorgoed dicht kan laten.
Als tussen oplossing dacht ik aan een afsluitbaar kapje wat ik dichtkan doen na het afzuigen van lucht na het douchen zodat er geen verontreinigde lucht (met schimmels/bacterien) terug kan stromen in mijn huis.
Ik lucht mijn huis verder supergoed. Altijd ramen open bij koken en douchen. Het is meer voor het comfort (winterse kou) dat ik nu s winters met ramen dicht wil kunnen koken en ik mijn douchedeur kan sluiten ipv continu geopend te moeten laten staan.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Luchtafvoer heeft 2 jaar dichtgezeten. Is openmaken gezond?
Re: Luchtafvoer heeft 2 jaar dichtgezeten. Is openmaken gezond?
Ik denk dat het wel mee zal vallen met schimmels en bacteriën. Of je moet een hyperallergie, verontreinigde lucht paranoïa hebben of eigenlijk "bubble-boy bart" bent.
Als het dak-gat nog open is heeft de pijp ook kunnen luchten. Gewoon (laten) openmaken (laten) schoonmaken en ventilator MET terugslagklep monteren (houdt de kou tegen)
Door het dichtstoppen van het gat krijg je uiteindelijk meer kans op schimmel enzo. (zelfs op plaatsen waar je het niet verwacht of ziet !!!)
En verontreinigde lucht ? of je dak moet uitkomen bij een parkeergarage of zwaar industriël gebied. Het zal niet anders zijn als dat je buiten staat.
Het graf van toetachamon, ja daar zijn mensen dood aangegaan, daar heeft de lucht wel heeeeel lang stil gestaan.
Als het dak-gat nog open is heeft de pijp ook kunnen luchten. Gewoon (laten) openmaken (laten) schoonmaken en ventilator MET terugslagklep monteren (houdt de kou tegen)
Door het dichtstoppen van het gat krijg je uiteindelijk meer kans op schimmel enzo. (zelfs op plaatsen waar je het niet verwacht of ziet !!!)
En verontreinigde lucht ? of je dak moet uitkomen bij een parkeergarage of zwaar industriël gebied. Het zal niet anders zijn als dat je buiten staat.
Het graf van toetachamon, ja daar zijn mensen dood aangegaan, daar heeft de lucht wel heeeeel lang stil gestaan.