LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meter geeft te veel aan.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pimmy26
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2008 19:00

Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door pimmy26 »

Sinds juli dit jaar zijn wij in een nieuwbouw appartement gaan wonen. De begin stand was 1118 kWh.

Nu heb ik deze week de stand doorgegeven aan de Nuon. Nu staat de meter op 24333 kWh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.(dat is dus in 6 mnd)
Ik heb de eerste maanden alleen gewoond en pas sinds begin december wonen we er samen.
Ik ben overdag niet thuis, kook weinig en we hebben geen bijzondere apparaten.
Hoe kan dit???? Ik snap er helemaal niks van en ben er ook helemaal kapot van. Als dit verrekent wordt kan ik rekenen op een factuur van dik 5000 euro. Heb de meterstand verschillende keren gecontroleerd en de 2 staat er dus echt voor. (4333 zou meer in de richting zijn geweest).
Kan de meter kapot zijn? De nuon medewerkster gaf aan dat we waarschijnlijk wel zullen moeten betalen als er niks aan de meter fout is.
Maar dit verbruik is toch onmogelijk voor een tweepersoonshuishouden?

Wat moet ik doen??

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door Big-V »

Bij welke energielevarancier zit je? Mijn moeder had laatst iets vergelijkbaars en ook zij wilde de meter na laten kijken. Er werd haar echter verteld dat dit enkele honderden euro's zou kosten..
Ik vind dat nogal wat voor een eenvoudige controle..

pimmy26
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2008 19:00

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door pimmy26 »

NUON

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een meter ijken die niet correct blijkt te werken is uiteraard GEHEEL GRATIS. Laat je niet beetnemen door NUON en laat ze dit probleem snel uit de wereld helpen. Zo niet dan stap je naar de Geschillencommissie Energie en Water. Geheel gratis als je in het gelijk wordt gesteld. Nog een tip: probeer dit schriftelijk (per e-mail) op te lossen en ga niet bellen met NUON. Als je e-mails in handen hebt sta je straks sterker als je een geschil moet aanspannen. Helaas zul je niet de eerste en ook niet de laatste zijn mocht het zo ver moeten komen. Succes.

https://digitaal.degeschillencommissie. ... e&code=ene

PS. In jullie geval zou het gebruik niet hoger mogen zijn geweest dan circa 1000 KwH over een half jaar.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Zoek maar eens op het forum hier je kunt zelf een eenvoudige test doen om te zien of je in de buurt zit.

Neem het liefst een elektrische kachel van 2000 Watt of anders 1000 Watt.
Ga als volgt te werk
Ga voor de meter zitten en wacht tot het cijfer verspringt
Zet nu alles uit in huis
Houd nu in de gaten of de meter stil staat.
Als dit wel het geval is loop nog eens eens door het huis
Koelkast ? Eelektrisch bed ens?

Loopt de meter nog steeds ?
indien ja dan verder zoeken of contact met een installateur zoeken.

Staat de meter stil sluit dan alleen de kachel aan op bv de wasmachien contactdoos en schakel alleen deze groep aan.
Noteer de tijd van inschakelen en de kwh stand en na bv 1 uur staat de meter resp 2 of 1 kwh hoger.
Staat de meter veel hoger bv factor 3 of 10 dan kun je de nuon bellen

Bijveel nieuwe meter kun je ook het moment vermogen aflezen, hier voor hebk ik het merk en type nodig.

pimmy26
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2008 19:00

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door pimmy26 »

Deze meter hebben we:
Afbeelding

scooby!!
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 okt 2005 21:18

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door scooby!! »

zet gewoon al je zekeringen op uit, desnoods de hoofdzekering ook op nul

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door Shine »

Je zegt dat er een 2 voor staat.
Waar staat die 2 precies?

Punt is namelijk dat het best mogelijk is dat er meerdere telwerken zijn en dat bij jou telwerk 2 actief is.
Als je dan op het knopje drukt gaat 'ie de telwerken langs en zo ook telwerk 2 met aanduiding meterstand. Dat geeft hij aan middels voorvoegsel: '2'.

Kun je eens een screenshot laten zien als je de stand/telwerken bekijkt, zichtbaar is?

pimmy26
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2008 19:00

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door pimmy26 »

Hierbij de foto van de meter en de stand van net...

Afbeelding

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door Shine »

Dank je.

Inderdaad, je hebt goed gekeken en een juiste vaststelling gedaan. Daarover kan iig geen twijfel meer bestaan.
Dan is het zaak om eerst zelf verder op onderzoek uit te gaan.
Hiervoor zul je echt even tijd voor vrij moeten maken.
Je kunt hierbij de aangereikte methode van Sjors hanteren.

Van de andere kant,.......... als ik dit zo bekijk vraag ik me serieus af of je je hier nog wel mee bezig moet houden. Temeer omdat de woning een nieuwbouwwoning is.
Je zegt echt geen bijzondere apparaten te hebben (denk daarbij aan aquaria, waterpompen, elektrische vloerverwarming enz) die de oorzaak kunnen zijn van een enorm energie verbuik. Als apparaten als deze dag en nacht aan staan, dan zie je dit terug in je verbruik.
Er van uitgaande dat dit niet het geval is............
Een Elektriciteit verbruik van ruim 23000 KWH binnen 6 maanden, jeetje is de hele straat op jouw meter aangesloten?
Verder zeg je dat een stand van 4333 KwH binnen 6 maanden er meer op zou lijken. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het/je verbruik dan ook erg fors vind. Namelijk 3215 KWH per 6 maanden. Wat neer zou komen op een dikke 6000KwH per jaar!
Hoewel natuurlijk slechts een indicatie: een gemiddeld huishouden verbruikt per jaar (bij normaal gebruik!) omstreeks 3000KwH.

Ik adviseer je om maar gelijk met de netbeheerder contact op te nemen, ze deze standen voor te leggen en ze echt duidelijk te maken dat je niets aan apparaten in huis hebt die een dergelijk verbruik kunnen veroorzaken. Geef ook duidelijk aan dat het een nieuwbouwwoning betreft. Vraag een onderzoek aan. Tel: 0900 2632630
Spelregels voor zo'n onderzoek zijn:
Jij betaalt de kosten. Mocht de meter inderdaad buiten jouw schuld defect zijn, niet deugen, dan betaalt de netbeheerder je deze kosten terug.
Indien je dit onderzoek aangaat, neem dan even contact op met Nuon afdeling betalingen. Leg hun de situatie uit (dat een dergelijke stand absoluut niet kan deugen en dus de rekening ook niet) en vraag of ze de rekening (neem aan je jaarafrekening) gedurende dit onderzoek willen blokkeren, wat zoveel betekent als een opschortentot het moment dat de uitslag bekend is.

pimmy26
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2008 19:00

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door pimmy26 »

Als ik even verder reken:
Februari is de meter geplaatst met stand 000000, daarna opgeleverd eind juni door de aannemer met een stand van 1118 kWh.
Toen is er binnen de geschilderd en de vloer gelegd, en zijn we er 2e week van augustus gaan verhuizen, en pas vanaf 26 augustus er gaan wonen. Tot aan nu kom ik dan op 18 weken, dus 126 dagen is 184 kWh per DAG! Dus 7680 Wattuur per uur!!!
Absurd dus!
Nu bedacht ik me dat de hoofdlekschakelaar een zekering heeft van 40A. Is dat wel mogelijk dat er per dag zo veel wordt afgenomen met zo'n zekering??
EDIT:
Ja kan, 7680W/240v = 33,4A. (Kan maar nét)

Man van de NUON is net weg, en gaf aan dat de meter op hol geslagen kan zijn. En dat de stand niet klopt en nu komen ze binnen 2 weken de meter doormeten...

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door Shine »

Fijn dat er zo snel actie is ondernomen.
Ben erg benieuwd wat de uitslag is van de doormeting van de meter. Laat je het nog even weten?

En oja,........als ze toch bezig zijn/gaan, vraag dan gelijk even hoeveel ampere aansluiting je hebt. Dit ivm het capaciteitstarief dat op 1 januari 09 ingevoerd wordt. Het zou zonde (van het vele vele ) geld zijn als je een onnodige hoge ampere aansluiting hebt, terwijl je het met 3x 25 ampere af zou kunnen.

Psst, nog even een advies. Noteer vanaf nu dagelijks je meterstanden ('s avonds vast tijdstip). Dat geeft ook een inzicht hoe dolgedraaid je meter kan zijn/is.

pimmy26
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2008 19:00

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door pimmy26 »

Ben gelukkig wel een heeel klein beetje gerust gesteld door de man van de NUON. "deze meter is doorgedraaid"

Schrijf nu meerdere keren per dag op wat de stand is, en we komen nu gemiddeld op een dag uit op 20 kWh. Dit lijkt me al erg veel, terwijl er geen bijzondere apparaten zijn aangesloten...

Volgens mij hebben we een zekereing van 40A (rode schakelaar linksonder):
Afbeelding

Of is dat 2x 40A???

NUON net aan de telefoon gehad, we hebben 3 x 25A aansluiting.

pimmy26
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2008 19:00

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door pimmy26 »

Zo probleem is bijna opgelost!!
De beginstand klopt niet.
Na lang bellen met de klantenservice van de NUON en veel doorvragen van mijn kant zijn we tot de volgende conclusie gekomen:
De meter is voor het eerst gebruikt in jan 2006 (begin van de bouw van appartementencomplex, toeval?) Daarna is de meter uitgebouwd op 12 nov 2007 met een stand van 22191!!! Daarna is de meter in februari 2008 weer ingebouwd in ons appartement. Waarna deze in juli 2008 is opgeleverd. Hierbij moet er iets fout gegaan zijn bij de NUON, want de stand van een energiemeter kan NOOIT worden veranderd. Dus in februari kan de meter niet op 00000 hebben gestaan. En de inhuisstand kan dus nooit 1118 geweest zijn, maar meer den 22191.
Dit is al doorgegeven aan de afdeling facturen.
Nu dus eens met de aannemer gaan praten wat de echte inhuisstand is.
Wat een enorme opluchting!! Dank voor al het begrip, en zodra alles afgewikkeld is laat ik het nogmaals weten.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Vind een verbruik van 2142 voor 6 maanden ook nog een beetje fors.

pimmy26
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2008 19:00

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door pimmy26 »

Ik zei ook bijna opgelost...
De 1118 die is opgegeven is waarschijnlijk het verschil van de aannemer, en die dus als beginstand bij ons is opgegeven. Dus moeten we de echte inhuisstand zien te achterhalen. En tja, dat wordt goed nazoeken.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Heb je trouwens zo'n groot huis dat je zo'n grote uitgebreide groepenkast hebt zitten?

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door Sjors_B »

@gizmo

tegenwoordig worden er veel meer speciale groepen aangelegd
1 x CV
1 x Wasmachine
1 x Wasdroger
1 X oven
1 x Kookgroep
3 x groepen algemeen gebruik

zit je dus op 8 groepen soms nog 1 extra voor de schuur/berging

Overigens vind ik deze groepenkast maar een rommelig project voor een nieuwbouw project, onderdelen lijken bijeengeschraapt van verschillende makelij

pimmy26
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 dec 2008 19:00

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door pimmy26 »

@Gizmo©
Hierbij de uitleg:
Afbeelding


@Sjors_B

Valt wel mee, voor de groepen 1 t/m 4 is er een zekering van 40A, voor 5 t/m 9 is er een zekering van 40A, en ook voor 9 t/m 11 is er een aparte zekering.
Dan is de rode de hoofdlek schakelaar.
Lijkt me netjes!

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Meter geeft te veel aan.

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Bedankt voor de uitleg. Zit zelf in een huurflat en daar hebben we in totaal 4 groepen. Das inclusief de aparte groep voor de wasmachine.

Gesloten