LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Jose1961: Dankjewel voor je reactie. Ik heb mijn partner jouw reactie laten lezen en heb hem namens jou hem het beste toegewenst. Voor hem is het natuurlijk helemaal niet makkelijk om met mij om te gaan. Hij heeft ook best wel wat steun ook aan dit forum en leest dan ook wel eens wat mee of ik lees wat voor. Fijn dat er mensen zijn die met je meedenken en veel reacties zijn ook een steun voor mij.

Greetje: Wat leuk dat je die link hebt doorgestuurd! en zal denk ik toch eens een keer door moeten zetten bij een haptotherapeut. Ik lees dat jij er inderdaad veel aan hebt en zal me er toch wat meer in mee moeten laten gaan denk ik :-)Fijn om te lezen dat jij er veel steun aan hebt. Succes!

Groetjes,

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Greetje: Ga ik op die link kijken kan ik toch nergens jouw verhaal vinden? Ben namelijk wel verder benieuwd naar je verhaal! Als ik op jouw naam zoek of deel van de titel kan ik het ook niet vinden....
Suggestie? Of zal ik iets fout doen.....?

Groetjes, Liesje

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greetje22 »

Liesje82,
Als je zoekt onder de naam Aterg (draai om en je hebt mijn naam Greta) dan kom je bij mijn verhalen. Het verhaal wat ik bedoel is; Een rare verrassende dag, waarvan ik meerdere hoofdstukken heb geschreven. De laatste twee maanden ben ik niet verder gaan schrijven omdat ik meer met die tabletten bezig ben, en dat is ook wel jammer want dan vergeet ik zo veel dat ik had willen schrijven, maar ja, het komt wel weer een keer...
Wat vervelend dat je nog steeds zo veel bijwerkingen hebt na bijna twee weken, ik wordt niet vrolijk bij dat vooruitzicht. Gister met 15 mg begonnen maar het viel me nog mee en heb redelijk geslapen. Dat je in een droomgevoel rondloopt dat heb ik ook en ik wordt er ook angstig van maar dat heb ik niet de hele dag, wel in het begin en daarom bouw ik zo langzaam op. Misschien had je eerst moeten wachten met een lagere dosis tot je geen of weinig bijwerkingen meer had. Had je die duizeligheid ook in het begin? Ik had dat heel erg bij Paroxetine en nog niet bij dit middel en ik ben heel bang dat ik dat weer ga krijgen als ik de dosis verhoog want dat was zo verschrikkelijk.
Ik heb wel alle uitnodigingen voor kerst afgeslagen omdat ik niet zeker ben over hoe ik me dan zal voelen. Voel me in ieder geval wel schuldig omdat mijn man en dochter dan ook niets leuks in het vooruitzicht hebben, krijg je dat er ook nog bij.
Maar ja, ik heb gezegd: Het nieuwe jaar gaat voor mij helemaal geweldig worden. Voor ons allemaal toch?!
Zullen we daar voor gaan?....

vhid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vhid »

hoe is het met jou verders? hoe ervaarde je de citalopram??

liefs, helen
Laatst gewijzigd door vhid op 11 jul 2013 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hallo Greetje en de rest natuurlijk :-)
Ik heb je verhalen gelezen, heftig hoor allemaal! Wel heel mooi geschreven. Dapper dat je toch medicatie bent gaan proberen. Ik heb het ook heel lang niet aangedurfd hoor! Het is toch best wel wat die medicijnen slikken. Het is voor mij niet de eerste keer dat ik een paniekstoornis heb, maar deze keer is het een stuk heftiger. Jaren terug heb ik met goed resultaat paroxetine geslikt. Gelukkig heb ik mij toen niet laten ontmoedigen om verder te gaan met het slikken ervan ondanks heftige bijwerkingen. Ik was heel erg duizelig van de paroxetine, echt alsof ik twee flessen whisky had gedronken. Had moeite met lopen, pfff net of ik op een boot liep. Ik slikte het 5 weken en trok het niet meer met die duizeligheid. Ik dacht eraan om er mee te stoppen tot ineens na 6 weken slikken de duizeligheid ineens helemaal weg was. Echt een eureka moment! Ook omdat ik al dik een jaar duizelig was door de paniekstoornis. Ik was dus na 6 weken slikken van de duizeligheid af en ook zo goed als beter. Heel maf allemaal.

Nou ja, wat ik er mee wil zeggen is dat je de medicijnen echt de tijd moet geven. Ik heb het zelf nu heel moeilijk met de opbouw van Ciprimil omdat ik er zo angstig van word en duizelig. Maar ik zet door!! Hopelijk geeft het net zo'n effect als de paroxetine.
Helaas was ik erg ziek toen ik begin vh jaar paroxetine weer probeerde. Zoiets als: ik herken het middel en ik wil het niet. Echt overgeven ervan enzo. Snapte er niks van, ik had het middel toch al eens eerder geslikt met goed resultaat? Nou ja, toen Efexor gekregen, maar ineens zo'n capsule slikken was het ook niet voor mij, weer doodziek ervan.
Daarom nu aan de Cipramil en kan de bijwerkingen wel redelijk doorstaan. Ik snap het heel goed dat mensen ontmoedigd raken door de bijwerkingen. Maar ben van plan om het in ieder geval nog 6 weken te slikken om te bekijken of het zn vruchten gaat afwerpen.

Dus Greetje en de rest natuurlijk, laten we elkaar een beetje steunen en hopelijk voelen we ons allemaal na een tijdje weer wat beter. 2009 moet echt een beter jaar gaan worden!

Succes iedereen!

Liefs

vili
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 aug 2008 09:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vili »

hoi allemaal.

Voor jullie allemaal fijne dagen toegewenst.

Groetjes Vili

jose1961
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2008 19:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jose1961 »

Hallo allemaal,


Hele fijne feestdagen en een heel voorspoedig en vooral gezond 2009 toegewenst.

Groetjes van José

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greetje22 »

Hoi,

Poeh! Had ik even bijna een groot kerstkado gekregen. Dacht ik even dat ik zwanger was....(en dat zou ik nu niet aankunnen), maar volgens de test dus niet. Ik wil liever nu niet stoppen met de tabletten.
Ben al een week over tijd en ik vraag me af of er meerdere meiden zijn die dat door citalopram ook hebben gehad maar ik zie er niets over in de bijsluiter staan. Ik ben namelijk altijd netjes op tijd.
Ik heb de laatste tijd vaak dat als ik een gesprek voer dat ik dat dan niet helemaal kan volgen en dat vind ik heel vervelend. Vraag me af of dat komt doordat ik zo slecht slaap (elke nacht om 4 uur klaarwakker) en dus oververmoeid ben of dat het door de tabletten komt. Ik voel me wel wat beter dan de afgelopen dagen, merk een heel lichte verbetering maar ik ga dit weekend pas ophogen zodat ik een fijne kerst ga hebben.
Ik wens iedereen heel fijne feestdagen en voor wie dat nodig heeft, heel veel sterkte. We zijn geen van allen alleen en in 2009 gaan we allemaal knallen!!! :P
Liefs,
Greetje

palimia1975
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2008 21:45

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door palimia1975 »

Hoi Greetje,

Ja, dat herken ik wel ja. Ik moet wel zeggen dat ik nu pas een week Citalopram slik, ik moest eigenlijk vandaag naar 20 mg verhogen maar wilde nog een dagje wachten omdat ik erg moe ben van de kerstdagen.. dus morgen naar de 20!
Maar, ik heb sinds ik ze gebruik dat ik me moeilijker kan concentreren, ik merk bijv. ook dat ik wat vergeetachtig ben. Ik kom dan niet op een naam of weet niet meer wat ik heb gedaan en dat soort dingen.
Beetje dromerig of zo ook wel.

Nou, heel veel sterkte en ja, 2009 wordt gewoon óns jaar!!!

Groetjes!

Annie74
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2008 13:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Annie74 »

Hallo allemaal,

Ik volg nog steeds alle berichten hier en vindt het erg fijn om veel ook te herkennen van mezelf hierin.gelukkig ben ik niet de enige!
Ik zit zelf nu op 16 mg( 8druppels) en ben nog steeds s òchtends misselijk en naar. Ben nu in ongeveer 3 weken van 0 naar 16mg gegaan.
Hebben jullie ook z~on droge mond?
Qua concentratie merk ik ook dat ik soms wat afwezig ben en wat trager reageer.
Ik ben ook z`on type dat bij alles wat ik voel gelijk in de stress schiet.Heb ook een tijd erg last gehad van hypochondrie en hyperventilatie, gelukkig heb ik dat z`on beetje onder controle.
Ik hoop echt dat het wat voor me gaat doen.
Ben blij dat sommigen van jullie er z`on baat bij hebben en dat het veel beter gaat.

Iedereen een fijn uiteinde en een fijn 2009!! :D

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greetje22 »

Vandaag moest ik nieuwe tabletjes halen bij de apotheek, krijg ik ineens een ander merk. Dus ik vraag of ik er dan ook weer andere bijwerkingen van kan krijgen, zeggen ze van niet. 't is alleen een andere fabrikant die het maakt en de werkzame stof is hetzelfde. Nu heb ik wel eens gehoord dat je er dan inderdaad ergere of nieuwe bijwerkingen van kan krijgen dus ik belde de assistente van de huisarts. Blijkt dit dus wel mogelijk te zijn. Het kan, zegt ze. Maar ik moet het even een weekje aankijken. Nou leuk, heb ik al een hele stap moeten zetten om aan de medicijnen te gaan, dan ook nog een vervelende ervaring met paroxetine, ben ik bijna gewend aan citalopram, krijg ik een andere merk. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik had eerst tabletjes van pch in een bruin/paars doosje en nu losse tabletjes (die ze nog hadden liggen) in een potje van de aptheek zonder merknaam erop.

sanna13
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2008 12:57

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door sanna13 »

Hallo allemaal,

wat fijn om dit allemaal te lezen...

Ik slik al een aantal jaar Citalopram; 30 mg. Maar 10 mnd na mijn bevalling (na het uitzwangeren) kreeg ik ineens enorm last van galbulten; zo'n vier keer per week. Nu las ik laatst dat je dit ook als allergische reaktie door de citalopram kan krijgen??? Zijn er mensen die dit hebben gehad?

Nu ben ik begonnen met afbouwen maar ik voel me echt vreselijk beroerd; onrustig, verdrietig, boos en depri. Ik ben benieuwd of dit door het afbouwen komt of dat ik gewoon echt niet zonder de medicijnen kan. Eigenlijk zou ik daar erg verdrietig van worden...

Ik ben benieuwd naar jullie reakties.

alvast bedankt!

Sanna

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hallo iedereen!
Fijne kerstdagen gehad?
Toen ik paroxetine slikte was ik ook regelmatig overtijd en het heeft mij dan ook veel geld gekost om telkens een zwangerschapstest te doen :S Blijkbaar hebben AD ook veel invloed op je hormonen en dus ook ongesteldheid...?
Ik durf zelf ook niet een andere merknaam te slikken al zeggen ze dat eht qua werkzame stof niks uitmaakt. De hulpstoffen kunnen tochanders zijn en er anders op reageren. Ik moest van de Cipramildruppels af en tabletten slikken. Na aandringen bij de psychiater mag ik nu toch de druppels blijven slikken. Voel me er gewoon beter bij en ben nu gewend aan die druppels. Snap wel dat ze tabletten willen geven, die zijn veel goedkoper. Nou daaag, betaal genoeg aan mijn zorgverzekering en als ik nu gewoon die druppels wil blijven slikken?!

Tevens ben ik nu 5 weken aan de Cipramil waarvan bijna drie weken op 20 mg. Merk er nog weinig van behalve de vervelende bijwerkingen zoals misselijkheid en duizelig en dromerig. Ook de droge mond herken ik heel erg! Wanneer begonnen jullie iets te merken van de Cirpramil in positieve zin?

Groetjes, Liesje

Miila
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2008 14:14

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miila »

Hallo allemaal,

Sinds twee weken zit ik ook aan de citalopram en heb dit topic al een beetje doorgelezen. Fijn te lezen dat er zoveel anderen zijn die in hetzelfde schuitje zitten.
Ik heb de eerste dagen opgebouwd dmv druppels en zit nu vijf dagen op 10mg.
Qua bijwerkingen heb ik last van slaperigheid, droge mond en verminderde eetlust. Dit vind ik zelf geen probleem. Wat ik wel erg vind is het nerveuse en angstige gevoel. Het is niet de bekende angst die ik voel, maar iets anders. Kan het moeilijk uitleggen, maar ik heb echt het gevoel dat ik mezelf niet ben. Voel mij gewoon heel erg vreemd.

Ook heb ik last van een soort van flashbacks gedurende de dag. Ik ben dan bijvoorbeeld gewoon aan het schoonmaken of tv kijken en dan flitsen er opeens beelden door mijn hoofd van herinneringen van soms wel 10 jaar geleden, dit zijn gewone alledaagse herinneringen, niks traumatisch verder. Ook zijn het vaak dromen van soms wel maanden geleden die dan door mijn hoofd flitsen. Het gekke is dat er totaal geen verband is tussen wat ik op dat moment aan het doen ben en de flashback. Krijg er echt een beetje naar gevoel van en ben bang dat mijn onbewuste overbelast is geraakt oid en ik gek ga worden.
Herkent iemand dit?

Groetjes,
Miila

Annie74
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2008 13:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Annie74 »

Hoi,

Greetje ik kan me voorstellen dat je je bedenkingen had bij wat je bij de apotheek kreeg, ik denk dat ik ook zo had gedacht.
Heb zelf ook erg last gehad van de paroxetine en wil dat nooit weer!
Ik gebruik de cipramil drupppels nou ongeveer 3,5 week, merk nog niet zo heel erg veel behalve dan de bijwerkingen en dat ik me iets rustiger voel maar de kids hebben nu ook vakantie en kunnen we lekker rustig aan doen sòchtends. Ben benieuwd als het gewone "'leven'' weer begint.
Ben ook wel nieuwsgierig wanneer en hoe jullie de werking begonnen te merken.
Flashbacks heb ik gelukkig niet, wel moeite om teletekst e.d te lezen ik krijg dan een raar draaierig gevoel,en moet me erg concentreren.

andrea68
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jul 2008 16:57

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door andrea68 »

Hoi Clemens,ik heb 2 jaar paroxetine gebruikt en dat hielp fantastisch,naar een aantal maanden gestopt te zijn ben ik over gestapt op citalopram(afgelopen augustus) de eerste 2 maanden vond ik verschrikkelijk maar daarna begon ik langzaam op te krabbelen met vallen en opstaan. 2 okt ben ik begonnen met 40 mg en vandaag de dag kan ik weer zeggen dat ik me weer heel goed voel,begin mijn leven weer terug te krijgen. Ik had voordat ik de citalopram gebruikte eerst weer de paroxetine geprobeerd maar dat was voor mij niet meer te doen de bijwerkingen waren echt horror,alsof ik in een verkeerde film terecht was gekomen en de huisarts heeft ze toen naar 10 dagen meteen van me afgepakt. Bij citalopram heb je gewoon een langere adem nodig,het duurt best lang voordat ze werken maar gewoon door zetten! Ik slaap nu goed en heb veel meer energie en ook weer zin om dingen te onder nemen. Ben wel nog vergeetachtig en soms een beetje wazig en vergeet veel,ik moet echt alles opschrijven maar daar kan ik wel mee leven. groetjes andrea

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hoi Sanna,
Hoe gaat het inmiddels? Voel je je nu nog steeds zo beroerd of gaat het beter? Ik ben trouwens niet bekend met een allergische reactie op citalopram, wist niet dat dat ook kon. Dus daar kan ik je helaas geen info over geven. Maar ik ben wel benieuwd hoe het met je gaat nu je aan het afbouwen bent. Ik slik zelf bijna een jaar en wil er best graag vanaf, maar durf het nog niet zo goed aan. Ik heb al behoorlijk wat informatie gelezen over afbouwen, maar vind het ook wel belangrijk om meer te weten van persoonlijke ervaringen van andere gebruikers. Dus als iemand daar iets over kwijt wil... Hoe snel ben je aan het afbouwen? Ik heb wel gelezen dat je het afbouwen echt rustig aan moet doen, dat je daar gerust een flinke tijd voor moet uittrekken. Ik hoop echt voor je dat het gaat lukken met afbouwen en dat je toch zonder die medicijnen kunt. Ik wil jou, en iedereen trouwens, een gezond 2009 toewensen!

palimia1975
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2008 21:45

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door palimia1975 »

Hoi allemaal,

Ik ben nu aan mijn tweede week citalopram bezig, eerste week 10 mg en sinds zondag 20 mg. De bijwerkingen waren in het begin het erste,echt verschrikkelijk. Maar de verhoging van 10 naar 20 valt me reuze mee. Waar ik vooral nog last van heb is slaperig (ik geeuw de hele dag) en slechte eetlust, ook hoofdpijn en wat wazig (apatisch?) soms. Ik ben ook heel benieuwd wanneer de medicatie gaat werken.... duurt het echt zo lang? ik dacht dat na 2 weken de bijwerkingen minder zouden worden en dat dan ook de werkzame stoffen gingen 'starten'.
Wie kan vertellen hoe dit zit?

Liefs en groetjes!!!!

krent
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2008 23:29

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door krent »

hoi Sanna

Kijk dat is nou net het moeilijke aan de zaak van afbouwen
Is het van het afbouwen dat je je zo voelt of is het dat je niet
zonder kan?? dat is nu telkens weer de vraag die je je stelt
zo moelijk!!! iK bouw erg langzaam af ik kom van 30mg en zit nu
op 10mg en heb daar een half jaar over gedaan
Telkens weer even afwachten of je terug op niveau komt
en als dat na 2 maanden zo blijkt te zijn dan weer verder afbouwen
das de beste methode. dan kan je het een beetje blijven overzien
en tegen jezelf zeggen OK ik ben nu beroerd maar over 2 maanden
niet meer en is het dus van het afbouwen geweest. zo niet..dan
niet verder afbouwen of zelfs soms even terug ophogen.
Je moet een zeer lange adem hebben maar blijf er voor gaan!!!!
want als je steeds die schrik blijft houden van de bijwerkingen van het
minderen dan kom je er nooit meer vanaf. en wie weet? je kan ze toch
ook niet meer nodig hebben?? of een heel stuk minder??
mijn advies is dus doe het rustig aan!! en stel je zelf een grens
tot waar je blijft tobben en als het niet gaat geen paniek dan heb
je het in ieder geval wel geprobeerd!!!!
heel veel succes ermee!!
GROET KARIN.

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hoi Karin,
Bedankt voor je reactie. Ik wil heel graag wat meer weten van afbouwen, ben van plan binnen nu en twee weken ook wat af te bouwen. Ik wist niet dat afbouwen echt zo lang kon duren. Vind het wel goed, zoals je dat doet. Echt het geduld hebben om het effect af te wachten. Dat is wel iets wat ik meeneem, heb ik wel bewondering voor. Wanneer merk je het dat je minder slikt? Voel je je bijvoorbeeld echt na een paar dagen al beroerd? Of merk je soms ook helemaal niks van het afbouwen? Ik heb zelf al 10 mg afgebouwd, eigenlijk haast zonder probleem. Maar vind verder afbouwen best wel eng. Hoe lang heb jij het geslikt? Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met deze pillen. En als de dosis toch weer verhoogd moet worden? Duurt het dan lang vóór je weer op je oude niveau zit qua stemming? En bouw jij af in overleg met een arts oid? Dat waren mijn vragen tot nu toe ;).
Alvast bedankt...
Groeten

Gesloten