LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een sms een aanmaning of niet? (Vodafone)

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
RorySlegtenhorst
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2008 17:29

Is een sms een aanmaning of niet? (Vodafone)

Ongelezen bericht door RorySlegtenhorst »

Hoi,

Korte uitleg:
In september 2008 een enorme rekening ontvangen (terecht) en terug laten storten. Afbetalings regeling getroffen, en in december de laatste betaling gedaan.

Per 15 dec kon ik weer bellen. Geen probleem.
Op 29 december merk ik dat mijn telefoon het niet doet. Na wat bellen op 30 december, blijkt dat ik de rekening van december niet had overgemaakt.. Goed.. moet kunnen... maar rond half twaalf meteen het bedrag met internet bankieren overgemaakt. En uiteraard meteen gebeld om dit geregeld te krijgen, zonder resultaat.

Eerst de centen, dan praten?
DACHT HET ****** NIET!!!!

Algemene Voorwaarden Vodafone (AVV) Art 11.2 stelt dat Vodafone mij mag afsluiten NA het versturen van een aanmaning. Vodafone stelt dat een SMS bericht een aanmaning is.
Burgelijk Wetboek 6.82 stelt echter dat een aanmaning een schriftelijk iets is. Hier moet het gaan om een sommatie (geen verzoek zoals in de sms).

Als ik de AVV van Vodafone goed heb gelezen dan stelt art 18e het volgende:
Schade ten gevolge van andere administratieve fouten dan genoemd onder d. daaronder begrepen het (tijdelijk) buiten werking stellen van de Aansluiting van Contractant door Vodafone, zonder dat daartoe een aantoonbare grond was, tot een bedrag van ten hoogste duizend euro per Aansluiting en tot ten hoogste tweehonderdduizend euro per gebeurtenis.

Voor mijn gevoel lijd ik schade. Ik ben genoodzaakt een peperduur prepaid kaartje te gebruiken. hier heb ik ook de klantenservice mee gebeld vandaag. Alleen de kosten van het laatste gesprek zijn geretourneerd.

Twee grote vragen blijven over:
1. Wie is nu de gebeten hond, en wie dient dit op te lossen?
Tuurlijik, ik ben in gebreke. Maar ZONDER fatsoenlijke aanmaning sta ik nog steeds in mijn recht, en mag Vodafone mij niet zomaar afsluiten.

2. Is dit afdoende reden om mijn contract eenzijdig te be-eindigen?
Oftewel, ik zit amper halverwege mijn contract, en heb eigenlijk geen behoefte meer aan zulke arrogante organisaties. Ik voel me al helemaal niet meer verplicht om het contract af te kopen. Vodafone heeft tenslotte verzaakt hun EIGEN regels te volgen.

Met enorm vriendelijke dank op reacties :D
Rory Slegtenhorst

asmi
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 mar 2006 20:55

Re: Is een sms een aanmaning of niet? (Vodafone)

Ongelezen bericht door asmi »

Om te weten wat een aanmaning is moet je niet in het burgerlijk wetboek kijken, maar in het woordenboek. Van Dale omschrijft "aanmaning" o.a. als "bericht dat men iets heeft nagelaten met de aansporing het alsnog te doen". Een SMS-bericht voldoet daaraan, en lijkt me prima geschikt als het gaat om een mobiel telefoonabonnement.
BW6:82 stelt ook helemaal niet dat een aanmaning een schriftelijk iets is, integendeel. Dit artikel geeft aan dat in een bepaalde situatie een schriftelijke aanmaning nodig is; dat zou een onzinnige tekst zijn als een aanmaning per definitie schriftelijk was.

RorySlegtenhorst
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2008 17:29

Re: Is een sms een aanmaning of niet? (Vodafone)

Ongelezen bericht door RorySlegtenhorst »

beste asmi,

Ik ben het hier niet helemaal mee eens.

ik ben in gebreke gebleven. Dat is wat BW6.82 ook beschrijft.
Zie op http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/82.html en ook op andere locaties:

1.
Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

Ik lees hier toch ECHT dat het moet gaan om een schriftelijke brief die gestuurd moet worden aan de schuldenaar. Dus zo "onzinnig" is die tekst niet.

Dit hele stuk was voor mij ook de reden om dit artikel aan te melden.

asmi
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 mar 2006 20:55

Re: Is een sms een aanmaning of niet? (Vodafone)

Ongelezen bericht door asmi »

De combinatie "schriftelijke aanmaning" is onzinnig als, zoals jij stelt, een aanmaning per definitie schriftelijk is. Dus óf de wetgever heeft een taalfout gemaakt óf jij vergist je en een aanmaning, zoals bedoeld in de algemene voorwaarden van Vodafone, kan ook anders dan schriftelijk.

Art. 82 gaat over een schriftelijke ingebrekestelling. Dat is een weg die Vodafone zou kunnen bewandelen, maar ze kunnen ook kiezen voor een andere manier, namelijk een automatische ingebrekestelling door combinatie van art. 11.1 van de algemene voorwaarden en BW6:83. Artikel 82 is dan dus niet eens relevant.
Dat staat nog tamelijk los van de juridische onderbouwing van je afsluiting. Dat kan gewoon volgens artikel 11.2 van de algemene voorwaarden.

Het lijkt me wel duidelijk dat je dit juridisch niet gaat winnen; laat je tzt nog even weten hoe Vodafone het juridisch precies heeft gespeeld?
Laatst gewijzigd door asmi op 05 jan 2009 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Is een sms een aanmaning of niet? (Vodafone)

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik lees hier toch ECHT dat het moet gaan om een schriftelijke brief
Waar staat het woord BRIEF in de door jou aangehaalde wettekst? Zowel een brief, fax. e-mail alsmede een SMS is een schiftelijke tekst, in tegenastelling tot mondelinge tekst. Verbetetr me maar als ik het fout heb.

Gesloten