LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kosten tussenpersoon
-
kosten tussenpersoon
Toen ik enige tijd geleden mijn tussenpersoon belde kwam ik er per toeval achter dat hij niet meer over mijn verzekering persoonlijk vermogen plan (lees: woekerpolis) van Reaal gaat. Hij is namelijk niet meer geacrediteerd. Nu ben ik pas van werkgever veranderd en moet ik dus alles tav de premiebetaling zelf regelen. Er worden echter wel jaarlijks kosten afgeschreven voor mijn tussenpersoon. Op mijn vraag hierover aan Reaal zeiden ze dat ik zelf op zoek moest gaan naar een nieuwe tussenpersoon en dat de kosten gewoon afgeschreven zouden worden omdat dat zo in de overeenkomst stond. Ik heb dus geen tussenpersoon en moet alles zelf regelen! Nu vraag ik mij af naar wie het geld gaat van de kosten van de tussenpersoon die Reaal mij berekent. Schande!
Re: kosten tussenpersoon
De ervaring dat er voor een beleggingsverzekering door de verzekeraar kosten voor de tussenpersoon worden verrekend terwijl dat aantoonbaar niet juist is hebben meerdere polisbezitters. In mijn geval betreft dat een polis van Avero-Achmea die in 1995 is afgesloten. Vorig jaar zouden er bij een premie van € 544, € 161 kosten tussenpersoon zijn verrekend en € 244 kosten verzekeraar. Bij navraag bij de tussenpersoon bleek dit helemaal niet te kloppen. De tussenpersoon had niets ontvangen. Al zijn kosten waren al in de jaren 1995-2000 verrekend.
Volgens A.A. zelf ging het bij deze kostenverrekening om een fiscaal/boekhoudkundige verwerking.
Door dit soort kwesties blijft de kostenverrekening van verzekeraars voor polishouders van beleggingsverzekeringen onduidelijk. Terwijl ze blijkbaar wel voldoen aan de voorwarden/aanbevelingen van de commissie de Ruiter. Het was deze commissie die er officieel voor zou hebben gezorgd dat verzekeraars, vanaf 2007, op een duidelijke manier de kostenverrekening aan polishouders zouden kenbaar maken.
Het is de commissie de Ruiter dus niet gelukt om duidelijkheid te bewerkstelligen.
Met vriendelijke groet, Arie Wever
Volgens A.A. zelf ging het bij deze kostenverrekening om een fiscaal/boekhoudkundige verwerking.
Door dit soort kwesties blijft de kostenverrekening van verzekeraars voor polishouders van beleggingsverzekeringen onduidelijk. Terwijl ze blijkbaar wel voldoen aan de voorwarden/aanbevelingen van de commissie de Ruiter. Het was deze commissie die er officieel voor zou hebben gezorgd dat verzekeraars, vanaf 2007, op een duidelijke manier de kostenverrekening aan polishouders zouden kenbaar maken.
Het is de commissie de Ruiter dus niet gelukt om duidelijkheid te bewerkstelligen.
Met vriendelijke groet, Arie Wever
Re: kosten tussenpersoon
Ik zat voorheen bij Stad-Rotterdam en is overgenomen door ASR. Ik heb zelf de polis afgelsoten met de wetenschap dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor de tussenpersoon. Nu kreeg ik afgelopen jaar een overzicht en inderdaad met kosten voor de tussenpersoon. Deze kosten zijn 17% van de inleg van dit jaar !! Ik zit me nu af te vragen wat verstandig is. Ik hoop dat ik er uit kom met ASR, want ik vind het gewoon onbeschoft dat er zomaar kosten in rekening worden gebracht. Ik denk persoonlijk dat ik sterk sta, aangezien ik 0% aan documentatie heb omtrent de relatie met de tussenpersoon en de verzekering.
Daarnaast zijn natuurlijk ook nog de kosten van de verzekeringsmaatschappij a 9% belachelijk hoog, maar ik hoop dat dit via woekerpolis wordt rechtgetrokken. Wat logisch zou zijn is 1,5 a 2%. Waarom ik 1,5 a 2% logisch vind, is dat je nl bijv.via www.binkbank.nl ook in dit soort producten kunt beleggen. Via een dergelijk medium betaal je dus andere provisies.
Daarnaast zijn natuurlijk ook nog de kosten van de verzekeringsmaatschappij a 9% belachelijk hoog, maar ik hoop dat dit via woekerpolis wordt rechtgetrokken. Wat logisch zou zijn is 1,5 a 2%. Waarom ik 1,5 a 2% logisch vind, is dat je nl bijv.via www.binkbank.nl ook in dit soort producten kunt beleggen. Via een dergelijk medium betaal je dus andere provisies.