LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine. Aanbeveling?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
wolliebollie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2009 13:32

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door wolliebollie »

Hoi,

ik ben na jaren van psychotherapie voor angststoornis a.g.v. onverwerkt verleden vorige week begonnen met 20 mg paroxetine. Ik heb ondertussen veel verschillende reacties gelezen, voel nu op dit moment als bijwerkingen voornamelijk een 'leeg' emotioneel gevoel, lusteloosheid, soms wat misselijkheid en heel soms erg neerslachtig. Verder op dit moment ook moeite met het bereiken van hoogtepunt tijdens sex. Zijn er mannen die dit laatste ook ervaren en blijft dit of hoort bij de gewenningsperiode?
Wat zijn de ervaringen verder m.b.t. dikker worden, ik sport redelijk veel (voornamelijk hardlopen) en wil niet graag 10 kg erbij krijgen.

samurailady
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:49

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door samurailady »

Hai Wolliebollie,
Dat misselijke verdwijnt binnenkort als de spiegel van de paroxetine is opgebouwd. Dat lege emotionele gevoel, lusteloze en neerslachtige gevoel helaas niet.
Alles vlakt als het ware af, er zit een soort filter om je heen.
Ik sportte 9 uur in de week maar helaas dik werd ik toch. Een troost is wel dat als je een week of drie gestopt bent dit er ook weer af gaat.
Tenminste bij mij wel.
Wat ik als tip voor je mee wil geven is dat als je stoppen gaat je dan bewust bent van de ontwenningsverschijnselen. Al die rotgevoelens komen dan drie keer zo hard terug maar als je daar eenmaal doorheen bent (getrokken met behulp van lieve mensen om je heen hoop ik) dan voel je ineens weer dat je leeft. Helaas geven artsen de ontwenningsverschijnselen aan dat je niet zonder de pillen kunt maar zodra jij stevig in je schoenen staat zul je een maand erdoor heen moeten knokken.
Ik wens jou veel sterkte met alles.

wolliebollie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2009 13:32

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door wolliebollie »

Hoi samurailady,

tja, beetje vreemd dat de neerslachtigheid zou blijven, ik neem dit middel namelijk om van mijn somberheid af te komen. Maar goed, ik weet ook heus wel dat het middel op elke persoon een andere uitwerking heeft, dus ik zie wel.
Dikker worden ondanks 9 uur sporten klinkt ook niet al te positief, maar mijn ervaring tot nu toe is dat mijn eetlust eerder iets minder is geworden dan meer.

Dank voor je reactie en jij ook sterkte!

samurailady
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:49

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door samurailady »

Iedereen is inderdaad anders en krijgt het volgens mij ook voor totaal verschillende dingen.
De bijwerkingen zijn te over en dus is het een logisch iets dat je wel ergens last van zal krijgen. Ik was totaal niet somber of neerslachtig maar was het tijdens het gebruik enorm. Daarom mocht ik van de arts ook niet stoppen....
Nu ik ruim een maand gestopt ben komt mijn vrolijke aard weer boven. En is de kwaal inmiddels minder dan het middel.

Mijn eetlust was ook nihil, werd wel een enorme koffiedrinker. Nu ik gestopt ben walg ik weer (als vanouds) van koffie en eet ik weer prima. Ik denk dat een time out voor lichaam of geest tijdelijk helemaal niet erg is maar je moet niet afhankelijk worden van deze pillen. Met andere woorden stop er op tijd weer mee als je wat beter in je vel zit en weet dat de eerste maand heel moeilijk gaat worden.
Voor nu, sport lekker en probeer in balans te komen met jezelf!

samurailady
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:49

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door samurailady »

hai Se6rena

Gaat het inmiddels alweer een beetje beter met je?

se6rena
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:39

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door se6rena »

@Samuraylady
Tot nu toe lukt het heel aardig. Ik ben dus sinds zaterdag van 40 naar 30 mg gegaan. En als ik mag geloven wat er op de bijsluiter staat, dan kan ik a.s. zaterdag weer met 10 mg gaan minderen. Ik slik deze pillen nu nog geen 9 weken dus misschien zijn de ontwenningsverschijnselen minder heftig dan wanneer je jaren hebt geslikt. Ik heb nu wel één ding geleerd. Probeer op mezelf te vertrouwen i.p.v. op pillen.
Toen de huisarts ze me voorschreef omdat ik klachten had van oorsuizen en daardoor niet kon slapen en me angstig ging afvragen hoe het met me verder moest had ik alleen maar die klachten. Toen ik met de pillen begon voelde ik me meer en meer angstig en kreeg ook twee keer 's nachts gedachten aan zelfmoord. Niet dat ik dacht dat ik het echt zou doen, want daarvoor loopt mijn even verder eigenlijk best wel op rolletjes, maar toch vreemd en angstaanjagend dat ik er aan dacht alleen al. Toen ik nog zo paniekerig was na zes weken 20 mg en de huisarts consulteerde zei die dat ik dus niet genoeg had aan 20 mg en via 30 naar 40 moest gaan. Dan zou ik me wel beter voelen. Nou die voorspelling kwam niet echt uit en ik voelde me doodongelukkig. Zoveel van die pillen en nog stijf staan van de spanning. De pillen op zich werden onderhand een fobie. Daarom ben ik blij dat ik zaterdagmorgen besloot om te minderen. Sindsdien voel ik me sterk omdat ik het zelf durf en dat geeft wel een kick en als ik me onzeker begin te voelen ga ik maar heel veel doen. Tot nu toe voel ik me beter dan vorige week.
Achteraf heb ik heel veel spijt dat ik aan de pillen begonnen ben, maar drie jaar geleden heb ik een paar maanden 20mg geslikt (in het vorige bericht schreef ik abusievelijk 10 mg) en voelde me na een hele slechte eerste week meteen veel beter. Dus ik dacht dat het toverpilletje nu ook zou helpen. Wel raar dat het nu geen effect heeft, of tenminste een heel ander dan toen.
Mijn partner zei vanmiddag al stop toch meteen met die pillen dan, als je er zo graag vanaf wilt, maar dat doe ik dus echt niet na alle berichten die ik hier gelezen heb.

se6rena
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:39

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door se6rena »

@Wolliebollie
Wat ik drie jaar geleden ervoer toen de pillen wel werkten was dat ik niet meer echt blij, maar ook niet meer echt verdrietig kon zijn. Alles vlakt een beetje af. Mijn beste vriendin overleed plotseling en ik kon geen traantje laten. Verder durfde ik alles. Ik voelde bijvoorbeeld totaal geen zenuwen toen ik voor een volle kerk tijdens haar begrafenis een tekst moest lezen. Dat ervoer ik wel als heel postief.
Seks is bij mij vanaf het begin dat ik de pillen slik niet meer echt leuk. Een hoogtepunt bereiken zit er niet meer in. Dat is ook een reden temeer om er zo snel mogelijk mee te stoppen.

samurailady
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:49

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door samurailady »

Hai Se6rena

Blij te lezen dat het beter gaat met je.
Wat mij erg hielp tijdens de eerste week na het stoppen is de uitzending van zembla te bekijken.

http://zembla.vara.nl/Voorpagina.1975.0 ... 27a7aa4e7c

Motiveerd enorm om door te zetten, ook je omgeving die meewerkt is erg belangrijk. Ik herken het dat je alles durft. Wel alles durven doen maar dan zonder gevoel. Eng hoor! Soms kreeg ik ook van die rare gedachten toen ik die pillen slikte.
Ik ben nu bijna 6 weken paroxetine vrij en voel me nog steeds met de dag beter worden en meer en meer mezelf.
Ook mijn gewrichtsklachten nemen met de dag zelfs nu het zo koud is af. Hoera!!
Wat ook bij mij hielp is elke dag 3 leuke dingen die goed gingen opnoemen. Dat was in het begin erg moeilijk en moest ik dus echt zoeken en opnoemen van niet zo enorm gehuild- etc.

Zet door hoor want voor oorsuizen is paroxetine denk ik het middel erger dan de kwaal.
Sterkte

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Remster »

Heb net wat berichten doorgesnuffeld in dit topic.
Misschien ben ik wat kort door de bocht, excuus dan daarvoor, maar dit moet me echt even van het hart.

Dit soort 'medicijnen' hebben toch HELEMAAL NIETS met (geestelijke) gezondheid te maken?

Hoe is het mogelijk dat er nog steeds artsen bestaan die hun patiënten willens en wetens een verslaving aanpraten, terwijl daarmee alleen maar de symptomen van het oorspronkelijke probleem worden onderdrukt?
Dat soort artsen heeft i.m.h.o. geen greintje respect voor een patiënt of voor een menselijk lichaam.

Durf dan als arts te zeggen: 'sorry mevrouw / meneer, ik kan u helaas niet helpen.', in plaats van klakkeloos weer een symptoombestrijdertje er in te gooien. (is toch gratis voor de patiënt, lekker makkelijk)

De farmaceutische industrie verdient miljarden aan alle verslaafden. Ik vindt het een schimmige business waar ik zelf liever niets mee te maken heb, en ik heb moeite om dat soort artsen echt serieus te nemen.

Just my 2 cents.

Luka78nl
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jan 2009 21:23

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Luka78nl »

Ik heb een vraag: Zijn er mensen hier die last hebben van de overgang van Seroxat (het merk) naar Paroxetine (de goedkopere versie)?

Ik slik Seroxat ca. 7 jaar tegen mijn paniekstoornis. Ik ben een tijd geleden van Seroxat naar Paroxetine gegaan omdat de apotheek cq. zorgverzekering dat wil (= goedkoper). Ik wist niet dat ik die ochtend de goedkopere variant had geslikt, omdat ik mijn medicijnen toen kreeg voorgeschoteld (i.v.m. suicidegestes). Die middag kreeg ik een soort van aanval (duizelig, licht in mijn hoofd, van de wereld, vervreemd etc.) op straat. Het was zo eng! Bij de apotheek wilden ze niet geloven dat dit kon, want de werkzame stof was hetzelfde*. Werd een kleine rel! Mijn huisarts heeft er toen voor gezorgd dat ik gewoon weer het merk Seroxat kreeg. Omdat het toch goedkoper moet, gaan we in de nabije toekomst nogmaals kijken hoe ik op de paroxetine reageer. Mocht dat weer niet lukken, dan heeft mijn huisarts voldoende "bewijs" dat ik echt het merk Seroxat nodig heb. Overigen wil ik graag van de Seroxat af en hopelijk ga ik daar dit jaar aan beginnen met behulp van mijn psychologe.

* Mensen met andere soorten medicijnen hebben ook problemen tussen de dure en goedkope variant. Mijn schoonzusje heeft medicijnen voor astma en bij haar werkt de dure variant duidelijk beter dan de goedkope variant. Echter, men blijft erbij dat het niet uitmaakt!

se6rena
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:39

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door se6rena »

Hoi Samuralady'
Ik zal vanavond nog eens naar die uitzending kijken. Het erge ervan is dat ik hem al gezien had voordat ik aan de medicijnen begon. Dat heeft mij er nog wel een paar weken van weerhouden om ermee te beginnen, maar uiteindelijk ben ik toch naar die huisarts gestapt, waarvan ik wist dat hij heel gemakkelijk paroxetine voorschrijft. En de vorige keer hielp het toch zo goed dus waarom niet hè? :roll: Maar nu zal ik met heel andere ogen naar het programma kijken en alle dingen in me opzuigen die me nog verder sterken in het stoppen.
Vandaag in elk geval nog geen afkickverschijnselen gehad.
Fijn dat het met jou nu weer zo goed gaat. Dat het middel ook nog gewrichtspijnen tot gevolg kan hebben zeg! Wat jij schrijft over verandering van smaak heb ik niet. Mijn koffie smaakt nog net zo goed als anders en ik eet of drink geen andere dingen dan anders. Behalve dan dat ik mijn wijntje laat staan en dat is heel vervelend, want ik vind het altijd heerlijk om de dag af te sluiten met een glaasje rode wijn. Nu durf ik het niet.
Ik heb hier een paar dagen geleden alles over paroxtine van het begin tot het eind doorgelezen en ik dacht dat jij het drie jaar gebruikt had of niet? Het lezen hier gaf me o.a. ook de aanzet tot stoppen.
Luka78nl er is wel degelijk verschil tussen seroxat en paroxetine. Ik heb hier meer gelezen over mensen die vanwege de prijs over moesten van het ene naar het andere medicijn en soortgelijke klachten kregen als jij.

Luka78nl
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jan 2009 21:23

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Luka78nl »

Luka78nl er is wel degelijk verschil tussen seroxat en paroxetine. Ik heb hier meer gelezen over mensen die vanwege de prijs over moesten van het ene naar het andere medicijn en soortgelijke klachten kregen als jij.
Dank je wel voor je reactie! Ik ga nog eens verder spitten op dit forum, maar het is zoveel leeswerk... Daar ben ik wel eventjes zoet mee :) Vandaar dat ik het maar gewoon heb gevraagd. Links e.d. zijn ook welkom hoor. Maar ik hoor al dat ik in elk geval niet de enige ben. Ik zie die apotheker nog met zijn grote medicijnboek aan komen zetten: "nee mevrouw, hier staat het, er zit echt geen verschil tussen Seroxat en Paroxetine"... :?

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hallo

Ook ik heb er onbewust heel veel last van gehad van de overgang naar de goedkopere variant. Dacht dus ook het is het zelfde pilletje maar ik heb 2 maanden niet goed in mijn vel gezeten, had terugval etc tot ik erachter kwam dat dat door de goedkopere variant kon komen.
Ik wilde best wel goedkoper maar me niet meer zo rot voelen dus schreef mijn huisarts sindsdien seroxat voor.
Er zit wel degelijk verschil tussen

se6rena
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:39

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door se6rena »

Luka78nl Helaas kan ik je niet blij maken met een quote van het door jou gevraagde. Ik heb namelijk vorige week de hele rubriek paroxetine TWEE keer helemaal doorgelezen om er doordrongen van te raken dat ik onmiddellijk moest gaan minderen met paroxetine. Toen ben ik die berichten tegen gekomn maar waar ze te vinden zijn???? Ergens in die hele lange berichtenlijst. :lol:
Tot nu toe gaat het goed met afbouwen. Ik ben door alles gelezen te hebben super gemotiveerd. Alleen vannnacht toen ik naar het toilet moest even een aanval van duizeligheid en vanmiddag een keer trillingen rond mijn mond. Ik ga a.s. weer met een halfje per dag terug.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hoi Se6rena

Kijk je wel uit met te vlug te stoppen???

Je kunt het beter langzaam doen en wachten tot je je weer stabiel voelt en dan weer een 1/4 of een 1/2 eraf doen. Deze waarschuwing is omdat ikzelf een keer veels te snel heb afgebouwd en aan het eind van het liedje weer op 20 mg eindigde.

succes jermen

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Ik heb de afl. van zembla zitten kijken pffffffffffffff wat erg.

Ik wist al dat het middel op den duur niet werkte maar dat het zo erg was. Ook dat stoppen zo moeilijk is omdat je geen goede voorlichting of hulp krijgt kan er nog boos om worden.

Nog bedankt voor je bemoedigende woorden van laatst

gr jermen

se6rena
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:39

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door se6rena »

Jermen bedankt voor de tip. Maar ik ga er vanuit en hoop dat ik, omdat ik nog maar zoiets van anderhalve à twee maanden geleden begonnen ben met paroxetine er ook binnen niet al te lange tijd vanaf kan zijn. In elk geval heb ik me vandaag heel goed gevoeld. Op de bijsluiter staat dat je per week met 10 mg mag minderen. Ik ben vorige week zaterdag begonnen met een halfje weg te laten en wil morgen dus ook weer een halfje weg laten. Ik kijk dan hoe ik me volgende week voel en afhankelijk daarvan minder ik zaterdag weer met een halfje, of ga nog eerst wat langer door met 20 mg. Ik wil eigenlik zo snel als maar kan die troep uit mijn lichaam hebben.
Waar ik wel profijt van heb met dit koude weer is dat ik het niet snel koud heb nu ik paroxetine slik. Iedereen komt op het werk verkleumd aan, of ze nu met de auto of met de fiets komen. Ik kom het verst. Ben vanmorgen om kwart over zeven in -11 graden op de fiets gestapt, heb 7 km gefietst en had het helemaal niet koud. Juist lekker warm. Normaal heb ik bevroren tenen en handen met zulk weer.

Maikw
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2008 16:21

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Maikw »

Hoi,

Na ruim 6 weken op 20mg te hebben gezeten, heb ik weer klachten zoals: onrustig, hyperventilatie en tintelingen over mijn hele lichaam en jeuk.
Advies van mijn psychiater was om het te verhogen naar 40mg.
Eerst 3 dagen een halve erbij dat komt op 30mg na die 3 dagen 40mg, 1 om 8:00 en 1 om 16:00.
Ik voel me nog erger dan daarvoor, veel onrustiger ed.
Moet ik nu weer die 6 weken afwachten of het helpt? of is het nu wat korter voordat het werkt?
Ik baal er goed van, ik slik het om me beter te voelen, maar ik heb het gevoel dat ik me alleen maar rottiger voel, terwijl ik in het begin wel een paar goede dagen had, maar die goede dagen werden steeds minder.
Is er iemand op dit forum die dit ook heeft meegemaakt?

Ik moet er wel bij zeggen dat ik af en toe alcohol nuttig, zou dit de oorzaak kunnen zijn?


lieve groet Maik

se6rena
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:39

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door se6rena »

Hoi Maikw
Ik herken wel iets van je klachten. Ik ben in november begonnen met paroxetine (eerst een paar dagen 10 mg en daarna 20 mg) Ik voelde me na een week of zes eerder slechter dan beter en kreeg ook het advies om van 20 naar 40mg te gaan. Eerst een paar dagen 30 mg en daarna gewoon in een keer 's morgens 40 mg. Na twee weken zou dit moeten werken, maar ik merkte er niks in mijn voordeel van. Ik voelde me gewoon nog slechter. Daarom heb ik zelf besloten om helemaal te stoppen met de paroxetine. Ik ben zaterdag een week geleden begonnen met een week lang 10 mg minder en sinds afgelopen zaterdag slik ik weer 10mg minder, dus nog 20 mg. Als het zo goed blijft gaan als nu ga ik a.s. zaterdag over naar een half pilletje.
Ik durf bij de pillen niet goed alcohol te drinken. Het staat er zo expliciet op bij de bijsluiter dat het niet mag. Zeker toen ik 40 mg slikte durfde ik absoluut geen alcohol te gebruiken. Nu met twintig durf ik wel weer één klein glaasje wijn te drinken.
Ik zou het als ik jou was nog even aanzien, maar als je er met een paar weken van 40mg niet beter van wordt helpt het middel niet. Of het ook aan het nuttigen van alcohol ligt weet ik niet. Je zou een poosje zonder alcohol moeten proberen. Ik wens je veel sterkte.

herm
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 feb 2008 16:34

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door herm »

Hoi Luka,

Het kan zijn dat je er wat van merkt maar veel verschil zal het niet geven in paroxetine moet dezelfde stof zitten.

Gesloten