LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mopo
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2009 15:36

Re: Efexor

Ongelezen bericht door mopo »

Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer anderhalf jaar efexor gebruikt, langzaam opgebouwd tot 150 mg en nu langzaam weer afgebouwd. Beide gingen erg goed. Ik heb mij het laatste jaar echt heerlijk gevoeld. Kon alles weer aan en bekeek alles weer positief. Het afbouwen ging ook goed tot mijn laatste stap de 37.5 mg. Dit heb ik de laatste anderhalf maand geslikt. Ik heb mij weer knap ongelukkig gevoeld. Het lijkt net de hele dag of mijn keel dicht geknepen werd. Je kan niets met je emoties,die zijn een jaar uitgeschakeld en het is net of deze weer terug willen komen maar nog niet mogen. Sinds vandaag gebruik ik helemaal niets meer, ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat. Ik wil zo graag weer gevoel krijgen voor iedereen waar ik zoveel van hou. Dit is echt helemaal weg geweest en de allergrootste bijwerking bij mij was dat ik bijna 20 kilo ben aangekomen. Deze waren er net af voordat ik aan efexor begon en ze zitten er weer bij. En geloof mij, echt niet door ongezond te leven of te snoepen. Ik sport bijna elke dag en heb heel goed mijn dieet in de gaten gehouden. Mijn wens is nu mijn gevoel weer terug te krijgen en die 20 kilo er van het eind van het jaar er weer vanaf te hebben. Zijn er nog meer mensen die zoveel zijn aangekomen door efexor.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Mopo,
Jouw verhaal lijkt wel een beetje op het mijne. Ben nu 1 week en 3 dagen clean en voel me eigenlijk prima. Heb het ook 1,5 jaar geslikt en het afbouwen in ongeveer 4 maanden gedaan. De eerste paar dagen van 37,5 naar niks voelde ik me erg duizelig en misselijk, maar dit ging vanzelf over. Ben niet met zo moe en heb het idee dat ik heel de dag met een kleur op m´n gezicht loop, voel me weer meer mezelf.
En tja, die 20 kilo zit er bij mij ook aan. En iedereen maar zeggen, je eet te veel, maar echt het komt niet van het eten, het is puur de efexor. Dus ik hoop eigenlijk dat het er beetje bij beetje vanzelf weer afgaat. Ik vond dit ook de vreselijkste bijwerking. Succes met het afvallen en bedankt ook voor je positieve verhaal. jrs66

mopo
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2009 15:36

Re: Efexor

Ongelezen bericht door mopo »

hallo jrs66

Ik vond het heel fijn om te horen dat er nog meer mensen zijn die ook aangekomen zijn. Het is voor jou natuurlijk minder maar ik ging op een gegeven moment gewoon aan mij zelf twijfelen. Ik stoei tenslotte mijn hele leven al met jojo effect dus waarom nu niet. Afgelopen zomer heb ik het gewoon geaccapteerd dat ik was aangekomen want je lekker voelen en rust in je hoofd was mij heel veel waard. Maar ik heb mij zelf een jaar gegeven om te proberen mijn gewicht terug te krijgen.
nogmaals dank voor je reactie en als jij gaat lijnen succes

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hoi, ja dat verhaal over overgewicht kan ik ook bevestigen. Ik ben in 1,5 tijd ongeveer 7 kilo aangekomen.Maar ook dat is een vervelende bijwerking van de efexor. Het goede nieuws is dat ik nu na 3 maanden stoppen alweer 2 kilo kwijt ben. Hopelijk komt het gevoel ook weer een beetje terug (libido, houden van, geluk, verdriet etc.) want dat is ook gewoon 0,0 geweest. [/quote]

Nana7
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2009 17:30

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Nana7 »

Hallo,

Mijn moeder kreeg dit medicijne voorgeschreven van de dokter maar we twijfelen nu om hier aan te beginnen.
Alle bijwerkingen die ik hier lees lijken behoorlijk op bijwerkingen van drugs. Is dit niet gewoon enorme drugs voor je lichaam?

Is het slim om dit te gaan slikken, ik wil niet dat mijn moeders gezondheid eronder gaat leiden!

Zou iemand zijn of haar mening kunnen geven over dit product, iemand die nog weet hoe het op het begin was en of dit echt slim is om aan te beginnen?

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Dag Nana,

Ik slik inmiddels drie weken efexor xr75 mg, dit is een lage dosis zoals ik hier vaak gelezen heb.
Ik moest andere medicijnen afbouwen en deze nu opbouwen dus. Wel heb ik er nog xanax bij voor de bijwerkingen. Dit is een angstremmend middel wat ik al gebruikte.
Wat ik er nu al van kan vertellen is dat ik zoals bovenbeschreven er in het begin flink hoofdpijn van heb gehad, daarnaast de eerste dagen erg nerveus. Echter dit is nu over.
Verder slecht slapen (meteen al), maar dat gaat nu al beter, elke nacht slaap ik beter. Ik heb soms een vol gevoel, en niet veel trek in eten, dat heb ik nu nog wel een beetje. En weinig libido, dat is bij praktisch elke ad min of meer een bijwerking.

Vergelijken met drugs zou ik niet doen, ik denk ook dat dat niet echt opgaat. Medicijnen worden telkens doorontwikkeld en zijn specifiek voor de symptomen gemaakt, terwijl drugs alleen voor een opwekkend gevoel gemaakt worden, en vaak illegaal dus niet betrouwbaar.

Wat ik ervaar hoeft totaal niet voor je moeder te gelden, globaal zullen de bijwerkingen gelijk zijn maar de een krijgt er meer last van dan de ander. Luister niet teveel naar spookverhalen, er zijn mensen die efexor jarenlang gebruiken en zich er goed bij voelen, je moeder zal het zelf moeten ervaren
Ik voel me zelf elke dag beter, echter dit is ook al weer persoonlijk.

Als je je fixeert op bijwerkingen dan is er over elk middel wel wat negatiefs te zeggen.
Sterkte, Gerrit

JdVB
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:45

Re: Efexor

Ongelezen bericht door JdVB »

Hallo allemaal,
Ik lees al enige tijd wat van jullie berichten op dit forum.
Ik herken veel van jullie klachten over Efexor. Zélf slik ik nu zo'n 2 1/2 jaar 225 mg, samen met 50 mg Seroquel.
Het gaat sinds een maand of 2 zo goed met me dat ik eigenhandig heb besloten om de Efexor te gaan verminderen naar 150 mg. Heb dit in tegenstelling tot sommigen van jullie aan niemand verteld. Juist ook niet aan psychologe of psychiater.
Zit nu op de 5e ochtend/dag. Tot nu toe alleen last van duizeligheid en wat slechter zien.
Hoewel m'n vdr sinds de afgelopen week in het ziekenhuis ligt en er zeer ernstig aan toe is, 'voel' ik daar geen verdriet over, dus dat vind ik wel raar. Vandaar ook dat ik besloot wat te gaan afbouwen.
Het is anders zo bizar en gevoelloos?!
Slik Efexor v.a. dec. 2005 vanwege een zware depressie met lichte psychoses, waar ik op een gegeven moment ook voor werd opgenomen (vandaar de Seroquel o.a.).
Ik ben nu helemaal van m'n depressie af en ben er ook niet bang voor dat het me ooit nog zal overkomen, want e.e.a. kwam voort uit een burnout. Ik heb een drukke baan waar ik na afwezigheid van 2 jaar weer gewoon in meedraai, 2 kids en een 'rots'van een echtgenoot.
Heb vorige week zelfs ook besloten de gesprekken met m'n psychologe te verminderen naar 1 x per 3 maanden.
Ben het allemaal een beetje zát om het steeds maar weer over mezelf te hebben.
Hopenlijk weet één van jullie of ik de komende dagen tóch nog andere bijwerkingen van afbouwen kan verwachten?

Wil ik ook nog even vermelden dat ik 10 kilo was afgevallen door die depressie en burnout en nog steeds niets ben aangekomen. De bijwerking van Efexor: 'anorexie' is bij mij waarschijnlijk doorslaggevender dan het feit dat je van AD's heel erg kunt aankomen.
Moet er wél bij zeggen dat ik al 2 1/2 jaar erg let op wat ik eet.

Sterkte iedereen!

Madam
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2008 18:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Madam »

Heey nana ik gebruik het al 3 jaar en me gezondheid is prima:)
Ja en bijwerkingen zijn op elke bijsluiter gevaarlijk. kijk maar eens op andere bijsluiters. Mij heeft het altijd een goede steun in de rug gegeven ik slikte ooit de hoogste dozes en nu de laagste 37,5.
Na 6 weken gaf het mij pas resultaat en de eerste 2 weken was ik een beetje duizelig soms en afwezig. Maar die bijwerkingen zoals haaruitval of vlauwvallen ik maar erg klein je hebt ook mensen die nergens last van hebben. Het is maar net waar je lichaam tegen kan denkk. Ik trek me er zelf niet zo veel van aan. Als ik er niet aan begonnen was, was ik radere dingen gaan doen en was ik er misschien niet eens meer dus ja.

Succes!!!

Madam

Madam
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2008 18:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Madam »

Heey JdVB,

Ik ben ooit van de hoogste dozes helemaal afgebouwt naar de 37,5 mg
Inmiddels slik ik het al 3 jaar. Als ik afbouw ben ik hooguit wat gespannender en zelden misselijk. En ik kwam de eerste paar dagen lastiger inslaap. Ik lees nu een boek uw brein als medicijn. Ik vind het zelf heel interesant de schrijver is Dr. David Servan-Schreiber. het gaat over zelf stress, angs, en depressie overwinnen. Voor mensen die dit lezen het is echt een goedboek! En misschien ook wel voor jou.

Groetjes madam

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Na vier weken efexor 75mg voel ik me goed momenteel.
De bijwerkingen zijn verminderd en het slapen gaat al best goed de laatste nachten. Wat ik nog heb is s'ochtends met een droge mond wakker worden en weinig libido, maar het is net of dat iets verbeterd.
Ik krijg wel zin en een erectie zit er ook wel in, maar heb verder niet zoveel gevoel dat ik kan klaarkomen, maar dat kon ik met xanax eerst ook niet.
Ik ben achteraf blij dat ik doorgezet heb, mijn gevoel zegt dat de bijwerkingen nog wel verbeteren omdat het nu ook al zo snel is gegaan.
EEN ding voel ik als een bevrijding, en dat is dat mijn sociale angsten weg zijn, en ik me een stuk beter voel.
Xanax heeft mij ook goed geholpen, maar was heftiger. Ik was er de hele dag sloom van, verder ging de werking verzwakken, ik heb al een paar maal op moeten hogen.
Al met al een goed begin van het nieuwe jaar, nu hoop ik dat dit goede gevoel ook blijvend zal zijn.

Madam
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2008 18:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Madam »

Hey gerrit,

Je instellingen zijn goed positief blijven :D . Ik wil proberen dit jaar helemaal te stoppen met de medicatie. Ik voel me niet meer depressief maar heb soms nog wel last van me angst als ik naar vreemde gelegenheden moet in me eentje. Echt een ramp is dat. Maar vaak zegt je lichaam dan dat je het niet aankan en dan ga je en dan voel je je echt als de hell en dan verdwijnt het weer. Dan voelt het ondertussen wel weer als een overwinning. Echt ik hoop dat ik ooit ook genees van me angststoornis. Ik durf weer de straat op boodschappen te doen en te werken dus weer naar feestjes gaan van vrienden bijv met lui die je niet kent dat zou ik dan het liefst ook weer gewoon willen doen zonder die spanningen en angstgevoelens. Ik werk er wel aan om het te doen. Maar het is wel heel moeilijk en zwaar.

Groetjes Madam

Gerrit5
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2009 19:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Gerrit5 »

Hoi Madam,

Wat je beschrijft aan angsten daar had ik ook erg veel last van, dat is ook de reden dat ik xanax had gekregen. Het middel word nu niet meer vergoed, maar werkt goed. Bij mij hielp het al na de eerste pil, alleen die gewenning is zo'n nadeel. Op de duur helpt het steeds minder en moet je ophogen. Als ik stopte was het ook meteen flink mis.
Je hebt ook hogere dosis efexor gehad las ik, ik ben benieuwd of het toen je angsten wel goed onderdrukte.
Sterkte, en ik hoop dat je geneest van de angststoornis, want dat is iets wat je niemand toewenst.

Groeten Gerrit
Laatst gewijzigd door Gerrit5 op 14 jan 2009 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Madam
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2008 18:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Madam »

Hey Gerrit,

Ja ik had toen amper last van me angsten. Ik werd er wel afwezig van en kreeg geheugen verlies. Ik weet nu nog steeds gewoon niet hoe ik bepaalde dingen ook alweer schrijf zo stom gewoon. En onthouden was al helemaal een ramp. Nu gaat dat wel weer. Maar dat middel lijkt dan net oxamapam hoe je dat ook schrijft. Dat werd bij mij ook steeds minder. Ik kreeg dat toen ik net ziek was, omdat ze niet wisten waar ik last van had.

Groetjes Madam

lydiadeG
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:09

Re: Efexor

Ongelezen bericht door lydiadeG »

Hoi allemaal,
met veel intresse heb ik alle berichten gelezen voor wat betreft efexor.
Zelf heb ik ook jaren Efexor geslikt, eerst in lage doses, 37,5 mg, 2 keer per dag.
Vooral de eerste weken hebben een aardverschuiving bij me teweeg gebracht toen, voelde me duizelig, rot en had last van hoofdpijn, het enige voordeel was dat ik na lange tijd niet geslapen te hebben, weer goed en lang kon slapen, maar stond helaas nog even moe op als voorheen.
Er was me efexor geadviseerd nadat ik al een tijdje thuis zat, had al wel gesprekken met een psycholoog maar echt schot leek er niet in te zitten, vandaar het advies kwam om efexor te gaan gebruiken.
Eigenlijk heb ik daar wel spijt van achteraf, vooral in de eerste tijd dat ik het gebruikte heb ik me totaal gevoelloos gevoeld en heb daardoor ook beslissingen genomen waarvan ik achteraf weet dat ik ze niet had moeten nemen. Behoefte aan sociale contacten had ik niet echt meer, maar op het moment dat ik een week of wat efexor slikte brak ik ook alle lijntjes nog die er op dat moment nog voorhanden waren.
Voelde me lusteloos en was bijna tot niets meer in staat. Doordat ik niets meer oppakte ben ik in een aardig isolement geraakt en heb alle hulp die me aangeboden werd afgeslagen.

Nu, jaren later, besef ik pas dat dit een foute manier is geweest, maar in die tijd handelde ik puur zoals ik het voelde, weinig dus.

Inmiddels gaat het weer aardig met me, doordat er gelukkig standvastige mensen om me heen waren ben ik niet helemaal weggegleden, mijn gevoel is weer terug en kan dingen beter op een rijtje zetten, ik geniet er weer van. Ik zit zonder efexor momenteel en voel me daar lekker bij.

Vraagje aan jullie? Herkennen jullie dit een beetje? Dat lusteloze en al die klachten?

Groet,
Lydia

Crywolf
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2009 12:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Crywolf »

Ik heb ook efexor geslikt ten tijde dat ik het niet meer allemaal aankon.het lusteloze herken ik net zoals de rest,weet alleen niet of het te maken heeft allemaal met de efexor of met de klachten die ik heb/had.al jaren had ik niet zo'n fijn gevoel en na mijn schijding dacht ik dat ik alles goed op de baan zou kunnen krijgen. dat lukte ook redelijk,vond weer dingen om van te genieten en zelfs een nieuwe partner. alles was weer leuk maar toch bleef ik een onbestemt gevoel houden. ik werd met de dag lustelozer en heb hulp ingeschakelt,ben toen gesrpekken gaan voeren met iemand van het riagg die me ook efexor heeft aanbevolen.
vooral de eerste weken werden mijn negatieve gevoelens versterkt daardoor heb ik nu het idee,heb me teruggtrokken en heb ook veel last gehad van hoofdpijnen.bijna had ik mijn nieuwe partner ook gedag gezegt,wist van naarigheid niet meer wat of hoe ik me voelde en ofik wel wat voelde.Slik nu nog steeds efexor,het lijkt beter te gaan. dus of het lag aan de efexor of aan mijn algehele toestand weet ik niet goed,wat ik wel weet is dat het een hoop allemaal met je doet en dat het fijn is als je iemand om je heen hebt die je kan en wil steunen.
iedereen succes hier,inderdaad,jekan beter een gebroken been hebben als ellende in je hood!

Harm

anabel
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2009 17:49

Re: Efexor

Ongelezen bericht door anabel »

hoi allemaal,
Ik wil degenen die pas met Efexor zijn begonnen en het niet zien zitten even een hart onder de riem steken: de bijwerkingen gaan verdwijnen en het middel gaat echt helpen, het is gewoon een kwestie van doorzetten. Al je twijfels en angsten over het middel horen bij je depressie en die zullen echt verdwijnen als je doorgaat. Ik zelf had baat bij 150 mg, later afgebouwd tot 37,5. En je gevoelens vervlakken echt niet, je word namelijk gewoon weer jezelf.
Dus gewoon doorgaan!

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Ik ben inmiddels 3 maanden gestopt met Efexor (slikte 150 mg). Was in die tijd vrij rustig maar ook afgestompt. Nu clean maar zeker niet 100%. Nog steeds af en toe last van woede. Ik heb ook dat onbestemde afwezige gevoel. Het is zo moeilijk te beschrijven als mijn vriendin vraagt wat ik dan voel kan ik gewoon niet omschrijven hoe ik me voel. Ik voel gewoon dat er iets niet goed zit. Ik mis het gevoel dat ik kan zeggen "ik voel me top" maar ben ook niet echt depressief, maar mis wel de levensvreugde/geluk. Ik weet wel dat ik geen Efexor meer ga slikken want de bijwerkingen vind ik erger (7 kilo aankomen en afgestompt zombie gevoel). Wel lees ik af en toe wat van 5-Htp hetgeen je weer een goed gevoel kan geven en meer levensvreugde. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en misschien ervaringen hier mee hebben of mensen kennen die dit gebruikt hebben. Merk aan mezelf dat ik iets wil doen om me goed te voelen. Herkennen jullie mijn onbestemde gevoelens??

cjee
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2009 18:39

Re: Efexor

Ongelezen bericht door cjee »

Goeie dag. ik ben in het verleden (12 jaar geleden) behandeld door een huisarts, doordat ik ernstige paniek aanvallen kreeg, heb ik toen een ad voorgeschreven gekregen en dat hielp perfect, na 9 maanden slikken was het voor mij voorbij, en bijwerkingen, alleen de eerste 2 dagen misselijk. en voor de rest niks..

Nu heb ik zins 2 maanden weer paniek aanvallen, en ze worden steeds heftiger en duren langer. ik ben naar mijn huisarts gegaan en hij heeft me voorgeschreven de eerste 8 weken efexor 75 te gaan slikken met 3 maal daags 10 mg oxazepam

Mijn vorige huisarts is helaas overleden en de apotheek heeft de gegevens van toen niet meer in bezit, dus weet niet meer wat ik toen heb geslikt..

Als ik de verhalen van de meeste van jullie moet geloven is efexor een middel waar je dus niet beter van wordt. of zijn er toch positive verhalen over dit middel.. je leest er hier en daar wel 1, maar 95 % is alleen maar negatief. ik hoop dat er mensen zijn waar het middel echt heeft geholpen, bijwerkingen kunnen er zijn. maar het middel moet wel ze werk doen.

alvast bedankt voor u reactie.

Madam
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2008 18:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Madam »

Heey sjee

Ik ben ook iemand die last heeft van angstaanvallen. Maar niet meer zo erg. ik heb er mee leren omgaan vanwegen een therapie ze kunnen zelfs verdwijnen. Ik durf alles weer behalve naar groepen vreemde of gewoon vreemde mensen dat zit me niet lekker dan krijg ik weer zo'n verrekte angstaanval. Dat is eigenlijk nog het enigste wat ik moet overwinnen.
http://www.agorafobie.be/index.php

Oja over effexor ik slik het nu 3 jaar en ik heb ooit de hoogste doses gehad, nu gezakt inmiddels naar 37,5mg. Het heeft bij mij veel geholpen. En ik heb er mee leren om gaan door angst op me af te laten komen ondanks je lichaam nee zegt. Dat is ook zo verrekte zwaar om dat op je af te laten komen en tegen jezelf te zeggen kom maar ik kan je hebben.

Groetjes Linette

Jerry31
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2009 14:02

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Jerry31 »

Hey SVG,

Wat jij schreef op het forum op 29 december komt me erg bekend voor.
Derealisatie/depersonalisatie het gevoel dat dat alles surrealistisch is.
Ik heb dit dus ook.Ik ben nu sinds 2 weken aan de efexor en moet zeggen dat dit gevoel wel minder wordt.de bijwerkingen vielen bij mij nog wel mee alleen vanaf dag 1 last van libido/sexualiteit.En alleen daarom zou ik al willen stoppen of switchen van medicijnen.Wat betreft aankomen heb ik nu nog geen last van maar ben pas 2 weken geleden begonnen.

Maar de dingen die jij beschreef dat is precies zoals ik me ook voel/voelde.Of het minder is geworden door de efexor of door de therapie ik weet het niet.Heb er nog wel last van maar wel iets minder

Gesloten