LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie weet dit?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
altijdpech

wie weet dit?

Ongelezen bericht door altijdpech »

goedemorgen

onderstaand even een uitleg van de situatie

we wilden een huis huren dit huis stond ook te koop.
aangezien we startend ondernemer waren met nog niet genoeg jaarcijfers waren we wel geinteresseerd maar gaven al aan dat we dan
eerst moesten kijken wat de mogelijkheden waren,

hypotheekadv was positief ivm zeer goede cijfers en prognoses.
huurkontrakt en voorlopig koopkontrakt opgemaakt in voorlopig koopkontrakt waren de ontbindende voorwaarden doorgestreept
wij gaven dit aan en zeiden ook we zijn er druk mee bezig was in ons
geval niet belangrijk en niet van toepassing omdat we gingen huren.

oke denk je dan in koopkontrakt was opgenomen in principe 15 december passeren maar verkoper gaf aan was geen probleem als dit later zou zijn want we hadden ondertussen een hypotheek maar tot 90%
tot de excutiewaarde op eigen verklaring, we zeiden ook oke dan kunnen we het restant wat we te kort komen sparen was allemaal geen probleem.

In november kontakt opgenomen met verkoper om aan te geven dat we de datum 15 december even moesten verschuiven naar het nieuwe jaar en toen begon het feest dit was niet mogelijk en het moest 15 december gewoon doorgaan, dus hij trok alles terug en wilde niet meer verlengen ineens.

We hebben allemaal voorstellen gedaan maar alles wordt van de tafel geschoven opeens kwam hij gisteren met een voorstel nouja de makelaar van de verkoper hij wilde dan wel tot eind januari verlengen maar dan zouden we 3400 euro moeten betalen plus de huur van 1200 euro dus 4600 euro voor anderhalve maand wonen ik vroeg of ze wel goed bij hun hoofd waren.We verdienen goed maar zijn niet de melkkoe van deze verkoper de makelaar zei ja huurkontrakt loopt 14 december af dus als je daar niet in mee gaat met dat voorstel dan moet je dit weekend eruit maandag wil de verkoper zijn huis terug.
Ik zei dit klinkt als chantage ja zei ze je hebt het hele weekend de tijd ga maar in een hotel ofzo :?

Maar nu het volgende ben even aan het zoeken geweest en wil weten of dit klopt.

In de koopakte staat vermeld dat er een afzonderlijk huurkontrakt is opgemaakt dit klopt ook dus huurkontrakt is niet aan de koopakte gekoppeld.

In het huurkontrakt staat de overeenkomst is aangegaan voor de duur van 8,5 maanden van 1 april tot en met 14 december 2008 dan staat er onder als er een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging loopt de overeenkomst voor onbepaalde tijd door.

Als ik dan ga zoeken vind dat de verhuurder 3 maanden geleden aangetekend de huur had op moeten zeggen en dat heeft hij dus niet gedaan.

Betekend dit dat het vanaf maandag 15 december een kontrakt voor onbepaalde duur is geworden en dat ze nu een probleem hebben om me eruit te krijgen als ik echt kwaad wil?

Kijk het huis hoef ik niet meer daar ben ik klaar mee en ga nu ook voor ander huis kijken maar kan niet nu in het weekend ff me boeltje pakken en in een hotel gaan zitten met 2 kinderen en 2 honden :roll:

Maar zou graag willen weten wat mij rechten nu zijn en of ik op mijn gemak voor een ander huis kan gaan kijken ?

Alvast bedankt voor het lezen

Waterlelie

Re: wie weet dit?

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Je heb een huurovereenkomst voor een bepaalde tijd dus eindigd het inderdaad op 14 december 2008. Hiervoor hoeft de verhuurder geen bericht te sturen om de huur te ontbinden. Dit staat in Art. 7:228 lid 1 BW.

Artikel 228
1. Een huur voor bepaalde tijd aangegaan, eindigt, zonder dat daartoe een opzegging vereist is, wanneer die tijd is verstreken.

De verhuurder geeft ook aan geen huurovereenkomst voor onbepaalde tijd met jou te willen. Dan moet je helaas de woning verlaten.

Sterkte!

altijdpech

Ongelezen bericht door altijdpech »

Dit staat er in het huurcontract ik neem het even letterlijk over

Duur,verlenging en opzegging

3.1.Deze overeenkomst is aangegaan voor de duur van 8,5 maanden ingaande 1 april en lopende tot en met 14 december 2008
Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beeindigen.
Verhuurder zal het gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan huurder terbeschikking stellen, tenzij dit geen werkdag is, althans als huurder heeft voldaan aan alle op dat moment bestaande verplichtingen jegens verhuurder.
Indien in 3.1.een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst voor onbepaalde tijd door.
Beeindiging van de overeenkomst door opzegging dienst te geschieden overeenkomstig 19 van de algemene bepalingen.

Nu is er 19 nergens te vinden ook niet op voorbeeldcontracten op internet.
Maar als ik zoek dan kom ik overal tegen dat verhuurder 3 maanden geleden schriftelijk had moeten opzeggen.

Dit vond ik bv op de site eigenhuis.nl even kopieeren.

Als u besluit uw leegstaande huis tijdelijk te verhuren, moet u het een en ander in de gaten houden. De fiscus en de wet zijn het niet eens over wanneer er sprake is van ‘tijdelijke verhuur’. In de wet staan strenge, maar duidelijke regels. Houdt u zich aan die regels, dan heeft u het wettelijk goed geregeld. Maar dan nog kan de fiscus roet in het eten gooien. Of de bank, en anders wel de tijdelijke huurder zelf.
WAT ZEGT DE WET?
De wet is helder over wat u onder tijdelijke verhuur moet verstaan. Er zijn maar twee geldige redenen waarom een huurcontract tijdelijk mag zijn: ofwel de verhuurder wil na afloop van de huurperiode zelf (weer) in zijn woning, ofwel de verhuurder heeft met de vorige huurder afgesproken dat die er na de huurperiode weer in gaat. In het contract moet die reden ook vermeld staan. Voor u iets onderneemt, doet u er goed aan uw hypotheekvoorwaarden na te lezen. Lang niet alle hypotheekverstrekkers gaan ermee akkoord als u uw huis tijdelijk wilt verhuren, zeker niet wanneer het om een langere periode gaat.
In het contract dient u allereerst ondubbelzinnige afspraken te maken over de duur van de huurperiode. Een ander belangrijk punt is dat u de huur altijd officieel dient op te zeggen, ook al staat de einddatum nog zo duidelijk in het contract: schriftelijk, aangetekend en drie maanden voor de huurperiode is afgelopen. Als u dat niet doet, wordt het tijdelijke huurcontract automatisch een huurcontract voor onbepaalde tijd. En dan kan het voor u erg lastig worden de huurder uit uw huis te krijgen.

frans123

Ongelezen bericht door frans123 »

Mondelinge toezegging gedaan door medewerkster woningbouw
Nu krijgen wij de mededeling dat het niet doorgaat
Het wordt nu weggegeven aan mensen met kinderen

zou graag willen weten wat mij rechten nu zijn en of ik nog aanspraak
kan maken op deze woning

Gesloten