LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
krent
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2008 23:29

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door krent »

Hallo
ik gebruik het nu dik 3 jaar. en ben pas het laatste halfjaar aan het afbouwen gegaan omdat ik ook nog kalmeertabletten heb die ik
afbouw dus doe het een beetje om en om.
Ikmerkte van de 1ste 10 mg vrij weinig. was wel wat geirriteerder
en wat rommeliger in mijn hoofd. maar mijnomgeving had er meer last van dan ikzelf. van de 20 naar de 10 heb ik meer last gehad.
ik merkte het dezelfde dag als ik minderde. erg agressief en chaotisch
en iedereen commanderen en idd helaas toch ook wat meer depressief en af en toe nergens meer het nut van inzien. Ik ben nu overgegaan op cipramil omdat je
dat per druppel(is 2 mg) kan afbouwen zodat je dat geleidelijker kan.
ik blijf nu zeker nog 2 maanden hangen op deze 10mg omdat ik eerst
weer mezelf terug wil worden. dat is gewoon belangrijk want anders
forceer je het en moet je na een paar maanden ellende toch weer
terug naar af en dat is echt niet leuk. en mijn man is mijn trouwe
bewaker soms lastig maar daardoor word ik niet overmoedig om toch
verder af te bouwen dan verstandig is. Nee ik doe het gewoon op mijn
gevoel. de arts vertrouwd me hier in en voor geen mens is het hetzelfde
dus eigenlijk is er geen schema voor te maken zegt ze. ok is ook wel zo
maar wordt wel elke keer gefelicieert als er weer iets af is!! en dat doet
me erg goed. want het is en blijft na al die ellende die je al gehad hebt
een hele klus om nog eens voor te moeten gaan.
je mag me gerust mailen hoor als je iets meer wil weten!
gr karin.

sanna13
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2008 12:57

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door sanna13 »

Dank voor jullie reakties, krent en thanx54....

het gaat weer iets beter met me... Ik ben echt vreselijk geschrokken van hoe ik me, weer, na al die jaren kon voelen....!! Ik ben af gaan bouwen vanaf 30 mg. De eerste 10 mg gingen prima dus besloot ik na 2 wkn nog 10 mg te minderen.... maar dat gaf een hoop, mentale, problemen... ik merkte zo'n ommezwaai in mezelf.. de manier waarop ik dacht en tegen de wereld aankeek was weer zo zwaar op de hand en negatief... echt weer mijn oude gedachtenpatronen, waar ik in mijn therapie en doormiddel van deze medicatie juist vanaf dacht te zijn... Het enige verschil is dat ik het nu meteen herken en weet dat ik wel heel anders kan zijn!! En deze 'ik' vind ik helemaal niet leuk!!

maar goed, krent, ik heb je adviezen ter harte genomen en blijf voor nu nog een tijdje op die 10 mg. Ik las dat ook jij, krent, last had van die 20 naar 10 mg? het schijnt dat je eigenlijk min 20 moet slikken om echt positief effect te voelen van de citalopram. Misschien dat het afbouwen van 20 naar 10 daarom zo heftig is??

Thanx54, ook jij heel veel sukses met afbouwen. Ik heb echt een enorme terugval gehad maar nu gaat het wel weer....

Groetjes, Sanna

Clemens57
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2008 19:24

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Clemens57 »

Hallo Andrea,

Bedankt voor je reactie. Wissel betere dagen met minder goede dagen af tijdens het opbouwen (vandaag/dinsdag 4 weken op 20 mg citalopram). Daarnaast gebruik ik nog wat ondersteunende medicatie om de bijwerkingen te onderdrukken. Die bouw ik weer af zodra de cita aangeslagen is. Voor mij is het nemen van AD een noodzaak blijkt na 3 keer mislukt afbouwen van paroxetine. Ik kan daar nu mee leven. Maar blijf het zien als een hulpmiddel. Ik doe naast medicatie aan meditatie (o.a. mindfullness) waar ik veel baat bij heb. Bovendien verdiep ik me in Advaita Vedanta, een uit het Boedhisme afgeleide weg. Ook Eckhart Tolle spreekt me aan, Hans Korteweg, e.a.. Deze "methodes" zijn er op gericht je aandacht in het "hier-en-nu" te houden. Ik ervaar dat als zeer heilzaam. Voor mij houdt het bij een pilleke niet op. Want ondanks de bijwerkingen (w.o. enige afvlakking van gevoelens) merk ik dat er "iets" in mij gewoon gezond is en blijft. Dat gaat boven lichaam en geest uit en heeft voor mij te maken met bewust zijn: Bewustzijn. En dat Bewustzijn is altijd in takt en ik blijf er ondanks de bijwerkingen van de medicatie gewoon mee in contact. Zo beleef ik het althans en de medicatie is voor mij een steun om rust te houden in m'n hoofd en daardoor m'n geestelijke groei gewoon te kunnen voortzetten. Groetjes, Clemens.

smily01
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2004 08:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door smily01 »

Ik slik nu sinds 2 dagen citalopram en ik ben de hele tijd heel erg misselijk. Ik moet ook overgeven. De psychiater en de huisarts zeggen dat dit na een week weer voorbij moet gaan. Hebben jullie hier ervaring mee???

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hallo Smiley,

Misscien ben je met een te hoge dosis begonnen? Het klopt dat je er inderdaad de eerste dagen erg misselijk kunt zijn, maar misschien is de dosis voor jou iets te hoog en kun je beter met een heel lage dosering beginnen?
Sterkte met de bijwerkingen.

Groetjes, Liesje

Annie74
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 dec 2008 13:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Annie74 »

Hoi,

Ik gebruik cipramil nu zòn 4 weken en ben vooral s`nachts en s`ochtends misselijk,neem het s`avonds na het eten in. overgeven hoef ik gelukkig niet.
Heb wel veel last van hoofdpijn.
Ik zag in de bijsluiter staan dat je het niet met melk of thee mag innemen iemand enig idee waarom niet?

Groetjes Annie

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hoi Annie,

Deze vraag heb ik zelf ook gesteld aan mijn arts. Hij zegt dat het te maken heeft met de substantie. In melk of thee worden de druppels niet goed opgenomen. Thee is te warm en bij melk komen de druppels als ware op de melk te liggen. In water vallen ze uiteen en worden dus goed opgenomen.

Balen trouwens dat je na 4 weken nog zo misselijk bent. Ik slik Cipramil nu ook 4/5 weken en ben met name ook 's ochtends en 's nachts misselijk. Heb er zelf wel al twee keer van overgegeven en werd vanacht ineens weer heel misselijk wakker en mijn hart ging als een gek tekeer. Herkent iemand dit? Ik schrik er nogal van dat mijn hartslag zo hard gaat als ik wakker word en dan constateer dat ik ook nog eens heel misselijk ben :S.

Groetjes, Liesje

smily01
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2004 08:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door smily01 »

Beste liesje,

Bedankt voor je reactie. Ik zal het met mijn arts besprekn

groetjes

smily

truus65
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 sep 2008 22:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door truus65 »

HALLO IK BEN NU 6 MAAND AAN CTAPROMIL EERST VEEL BIJWERKING DIE GAAN NAEEN PAAR WEKEN OVERIK BEN OOK VEEL OPGEKNAPT BEGIN WEER EEN BEETJE TE LEVEN KOM WEER ONDER DE MENSEN EN NAAR DE WINKEL MAAR VEEL DRUKTE KAN IK NOG NIET AANHOPELIJK KOMT DAT NOG BEETJE LAST HEB IK NOG WEL VAN TRILLEN EN TINTELING IN ARMEN ENBENEN MISSCHIEN MOET IK 10 HOGER HEB NU 30mg kan dan meer drukte aan hoop ik veel mensen bij elkaar word ik ook niet zogoed van licht in hoofd hebben meer mensen daar last van ?groetjes trui sterkte allemaal

elfje 1963
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2009 09:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elfje 1963 »

Hallo allemaal, ik slik nu ruim 4 weken cipramil,maar merk nog geen verbetering.Blijf depressief,paniekaanvallen en voel me erg duizelig op straat.Volgens mijn huisarts moet ik nog een paar weken volhouden,want het kan wel even duren voor het aanslaat.Ik slik rivotril(een pammetje)erbij,maar dat doet niet veel.Heb daarvoor ruim 7jaar seroxat geslikt,maar omdat ik het idee had dat dat niet echt meer werkte,ben ik overgestapt naar dit middel.Achteraf voelde ik me daar beter bij dan nu met de cipramil.Heeft iemand ervaring hiermee,ik bedoel dat het zo lang kan duren dat dit middel aanslaat? Ik ben dat depressieve en angstige gevoel zo zat! Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groetjes elfje
Laatst gewijzigd door elfje 1963 op 08 jan 2009 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

elfje 1963
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2009 09:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elfje 1963 »

Hoi allemaal,ik vergat nog te vermelden dat ik 40mg slik.Volgens mijn huisarts heeft het geen zin om het naar 60mg te verhogen.Dus ook hierbij mijn vraag of iemand ervaring heeft met het wel verhogen naar 60mg.Van de seroxat slikte ik 40mg.
Nogmaals dank als jullie willen reageren.

Groetjes elfje

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hoi Elfje,
Misschien werkt dit middel inderdaad niet bij jou. Het lijkt mij dat je na vier weken toch wel wat zou moeten merken. Maar ik vraag me nog wel af hoe je het opgebouwd hebt. Ben je in vier weken van 0 naar 40 mg gegaan? Dat lijkt mij namelijk behoorlijk snel, dat verklaart misschien wel je paniekaanvallen. En wat voor reden heeft je arts ervoor dat het geen zin heeft om 60 mg te slikken? Zelf heb ik altijd 50 mg gebruikt. Het maakte mij net iets stabieler dan met 40 mg. Elfje, ik heb helaas niet meer kennis van hoe die medicijnen allemaal werken, ben geen arts. Maar zo op het eerste gezicht zou ik denken dat je na vier weken toch wel op z'n minst een lichte verbetering zou moeten voelen. Maar nogmaals, ik ben geen arts. Ik wens je heel veel sterkte toe en hoop samen met jou dat je depressiviteit verdwijnt.
Groeten,
mij

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greetje22 »

smily01: Misselijkheid kan best lang duren. Bij mij was het twee weken en daarna was het weg, maar het kwam toch weer terug na een week en nu is het weer weg. Maak je er niet druk om, zolang je niet hoeft over te geven. (had ik niet)

Liesje82: Dat je hart zo tekeer gaat zou best wel eens bij een paniekaanval kunnen horen, die misselijkheid ook. Ik heb het ook wel eens gehad, je schrikt er behoorlijk van. Ik heb de laatste paar dagen dat ik regelmatig even geen adem heb. Zo ineens en dan is het weer weg en na een paar minuten komt het weer. Misschien dat mijn hart dan overslaat, ik weet het niet. Vandaag was het wel een stuk minder. Een collega zegt dat het geen kwaad kan, het is een stressreactie.

Elfje1963: Ik ben nu bijna 8 weken aan de citalopram en merk ook nog steeds niets. Ben wel heel langzaam op gaan bouwen en zit nu bijna een week op 20 mg. Vandaag bij de arts geweest en die zegt dat ik sneller op moet bouwen omdat ik anders niets ga merken. Voor iemand van mijn leeftijd (36) wordt meestal 40 mg voorgeschreven. Mmmm...
Eerst heb ik paroxetine (seroxat) gehad en daar had ik wel meteen een positief effect bij maar de bijwerkingen waren te erg. Volgens mijn arts moet je het even de tijd geven maar het gaat wel werken. Ik wacht dus nog geduldig af en ga morgen weer ophogen. Heb wel weer andere tabletten gehad. Eerst citalopram, daarna van een andere leverancier (dat kon ik ook nog eens voelen) en nu de echte cipramil. Ik hoop dus dat ik niet ineens andere bijwerkingen ga krijgen zoals eerder.

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mirriam »

Ik zit nu 6 weken op 20 mg Citalopram en ik merk wel degelijk verandering. Ik slik het voor angsten en die zijn heel minimaal momenteel. Bijwerkingen heb ik ook gehad, zeker 4 weken. Ik had gister gesprek met mijn psychiater en die vond de angst en gepieker nog te hoog dus nu heb ik sinds vandaag 5 mg erbij, en over een week komt er weer 5 mg bij zodat ik op 30 mg uitkom. Dit moet ik weer 4 weken slikken en weer evalueren.
Ik voelde vandaag meteen al de ophoging (ik reageer ook snel en heftig op medicatie vandaar dat ik de bijwerkingen van Parox niet aan kon)

Mijn psychiater zei overigens, mensen met depressie starten op 20 mg en gaan naar 40 en uiteindelijk vaak 60 mg. Terwijl mensen met angst heel langzaam opbouwen en meestal op 30 of 40 mg uitkomen.

Enig verschil mag je toch na 3 tot 6 weken wel voelen heb ik me laten vertellen, bij mij was dat na 2 weken al.

Succes !

elfje 1963
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2009 09:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elfje 1963 »

Hoi thanks,bedankt voor je reactie.
Ik heb hiervoor ook nog 40mg zoloft geslikt.Maar omdat dat middel ook niet aansloeg kon ik zo overstappen naar 40mg cipramil.Ik heb morgen een afspraak met mijn huisarts en wil eigenlijk voorstellen om maar terug te gaan naar de seroxat.Ik zit trouwens wel in een ellendige periode,wat ook niet meewerkt.Baan kwijt en een plotseling overlijden van een goede vriendin.
Groetjes elfje

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Tjonge, wat heftig allemaal zeg! Geen wonder dat je je niet happy voelt. Sterkte morgen bij je huisarts. Heb je trouwens ook contact met een psycholoog oid? Misschien is dat wel een idee voor je. Doe ik zelf ook... Veel sterkte met alles!

elfje 1963
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2009 09:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elfje 1963 »

Hoi Thanks,ik heb in het verleden al vaak bij psychologen en psychiaters gelopen,maar ook dat heeft weinig geholpen.Hoorde wel van iemand dat gedragstherapie zinvol kan zijn.Heb jij(of anderen van dit forum)daar misschien ervaring mee?
Groetjes Elfje

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hoi hoi!

Ik heb zelf gedragstherapie sinds augustus 2008. Omdat mij dit niet voldoende helpt slik ik sinds 5 weken dan ook Cipramil.
Gedragstherapie is er op gericht je anders te laten denken en het positieve van alles in te zien i.p.v. het negatieve. Ik ben bijvoorbeeld veel aan het "doemdenken". Als ik ergens heen ga ben ik al bezig vluchtsituaties te bedenken en kijk ik waar een uitgang is en een toilet. Ook ben ik bang om niet goed te worden etc..De therapie richt zich erop dat je er bij stil staat welke dingen wél goed gaan en geven je tips hoe je met angstgedachten om moet gaan. De therapie vind ik op zich wel fijn, maar het is vooral bedoeld om een luisterend oor geboden te krijgen en er over te praten. Kijk, het is heel makkelijk om positief te denken, maar het ook voelen he? Als ik misselijk ben kan ik zo positief denken als ik wil, maar het voelt vervelend, waardoor de paniek het toch weer overneemt...
Als je aan gedragstherapie begint, moet je echt ontzettend gemotiveerd zijn, maar de rest moet je toch echt zelf doen aangezien je maar recht hebt op tweewekelijkse therapie :S
Maar goed, dit is mijn mening natuurlijk. Weet niet hoe anderen hier over denken?

Groetjes, Liesje

palimia1975
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 dec 2008 21:45

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door palimia1975 »

Hoi Elfje,

Ik heb ook gedragstherapie, cognitieve, maar daar moet je idd wel voor open staan. Je leert o.a. je lichamelijke sensaties te herkennen en er niet meer zo bang voor te zijn. (vb door een rietje ademen)
verder ook het cognitieve stuk: dat is vooral kijken naar de situatie, je gevoel en automatische gedacht en of die gedachte reeel is of niet.
Verder het exposure stuk: dus blootstellen aan de angst en dit uitbouwen langzaam, dus je angst opzoeken en aangaan.
Dan weet je iets meer nu?
Verder merk ik dat je veel vragen hebt over je medicatie en ik heb zo het idee dat je wat dat betreft beter bij een psychiater kunt zijn voor begeleiding. Die weten toch meer dan een huisarts van medicatie.
Misschien ook een idee om specifiek daarvoor naar de psych. te gaan?
Nou, heel veel succes hé!

Groetjes, Palimia.

elfje 1963
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2009 09:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elfje 1963 »

Hoi liesje en palimia,bedankt voor jullie reactie.
Ik heb vorige jaar een tijdje bij een psychiater gelopen maar ook daar
had ik niet veel aan qua medicatie.Misschien moet ik maar eens naar een andere gaan zoeken.Of op zoek naar een gedragstherapeut(e).Ik probeer nog t/m/ a.s.maandag de cipramil (vandaag ging het weer wat beter;niet angstig en duizelig op straat).Maar als het het weekend weer slechter gaat,dan overweeg ik toch om terug te gaan naar de seroxat(heb het dan 5weken geslikt,geprobeerd.

Groetjes elfje

Gesloten