LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis en Verliespolis maken winst op schikking

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
FrankieV

Woekerpolis en Verliespolis maken winst op schikking

Ongelezen bericht door FrankieV »

Na het lezen van het stukje op internet dat ook Fortis ASR de polishouders van een woekerpolis gaan compenseren, kwam ik ook een wat ouder bericht tegen, waar ik toch wel ben van geschrokken. Het bericht is van afgelopen September.

Woekerpolis en Verliespolis maken winst op schikking
Een nieuw schandaal rondom de woekerpolis. De stichtingen ontvingen in totaal 2 miljoen euro van verzekeraar Delta Lloyd voor hun rol in de schikking. Alleen om kosten af te dekken?

De stichtingen Woekerpolis en Verliespolis blijken maar liefst 2 miljoen euro te ontvangen van verzekeraar Delta Lloyd, voor hun rol in de schikking. De belangenbehartiger van de onwetende consument blijkt een wolf in schaapskleren.

Schikking
Vorige week schikte Delta Lloyd als eerste grote partij in de woekerpolisaffaire. De belangenbehartigers Stichting Woekerpolis en Stichting Verliespolis tekenden een akkoord met de verzekeraar, die goed is voor circa 5 procent van de verkochte polissen. Delta Lloyd trok 300 miljoen euro uit voor gedupeerde beleggers.

Professionals
Naar nu blijkt, ontvingen de stichtingen Woekerpolis en Verliespolis bijna 2 miljoen euro van Delta Lloyd. Als dank voor bewezen diensten wordt nu 350.000 euro per stichting overgemaakt. Gedurende het proces ontvangen Woekerpolis en Verliespolis nog eens 6 ton per partij.

Kwalijk
De onafhankelijkheid van stichtingen die opkomen voor gedupeerde consumenten is hiermee in het geding gekomen. RTL-Z meldde vandaag dat sommige betrokkenen bij Woekerpolis en Verliespolis eerder al werkten voor de stichting die gedupeerde Dexia en Legio Lease-beleggers hielp.

De onafhankelijkheid van dit soort stichtingen lijkt hiermee ernstig in het geding. Het zou zelfs mogelijk kunnen zijn dat een partij als Delta Lloyd een probleem, als bij de woekerpolis, ziet aankomen, om vervolgens via via een stichting op te richten die vervolgens namens consumenten met Delta Lloyd gaat onderhandelen.

Deze stichting zal in dat geval natuurlijk niet het onderste uit de kan halen. Eerder al, was er grote kritiek op de stichtingen, die een 'half' bod van Delta Lloyd accepteerden.

Ik wordt helemaal gek van de "graai-cultuur" waar we hedendaags in leven. Niemand is meer te vertrouwen. Het gaat alleen nog maar om "bonussen" en de eigen zakken vullen.

Ik heb zelf een Variabel Investeringsplan (kapitaalverzekering), welke ik in 1997 heb afgesloten onder "valse voorwentselen". Mijn inleg was 900 euro per jaar en gebruikte mijn spaarloonregeling om belastingvrij de premie te betalen. Tevens zit hier een overlijdens-risico dekking aan vast.

Omdat het rendement van de woekerpolis negatief was, heb ik de premie verlaagd naar 600 euro. De waarde was begin 2008 de totale inleg minus ongeveer 35%. Van de premie die ik inleg, gaan eerst de kosten eraf. Ik geloof niet dat er veel belegd wordt. Ik geloof ook niet dat er aan het einde wat overblijft.

Afkopen gaat niet; dan verlies ik te veel geld.
Premievrij maken gaat niet; dan soupeert de overlijdens-risico dekking het potje leeg.
Ik kan de overlijdens-risico dekking eruit laten halen; alleen is dan de nieuwe premie voor de overlijdens-risico dekking zo hoog, dat dit ook geen zin heeft.

Wat ik later ook ondekte, op de polis, is dat het contract voor 30 jaar is afgesloten, en dat de overlijdens-risico dekking maar 20 jaar loopt???? Betekend dit dat ik na, nu nog, een jaar of 8,9 geen overlijdenrisico-dekking meer heb, en dat ik alsnog een nieuwe overlijdens-risico dekking moet afsluiten? Dat zal toch niet waar zijn!!!

Goed nieuws is, dat ook Fortis ASR, de polishouders van een woekerpolis gaat compenseren. ASR Nederland, de naam waaronder Fortis Verzekeringen Nederland nu opereert, zal circa 60 procent van de 1,1 miljoen polishouders compenseren. Hoe weet ik nu of mijn polis hier ook onder valt?

Wat een gekte, wat een zwendel. Ieder jaar stort ik geld in een bodemloze put. Ik pieker me ieder jaar weer rot, om wat te doen. Ik weet het niet. Je staat machteloos. Ik voel me al jaren opgelicht door zo'n misselijk tussenpersoontje, die weer zijn zakken heeft gevuld met provisie's en bonussen en die profiteert van de onwetendheid van de gewone mens. Dan denk je mooi die stichtingen die opkomen voor de gedupeerde woekerpolis-houders, en dan lees je bovestaand citaat. (ook zakkenvullers???) Zo gauw de waarde in de buurt komt van de inleg, gaat het geld naar een spaarrekening.

ps. Misschien is er iemand, die op mijn vragen een antwoord kan geven, en een advies kan geven, wat ik moet doen met deze woekerpolis?

renerabouw

Re: Woekerpolis en Verliespolis maken winst op schikking

Ongelezen bericht door renerabouw »

laat iedereen uit protest zijn polis premievrij maken; hebben ze per direkt ook geen lukratieve inkomsten meer. Kijken of ze niet met betere compensaties willen komen!!!!!

flabbergasted

Ongelezen bericht door flabbergasted »

hm..begrijp je opstandigheid,
maar met premievrij maken vervalt ook je overlijdensrisicoverzekering, dat kan voor veel mensen nog negatiever uitpakken.

Maar die maatschappijen had het gesierd als ze iedereen die dat wenste, evt. kostenloos konden laten afkopen. Maar nee...aan andermans ellende vooral verdienen ... :evil:

renerabouw

Nu moet ik toelichten dat het om mij betreft om een reeds langerlopende lijfrentepolis gaat en dat het gros van de kosten alreeds betaald is[concluderend uit de toegezonden gegevens,ter informatie,nadat ik te kennen had gegeven de boel te doen laten stoppen.[wat dus onintressant bleek zoals velen anderen kunnen beamen, omdat ook meneer fiscus wil afrekenen] Hoedanook;als over x-jaar de polisaanbieder op de fles gaat kunnen de polishouders naar hun inleg fluiten.Mijn redenering is dus;voor hun geen premieinkomsten meer en de boel op zijn beloop laten[wonden likken en vooral geen produkten van wat dan ook van vergelijkbare aard meer afnemen]en maar hopen dat einde looptijd nog wat oplevert.

FrankieV

Ongelezen bericht door FrankieV »

Premievrij maken gaat niet lukken. De kosten van de overlijdensrisico dekking ed. blijven er af gaan. Dus de "pot" wordt langzaam leeggesnoept.

Stel ik leg 1000 euro in, dan gaan eerst de hoge kosten eraf; laten we zeggen 400 euro, dan bv 300 voor de de overlijdensrisicodekking, en wat overblijft, in dit geval 300 euro wordt belegd!

Leg ik niets in, gaan toch de kosten en de premie ORD eraf, en wordt de "pot" dus leeggesnoept en weet je zeker dat je niets overhoud.

Ik zeg toch "witte-boorden criminaliteit". Dat is het, en niet anders!!!

Zeker nu in deze tijd, dat er mensen zijn die met hun neus aan de afgrond staan door de recessie, is dit gewoon verschrikkelijk. Weer een beurscrash, werkeloos. Ik kan echt niet begrijpen dat de overheid dit al jarenlang maar laat gebeuren!!

tinas

Ongelezen bericht door tinas »

Het ergste is nog dat organisaties zoals Woekerpolis claim en Verliespolis mensen blij maken met dooie mus.
Polishouders raken duizenden euro,s kwijt aan verzekering maatscappijen die moedwillig en bewust dwaling hebben gepleegd met het aanbieden van deze polissen en de advocaten van de duivel er nog een schepje erop doen zodat de mensen voor een verloren zaak strijden.
Je mag en kan het beestje een naam geven zoals witte boord criminaliteit, maffia figuren, roof ridders, ratten enzenz.
Toevallig 2 januari bericht gekregen van NN over de waarde min de kosten van mijn pollis verzekerd beleggen en ieder begrijpt dat het huilen is. En de advocaten mij maar blij maken met 100 euri,s of 500 euri,s aan het einde van de rit als ik elke jaar 1000 euri,s moet storten in een bodemloze put.
Bananen replubliek van Balkende met normen en waarden maar niet voor zijn inwoners.

Als ik denk hoe mijn pensioen er dadelijk eruit ga zien wordt ik steeds aggresiever zeker op die tussen persoontjes en advocaten die hun zaken vullen :twisted: :twisted: :evil:

Tnas

renerabouw

Moet er nog een compensatieregeling getroffen worden met Fortisgedupeerden??? Heeft Zalm geen bemoeienis met Fortis??? Heeft Zalm geen functie tevens bij de DSB-bank????Hoe goed staat deze bank aangeschreven???Is deze Zalm niet degene die tegen verkoop van KPN was in hoogtijdagen, maar wel zich zat te verkneukelen op UMTS-frequent verkoopopbrengsten voor de STAATSKAS?????wat KPN met een schuldenlast opzadelde,waardoor ze alles moesten verkopen wat los en vast zat en KPN heeft rededuseert een weinig bedrijf van wat het ooit is geweest?????En wat dit grapje de burger heeft gekost????Is Zalm niet aangesteld door Bos??? Duissenberg was toch DE geschikte persoon om te bemiddelen tussen die OPLICHTERS en opgelichten aangaande LEGIO-producten?????Hoe kan men dan vanuit deze hoek bijval voor woekerpolisgedupeerden verwachten????Tuurlijk vinden ze de huidig getroffen regelingen Ok. ONS KENT ONS zegt men toch???

Gerborgh

Ongelezen bericht door Gerborgh »

quote: Heeft Zalm geen bemoeienis met Fortis???

Jazeker, met Fortis Bank Nederland. Maar dus niet met de verzekeraars die onder Fortis vielen. Die zijn (met de staat als aandeelhouder) verder gegaan onder de naam ASR Nederland. En daar heeft Zalm weer niets mee te maken.

Hoe was de slogan ook alweer: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker :roll:

Marbra

Ongelezen bericht door Marbra »

Deze week heb ik bij mijn financieel adviseur de vraag weggelegd wat ik moet ondernemen ivm mijn woekerpolis betreffende Fortis.
Ik kreeg te horen dat ik niets hoef te ondernemen omdat Fortis iedereen uit zichzelf gaat uitkeren . Iemand ervaring hiermee ?? Klopt dit?

moniqueyvonne

Ongelezen bericht door moniqueyvonne »

Onze verzekeraar wijst uiteraard de aansprakelijkheidsstelling af maar gaan wel mee met de algemene aanbeveling van de nationale ombudsman. In 2009 zouden wij bericht moeten krijgen over het bedrag hiervan. Moet ik op deze brief nog reageren met ze wel aansprakelijk te stellen of is het zo voorlopig in orde?
Graag een reactie, groetjes monique :roll:

Gesloten