LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe lang ben ik verplicht een verzendbewijs te bewaren?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
AngeliqueBeukema

Hoe lang ben ik verplicht een verzendbewijs te bewaren?

Ongelezen bericht door AngeliqueBeukema »

In December 2006 heb ik voor de zoveelste keer een bestelling geplaatst bij Esprit.nl, aangezien ik ontevreden was heb ik het pakket terug gestuurd.
Na een paar weken kreeg ik een mail dat er een rekening van mij open zou staan, ik heb toen telefonisch contact opgenomen en het verzendbewijs verstuurd want het pakket was naar hun zeggen niet aangekomen.
In Januari kreeg ik onverwachts een nieuwe woning en heb deze in februari 2007 betrokken.
Nu, 2 jaar later, staat er in ene een deurwaarder voor de deur dat ik door Esprit word gedagvaard omdat ik niet betaald heb voor een pakket wat ik retour heb gestuurd!
In Mei 2007 en diverse malen daarna had ik vanaf mijn nieuwe adres weer besteld bij ze dus ze hadden mijn nieuwe adresgegevens.
Esprit heeft dat bewijs natuurlijk nooit binnen gekregen, om moe van te worden want dat zegt immers elk bedrijf als het hun uitkomt.....
Ik ben al via een rolzitting in verweer maar hoop dat ik via deze site nuttige en zinvolle informatie tot mijn beschikking kan krijgen zodat de zaak geseponeerd word daar ik naar mijn mening niet degene ben die voor deze kosten aansprakelijk ben. In die 2 jaar tussentijd heb ik dit verzendbewijs weggegooid omdat ik niet verwachtte dit nog nodig te hebben.
Wie kan mij helpen :?: :?: :?: :?: :?:

Maartje1965

Re: Hoe lang ben ik verplicht een verzendbewijs te bewaren?

Ongelezen bericht door Maartje1965 »

Ook ik koop al een aantal jaren via Esprit.nl en mijn ervaring is dat er altijd een bevestigingsmail wordt gestuurd. Dus, wanneer iets retour is gestuurd, een rekening betaald, etc. ontvang ik altijd binnen een paar dagen een bevestigingsmail.
Bij Esprit bewaar ik het verzendbewijs dus tot ik de bevestigingsmail (evt. met het resterende te betalen bedrag) heb ontvangen.

Ik weet dat niet alle bedrijven zo netjes van elke handeling een bevestiging sturen, maar bij Esprit kun je daar wel vanuit gaan.

Niet echt een antwoord op je vraag hoe lang je een verzendbewijs moet bewaren, maar door je ervaring met Esprit had je dit toch wel kunnen weten.

AngeliqueBeukema

Wat had ik kunnen weten volgens U? Ik heb mijn verzendbewijs trouwens niet lang voor het bezoek van de deurwaarder weggegooid daar ik alle belangrijke stukken op een vaste plek bewaar :? is dit naar uw mening niet lang genoeg?
Ze hadden ook via mail contact kunnen zoeken met mij ipv een deurwaarder in te schakelen om achter mijn nieuwe adres te komen, die ik trouwens al via het leveringsformulier bij mijn bestelling na dit (toen niet wetende) probleem had aangepast.
Ze konden op mijn nieuwe adres immers ook reclame en mijn nieuwe pasje sturen en kortingsbonnen die je opbouwt bij iedere bestelling, de Epoints!
Ik denk dat je pas mee kan praten als je een dergelijk iets mee maakt... En inderdaad, dat was niet het antwoord op mijn vraag maar eerder commentaar geven ipv behulpzaam zijn, jammer....

Waterlelie

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Ik zelf bewaar een verzendbewijs 5 jaar, heb daar een doosje voor zulke dingen en zet ik de naam van het bedrijf achter het verzendbewijs zodat er in het geval ze later zeggen niks te hebben ontvangen ik een bewijs heb en kan gebruiken voor evt. onderzoek via tnt. Wettelijk weet ik niet hoelang, je kan het het beste aan het juridisch loket vragen.

Ik denk dat je zonder verzendbewijs weinig kans maakt en de zaak zal verliezen en uiteindelijk toch moet gaan betalen, je kan namelijk niet bewijzen dat het product is geretourneerd.

AngeliqueBeukema

ik heb hun toen het pakketje weg scheen te zijn gelijk het verzendbewijs gefaxt en daar een bevestiging van gehad dat deze was aangekomen (door eigen fax).
TPG heeft toen in opdracht van mij een onderzoek ingesteld maar het pakketje was niet te vinden.
Onlangs heb ik geprobeerd dit onderzoeksbewijs naar boven te krijgen want daar zou dan ook het verzendnummer op moeten staan lijkt mij maar TPG vernietigd deze informatie na maximum een jaar, als Esprit dus gelijk van zich had laten horen en niet na bijna 2 jaar dan had het zonder moeite onderbouwd geweest maar door hun late toenadering over dit, waarvan ik immers al dacht dat dit met de verzekering of TPG onderling was opgelost, is dit voor mij niet meer normaal aan te tonen, SCHANDE dus van hun gang van zaken doen!!! :evil:
In het vervolg zal ik deze documenten inderdaad NOG langer bewaren maar zoiets verwacht je gewoon niet.....

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je moet dit soort bewijzen net zo lang bewaren tot dat de zaak verjaard is. Voor een consumentenkoop is dat twee jaar, maar het kan tussentijds gestuit worden door middel van een brief of aanmaning.

AngeliqueBeukema

Kijk, aan dit soort info heb ik wat! :wink:
Ik heb nog nooit zoiets als dit eerder meegemaakt dus zal dit in het vervolg ook inderdaad doen om een hoop werk te besparen:!:

Gesloten