LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ketel huren/leasen/2e hands kopen?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
krijgerr
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:27

ketel huren/leasen/2e hands kopen?

Ongelezen bericht door krijgerr »

Ik zit op het moment met een vrij zeldzame ketel van 18 jaar oud.
tot nu toe werkte die prima, maar sinds dat er onderhoud aan is geweest, slaat elke keer de waakvlam uit.
Elke keer kreeg ik hem wel weer aan de praat, maar sinds begin deze week was het ineens over.
De monteur is langs geweest en heeft een onderdeel besteld, alleen is nog de vraag of dat het juiste is en hoe lang de ketel het nog volhoud.

Ondertussen zit ik te bedenken hoe je aan een andere ketel kan komen zonder dat dit veel geld gaat kosten. We zitten op het moment kwa geld/sparen op 0.

Hoe kan je nu goedkoop aan een andere ketel komen?

Heb wel gezien dat via veilingkijker een 2e hands ketel te krijgen is van 6 jaar oud voor 150 euro. Die wordt weggedaan omdat ie niet voor vloerverwarming gebruikt kan worden. Is dit aan te raden om voor zoiets te gaan? Ben je alleen installatiekosten kwijt en servicekosten en gooi je geen onnodig geld over de balk zoals met leasen/huren.

Is dit goed gedacht of sla ik nu helemaal de plank mis?
Of zijn er ook huurmogelijkheden met een optie tot koop waarbij je niet 4x de ketel betaald...?

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: ketel huren/leasen/2e hands kopen?

Ongelezen bericht door miraltje »

het is niet verstandig om in te gaan op het aanbod betreffende ketel.
het kan best zo zijn de ketel door een niet difusiedichte installatie zover beschadigd is dat vervangen de enige optie is geweest.

bij een niet diffusiedichte installatie treedt onophoudelijk zuurstof binnen, wat roest en andere oxidatie veroorzaakt in de installatie.

het is een soort ader verkalking in met name de ketel zelf doordat hier de hoogste temperatuur ontstaat.

wanneer het dichtslippen van de wisselaarr zover is gevorderd dat het toestel regelmatig in storing valt dan moet deze vervangen worden, bovendien worden alle kunstof onderdelen die in contact staan met het cv water aangetast wat tot lekkages lijdt.

moderne cv-ketels kunnen alleen via een hydraulischescheiding in het cv-circuit aangesloten worden op oude niet diffusiedichte systemen die zijn over het algemeen gelegt tot eind jaren 80( o.a tyleenbuis).

u loopt maw een groot risico met betrekking tot hoge reparatiekosten

Er zijn energiebedrijven die ook ipv leasen de ketel dierect doorverkoopt inclusief het plaatsen.
voordeel is dat de kosten iets lager zijn omdat u kunt profiteren van de inkoopkorting of een bepaalde actie.

Nadeel kan zijn dat u niet kunt bepalen of u eigen installateur de ketel komt installeren.
dat bepaalt het bedrijf , bovendien verloopt de garantie via het bedrijf die de ketel verkocht heeft en niet de installateur die het toestel geplaatst heeft.

Frankwes
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2009 17:04

Re: ketel huren/leasen/2e hands kopen?

Ongelezen bericht door Frankwes »

Het leasen van een ketel is vaak voordelig. Het rentedeel van het leasebedrag is fiscaal aftrekbaar, en bedraagt meestal zo'n 3 tot 8 euro per maand (afhankelijk van het maandbedrag natuurlijk).

Een CV leasen kost gemiddeld zo'n €35,- per maand en is dan all-in. (zie: http://tinyurl.com/a2qayn)

Veel wijsheid bij je keuze.

Frank Wes.

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: ketel huren/leasen/2e hands kopen?

Ongelezen bericht door miraltje »

lease is helemaal niet zo voordelig.

men praat over een vanaf prijs.

als je snel rekent 35 X 12= 420 euro per jaar X 12,5= 5250 euro.

voor het onderhoud komen ze eens in de 18 maand= 8X langs om onderhoud te doen a 100 euro per keer grof gerekent= 800 euro.
bij de lease constructie is plaatsing+service all-in, behalve expansievat en overstort niet omdat dit een installatie onderdeel is maar op zich maakt dat nog niet zoveel uit.
het eigenhandig aanschaffen van een cv ketel die in de zelfde rage zit als die zij aanbieden kost inclusief plaatsen 2500€

wanneer je hem zelf aanschaft ben je beduidend goedkoper uit.

aanschaf =2500€
onderhoud= 800€ eens in de 18 maanden langs over 12,5 jaar (8X)
totaal 3300€

aanschaf via lease.

aanschaf =5250€ totaal na 12,5 jaar
onderhoud = 0€ all incl overeenkomst. eens in de 18 maanden (8X)
totaal =5250€

verschil is bijna 2000 euro! dat krijg je niet fiscaal terug maar dat heb je ook niet aan storingskosten, tenminste dat gaat er bij mij niet in.

krijgerr
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:27

Re: ketel huren/leasen/2e hands kopen?

Ongelezen bericht door krijgerr »

Bedankt voor de reacties.

Ik zat zeker behoorlijk te twijfelen wat te doen.
Had zelf niet zo gauw het geld om zelf te kopen, en ben toen is gaan kijken naar het leasen. Maar zoals net al voorberekent blijft dat een duur geintje. Dus heb een ander alternatief verzonnen

Ik doe nu de aanschaf via de credit card.

De kosten van de Hr Ketel, Remeha Avanta, en plaatsen en maken van rookgas afvoer kanaal is €1500,- Behoorlijk goedkoop al zeg ik zelf.

Kosten voor de rente op jaarbasis is 14,9 procent, dus zo grofweg 225 euro aan rente kosten. Maar goed het zal binnen het jaar terugbetaald gaan worden. Al met al een goedkopere constructie dan het lease verhaal.

Gesloten