LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Licht Holland International de boel op

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
duifje1904
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2005 19:48

Licht Holland International de boel op

Ongelezen bericht door duifje1904 »

Bij Holland International, onderdeel van het TUI concern zijn veel reizen geboekt en nog te boeken richting Azie. Veelal wordt er gevlogen met Malaysia Airlines. Hierbij wordt een ticketprijs gehanteerd van circa 1250 pp voor ee retour(Kuala Lumpur). Dit is inclusief brandstoftoeslag van 339 euro. Waarom nu nog niet bekend en H.I. verwijst naar Malaysia Airlines. KLM heeft bij boekingwen in januari de prijs verlaagd naar 905 euro. Het vreemde is je vliegt dan met Malaysia Airlines. Holland International hanteert bij nieuwe boekingen voor vluchten met KLM dit tarief. Reeds geboekte reizigers krijgen geen geld terug, ofschoon voor veel vluchten H.I nu pas de tickets koopt. Vaak kort voor vertrek(zie datum afgifte ticket). Nog vreemder wordt het wanneer je de site van Malaysia Airlines raadpleegt en ziet dat nu voor een ticket naar de prijs is vanaf 839 euro. Echter daar heet H.I geen boodschap aan. Die berekenen gewoon een prijs die in het verleden is vastgesteld van om en nabij de 1250 euro. Dit riekt naar oplichting. Volgens de richtlijnen van de ANVR kan een touroperator bepaalde prijsstijgingen doorberekenen. Hetzelfde geldt voor prijsverlagingen.

LJFrankenstein
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 feb 2005 12:58

Re: Licht Holland International de boel op

Ongelezen bericht door LJFrankenstein »

Lieve duifje 1904,

Ik heb uw verhaal even een paar keer moeten lezen om er iets van te begrijpen.

Als u zich verdiept had in de diverse tarieven (lees klassen) die er mogelijk zijn bij elke lijndienstmaatschappij had u zich dit verhaal (en de beschuldiging van oplichting richting Holland International) kunnen besparen !

Het kan b.v. zijn dat door de maanden geleden gemaakte afspraken tussen HI en Malasia Airlines er alleen de klasse B voor een bepaalde prijs verkocht mag worden, die wordt op moment van boeking ook daadwerkelijk geboekt. Een maatschappij brengt later aanbiedingsstoelen uit onder b.v. klasse X met het door u genoemde tarief, vanaf dat moment wordt deze klasse door de touroperator ingeboekt. Omboeking van de eerder genoemde B klasse naar de X klasse kan niet zonder annuleringskosten. Daarom gelden aanbiedingen, ook voor hotelkamers, vaak alleen maar voor nieuwe boekingen.

Kort en goed, trek uw bewering "Licht Holland International de boel op" (zonder ?) beter in of klaag ze aan !

Verhaal gaat overigens niet alleen voor HI op maar elke andere touroperator.

Groeten,
LJ Frankenstein

007: reisagent
Berichten: 164
Lid geworden op: 22 feb 2007 22:13

Re: Licht Holland International de boel op

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

Vanavond heb ik een keer of drie het bericht van DuifMans gelezen en ik moet zeggen dat ik er nog steeds weinig van begrijp. Het enige wat mij wèl duidelijk is, is dat Duifje er zelfs ook niets van begrijpt maar zich vervolgens wèl schuldig maakt aan smaad.

Buiten dat snap ik nog steeds niet waar DuifMans zich druk over maakt, zeker niet omdat deze (vreemde) vogel het navolgende zelf schreef (op 11 Feb 2005):

Moet nou iedereen ook op z'n achterste benen staan omdat men in het verleden een hypotheek heeft afgesloten met een erg hoge rente terwijl de rente nu erg laag staat ?

Met een heel klein beetje aanpassing zou hier het volgende staan:

Moet jij nou op je achterste benen staan omdat je in het verleden een reis hebt geboekt met een hoge prijs terwijl de prijs nu lager is?

De moraal van dit verhaal: duiven kunnen beter vliegen dan denken!

roelie24
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2008 16:58

Re: Licht Holland International de boel op

Ongelezen bericht door roelie24 »

de totaalprijs bestaat uit de ticketprijs + tax+ brandstoftoeslag. In de gids staat vast vermeldt wat de brandstoftoeslag was op het moment van het opstellen van de gids. HI kan gewoon worden gevraagd in welke klasse zij de ticket hebben geboekt. De prijs van de ticket in deze klasse kan samen de brandstoftoeslag die HI berekend en de MAS momenteel berekend, gecontroleerd worden. Het is inderdaad zo dat het twee kanten uitwerkt in het geval van een "losse"ticket aankoop ( wellicht met hotels of tours erbij ). Gaat de prijs omhoog en is nog niet alles betaald door de klant, kan er een naheffing komen. Gaat de prijs omlaag dan siert het HI om de klant hiervan op het moment van totaal betaling op de hoogte te stellen en het eventueel teveel betaalde of berekende te corrigeren. Overigens kan de klant altijd kosteloos van de boeking afzien wanneer de prijs in zijn/ haar nadeel veranderd. Laatst scheelde een retour Bali met de Cathay Pacific mij Euro 120 in prijs. Dit vanwege de veraalgde brandstoftoeslag.

roelie24
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2008 16:58

Re: Licht Holland International de boel op

Ongelezen bericht door roelie24 »

sorry moet natuurlijk verlaagde staan.

Gesloten