LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HEMA reclame misleidend en oneerlijk volgens RCC

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Bob Ridderkerk

HEMA reclame misleidend en oneerlijk volgens RCC

Ongelezen bericht door Bob Ridderkerk »

Wat nu?

Hema heeft vlak voor sint nicolaas een reclame gevoerd met "alles wat in de zak past 15% korting". Nou mooi niet dus! Thuis gekomen bleek ik geen korting te hebben gehad op een bepaald product.

Ik ben naar de winkel gegaan, niets verder gekomen.
Op het email formulier ingevuld op hun site hebben zij niet gereageerd.

Ik ben hierop naar de reclame code commissie gegaan.

De uitspraak van de RCC is dat de reclame misleidend en oneerlijk was.

Op dit moment heeft de HEMA in ieder geval van mij onterecht geld in haar bezit, maar vast en zeker ook van andere.

Kan nu de HEMA gedwongen worden om wat in haar macht is te doen om de mensen te vinden die ook door hun misleiding iets gekocht hebben waar zij meer voor hebben betaald dan volgens de reclame zou moeten?

Ik zou het echt schandalig vinden indien de HEMA zo'n zaak verliest en dan toch door deze praktijken een financieel voordeel heeft.

Voor je het weet hebben ze de boel misleid en bij de RCC verloren, maar kan er toch een flesje champagne worden open getrokken van de winst

Bob

dhc

Re: HEMA reclame misleidend en oneerlijk volgens RCC

Ongelezen bericht door dhc »

En voor zoiets stap je naar de RCC en die reageren ook nog?
Geloof er geen barst van: de reclame is niet misleidend, de uitvoering behoeft wellicht wat verbetering.

Stakker.....zoek hulp!

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Hebben ze 23 cent teveel voor je rookworst gerekend? Het wordt tijd voor een principieele 3e wereld oorlog!

<diepe, diepe zucht>

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als ze dat bij een miljoen klanten doen is hebben ze wel mooi 230 duizend euro in hun bezit dat niet van hen is.
Kan nu de HEMA gedwongen worden om wat in haar macht is te doen om de mensen te vinden die ook door hun misleiding iets gekocht hebben waar zij meer voor hebben betaald dan volgens de reclame zou moeten?

Ik zou het echt schandalig vinden indien de HEMA zo'n zaak verliest en dan toch door deze praktijken een financieel voordeel heeft.
Je kan wel een klacht indienen bij de consuwijzer. (loket van de overheid voor klachten) Als genoeg mensen dat doen kunnen ze een boeten krijgen van de consumentenautoriteit. Dat lijkt me wat praktischer.

Je zou aangifte kunnen doen van diefstal, verduistering of oplichting, maar daarvoor zou het wel handig kunnen zijn dat ze hun fout niet willen rechtzetten.

Je kunt ook zelf naar de kantonrechter met de uitspraak van RCC in de hand. Met een advocaat kosten je dit meer dan het je oplevert. Zonder advocaat moet je er voor zorgen dat je eist 20/25 cent plus de proceskosten. Dit zou misschien ook collectief kunnen.

magel725

Oh oh oh oh oh, dat is zo triest dat het verboden zou moeten zijn. Laten we collectief een rechtzaak aanspannen omdat de HEMA de rookworst bij 1 iemand te duur heeft verkocht.

Hoe ZIEK kan een maatschappij zijn? Zo ziek als dit.

Bob Ridderkerk

@ alfatrion

Bedankt voor je reactie,

Consuwijzer zou ik kunnen proberen, alhowel ik niet denk dat er veel mensen een klacht in zullen dienen. In mijn geval gaat het om Euro 28,00, een bedrag waar ik normaal gesproken ook geen brief voor ga schrijven.

het bevreemdt mij dat de HEMA na mijn klacht in de winkel, via internet en nu zelfs na het verliezen van de zaak bij de RCC nog steeds geen contact heeft gezocht om in ieder geval met mij de zaak recht te zetten.

De HEMA houdt zich muisstil.

In Nederland is het de bedoeling dat je afstand doet van oneerlijk verkregen geld.

Het lijkt wel alsof de HEMA dat niet vind

Op deze manier kan je door een heleboel mensen te kort te doen, maar net niet teveel om een klacht in te dienen een aardig bedragje op je eigen rekening bijschrijven.

alfatrion

Dat zit er inderdaad dik in. Het beste kun je dan flink benadruken dat dit op grote schaal gebeurt.

magel725

Dit soort geneuzel kost meer dan het oploevert en het is totaal onbelangrijk. Als je van dit soort dingen meer werk maakt door zoveel mogelijk mensen te mobiliseren, dan heb je echt geen notie van wat er belangrijk is. Ik heb liever dat er geld in het opsporen van een gestolen auto gaat zitten, dan in het oplossen van een stoute HEMA die je rookworst niet met korting meegeeft.

Net zoals Bob niet op mij reageert, reageert de HEMA niet op hem. Heel verstandig, aangezien dit soort mensen vanzelf wel op moeten houden met hun onnozelerie.

alfatrion

Je onderschat het belang hiervan juist erg. Je geeft aan dat je liever ziet dat er (gemeenschaps)geld wordt gestoken in een auto die gestolen is dan een winkelketen die haar klanten te veel aanslaat, maar waarom? Wat is een auto waard? Tien, vijftien, twintig duizend euro. Gemeenschapgeld steken in de winkelketen die van iedereen 23 cent steelt, levert veel en veel meer op.

In de middeleeuwen slijten de burgers een klein beetje van de randen van de munten af. Dat werd toen wel belangrijk gevonden. Het gevolg was dat men kartelrandjes op de zijde van een munten is gaan plaatsen.

Shareena

Ongelezen bericht door Shareena »

Waarom heb je er gelijk in de winkel niets van gezegd? Had je het nog terug kunnen brengen en was het verhaal ook klaar...

Bij zo'n actie zijn trouwens altijd uitzonderingen...

Henk25

Ongelezen bericht door Henk25 »

Omdat je dat vaak pas ziet als je thuiskomt. Bij de Hema heb ik wel eens gehad dat een aanbieding voor de volle prijs werd aangeslagen. De hele week is het verkocht voor +/- 5 euro teveel. Nog nooit gehad dat een fout in hun nadeel was.

dhc

Nooit geleerd je bon te controleren als je nog in de winkel bent?

Henk25

Die fout ontdekte ik al in de winkel. Maar kleine fouten zoals bij de supermarkt of die Bob beschrijft kan je wel eens over het hoofd zien als je haast hebt. Een paar jaar geleden was 1 op de 12 prijzen op de kassabon van een supermarkt niet correct. Het loont dus om het goed na te kijken.

Bob Ridderkerk

Even de praktijk.

Je hoort 10 keer "bliep" je drukt op "JA" en later als je betaald hebt kan je de kassabon controleren.

Dat je erachter komt na 1 minuut of zoals ik thuis na 1 uur, dat maakt in dit geval niet uit.

Ik kan me dat wel voorstellen als ze je 10 flessen cola afrekenen terwijl je er maar 9 in je mandje had.

Tot nu toe lijkt het alsof de HEMA bewust misleidend en oneerlijk heeft geadverteerd. Zij houden immers ook dat geld.

Of heeft iemand een bericht gezien met de vraag of de mensen die misleid zijn zich te melden bij de HEMA zodat zij alsnog de korting kunnen krijgen waarmee zij met grote rode letters op bruine zakken hebben geadverteerd?

dhc

Gaap, loser, get a life, neem een borrel, ga wat nuttigs doen....

Henk25

Het was niet de eerste keer dat de Hema deze actie hield. De eerste keer kan je een fout maken maar als het de zoveelste keer is moet je gewoon korting geven. En waarom zou zo`n groot bedrijf nou kinderachtig doen over een paar cent? Gewoon je belofte nakomen.

Gesloten