LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine. Aanbeveling?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
herm
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 feb 2008 16:34

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door herm »

Hoi Maikw,

Het pesentage wat je omhoog gegaan bent moet wel tijd hebben om in te werken ik ben vorig jaar van 20 naar 40 mlg gegaan en dat heeft goed gewerkt echter krijg ik rond deze tijd een klein dipje terug pas naar de huisarts geweest en verhogen was niet aan de orde maar na een week gaat het weer langzaam berg opwaarts. Ik heb vorig jaar na 2 weken resultaat gehad echter kun je altijd inverband met de donkere tijd een klein terugvalletje krijgen.

Sterkte.
Laatst gewijzigd door herm op 13 jan 2009 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

herm
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 feb 2008 16:34

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door herm »

Hoi,

Voor iedereen die nog moet gaan beginnen met paroxetine lees zorgvuldig de gebruiksaanwijzing door en verder kan ik alleen maar zeggen ik gebruik het al 8 jaar en het helpt je echt als je niet anders meer kan maar het heeft even tijd nodig om in te werken. Er wordt gesproken over 2 weken maar ga er maar van uit dat je na 4 weken de resultaten moet gaan merken echter is dan het vervelend gevoel nog niet gelijk ten einde. Het middel geeft ook geen garantie dat je je nooit meer depri zult voelen maar de diep trieste gevoelens komen niet meer terug. Je kunt er als het zo rond deze tijd weer wat minder gaat donkere dagen voor kerst er beter mee om gaan en als het voorjaar je weer tegemoed komt is alles weer oke.

Groeten Herm. :D

Cloë
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2008 14:17

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Cloë »

Hallo,

Ik ben nu ruim een maand van de paroxetine af.Mij heeft het totaal geen moeite gekost om het af te bouwen, maar ik heb het dan ook maar 3 maanden gebruikt.Op zich heeft het mij destijds wel geholpen, maar de negatieve effecten wegen toch nu echt zwaarder dan het voordeel dat ik er van had.Allereerst ben ik nog steeds niks afgevallen van wat ik was aangekomen.Ten tweede: mn ogen zijn erg achteruit gegaan tijdens het gebruik.Ondertussen heb ik mn ogen al 2 maal door een opticien laten meten en elke keer is het anders(niet beter).Ik moet wederom een meting laten doen binnenkort en pas wanneer het stabiel is kan ik een nieuwe bril krijgen.Toen ik destijds alle vragen voorgelegd heb bij de psychiater en huisarts.....zeiden beide niks te weten over zicht wat achteruit zou gaan.Nu zegt zelfs de opticien, wel te weten dat dit het zicht verslechterd.Ik voel me ontdaan door alle onwetendheid bij diegene die mij wijzer hadden moeten maken.

herm
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 feb 2008 16:34

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door herm »

Cloe,

Een man die brillen verkoopt heeft geen verstand van paroxetine en fijn dat je eraf bent en nu houden zo en dat je geen klachten meer hebt.
Ik gebruik het al 8 jaar en heb nog niet gehoord van afnemende zichtheid.

Groeten Herm.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hoi

Ook ik kwam met klachten bij de dokter en werd gewoon weer weggestuurd van dat ligt niet aan de paroxetine, ik ben nu bijna afgebouwd en ik ben 15 kg afgevallen heel gek he en het dikker worden lag niet aan de medicijnen. Zo waren er wel meer dingen, artsen schrijven voor maar weten gewoon zelf niet alle bijwerkingen van medicijnen

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door greenfrog »

ik heb het met succes 1 jaar gebruikt. Wel wat last vd serotonine vergiftiging omdat het vrij direct werkt op je serotonine. (beetje vreemd gevoel id benen, overdosis schommelingen, zo iets voelt dat). Heel erg zweten, snachts. En soms koud gevoel. Kennis van me gebruikt het al jaren, is een nieuw mens nu. Ik kan het zeker aanraden. Eerste 5 weken zijn geen pretje, maar daarna blijven maar een paar bijwerkingen over meestal. Vaak word zonder opbouw voorgeschreven, ineens 20mg, mensen worden dan heel raar de eerste 4 dagen en stoppen direct, gewoon beginnen met 5 mg, en als max dosis 15 mg, kan er niet veel misgaan. Ik spreek voor mezelf, tis bij ieder weer anders. Kan het zeker aanraden, lees veel goede berichten. Veel komen er wel van aan in gewicht. Ik had geen afkick verschijnselen, ben van de ene op andere dag gestopt. Ik voelde wel 3 dagen een soort overgang, maar niks a.d. hand verder.

se6rena
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:39

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door se6rena »

Cloë, fijn om te lezen dat het afbouwen bij jou zonder problemen ging. Ik heb hier zulke vervelende verhalen gelezen daarover. Ook ik ben het aan het afbouwen na het ,net als jij, een hele korte periode gebruikt te hebben. Waarschijnlijk zijn die afkickverschijnselen vooral zo heftig als je het lange tijd geslikt hebt. Ik ben twee weken geleden van veertig naar dertig, vorige week van dertig naar twintig en sinds gisteren van twintig naar tien (een half pilletje) aan het gaan. Tot nog toe gaat het goed.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Fijn dat het afbouwen goed verloopt!

En het is denk ik waar dat hoe minder lang je het slikt je er makkelijker kan afkomen.
succes jermen

spamvanzanten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2009 14:14

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door spamvanzanten »

Ik heb de pilletjes vele jaren (20 en 30 mg) gebruikt en ik heb er profijt van gehad. Ik was minder angstig, minder stressig en minder ontvankelijk voor allerlei ruis-lawaai-impulsen uit de omgeving. Zo ben ik zelfs eens in slaap gevallen tijdens een voor mij voorheen angstig stoelen-in-een-kringetje-oh-wat-is-het-gezellig-verjaardagsfeestje en dat door ontspanning, maar ok, dat is wel een extreem voorbeeld. Ik kende mijzelf niet terug en mijn omgeving mij niet.

Ook heeft het mij heel veel meer rust gegeven om diepgaander therapie te kunnen volgen. Ik kon mijzelf dieper onderzoeken en eerlijker antwoorden op vragen van mijn psycholoog. Daar zijn veel goede, waardevolle (en natuurlijk pijnlijke ) dingen door naar boven gekomen.

De problemen zijn pas begonnen toen ik terug wilde, afbouwen.

Dat was om twee redenen. De eerste omdat het prettiger is om het 'alleen' te doen. Dat was voor mij belangrijk.

De tweede reden was dat de ontspannenheid die in het begin zo hemels was, begon door te schieten in slaperigheid. Ik kon blijven slapen. Mijn werk begon er onder te leiden en ik wilde, moest, terug.
Deze bijwerking heb ik niet eerder gelezen. Dan ben ik maar anders.


De eerste keer ben ik cold turkey gestopt. Ik voelde me sterk en goed. En ik wist van niets. Bij navraag bij psychiater bleek dat hij er eigenlijk niet voor voelde. Het gaat goed, dus waarom er iets aan veranderen, zeiden ze. Nou, omdat ik dit hulpmiddel ook weer wil laten gaan. Zo'n zware therapie sluit je niet af door chemische pillen te blijven slikken als het niet hoef. Daarnaast word ik er een duf konijn van.

Dat cold turkey was geen goed idee. Ik ging van een gevoel van prima, ik kan de wereld aan, naar: ik ben een lopende bolbliksem, vuurspuwende vulkaan en van binnenuit ontploffende hersenpan. Wat heb ik afgezien en dat begon binnen een week.

Die fout maakt iedereen dus maar 1 keer. Of geen keer, mochten we beter worden voorgelicht. Misschien moet die voorlichting verplicht gesteld worden.

Ik herinner me nog dat de psychiater best verbaasd was toen ik hem printjes liet zien van sites in de US over de afkickervaringen met paxil-seroxat-paroxitine. Hij wist dat niet, zei hij.

Daarna in 2 jaar (ja, ik ben al 2 jaar bezig met afbouwen!) van 30 naar 20 (ging prima) van 20 naar 15 (iets lastiger) van 15 naar 10 (bijzonder lastig, week vonken in het hoofd, misselijk, enz), van 10 naar 5 (ging niet, vonken in het hoofd werden erger, langdurig ziek op bed en na 1 dag terug naar 10 mg was het over.........), toen aantal maanden later van 10 naar 7,5 (was lastig, weken vervelende bijwerkingen gehad), een half jaar later van 7,5 naar 6,25, ging redelijk, toen naar 5, dat heeft een zomervakantie gekost, maar met veel fietsen, slapen en lelijk doen tegen mijn partner, ben ik er doorheen gekomen.

Door schade en schande van 5 naar 2,5, maar dat lukte wel qua afkicken, alleen werd ik er zelf te agressief van. Het was net of er dingen los kwamen die te lang waren onderdrukt. Niet gelukt, ik zit nu terug op 5 miligram.

Let wel: huisarts en psychiater verbazen zich er zeer over dat zo'n lage dosering nog uitwerking heeft. Kan eigenlijk niet, niet bekend. Als het zo is, nou ja, ok, dan moeten we er rekening mee houden, maar je kunt ook rustig blijven gebruiken. Dus ze zien het gebeuren.

Hoe ik dat verlagen zo precies doe? Omdat ik verschillende pilletjes 'over' heb door het steeds zelf voorzichtig afbouwen, kan ik door goed te breken alle combinaties maken (30mg/4=7,5mg en 20mg/4=5mg en 1 dag 5 mg en 1 dag niets maakt gemiddeld 2,5mg). Daar word je handig in.

Ik weet dat ze in Amerika dit medicijn ook vloeibaar verkopen en je het precies op de mg nauwkeurig kunt kopen, dus niet zoals in NL alleen 20 of 30 mg. Dat zou ook al helpen.

Ik ben zelf vrij intensief gaan mediteren in het afgelopen half jaar. Ook dit heeft weer een stukje ruimte gegeven, zeker 5 mg in mijn geval.

Dus heb je heel veel klachten bij het afbouwen, ben je dus gevoelig, zoals ik voor dit medicijn en voel je je heel alleen in je wens om af te bouwen: doe het superlangzaam, neem de tijd en zog voor voldoende vrij van werk of thuis.

Ik vind het wel fijn te beseffen dat ik niet alleen sta en dat ik rotzooi gebruikt heb. Vooral rotzooi omdat starten makkelijk is, maar dat je daarmee een openstaande val instapt. KLAP. IK HEB JE en stoppen: lekker niet!

Heel veel succes. Ik heb het zelf ook nodig voor het laatste stukje naar nul en dan natuurlijk zelf de rust vinden die de pilletjes ooit aan mij boden.

Luka78nl
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jan 2009 21:23

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Luka78nl »

Beste spamvanzanten,

Ik slik Seroxat nu ca. 7 jaar en het heeft mij ook geholpen. Mijn paniekaanvallen werden sporadisch en ik kon mijn studie afmaken. Ik heb een keer proberen af te bouwen (mijn toemalige psychiater stond er niet achter), maar ik was totaal niet voorbereid op afkickverschijnselen. Ik werd bang van die afkickverschijnselen (agressie, duizeligheid, angsten e.d.) en begon maar weer mijn oude dosis te slikken.
Bij navraag bij psychiater bleek dat hij er eigenlijk niet voor voelde. Het gaat goed, dus waarom er iets aan veranderen, zeiden ze.
Dit is precies wat mijn psychologe en (toemalige en nieuwe) psychiater tegen mij zeiden! Ik word wat dat betreft een beetje moedeloos van die pro-pillen-hulpverleners. Elke keer hadden ze een nieuwe smoes om maar niet af te bouwen: studie, werk vinden, werk behouden etc. Moet ik dan wachten totdat ik met pensioen ben??? Nu heb ik mijn psychologe eindelijk zover gekregen dat ik straks mag proberen af te bouwen onder haar begeleiding. Ik vind het zelf erg belangrijk dat die begeleiding en steun er is. En ik weet nu wat ik zo'n beetje kan verwachten bij het afbouwen. Dit dankzij het internet en lotgenotencontact, niet dankzij de hulpverleners!
De tweede reden was dat de ontspannenheid die in het begin zo hemels was, begon door te schieten in slaperigheid. Ik kon blijven slapen. Mijn werk begon er onder te leiden en ik wilde, moest, terug.
Deze bijwerking heb ik niet eerder gelezen. Dan ben ik maar anders.
Ik ben ook sneller moe door de Seroxat. Ik ken via lotgenotencontact een man die onlangs ook is gaan afbouwen en die nu veel meer energie heeft. Hetgeen jij beschrijft komt mij dus niet vreemd voor.
Ik herinner me nog dat de psychiater best verbaasd was toen ik hem printjes liet zien van sites in de US over de afkickervaringen met paxil-seroxat-paroxitine. Hij wist dat niet, zei hij.
Ik vind het ongelooflijk hoe weinig kennis psychiaters en dokters eigenlijk hebben van medicijnen! Ik deel bepaalde ervaringen met Seroxat en dan hebben ze daar nog nooit over gehoord. Zoek ik het op op het internet, dan blijkt 9 van de 10 mensen die ervaring ook te hebben! Ik vind dat echt super vaag!

Groetjes van Luka

Luka78nl
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jan 2009 21:23

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Luka78nl »

Heeft iemand de ervaring dat je steeds meer Seroxat moet slikken om hetzelfde effect te hebben?

Ik ging jaren goed op 20mg. maar na het Paraxotine-fiasco (zie eerdere post in dit draadje) hadden mijn lichaam en geest ineens behoefte aan 30 mg. Op dit moment heb ik het gevoel dat ik weer meer moet gaan slikken. Ik merk dit aan het feit dat ik meer angsten heb en veel last heb van die "elektrische schokjes". Ik weiger overigens meer te gaan slikken.

se6rena
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:39

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door se6rena »

Dank je jermen2 en ik vind het ontzettend knap van je Spamvanzanten dat je ondanks alle afkickverschijnselen toch doorgaat met afbouwen en je eigen manier daarin gevonden hebt.
Ik wil ook wel eens aan mijn arts doorgeven wat paroxetine met je kan doen. Ik werd er heel angstig van en kreeg gedachten aan zelfmoord en de huisarts zei voordat ik begon, "Neem maar zo'n pilletje om van je probleem af te komen. Zoveel mensen uit de praktijk hebben er goede ervaringen mee.." En ik dus maar denken dat het aan mij lag dat ik die gedachten kreeg. Voordat ik begon met slikken voelde ik me veel beter dan na een week of vier tot zes slikken dus toen 20 mg niet hielp had ik meer pilletjes nodig om me goed te gaan voelen volgens de dokter. En ik voelde me nog angstiger worden. Gelukkig bestaat er internet en kwam ik op goede sites zoals deze terecht. Vanaf het moment dat ik wist en voelde dat ik die angsten van de pillen kreeg ben ik gaan minderen en ik voel me er alleen maar beter en gelukkiger door.
Fijn dat het anderen ook heeft geholpen. Mij nu dus helemaal niet.
Luka ook jou wens ik heel veel sterkte en succes bij het afbouwen. 7 jaar is lang genoeg. Ik hoop dat je psychologe je goed kan begeleiden daarin, maar denk zeker ook dat je veel meer steun en deskundigheid kunt vinden bij lotgenoten.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

hoi spamvanzanten, de weg die jij gaat ga ik ook op dit moment, ik heb na een snelle afbouw en weer opbouw nu ook een hele langzame afbouw en met vallen en opstaan gaat het de goede kant op.
Hoe creatief je kan zijn met het snijden van de tabletten :)
Ik zit nu op ong 1,5 mg, ik merk als ik bijvoorbeeld om de dag neem erg veel schokken in mijn hoofd net of je van een stoeprand afstapt.
Ook mijn huisarts zei op een gegeven moment dan kan je er net zo goed helemaal mee stoppen, nou dat ging grandioos mis en voor ik het wist zat ik weer op 20 mg. Deze langzame afbouw gaat veel beter en de volgende stap neem ik pas weer als ik me weer stabiel voel.
Ik heb seroxat trouwens 10 jaar geslikt in totaal met minderen en dan weer opbouwen Hulp hoefde ik niet te verwachten van de huisarts en psych psycholoog die wilde alleen maar dat ik dat pilletje nam lekker makkelijk toch onderdruk je de boel
Ik heb nu hulp van een andere psycholoog met veel meer gerichtere aanpak en dat lijkt te werken.

Ik wens je sterkte met het afbouwen.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hoi Luka

Een advies doe het afbouwen ontzettend langzaam en volg je eigen gevoel daarin, beter langer er over doen als weer terug bij af.
sterkte jermen

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

Ik ben ook gebruiker van Paroxitine. Het geeft me die rust in mijn hoofd die ik nodig heb. Verder moet ik het zelf doen en heb daarvoor INTERAPY gevolgd.

www.interapy.nl

Alleen moet je dit medicijn wel dagelijks slikken. Wanneer je het een aantal keren vergeet (zoals ik deed), kun je er erg beroerd van worden. Ik werd duizelig, licht in mijn hoofd. Hartkloppingen en algemene malaise.

DaisyS
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2008 19:45

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door DaisyS »

hallo allemaal

ik neem nu een tweetal maanden 20 mg paroxetine per dag en voel me echt super. Ook alle bijwerkingen van in het begin zijn verdwenen.
Soms alleen ' s morgens nog beetje beverig. Ik heb me de laatste jaren niet meer zo goed gevoeld als nu, in het begin is het wel even doorbijten. Dus een goede raad voor wir met paroxetine begint. VOLHOUDEN !!!!!!!!!!!

groetjes daisy

Igor-35
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2008 17:56

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Igor-35 »

Gewoon je aan de voorschriften van de arts houden en niet direct stoppen. Inderdaad wordt de kwaal de eerste drie weken erger en dan pas gaat Paroxetine of Seroxat werken. Vaak schrift de arts daarom in het begin er een rustgevend middel bij voor zoals Oxazepam.

Igor-35
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2008 17:56

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Igor-35 »

En dat is ook wel aan te bevelen, zeker in het begin wanneer de kwaal eerst erger wordt er een rustgevend medicijn bij te gebruiken. Dus inderdaad, volhouden mensen. Het medicijn helpt egt wel. De gebruikelijke dosis is zo ongeveer 40 mg per dag.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hallo Igor,

Het gaat er niet om of het medicijn helpt dat doet het zeker wel in eerste instantie maar als je probeert af te bouwen komt de hele boel gewoon weer terug en daarbij nog erger is de kans op afhankelijkheid van dit medicijn erg groot!!
Het word teveel voor van alles en nog wat voorgeschreven en er word onvoldoende informatie van te voren gegegeven door artsen!
Eerlijke informatie zou al een hele verbetering zijn.
jermen

Luka78nl
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jan 2009 21:23

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Luka78nl »

Ben ik het helemaal mee eens, Jermen!

Gesloten