LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
D1RK

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door D1RK »

Als een bumperklevende Braadworst eter op Winterbanden niet tijdig kan remmen betaal ik als zomerbanden rijder in sneeuw niets!
Dus niet altijd krijg je de fout, en ik heb alles vergoed gehad!

Wel vind ik dat door deze 2 deling op de Nederlandse wegen het juist gevaarlijker word.
Allemaal of niet want nu weet je niet of je hard kunt remmen of rekening moet houden met anderen.
Winterbanden zijn beter, ook in zomer als je tekort zou rijden en niet meer zoveel duurder, maar ik maak eerst de standaard banden op!
Ik ga geen extra schuur kopen voor alle auto's op winterbanden in mijn gezin!

Advies;
Hele jaar op Winterbanden is nauwelijks duurder (soms in voorjaar zelfs goedkoper)
en erg veilig op droge warme zomer wegen...

Zomerbanden gaan iets langer mee, maar drogen vaak uit.
Hoewel de prijs per KM dus iets hoger is zal ik bij vervanging gewoon het hele jaar winterbanden gaan rijden en mijn SUV zal straks dus op extra ruige Winterbanden komen!
Naast sneeuw lossen ze ook beter de modder!
Dus met airco volle kracht bij hete zomers een modderbad ook bruikbaar!

Maar ik ga geen 2e set schuur vulling kopen of goede weg gooien!

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ook hier geldt dat nergens in het RVV of andere wetgeving wordt gesproken over winterbanden of zomerbanden. Met andere woorden de wetgeving moet worden toegepast dus er is geen 2 deling. Deze zaak zou ik dus aanhangig maken en dus voor laten komen.

Iemand die een fout maakt, moet opdraaien voor de kosten en bijvoorbeeld niet omdat deze winterbanden draagt er door de verzekering op vrije voet worden gesteld. Mag niet eens.

Emlichheimer

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

Wel is het zo dat de Duitser vrij gedisciplineerd is en voor het uitbreken van de winter al op winterbanden staan.
Ja en waarom? Niet omdat het PLICHT is, maar puur omdat een verzekering bij een ongeval in Duitsland als eerste kijkt of het voertuig wel aan de weersomstandigheden is aangepast, oftewel:

„Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage.“

Vergeet dus niet alleen de winterbandjes!

Ook al heb je geen schuld dan, een gedeelte of de gehele schade zou op je verhaald kunnen worden, als jij je auto wel aangepast zou hebben en daarmee het ongeval had kunnen voorkomen. Verzekeringen in Duitsland zullen echt alles aangrijpen om onder uitbetaling uit te kunnen komen. Niets voor niets dat bijna alle (ook ik!) Duitsers een Rechtschutzversicherung für Kfz hebben.
Het is lastig uit te leggen hoe het in mekaar zit, de duitsers zelf strijden ook veel over het onderwerp. Een regelrechte plicht zou een einde maken aan de discussie.

Mochten "jullie" Nederlanders overigens alleen hier komen om boodschappen te doen, denk dan ook eens na over een reisverzekering.
Je kunt je wel bedenken waarom.

Groeten.

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Sterk afhankelijk van de situatie,

Zelf rijdt ik weinig kilometers en veel stadswerk, ga s' winters niet naar het sneeuwgebied in Duitsland, Oostenrijk, Zwitsterland, e.d.

Heb een klein wagentje met normale banden en het lijkt me niet zinvol om deze van winterbanden te voorzien voor die enkele keer dat het hier in Nederland echt glad is,

Rijden is vooruitzien, en dat zijn ware woorden, afstand houden is leed besparen, dus bij gladde wegen extra afstand houden, eerder schakelen naar een hogere versnelling, en minder(!) remmen!,( gas eerder loslaten ),

Rijden in de bergen met een grote caravan achter de wagen tijdens wintersport zijn winterbanden in combinatie met sneeuwkettingen echter een vereiste!,

Ik heb te veel auto's in de rail zien hangen tijdens glad weer!, grote wagens voorzien van die mooie zwarte staalvelgen..., winterbanden dus!,

Winterbanden zijn prima, maar kunnen de chauffeur een vals gevoel van veiligheid geven zodat de chauffeur een "normale" rijstijl aanhoudt op een gladde, besneeuwde weg, en dan is bij een winterband ook snel de grens bereikt...,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

deethan

Ongelezen bericht door deethan »

Daar komt natuurlijk nog bij dat men altijd alleen maar nieuwe banden test.
Hoe een band zich houdt na 25.000 kilometer wordt nooit getest.
Ik denk dat het verschil tussen een winter en zomerband dan weleens bijna nul kan zijn.

Winterbanden zijn een hoax.

Mallemalle

Ongelezen bericht door Mallemalle »

niet helemaal waar

winterbanden hebben een grover profiel, zodat water en sneeuw beter afgevoerd wordt en je betere grip hebt

op droog wegdek maakt het weinig uit

all seasons banden kan ook nog

Maarten1234

Ijs is ijs en daar heb je ook met winterbanden GEEN grip op... Dat is allemaal larie en leuk verkooppraat van dit soort banden.

Wel blijven zij met de kou meer soepel, maar zodra zij een ijslaag op de weg pakken op het verkeerde moment dan ga je alsnog....

Het is niet alleen de band, maar ook zeer zeker het wegdek en die is in deze het meest bepalend.

kwesterbeek

Ongelezen bericht door kwesterbeek »

in Nederland op de vlakke wegen heb je praktisch bijna geen profijt van winterbanden.

Bij besneeuwde wegen heb je meer grip, maar met doorsnee zomerbanden lukt het ook.

Het is wel zo dat er omstandigheden kunnen zijn, dat je met winterbanden nog wel weg komt en met zomerbanden niet, maar die momenten zijn in ons vlakke landje zeldzaam

Let wel op welke zomerbanden je hebt.

Met super sportieve zomerbanden is het gevaarlijk rijden in de winter bij wat natte sneeuw is het reeds gevaarlijk.

Mallemalle

let wel op bij bijv op vakantie gaan in duitsland in de winter

sommige gebieden kun je een boete krijgen als je ook al ligt er geen mm sneeuw , als je geen winterbanden hebt

Gunnie

Ongelezen bericht door Gunnie »

Pfff, Maarten 1234, wat maak je je al 2 jaren druk zeg. Laat mensen die wel overtuigd zijn van het nut van winterbanden er toch lekker op rijden. Net als jij maak ik erg veel privé en zakelijke kilometers. Ik waarschijnlijk nog meer dan jij op je bus, 'k ben koerier en maak dagelijks zo'n 500 kilometer. Ik heb echt gemerkt dat winterbanden z'n nut wel hebben, de remweg wordt korter en zeker met sneeuw voelt het veiliger. Op ijs niet nee... er zitten immers geen spikes aan vast. En zouden die banden fabrikanten al die ontwikkelingen alleen maar voor de commercie doen? Winterbanden zijn goedkoper dan zomerbanden, maar slijten ook weer wat sneller omdat het rubber zachter is. Onder aan de streep maakt het helemaal niets uit... je set zomerbanden liggen in de winter in de garage en slijten niet, net als de winterbanden in de zomer in de garage liggen. Met 2 sets doe ik zo'n 4 jaar, zou ik alleen maar zomerbanden hebben, heb ik ook 2 sets nodig... dus wat is het verschil.

Maak je de komende jaren nou niet zo druk meer over dit onderwerp... denk aan je hart! 'k Hoop niet dat je ook zo eigenwijs tegen je klanten bent.. kan ineens snappen waarom er zoveel geweld tegen buschauffeurs is als het allemaal van die eigenwijze beterweters zijn zoals jij... AMEN.

Oh ja, je schrijft leuk, maar moet echt een cursus Nederlandse spreekwoorden en gezegden volgen... over de schouders van de automobilisten, haha, wèl origineel! En als je iets in 't vet wilt typen, schrijf het dan goed... het is te allen tijde (29 april 2007) Maar dit ter zijde...

('k kwam eigenlijk om te kijken welke site betrouwbaar is om banden te bestellen, maar je opmerking schreeuwen er gewoon om, om op te reageren ;-))

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Afgelopen winter heb ik voor het eerst winterbanden onder de auto gehad, ik vond het altijd onzin, maar kon een set vrijwel nieuwe overnemen voor een hele mooie prijs.
Vanaf dat ze er onder zaten voelde je het verschil, de auto stuurde lichter en was veel stiller. Twee weken geleden heb ik de wielen weer gewisseld voor die met de zomerbanden en dat viel echt tegen, de temperatuur zakte toch weer tot onder de 7 graden.

Voor mij is het duidelijk, alleen al voor het comfort zijn winterbanden wel zinnig, ook in nederland.
En zoals gezegd, afgezien van 4 extra velgen (die er bij mijn aankoop gelukkig bij zaten) ben je niet duurder uit, je doet gewoon 2 keer zo lang met 2 sets.

Maarten1234

Haha Gunnie dan reageer jij toch lekker. Ik maak mij verder niet druk hoor. Ik heb met zomerbanden nergens last van en geen extra meters nodig om eerder en veilig tot stilstand te komen. Ik houd automatisch al meer afstand en helaas onder sneeuw ligt ijzel en dus een ijslaag.

Verder ga ik niet met jou in discussie over hoeveel kilometers ik dagelijks maak, want geloof mij nu maar dat maakt voor jou en mij echt niets uit. Beide zitten wij ongeveer aan het zelfde en dan heb ik het alleen nog over zakelijk. Privee zit ik al rond de 2500 per maand. Zakelijk... Vele malen meer.

Enne ik heb nog nooit problemen gehad op de bus hoor dus houd mijn werk buiten dit topic. Iets wat sommige collega's doen, doen niet iedereen. En wat weet jij nu van het geweld op de bus. Jij zit maar in je uppie of met zijn 2en in een autootje. Dus oordeel niet over iets waar jij niets van weet. En ja helaas weet ik ook wat het verschil is om te rijden met of zonder winterbanden, maar met mijn rijstijl ondervind ik van zomerbanden in de winter echt geen last. Dus kun je wel zien hoe jij rijdt.

Verder spreekwoorden en uitdrukking intresseren mij niet. Dat klopt en heb je goed gezien. Mijn punten zijn duidelijk en komen over. Ik ben beter in cijfers. Verder is de Nederlandse taal iedere keer onderheving aan veranderingen. Sorry daar doe ik niet aan mee. Nu is het zus en dan is het zo... en dat alleen maar omdat een aantal heren het zo nodig vinden om de Nederlandse taal met regelmaat te veranderen. Zo maak jij ook fouten of ben je ook niet overal goed in. Ieder zijn of haar ding en laten wij elkaar daar nu niet mee gaan aan-of afvallen, want dat kan ik beter dan jij.

Weltrusten jochie

antonh

Ongelezen bericht door antonh »

Maarten1234,

zit je ook wel eens niet in de auto?
Privee zit ik al rond de 2500 per maand. Zakelijk... Vele malen meer.
Prive moet je een gemiddelde van 80 km per dag rijden om aan 2500 km per maand te komen.
Dat is alleen al prive globaal al 30.000 km per jaar.
Overdrijven is een kunst he?

En dan zakelijk vele malen meer.

:roll: :oops:

Je krijgt zeker korting op de brandstof prijs :?:
Laatst gewijzigd door antonh op 06 apr 2009 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten1234

Beste Antonh ik overdrijf niet hoor. 80 Kilometer op een dag voor mij is niets. Alleen al om op mijn werk te komen, rijd ik 30 kilometer en dan moet ik nog terug. Verder doe ik een heleboel met de auto. Dus ruim 90 kilometer per dag haal ik wel hoor. Ik weet niet of je wel eens op je kilometerteller kijkt, als je deze hebt, maar dat gaat sneller dan je denkt hoor. Ik tank 1 keer in de week en rijd 630 kilometer op een tank tot deze leeg is. Zit heel veel op de snelweg.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zo maak jij ook fouten of ben je ook niet overal goed in. Ieder zijn of haar ding en laten wij elkaar daar nu niet mee gaan aan-of afvallen, want dat kan ik beter dan jij.
Dat jij goed bent in aanvallen is wel bekend volgens mij !
Maar waarom zou dan een ander dat niet moeten doen ? Omdat jij er zoveel beter in bent ?

Als je nu zelf ook eens ophield met anderen te verbeteren, aan te vallen en niet zo hoog van jezelf op te geven, zou DAT misschien wel een reden kunnen zijn voor anderen om je niet aan te vallen :wink:

Quince

Ongelezen bericht door Quince »

Ik zou toch willen adviseren de informatie op de volgende sites te lezen en je weet waarom winterbanden veilig en noodzakelijk zijn:

http://www.dunlopwinterbandenactie.nl
http://www.goodyearwinterbandenactie.nl/

Quince

Ongelezen bericht door Quince »

Ook niet onbelangrijk: alles over wetgeving wat betreft het gebruik van winterbanden in de ons omringende landen:

http://www.dunlopwinterbandenactie.nl
http://www.goodyearwinterbandenactie.nl/

RobbieS.

Ongelezen bericht door RobbieS. »

Tot voor een paar maand terug altijd all-season banden onder mijn auto gehad, echter na aanschaf van een nieuwe, die geleverd werd op zomerbanden, toch een extra set wielen en winterbanden aangeschaft.

En eindelijk sneeuw deze week, en in vergelijking met de all-season banden heb ik nog nooit zoveel grip gehad. Niet meer glijden in haakse bochten, zonder doorslippende wielen optrekken....

Voor mij in het vervolg van december t/m maart winterbanden!

Mallemalle

----Niet meer glijden in haakse bochten, zonder doorslippende wielen optrekken----

nou, dat maakt het rijden er ook niet leuker op :mrgreen:

jeroentje271

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Moet je wel alleen in de wagen zitten.

Een keer de handrem erbij en driften bij zeer lage snelheid werd niet gewaardeerd. :mrgreen:

Gesloten