LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] frontjes

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
edithbo

frontjes

Ongelezen bericht door edithbo »

Weet iemand wellicht of de frontjes van Tristar bij KH vandaan komt (op de foliefrontjes na)?
Wij willen geen foliefrontjes aangezien (zo begrepen wij ) de folie bij warmte van het formuis los kan laten. Is het folie van Tristar echt zo goed aangebracht dat het bij Tristar frontjes niet gebeurd? Heeft iemand hier ervaring mee?

Als ik het forum hier lees heb ik het idee dat Tristar iets beter is dan KH maar dat ze allebei in het middensegment zitten. Kan iemand deze zienswijze bevestigen of ontkrachten?

Alvast dank voor de reactie.

zelfstandigste

Re: frontjes

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

KH en Tristar zijn met elkaar te vergelijken doch hebben geen enkele band met elkaar!?

Tristar, Nederlands product met grotendeels eigen fabricage van fronten.
zijn flexibel in maatwerk.

KH, Duitse fabrikant, met geheel eigen fabricage van fronten. zijn flexibel in maatwerk.

De verschillen zijn klein (KH gebruikt iets beter materiaal voor beslag en kasten, korpusmaat verschilt net geen 2cm, Tristar zal met maatwerk iets voordeliger zijn)

Persoonlijk zou ik, als het financiële verschil niet te groot is voor de KH gaan.

zelfstandigste

KH en Tristar zijn met elkaar te vergelijken doch hebben geen enkele band met elkaar!?

Tristar, Nederlands product met grotendeels eigen fabricage van fronten.
zijn flexibel in maatwerk.

KH, Duitse fabrikant, met geheel eigen fabricage van fronten. zijn flexibel in maatwerk.

De verschillen zijn klein (KH gebruikt iets beter materiaal voor beslag en kasten, korpusmaat verschilt net geen 2cm, Tristar zal met maatwerk iets voordeliger zijn)

Persoonlijk zou ik, als het financiële verschil niet te groot is voor de KH gaan.

edithbo

Bedankt Zelfstandigste voor je reactie.

De reden waarom ik dacht dat KH en Tristar een 'band' hebben is omdat ze beide de (voor mij) redelijk specifieke front 'fino antraciet' in hun assortiment hebben. Deze front heb ik nog bij geen enkele andere fabrikan gezien.

edithbo

Wat begon met: Leuk op zoek naar een nieuwe keuken... wordt nu meer... jeetje weer een dag kwijt aan die stomme keuken.

Erg lastig die ondoorzichtige markt en de tegenstrijdige verhalen over of glas nu wel kras gevoelig is of niet, of over dat de kwalitatief betere merken alleen maar van binnen witte kastjes hebben en niet in kleur vanwege de betere kwaliteit van het kastje, of dat alle scharniertjes even goed zijn. Gek wordt ik ervan!! Maar langzamerhand begin ik er wel wat meer vat op te krijgen. Mede dank zij dit forum.

Hierbij nogmaals een vraag.
Wij willen een keuken met een werkblad hoogte van 97 cm. Daarbij willen wij een werkblad dikte van 4 cm en een plint tussen de 7 cm en 10 cm. Dit houdt in dat de onderkasten tussen 83 cm en 86 cm mag zijn (het gaat hierbij niet op de cm precies).
Nu heb ik inmiddels begrepen dat niet alle fabrikanten deze maatgeving van onderkasten hebben. Kan iemand aangeven welke merken deze maatgeving wel hebben?

zelfstandigste

De meeste duitse merken hebben een korpushoogte van 720mm met een raster van 144mm (5 lades in 1 kast) dat betekend dat ze bij een verhoogde kast (maxi-line) dan op 720+144=864mm uit komen.

Een aantal merken Tristar / Beda / Systemat enz..... hanteren een rastermaat van 130mm (6 laden) en dan komt u op een korpushoogte van 780mm

Dat zijn de meest gebruikte korpushoogten.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Almat maxio is bv. 86, volgens mij is Schmidt 86,4.
Wellicht verstandig om bij jezelf na te gaan of je eventueel een iets hogere plint acceptabel zou vinden, want volgens mij is het net een lastige tussenmaat waarin niet veel te vinden is (weet ik uit ervaring...). Als je een plint van 13 nog acceptabel zou vinden, volgens mij zijn Leicht, E+K en Systemat 79,5.

Anders eventueel een merk uitzoeken waarbij je makkelijk en tegen een niet al te hoge meerprijs maatwerkaanpassingen kunt uitvoeren, waarbij je de hoogte zelf zou kunnen uitkiezen.

Hobbyistje

Ongelezen bericht door Hobbyistje »

@ edithbo

Uw werkbladhoogte komt op 97cm?

Is dit niet erg hoog? Bij ons ligt het werkblad op 93cm hoog, en wij zijn zelf toch ook 1,8 en 2m groot. Deze hoogte bevalt ons prima.

Kies niet te hoog want dat werkt ook niet prettig lijkt mij.

Maarja ik spreek nu voor mezelf, misschien dat andere mensen er anders over denken.

Misschien weet een van de aanwezige keukenadviseurs op dit forum of er een richtlijn of trucje voor is, om te bepalen wat zo'n beetje de ideale werkbladhoogte is?

Succes met de zoektocht

edithbo

Hobbyistje: Ons werkblad is nu ook 97 cm hoog. Wij vinden het heerlijk werken. Als wij in een lagere keuken werken krijgen wij beiden last van onze rug.

Kweenie: Een plinthoogte van 13 cm is overigens ook nog te doen. Wij vinden het alleen zonde van alle ruimte die een plint inneemt. Vandaar willen wij de plint zo minimaal mogelijk willen (dat is minimaal 7 cm aangezien de leidingen op dit moment ook op die hoogte zijn).
(Wij hebben reeds een keuken, maar willen een grotere keuken)

Bedankt voor de tips tot zover. Ik ben nu alle websites van de fabrikanten af om te kijken of wij mogelijkheden qua front ed bij die fabrikanten zien. Scheelt weer een hoop tijd in plaats van alle keukenzaken af. Kunnen we wat gerichter werken... en daarna... weer de keukenzaken af.

pfffff

Ongelezen bericht door pfffff »

Plint van 7 cm is niet aan te raden, houd minimaal 10 cm aan.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan je helemaal vinden in de houding dat een te hoge plint zonde van de ruimte is, dat vind/vond ik namelijk ook. Maar let er ook op dat de verhouding tussen plint en kasten goed is. Een te lage plint kan de keuken erg log maken. (En je stoot eerder je voeten tegen de kasten als je bij de keuken staat...)

Een plint van bv. 20 cm is natuurlijk het andere uiterste. Dat zie je soms ook in keukenwinkels. Dan willen ze je doen geloven dat er een extra hoge keuken staat, omdat de werkhoogte hoger is dan normaal. Maar omdat er dan wel gewone kasten worden gebruikt, krijg je een heel hoge plint, wat erg jammer is van de ruimte (en ook nog eens erg lelijk is).

Maar voor extra ruimte zou ik ook (en vooral) letten op de diepte van de kastjes, en vooral van de laden en korven. In het verdiepen van de kasten is vaak veel meer ruimte te halen dan in het verhogen van de kasten. Maar ook hier geldt, sommige keukens hebben wel een dieper blad, maar geen diepere kasten en korven. Ik zou dus ook goed op de mogelijkheid van verdiepte kasten letten bij het uitkiezen van het keukenmerk.

Ik zou dan dus eerder een merk van 80 cm kiezen waarbij er standaard mogelijkheden zijn om te kiezen voor verdiepte kasten, dan dat ik een keuken van 83 of 86 zou kiezen met standaard kasten alleen in de normale diepte.

(Is die 4 cm voor het blad trouwens heilig, of zou je ook een hoger of lager blad kunnen kiezen?)

zaankanter

Ongelezen bericht door zaankanter »

Welicht is ballerina een optie?

Korpus 78 hoog en de binnenzijde van de kasten in kleur.

zelfstandigste

KH heeft korpushoogte 762 mm
Tristar 780mm

Als het nog tussen deze merken gaat......

Richtlijn voor ergonomische werkhoogte is recht op staan armen strak langs lichaam dan onderarm met vlakke hand naar voren (bovenarm langs lichaam houden) dan 18-20cm onder vlakke hand is werkhoogte.

edithbo

@kweenie
Goede tip wat betreft het verdiepen van de kasten. Ik wist niet dat dat kon. Zal ik meenemen bij het uitzoeken.

De 4 cm voor het blad is redelijk heilig. Bij meer of minder lijkt ons de verhouding niet mooi gezien de niet zo grote keuken. Maar dat kunnen we pas goed zien als de tekeningen zijn gemaakt.

@zaankanter
Ik zal ballerina ook meenemen in de overweging

legoleek

Ongelezen bericht door legoleek »

ik ga gewoon ongegeneerd reclame maken. :lol:
Leicht :
standaard korpushoogte 80 cm.(40-53-66-93 + maatwerk)
korpus diepten 38-46-56-66
lade's van Grass
doen niet moeilijk over maatwerk
in de lagere prijsgroepen goed concurrerend.

@iedereen die de fijnste maat heeft. fijn. maar het is een persoonlijk iets. ik zeg altijd tegen mijn klanten vergeet al die elleboog afstandstabellen. ga voor een van mijn keukens staan, smeer een boterham en snij een appel (dan hoef ik dat dadelijk niet te doen) en kijk bij welke je hoogte je je het prettigst voelt (wij hebben dan ook verschillende werkhoogtes expres opgesteld)

Gesloten