LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asus moederbord

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

Jij snapt het rennie44! :lol:

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

In de geval van de OP, hij heeft aan dat de bord was aangeschaaft einde 2005. Het is nu 2009. De bord is dan over de 3 jaar garantie temijn van Asus en is terecht geweigerd. Of mis ik hier iets?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

Je mist inderdaad iets.
De garantieclaim is eind 2008 gedaan, dus binnen de tijd van de garantie.

Het gaat er niet om wanneer dat de garantieclaim bij de fabrikant in behandeling is genomen, maar wanneer de garantieclaim is ingediend.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Ik zie het nu idd. De enige ander ding ik kan denken is dat fabrikanten gaat vak vanuit datum van fabrikage tegenover 3rd partijen in plaats van datum van verkoop. Datum van verkoop heeft alleen betrekking tussen koper en verkoper. Het zou best kunnen dat de bord is daadwerkelijk veel ouder dan Dec 2005, en als resultaat valt buiten de garantie om in de ogen van Asus.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

De datum die de fabrikanten hanteren is meestal de verkoopdatum plus 6 maanden.

Dus als een moederbord bij de winkelier 2 jaar op de schap ligt, dan heeft de consument dan maar recht op ongeveer 1,5 jaar fabrieksgarantie.

Zo gaat het wel in de praktijk.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Het ligt eraan hoe het zit per bedrijf. Het klopt dat sommige fabrikanten zo een policy haanteert. Persoonelijk ik heb een strict beleid opgezet wat het betreft garantie en 3rde partijen. Ik geef x aantal jaren naar datum van fabrikage. Val je buiten dat period dan heb je pech. Af en toe als iemand komt vriendelijk over met een netjes verhaal dan buig ik de regels.

rennie44
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:17

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door rennie44 »

Update:
Het moederbord is naar de importeur gestuurd ???
Wat die er mee heeft gedaan is onduidelijk: Winkelier weigert mij te vertellen wie de importeur is en wat er met dat moederbord is gebeurd.

Importeur heeft € 32,88 overgemaakt. (PUNT)

Krijg dus geen duidelijkheid in wat de importeur wel of niet heeft geconstateerd ten aanzien van het defect.

Ik vraag me af of het uberhaupt wel naar de importeur is gestuurd.
En zo ja, wat die er dan mee heeft gedaan. Ik bedoel dus: heeft die het wel doorgestuurd naar Asus? (volgens mij niet; gezien die creditering)

Het schijn een 'intern bedrijfsgeheim" te zijn bij de winkelier om mij te vertellen wie de importeur is.

Ik denk dat ik mijn moederbord maar 'gewoon' terug wil hebben ipv die € 32,88

Tim2005
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:23

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door Tim2005 »

Ik vind de oplossing van Asus wel een correcte oplossing.
Je hebt geen recht op de nieuwwaarde, aangezien het product 3 jaar oud is. Voor de 100,- nu koop je een veel beter product.

Misschien kan je op Marktplaats een moederbord scoren voor 32,-?

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door TheLD »

Je koopt wel een los moederbord welke op het tijdstip dat je hem kocht EOL was. Dit bord zal ergens van medio 2003 zijn. Je kunt van een dergelijk bejaarde serie niet verwachten dat deze gefixt wordt. Terugkrijgen van Salland zal niet gaan lijkt mij, zij maken ook kosten voor verzenden ed.

De €32,68 lijkt mij ook ok na 3 jaar gebruik.

desnor
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2008 14:19

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door desnor »

Wanneer je als leverancier van hardware een dergelijke (nog net binnen de fabriekstermijn) aanspraak op garantie krijgt is het altijd het beste om met de klant tot een oplossing te komen.
Immers er is recht op wettelijke garantie, welke gedurende 3 jaar bij aankoop is toegezegd.

Verder is het zo dat de fabrikant in deze als een derde in de afwikkeling aan de zijkant staat.

De klant heeft de hardware gekocht bij de leverancier en de leverancier dient de garantieaanspraak af te wikkelen.

Gezien de snelle afschrijving en de lage marge die op hardware door de leverancier wordt gemaakt is het dus zaak om, mede omdat dezelfde techniek niet meer te leveren is, met de klant tot een goede overeenkomst te komen.

Immers een tevreden klant kan alleen maar zorgen voor reklame.

Wat ik zou doen is het volgende.

De klant een moederbord naar zijn keus uit laten zoeken.
Er zal tevens een andere processor op moeten komen en wellicht ander geheugen.
Het oude moederbord, de bijbehorende processor en het geheugen van de klant in ruilen.

De klant gaat er dan op vooruit, krijgt een nieuw systeem tegen een zeer aantrekkelijke prijs en ziedaar.................probleem opgelost.

Ik heb jaren dit soort gevallen op deze wijze afgewikkeld, met tevreden klanten en behoud van mijn zakelijk goede naam als gevolg.

Ik zou me dus met de leverancier in verbinding stellen.

N.B. Fabrikanten, die worden aangesproken op de garantie door de distributeur zijn hard en rekenen in dit geval de aanschafprijs door drieën. Vandaar de ongeveer 30 euro die wordt aangeboden.

Succes,

Hans

rennie44
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:17

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door rennie44 »

Dit bord zal ergens van medio 2003 zijn. Je kunt van een dergelijk bejaarde serie niet verwachten dat deze gefixt wordt.
waarom niet ??
Ik heb het toch nieuw in doos verpakt (noem maar op) gekocht ??
En daarbij 3 jaar garantie gekregen ?? Dat gaat toch in op moment van verkoop ?? ( :", bonnetje goed bewaren dat is tevens garantiebewijs".)

Dan is het toch zo dat op het moment dat er aanspraak op de garantie wordt gedaan het in principe niet uitmaakt of het artikel een maand in gebruik is geweest of bijna 3 jaar ?? Garantieperiode was immers nog niet verstreken. Wat betekend anders die garantie ??
Ik vind de oplossing van Asus wel een correcte oplossing.
dat is niet de oplossing van Asus maar van de importeur!

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door TheLD »

waarom niet ??
Ik heb het toch nieuw in doos verpakt (noem maar op) gekocht ??
En daarbij 3 jaar garantie gekregen ?? Dat gaat toch in op moment van verkoop ?? ( :", bonnetje goed bewaren dat is tevens garantiebewijs".)
Ik bedoel vanuit Asus. Jij koopt welbewust een halffabrikaat (immers een moederbord is een los onderdeel om een pc te assembleren). Om een systeem te bouwen dien je te beschikken over de nodige kennis (zowel technisch als produkt). Ik ga er daarom vanuit dat je op dat moment bewust een moederbord koopt welke EOL is.

Hoe kom je trouwens op 3 jaar. Asus kijkt naar het serienummer op het moederbord en kan daaraan zien of er garantie opzit. Ze kijken niet naar je aanschafdatum!!

http://support.asus.com/repair/repair.a ... uage=en-us

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door alfatrion »

rennie44 schreef:Importeur heeft € 32,88 overgemaakt. (PUNT)
Dus de winkel legt niets bij? Dan is het waarschijnlijk een tientje te weinig.
TheLD schreef:Je koopt wel een los moederbord welke op het tijdstip dat je hem kocht EOL was. Dit bord zal ergens van medio 2003 zijn. Je kunt van een dergelijk bejaarde serie niet verwachten dat deze gefixt wordt. Terugkrijgen van Salland zal niet gaan lijkt mij, zij maken ook kosten voor verzenden ed.

Terugkrijgen van Salland zal niet gaan lijkt mij, zij maken ook kosten voor verzenden ed.
Dat is geen argument. De consumentkoper heeft aanspraak gedaan op de fabrieksgarantievoorwaarden. Daarin staat dat de fabrikant het product zal herstellen of vervangen. De voorwaarden noemen de mogelijkheid van ontbinding niet. Het defecte product is dus nog altijd eigendom van de consumentkoper. Die moet dan beslissen of hij het defecte product terug wil of instemt met ontbinding.
During the Limited Warranty Period, Asus will, at its sole discretion, repair or replace any defective component. All spare-parts or module removed under this Limited Warranty become the property of Asus .

http://support.asus.com/repair/repair.a ... uage=en-us
desnor schreef:Fabrikanten, die worden aangesproken op de garantie door de distributeur zijn hard en rekenen in dit geval de aanschafprijs door drieën. Vandaar de ongeveer 30 euro die wordt aangeboden.
Een andere mogelijkheid is dat de fabrikant hanteert hier een termijn van vijf jaar. Het aankoopbedrag gedeeld door vijf jaar vermedigvuldigd met de twee overgebleven gebruiksverjaren levert dan op: 42 euro. Trek daar de marge van de winkelier vanaf en je komt uit op 32 euro.
TheLD schreef:Hoe kom je trouwens op 3 jaar. Asus kijkt naar het serienummer op het moederbord en kan daaraan zien of er garantie opzit. Ze kijken niet naar je aanschafdatum!!
De winkelier zal reclame maken met zoveel jaar fabrieksgarantie. Daar wordt doorgaans niet bij vermeld dat de garantie al een tijdje gelopen heeft.

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door Dirkie »

Op 20 jan 2009 om 11:52 schreef gravedigger
Dat wordt dus weer een discussie van 5 oagina's
en de TS is begonnen met
Hallo wie kan mij een duidelijk antwoord geven op het volgende ??
Nog even doorgaan, want de discussie zit al op 3 pagina's en de TS is volgens mij nog geen steek verder :?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

Een andere mogelijkheid is dat de fabrikant hanteert hier een termijn van vijf jaar.
De fabrikant hanteert een termijn van 3 jaar, geen 5 jaar.
De voorwaarden noemen de mogelijkheid van ontbinding niet. Het defecte product is dus nog altijd eigendom van de consumentkoper. Die moet dan beslissen of hij het defecte product terug wil of instemt met ontbinding.
Als een product kapot is in de garantieperiode, dan is er de mogelijkheid om het product te repareren, vervangen of geld retour.

Als de winkelier of fabrikant besluiten geld retour is dan echter het product geen eigendom meer van de kopende partij.

rennie44
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:17

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door rennie44 »

update:
Als de winkelier of fabrikant besluiten geld retour is dan echter het product geen eigendom meer van de kopende partij
klopt wel, maar ik ben dus gisteren zelf bij de winkel langs geweest en heb (na lange discussie) uiteindelijk mijn moederbord terug gevraagd.
"dat kan niet meer" werd mij meegedeeld.

Heeft de importeur al weg gegooid of zoiets ??

ik heb de winkelier vanmorgen een mail gestuurd met de vraag of de importeur de bevoegdheid heeft om zelf reparaties te doen, of met andere oplossingen te komen.

Kijk: krijg ik het aankoopbedrag retour of een gelijkwaardig moederbord maakt het mij niet uit of het wel of niet naar Asus is gestuurd en was deze hele discussie niet nodig geweest.

Maar nu de winkelier zo halstarrig zich achter de importeur wenst te verschuilen begint het voor mij een principe kwestie te worden.

Mail van winkelier:

"Geachte heer/mevrouw,

Het moederbord was doorgestuurd naar de importeur. Wat die er verder mee doet is aan de importeur zelf. Blijkbaar hebben ze het bord vernietigd ipv door gestuurd naar Asus.

Ben ik nu gek of kan dit zo maar ??

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

Als er besloten wordt dat het product in de garantieperiode niet meer gerepareerd kan worden, wordt het product vervangen of de klant krijgt het geld terug. Het product wordt vervolgens vernietigd, daarbij is het dan zo dat het product dan geen eigendom meer is van de koper. Dus dan kan de koper het product ook niet meer terugeisen.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee dat mag niet zomaar, maar het ziet er naar uit dat het wel gebeurt is. Je hebt dan recht op een schadevergoeding. Je zou kunnen aanvoeren dat je het product door een andere partij wilde laten herstellen zodat je het geheugen en de processor niet hoefde te vervangen. De schade is het verschil van het bedrag in tussen deze twee situaties. Een ander gevolg is dat de winkelier/importeur/fabrikant een rechtzaak veel sneller zal verliezen. Immers zij hebben jouw bewijsmeteriaal vernietigd, al tans dragen daar verantwoordelijkheid voor.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door alfatrion »

De fabrikant hanteert een termijn van 3 jaar, geen 5 jaar.
Dat zou het bedrag niet verklaren.
Quote:
De voorwaarden noemen de mogelijkheid van ontbinding niet. Het defecte product is dus nog altijd eigendom van de consumentkoper. Die moet dan beslissen of hij het defecte product terug wil of instemt met ontbinding.

Als een product kapot is in de garantieperiode, dan is er de mogelijkheid om het product te repareren, vervangen of geld retour.

Als de winkelier of fabrikant besluiten geld retour is dan echter het product geen eigendom meer van de kopende partij.
Jij noemt nu de wettelijke mogelijkheden op uit artikel 7:21 en 7:22 BW. Het is aan de consument om uit te maken of hij of zij daar wel of niet een beroep op wilt doen. Als er geen beroep op wordt gedaan mag de winkelier / importeur dat niet uitvoeren.

Het is dus niet aan winkelier of fabrikant om te besluiten, maar aan de consument.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
De fabrikant hanteert een termijn van 3 jaar, geen 5 jaar.

Dat zou het bedrag niet verklaren.
Hierin is dus het verbruiksdeel verwerkt.
Jij noemt nu de wettelijke mogelijkheden op uit artikel 7:21 en 7:22 BW. Het is aan de consument om uit te maken of hij of zij daar wel of niet een beroep op wilt doen. Als er geen beroep op wordt gedaan mag de winkelier / importeur dat niet uitvoeren.
Buiten de garantieperiode wel, binnen de garantieperiode niet.

Anders zou de consument altijd bij het vervangen van een product of koop ongedaan maken het betreffende product terug kunnen eisen, omdat men van mening is dat het product eigendom blijft van de consument.

Dat is dus niet zo.

In de garantieperiode is het zo dat alleen bij reparatie het product eigendom blijft van de consument, bij vervanging of geld terug dus niet.

Het is aan de consument om uit te maken of hij of zij daar wel of niet een beroep op wilt doen. Als er geen beroep op wordt gedaan mag de winkelier / importeur dat niet uitvoeren.
Buiten de garantieperiode wel, binnen de garantieperiode niet.
Dit komt omdat je vergeet dat de verkopende partij verplicht is om het probleem op te lossen, en als het product niet gerepareerd kan worden, dient de verkopende partij het product te vervangen, kan dat ook niet dan dient de verkopende partij het geld te retouneren.

Volgens deze volgorde dient altijd het uitgevoerd te worden.
De keuze daarbij ligt dus niet bij de kopende partij.

Zoals jij het aangeeft kan het misschien wel waar zijn, maar daarmee ontneem je wel de mogelijkheid van de verkopende partij om zijn verplichtingen na te komen.

Gesloten