Hallo,
Is er iemand die mij kan vertellen wat de gevolgen zijn voor mij en mijn moeder als ik daar tijdelijk met mijn zoon intrek. Dit is ter overbrugging tot ik m'n eigen huurwoning krijg.
Mijn zoon is 9, ik ben gescheiden en heb een WAO uitkering. Mijn moeder is 69 en haar partner werkt.
Zij wonen in een huurwoning.
Ik hoop dat ik genoeg info gegeven heb en anders hoor ik het graag.
Groetjes,
Monique
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tijdelijk inwonen bij moeder+belasting
-
Re: Tijdelijk inwonen bij moeder+belasting
Hoi indien er huurtoeslag is dan valt deze weg ook de verontreiniginsheffeng verandert ( meer vervuiling eenheden ). Wel toestemming aan de wbv vragen.
Groet Ronald.
Groet Ronald.
als het echt tijdelijk is veranderd er tav de heffingskortingen niets, maar.... als het onverhoops langer is dan een half jaar dan heb je geen recht op de alleenstaande ouder korting!! Dit is iets wat vaak fout gaat, en mensen de heffingskorting terugmoeten betalen. Is het voor een paar weken/maanden niets aan de hand, maar let dus op als het in 2009 meer dan 6 maanden de inwoning duurt, zet de heffingskorting zsm stop!!
-
Hallo Ronald en Getty,
Bedankt voor jullie reactie ik ben blij dat jullie wat info kunnen geven hierover. Ik weet er helemaal niets van.
Weet iemand ook hoe het belastingtechnisch zit/wat de gevolgen zijn als ik tijdelijk in een flat van een vriendin ga. De flat staat te koop en mag ik tijdelijk gebruiken.
Kan ik me ook zonder gevolgen in laten schrijven op dat adres ??
Hoe wij de "huur" regelen is nog niet bekend.
Groetjes,
Monique
Bedankt voor jullie reactie ik ben blij dat jullie wat info kunnen geven hierover. Ik weet er helemaal niets van.
Weet iemand ook hoe het belastingtechnisch zit/wat de gevolgen zijn als ik tijdelijk in een flat van een vriendin ga. De flat staat te koop en mag ik tijdelijk gebruiken.
Kan ik me ook zonder gevolgen in laten schrijven op dat adres ??
Hoe wij de "huur" regelen is nog niet bekend.
Groetjes,
Monique
Als je in die flat van je vriendin gaat wonen en daar verder niemand anders ingeschreven staat kun je gewoon de alleenstaande ouderkorting blijven krijgen (wees er wel zeker van dat je vriendin daar niet meer ingeschreven staat).
Bedenk wel dat je waarschijnlijk goedkoper woont als je bij je moeder woont. Ik verwacht dat je áls je moeder al huurtoeslag krijgt, die toch niet heel hoog is. Je zou dan kunnen aanbieden het verschil te betalen tussen wat ze nu krijgen en wat ze krijgen als jij daarbij woont (waarschijnlijk niks meer). Als ze normaal kwijtschelding zouden krijgen voor de waterschapsbelasting en de gemeentebelasting, dan zou je daar ook aan kunnen bijdragen. Het is onzin dat die aanslag van het waterschap hoger zou zijn. Of je nu met 2 of met 4 mensen in een huis woont, die aanslag blijft gelijk (tenminste bij de meeste waterschappen, ik denk overal). De alleenstaande ouderkorting is ook nog maar € 53 per maand.
Ik weet niet of je het ziet zitten bij je moeder en haar vriend, maar denk niet te snel dat je doordat zij minder krijgen, het geen optie is.
Bedenk wel dat je waarschijnlijk goedkoper woont als je bij je moeder woont. Ik verwacht dat je áls je moeder al huurtoeslag krijgt, die toch niet heel hoog is. Je zou dan kunnen aanbieden het verschil te betalen tussen wat ze nu krijgen en wat ze krijgen als jij daarbij woont (waarschijnlijk niks meer). Als ze normaal kwijtschelding zouden krijgen voor de waterschapsbelasting en de gemeentebelasting, dan zou je daar ook aan kunnen bijdragen. Het is onzin dat die aanslag van het waterschap hoger zou zijn. Of je nu met 2 of met 4 mensen in een huis woont, die aanslag blijft gelijk (tenminste bij de meeste waterschappen, ik denk overal). De alleenstaande ouderkorting is ook nog maar € 53 per maand.
Ik weet niet of je het ziet zitten bij je moeder en haar vriend, maar denk niet te snel dat je doordat zij minder krijgen, het geen optie is.
nog een aanvulling op bovenstaande. Het klopt dat de alleenstaande ouderkorting dit jaar fors is verlaagd. Er is inmiddels door de belastingdienst en overheid beloofd deze binnenkort toch weer wat te verhogen. Het bedrag op jaarbasis wordt dan iets meer dan €900 ipv de € 650 wat het nu ongeveer is. Er zitten ook wel wat haken en ogen aan het verhuren van een te koop staande flat. Hiervoor moet haar kredietverstrekker eerst toestemming voor geven. Dit kunnen ze verbieden. Als je het officieel wilt maken met inschrijving en dus evt recht op de heffingskortingen dan moet er toestemming zijn. IS het niet officieel kan je je dus eigenlijk niet inschrijven.