LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Liesje82

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hallo iedereen!
Bedankt voor alle reacties over de inwerkperiode van Cipramil. Ik merk de afgelopen dagen dat ik wel iets vooruit ben gegaan! Ben nog steeds wazig en duizelig van de 20 mg, maar heb vh weekend toch wel een paar leuke dingen kunnen doen. Mijn negatieve gdachten komen ook voort uit het feit dat ik gewoon beter wil zijn! Ben het zat met die paniekstoornis en had best hoge verwachtingen van dit medicijn. Mijn paniek is niet afgenomen, maar ben wel wat vrolijker en iets minder gespannen. Wie weet gaat dit ook meer de goede kant op als ik 8 weken Cipramil slik? Mijn behandelend arts heeft ook voorgesteld om daarna de Cipramil te verhogen. 20 mg blijkt idd een startdosis te zijn. Ik slik hiernaast ook Remeron, maar die wil ik dan af gaan bouwen. Heb er nog in al de maanden dat ik Remeron slik niks van gemerkt behalve dat ik goed slaap. Maar mijn arts vind Remeron en Cipramil een goede combi en vind t niet nodig dat ik de Remeron nu al wil afbouwen. Iemand hier ervaringen mee met deze combi?

Greetje, ik merk alleen maar dat ik supermoe ben! Kan een gat in de dag slapen van de Cipramil :-) Maar ook slapeloosheid kan een bijwerking zijn. Misschien kun je inderdaad voor t slapen gaan een diazepammetje o.i.d. vragen, maar goed, die werken weer verslavend....Alsof AD niet verslavend werkt!? Kom er maar weer eens makkelijk van af...

Goed om ook de positieve reacties te lezen van mensen! Fijn voor jullie dat jullie er de positieve effecten van merken en de paniek (redelijk) onder controle hebben. Ik ben er ook zo aan toe om weer de sportschool in te durfen!! Geduld is een schone zaak...:-)

Groetjes, Liesje

greetje22

Ongelezen bericht door greetje22 »

Liesje,
Wat fijn dat je eindelijk wat positiefs begint te voelen. Ik had vandaag ook een redelijke dag. Ik heb zelfs een volledige dag gewerkt, hoewel dat net iets teveel was. Vanmorgen was ik iets duizelig en chagrijnig (terwijl ik meestal geen ochtenhumeur heb) en ik zag al tegen de dag op, maar in de loop van de ochtend begon ik wat helderder te worden en vrolijker en tegen twaalf uur besloot ik om de middag ook maar eens te werken. Tegen drie uur werd ik weer wazig en kon ik niet goed meer denken maar over het geheel bekeken ben ik wel positief over deze dag. Nu hopen dat ik vanavond/vannacht niet in ga storten....
Af en toe voel ik me nog wel onrustig en soms tegen paniek aan maar het wil net niet doorzetten en dat is prettig.
Thanks54,
DAnk je wel voor je reaktie. Ik zit inderdaag in de opbouwfase, nu op 25 mg, 8 weken. Slaaptabletten wil ik liever niet gebruiken, heb daar slechte ervaringen mee in mijn familie. Ik moet me er dus doorslepen, maar zoals ik hierboven al heb geschreven, vandaag was een van mijn betere dagen. Ik hoop dat dat doorzet en dat het slapen ook beter gaat worden.
Greenfrog,
Succes de komende tijd. Het gaat misschien zwaar worden, maar zoals je bij ons kunt lezen, gaat het positieve toch echt wel komen...

Mirriam,
Ik heb ook een dagje misselijkheid gehad maar ik ben er wel zeker van dat het van de ophoging kwam.
Gr.
Greetje

greenfrog

Ongelezen bericht door greenfrog »

Ben nu 6 dagen bezig. Last van bijwerkingen,

Ik ga vandaag naar de 15 mg toe en zo snel mogelijk naar de 20.
:!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 26 feb 2009 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

greetje22

Greenfrog,
Ik houd nog steeds mijn kaken strak op elkaar. Doet eigenlijk niet zo'n pijn meer, hoort er gewoon bij. Ik weet ook niet of het weg gaat.
Wat betreft Citalopram, vind ik dat de bijwerkingen beter te hanteren zijn dan andere AD's. Je zal vast nog wel wazig worden, depri, misselijk of onrustig, maar het is met dit medicijn hanteerbaar. Ik vind wel dat je heel snel opbouwt. Ik heb eerst twee weken op 10mg gezeten. Toen waren de bijwerkingen redelijk verdwenen, en vandaaruit langzaam opbouwen op de momenten dat ik me wat beter voelde. Uiteindelijk worden bij het opbouwen de bijwerkingen toch wat minder.
Gisteren had ik een redelijke dag, maar vannacht weer slecht geslapen en nu ben ik een beetje neerslachtig. Ik denk dat ik gister te veel heb gedaan, het was gewoon een beetje te veel voor me. Maar ja, als je je beter voelt, wil je ook zo graag alles weer. Ik hoop dat het in de loop van de dag weer positiever wordt.
Groetjes,
Greetje

greenfrog

mocht het knarsen/kaakpijn, wakkerliggen of zweten overdag te erg worden of mocht het niets helpen stop ik :!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 26 feb 2009 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

thanks54

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hoi Greenfrog,
Het gaat dus niet zo goed met je? Beroerde periode he, dat opbouwen van medicijnen. Daar zul je genoeg ervaring mee hebben. Ik heb respect voor je durf om nu weer met een nieuw middel te beginnen. Goed ook, dat je zelf veel info zoekt over de werking van medicijnen. Ik vind trouwens ook dat je behoorlijk snel opbouwt met citalopram. Zelf heb ik de eerste twee weken 10 mg geslikt en daarna pas 20mg. Misschien kan dat bij jou ook wel helpen. Verder heb ik de eerste maand ook slaaptabletten gebruikt (temazepam). ik werd zelf de eerste tijd een beetje hyper van die pillen en die slaaptabletten maakten dat ik toch goed kon doorslapen 's nachts. Misschien iets voor jou? Ik kan me trouwens wel indenken dat je niet meer chemische rommel (voor zover ik dat zo mag noemen ;) wilt innemen. Ik had er zelf ook veel moeite mee om nog meer middelen te slikken. Maar het heeft me wel geholpen om de eerste tijd door te komen. Na een maand ben ik er zo snel mogelijk weer mee gestopt. En oh ja, wat dat tandenknarsen betreft, kan een gebitsbeschermer (zo'n ding dat sporters altijd gebruiken) jou niet helpen? Of gooi je die er 's nachts ook uit? Trouwens, dat zweten overdag zal misschien wel zo blijven, 't is bij mij nog steeds zo. Nou, greenfrog, ik hoop dat je iets kunt met mijn antwoord. Heel veel sterkte! Er komt vast een tijd dat het beter met je gaat, ook al lijkt het nu niet zo. Ik geloofde er nooit in toen ik depri was, maar het is met mij ook goedgekomen. Sterkte!
Groeten...

greetje22

Hoi allemaal,
Ik had maandag een positieve dag maar dinsdag was volkomen kl....
en vannacht had ik weer een paniekaanval en de rest van de nacht weer niet geslapen, extreem slechte nacht dus. Vandaag halve dag gewerkt en naar de Haptotherapeut geweest. Adviseerde mij om nog niet meer te gaan werken maar om de energie die ik evt overhoud eerst voor mezelf te bewaren en wat reserves op te bouwen, ik kan me hierin best wel vinden maar ja, als je je wat beter voelt wil je toch graag weer volledig aan het leven deelnemen. Nu heeft ze geadviseerd om melatonine tabletten te slikken ivm het slechte slapen. Ze zegt dat mensen die tussen drie en vier uur 's nachts wakker worden, vaak een melatonine tekort hebben. Nu heb ik een paar jaar geleden melatonine geprobeerd maar dat is ook weer iets waar je je dosis in moet vinden en dat is me destijds niet gelukt. Ik denk dat ik toen ook niet een tekort had maar was gewoon konstant wakker door mijn dochter.
Heeft iemand ervaring met de combinatie van citalopram en melatonine?
Liesje, Hoe gaat het nu met jou?

greenfrog

Zit nu op 15 mg, ga zondag naar de 20mg en woensdag een afspraak met de huisarts hoe het gaat. :!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 26 feb 2009 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Liesje82

Hallo!

Hier gaat t ook met ups en downs...Paar goede dagen gehad en nu weer een paar mindere..Weer veel last van mijn duizeligheid en gewoon niet lekker in mn velletje en paniekerig. Het weer zit ook niet mee..:S
Vandaag heb ik weer therapie en ik denk dat ik moet gaan ophogen. 20 mg doet nog niet zo heel veel behalve dat ik wel meer eetlust heb gekregen. Dat is wel fijn want voelde me al maanden heel misselijk en 13 kg afgevallen. Ik voel me nog steeds vaag en duizelig..weet niet of dit door de Cipramil komt of gewoon door mijn eigen "paniekklachten" die erop lijken.

Vervelend dat je weer 's nachts een paniekaanval had! Waarschijnlijk toch te veel hooi op je vork genomen. Ik merk ook dat ik vaak na een redelijk goede dag daarna een redelijks lechte dag heb. Maar ik snap t wel, je wilt zo graag he? Toch aan jezelf denken en rust nemen.

Met melatonine heb ik geen ervaring, wel met Remeron erbij slikken. Dit heb ik toen gekregen wegens slecht slapen. Het is wel ook een AD en ben niet zo blij ermee dat ik nu twee AD's slik, maar ik slaap er in ieder geval goed van! Melatonine is wel een redelijk natuurlijk product dus als ik jou was zou ik de gok wagen! Misschien lukt het wel om een juiste dosis ermee te vinden en toch wat meer rust te creeeren waardoor je wat beter slaapt! Slecht slapen breekt je echt op...

Succes!

Liefs, Liesje

thanks54

Tjonge Greenfrog, wordt het niet eens tijd om naar een psycholoog oid te gaan? Praten en pillen vormt nog altijd de beste combinatie... Aan de andere kant, misschien ben je over 2 weken inderdaad wel stabieler, k herinner me dat mij de eerste twee weken ook zo beroerd waren. Sporten lijkt me ook wel een goed plan, doe ik zelf ook... Ik hoop echt voor je dat het over twee weken beter gaat! Veel sterkte...

Liesje, het lijkt toch al ietsje beter als ik je zo hoor. Toch weer een paar goede dagen gehad lees ik. Ik leef met je mee... Voor mij is het nu al bijna weer een jaar geleden dat ik in de opstartfase zat. 20 Mg is de opstartdosis, dus misschien als je er iets bij doet, word je veel stabieler in je stemming. Dat zou helemaal fijn zijn zeg! Ik vind 13 kg afgevallen trouwens niet weinig... :shock:

Nou, iedereen sterkte en succes en laten we hopen dat er een tijd komt dat het beter gaat!

greenfrog

Vanacht weer ineens een uur lang klaarwakker.

Veel lichaamsvet en dus veel vet rondom de lever schijnt depressieve klachten te kunnen geven.
:!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 26 feb 2009 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Mirriam

Ongelezen bericht door Mirriam »

Hier gaat ie hartstikke lekker. Zit nu 2 weken op 30 mg en het bevalt me goed. Ik slaap wel onrustiger, en wordt soms even wakker. Inslapen is geen probleem. (klinkt bizar....inslapen hihihi...)

Ik slik het in 2en. 15 mg voordat ik naar bed ga en 15 mg in de ochtend. Misschien hou ik mezelf voor de gek maar het voelt goed om het zo te doen. Het is een beetje onhandig die pilletjes te knippen dus ga ik vanavond anders slikken, 10 mg savonds en 20 mg sochtends. Ik heb ze het meest overdag nodig.

Maar ik doe weer veel!!! De wereld wordt weer groter en leuker!!!
Mijn omgeving is er net zo blij mee als ik, ik doe weer mee :D

Liesje82

Hallo!!

Mirriam: wat goed om te horen dat het zo goed met je gaat!! Dat stemt mij weer hoopvol :-) Je slikt nu sinds twee weken 30 mg? Nog last gehad van het ophogen of viel je dat erg mee? Echt leuk om te lezen dat je zo positief bent sinds je 30 mg slikt. hopelijk blijft het een stijgende lijn voor je! :-)

Greenfrog: De opstartfase blijft moeilijk voor velen, maar wel blijven eten hoor ondanks dat je wilt afvallen! Lees dat je soms een dag helemaal niks eet, daar val je ook niks van af hoor...Al eet je maar een beschuitje of een stukje fruit. Om gelukkig te zijn heeft je lichaam ook voedingsstoffen nodig.
Ik heb ten tijde van mijn paniekstoornis weken bijna niks gegeten door maagklachten, misselijkheid en paniek. Nu ik weer meer eet voel ik me zelf ook beter.

Thanx54: Hoe is het nu met jou?? Je hebt idd gelijk, heb ook wel het idee dat het iets beter gaat! :-) Kan soms negatief zijn omdat ik nog wel veel paniekklachten heb...Maar eet meer en ben minder misselijk waardoor ik ook weer wat meer dingen heb gedaan! Al is het niet veel, het is toch wat he?!Waarschijnlijk zal ik dan ook moeten verhogen naar 30 mg omdat 20 mg niet echt voldoende doet. zien we dan wel weer! :-)

Succes iedereen en een goed weekend.

Liefs, Liesje

Mirriam

Ongelezen bericht door Mirriam »

Hoi Liesje!! Ja ik zit nu 2 weken op 30 mg.
Het ophogen van 20 naar 25 en 25 naar 30 was minimaal!!! Paar dagen wat last van misselijkheid, maar niet zo dat ik er ziek van was.

Ik denk ook dat 30 mg voor mij voldoende is, ik moet dan nog wel paar weken slikken wil het uiteindelijke resultaat er zijn.

Ik ben zeer zeker erg blij met deze medicatie!!!

greetje22

Ik zit nu een paar dagen op 30 mg. Maandag had ik een goede dag, dinsdag slecht, daarna twee dagen wazig en vrijdagochtend was weer goed. 's Middags weer wazig en zaterdag ben ik op bezoek en uit eten geweest. Af en toe was ik even wazig en tegen paniek aan maar op een gegeven moment heb ik geprobeerd om me er niet zo op te richten en bleef het redelijk weg en heb ik een leuke middag en avond gehad.
Op dit moment ben ik redelijk helder en dat doet me goed. Misschien dat ik straks een klein eindje in de auto ga rijden. :D
De eerste paar weken had ik geen eetlust maar ik heb nu het gevoel dat die driedubbel is teruggekeerd. Ik heb zo'n zin in lekkere dingen, heb al een appeltaart in de oven staan en kan niet wachten tot hij klaar is. Ik hoop dat dat niet zo blijft, ik wil niet tonnetje rond worden.

seminouri

Ongelezen bericht door seminouri »

Hallo,Ik heb jullie ervaringen gelezen over cipramil, ik zelf gebruik nu 40 mg. Begonnen ben ik met 20mg en na 6 weken merkte ik dat ik een terugslag kreeg, toen werd mijn dosering verhoogt naar 40mg. Ik ben erg moe en afgelopen weekende heb ik weer hevige depressive aanval gehad en me de longen uit het lijf gehuild. Heb me weer opgesloten en voelde me weer zo eenzaam. Ik moet een weg zien te vinden om deze terugslag te vermijden ik ben een zeer emotioneel mens en ze vertelden me dat ik een chronische depressie heb.Ik heb momenteel ook psygologische begleiding waar ik EMDR therapie heb dit is het leren om te gaan met trauma's dat je anders gaat zien en beleven want ze kunnen je leven beheersen. Ben ook van baan verwisseld daar ik door een burn-out een terugval heb gehad die me helemaal uit het gereel geworpen heeft. Laat me weten als jullie iets tegen die pieken weten hoe ik ze onder controlle kan krijgen.
Ik heb mijn gemoedsrust nodig voor mijn 2 zoontje die nog thuis leven de een is autistisch en heeft adhd en de andere heeft door die eerste gedragsproblemen.

thanks54

Hoi Liesje,
Het gaat met mij gelukkig goed. Ik heb er nu inmiddels met succes weer 10 mg afgekregen en zit nu op 30 mg (voorheen 50mg). Het is wel merkbaar dat ik minder slik hoor. De eerste week is een rotweek, omdat ik me dan best wel depri voel. Maar daarna merk ik dat ik weer stabieler word. Ik ben echt vastbesloten om binnen nu en een half jaar geen AD meer te gebruiken. Ik heb trouwens ook wel last van zenuwen enzo. Als ik iets spannends moet doen, word ik daar enorm nerveus van (zweten, beetje trillerig, piekeren). Dat had ik niet toen ik meer slikte van citalopram. Toen was ik veel relexter, kon vrolijk naar een sollicitatiegesprek oid gaan zonder al te veel spanning. Maar goed, ik moet er dus maar aan wennen.
Fijn dat het met jou beter gaat. Goed dat die misselijkheid dan weer verdwijnt. Inderdaad is alles wat je nu weer doet een flinke stap in de goede richting. Dat herken ik nog wel van mezelf. Als je naar 30 mg moet verhogen, succes. Waarschijnlijk heb je dan niet meer zulke heftige bijwerkingen als aan het begin.

james86

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Liesje,

Ik vraag me af hoe het nu met je gaat. Je vorderingen zullen best in dit topic staan, maar ik heb weinig zin om terug te bladeren/zoeken :P :D

Liesje82

Hallo iedereen!

Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat?
Ik had gisteren een heel verhaal getypt, maar blijkbaar is het niet geplaatst...:S

Hier zie ik wel wat verbetering! Ik ben veel minder misselijk en heb meer eetlust gekregen. Over t algemeen voel ik mij hierdoor ook beter en gaat het lichamelijk en geestelijk ook een stuk beter. Heb nog steeds wel mijn echte mindere dagen, maar heb er ook wel goede dagen tussen zitten! In ieder geval is de spanning die ik normaal zo goed in mijn lichaam voelde een stuk vermindert, nou dat vind ik al heel wat! Paniek heb ik nog steeds wel en duizelig en vaag, maar mijn dagen zijn nu niet allemaal slecht. Voor mij dus wel een verbetering te merken!

James: Jij slikt nu een jaar AD he? Wel fijn om in je vorige berichten te lezen dat het zo goed met je gaat! Er is hoop aan de horizon :-) Vooral voor een man lijkt het mij moeilijk om er voor uit te komen dat je een paniekstoornis hebt? Het is volgens mij toch vooral een "vrouwenkwaal".
Hoe lang heb jij last van de paniekstoornis gehad?

Greetje: Je bent toch niet weer een appeltaart aan het bakken he? ;-) Geniet er maar lekker van. Beter wat dikker worden door de appeltaarten dan je kl*te voelen door je paniekstoornis!

Het gaat iedereen goed. Fijn weekend!

Liefs, Liesje

greenfrog

Weer een doosje gekregen woensdag. Weer voor 2 weken. Ik zit nu op 20mg.

Moe, slaap veel, ook overdag. Flashbacks
. Last van de nek, soort spanning in de wervels tussen rug en achterhoofd zeg maar, neemt zeer sterk toe in sociale situaties of bij wachten in wachtkamer bij gemeentelijke instanties :!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 26 feb 2009 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten