LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
lilaes
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2009 18:54

Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door lilaes »

11 jaar geleden en 8 jaar geleden hebben wij een polis Studieplan / Spaarkoers afgesloten. Inleg zou gegarandeerd zijn, rendement minimaal 6% rendement ... zeiden ze!

Afgelopen week de overzichten ontvangen en werd daar erg verdrietig van: beide polissen zitten qua waarde nu onder de inleg :( . Hadden wij destijds geweten dat er enkel belegd zou worden, dan hadden wij het zeker niet gedaan en al helemaal niet ook voor onze tweede zo'n polis afgesloten! Maar goed, zoals zovelen onder ons ontdekt hebben: de informatievoorziening was destijds niet eerlijk waardoor er veel van dit soort polissen afgesloten zijn!

Wie heeft hier ook ervaring mee en wie heeft hier al actie op ondernomen richting de ABN? Ik ben van plan om de polissen premievrij te maken, maar wil ze eigenlijk nog niet stopzetten ivm eventuele claims via woekerpolis.nl ....

Maar wat is wijsheid?

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door svdmeer »

Wat is de looptijd?

Zitten ze in box 3 of box 1?
Als de premie niet fiscaal aftrekbaar (geen 'oud' regime) is en de looptijd is nog aanzienlijk, dan zou ik zeggen: Afkopen en geld storten op goede spaarrekening.

mulder71
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2009 20:16

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door mulder71 »

Ook ik heb vandaag besloten deze polis op te zeggen, 0,5% afkopen en ik zet de rest gewoon op een spaarrekening. Nu is er nog iets over... beter iets dan niets en die kans is op den duur red groot. Succes!

hpb
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 sep 2006 10:07

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door hpb »

ik weet niet of afkopen zo'n goed advies is. Zeker niet nu de onderliggende beleggingen zo laag staan. Hoe lang loopt de polis nog? Bovendien is de AbnAmro ook niet gek. Alle kosten die zij de komende jaren nog dachten in te houden worden dan in 1x bij de afkooop ingehouden en ik denk niet dat je dan met 0,5% klaar bent. Ik heb in 2008 wel een stuitingsbrief naar AA gestuurd. Ook een klachtenbrief over het niveau van inhoudingen dat 2x hoger is dan uit de brochure blijkt. Nietszeggende reactie op beide brieven gehad. Ik gebruik nu de mogelijkheid van de premievakantie (dwz 10 maanden per jaar geen premie betalen) en dat blijf ik doen tot het einde van de polis. De inleg die ik nu niet in de polis stop zet ik nu zodanig weg, dat ik op het einde van de rit nog iets overhoud.

marhem
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2009 14:01

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door marhem »

Zelfde schuitje geld verdwijnt als sneeuw onder de zon.
andere voorspiegeling deze polis afgesloten destijds.
wil er nu vanaf en heb zojuist telefonisch contact gehad met de Abn Amro.
Er is mij verteld dat dit schriftelijk moet. het duurt dan vervolgens plm. 18 werkdagen voordat het verwerkt wordt. ben bang dat ik dan geen saldo overhoudt met de huidige koersdalingen. ook kost het 0,5%.
vervolgens krijg je een brief met de verkoopkoers toegestuurd en duurt het na het retourneren vervolgens plm. 10 werkdagen voordat e.e.a. verwerkt is.
Vind dit wel erg lang duren !! Iemand ervaring mee ?

wim hoeijenbos
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:36

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door wim hoeijenbos »

Ook wij ontvingen het overzicht van het abn amro studieplan deze week.
De waarde was dit jaar ondanks de maandelijkse inleg flink gekelderd.

Wat echter ook opviel is dat het geld plots in een ander fonds wordt belegd: "FORT GL HI INC EQ F" terwijl dit volgens ons contract toch echt allemaal in het Abn Amro Global Fund zou gaan.

Vraag is nu of de bank zo maar deze fondswisseling mag doen? Wij hebben hierover voor zover we kunnen terugvinden geen enkel bericht ontvangen.

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door joze12 »

Wij hebben van jongsafaan 2 chronisch zieke kinderen nu 32 en 24 jaar. Wij wisten dat zij van een uitkering moesten leven.
Voor 10 jaar geleden hebben wij geinofrmeerd bij de bank wat wij(ouders) voor de kinderen kondern doen wat veilig gesteld kon worden.
er ons een spaarkoers -toekomstplan voor gelegd.
Hier zat belsist geen risico aan, wij kregen altijd ons inleg geld en rente terug is ons verteld. Zelfs de laatse jaren hebben de kinderen mee gespaard van hun uitkering. om straks een keer zelfstandig te kunnen wonen en dan is er toch wel wat nodig voor de inrichting.
voor ons zelf hadden wij ook een rekening geopend als aanvulling op pensioen, wij zijn gewone arbeiders met een modaal inkomen.
Vorige week kreeg ik het overzicht en nu blijkt dat er voor onze 2 kinderen en voor ons zelf een saldo vermindering is van € 9.000,- van ons samen.Ze hebben ons helemaal verkeerd geinformeerd.
Kunnen wij nu ook bij Wouter Bos declareren, wij hebben er altijd belasting over betaald en op gegeven in Box 3. Als je de overheid en banken niet meer kunt vertrouwen wat moet je dan?
Wie weet wat wij kunnen doen ? Je krijgt er verder helemaal geen bericht bij, ze doen net of het heel gewoon is.
Ik vind het voor de kinderen heel erg van hun spaargeld en weg Toekomst. Wat is Toekomst, je wordt belazerd zo voelt het.
De overheid doet verder ook niets voor chronisch zieken.
de directeruen hebben zelf wel goede lonen en bij vertrek nog eens een groot banksaldo.
Voor ons is € 9.000,- net zoveel als voor een ander 1 miljoen.

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door joze12 »

Hallo Wim.
Na jou artikel te hebben gelezen heb ik het eens goed nagekeken.
Bij ons is de fondsnaam ook veranderd in ;Fort Netherlands F.
Wij hebben ook nooit geen berich ontvangen.
Dit hoeven wij als gewone burger toch niet te nemen?
Ik hoop dat er ons iemand daarmee kan helpen.

Wij wensen iedereen succes ermee.

marhem
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2009 14:01

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door marhem »

wim bij mij hetzelfde verhaal: van abn global naar fortis high income.
heb het uit laten zoeken: het abn fonds was een fonds met een laag/gemiddeld laag risico. het fortis high income fonds is een fonds met een hoog risico.. volgens mijn raadgever (een belegger met ervaring) mag dit dus niet zonder bericht en bedenktijd. ga maandag wederom contact opnemen met de de ABN... ben het wel een beetje zat allemaal.

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door joze12 »

Ben het helemaal met je eens Marhem,
ik ben het ook zat dat het vertrouwen in de ABN bank zo is geschaad. Wij gewone burgers moeten altijd achter ons geld aan.
Niets gaat hier vanzelf in regeltjesland.
Denk je dat je goed bezig bent en je wordt belazerd door zelfvertrouwen.
Dit is nog erger dan inbreken.
Steeds bellen ze op of je de bankgegevens niet wilt wijzigen en of je niet alles bij de ABN wil zetten, dat is volgens hun veel gemakkelijker.
Ze vragen of je het geld wat je er hebt staan niet in een pensioenfonds wil doen. Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Anders was ik dat ook nog kwijt,oplichters 1ste rang.
Ga er maandag mee aan de slag, moet eerst nog de juiste personen weten te vinden.
Houden wij elkaar op de hoogte? :twisted: :evil:

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door svdmeer »

@joze12: Ik begrijp niet waarom mensen dit soort produkten nemen. Waarom niet gewoon gespaard in een gewone spaarrekening? En dan periodiek evalueren of deze rekening nog steeds de meeste rente geeft.

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door joze12 »

svd
Wij zijn verkeerd geinformeerd, er werd ons gezegd dat wij er geen schade van ondervinden. Het gespaarde spaargeld en de wettelijke rente kreeg je altijd weer terug.
en van een spaarrekening hebben zij een spaarkoers gemaakt, en van de spaarkoers een Toekomst plan.
Dus weg toekomst.
De banken waren altijd vertouwens personen, en als advies inwint en ze vertellen je dat dan vertrouw je daar op.
Maar net als veel instanties kun je blijkbaar het personeel van de banken die in opdracht werken voor banken niet meer vertrouwwn.
En dat vind ik erg. Het vertrouwen in de ABN is bij mij helemaal weg.
Niemand en dus ik ook niet, wil met zijn spaargeld risico lopen.

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door svdmeer »

@joze12: Ik kan me voorstellen dat als je zelf de kennis niet hebt, dat je dan op het advies van de bankmedewerkers af gaat. Het gaat naar mijn idee niet alleen om ongevraagd risico nemen, maar zelfs een laag rendement vind ik al verkeerd. Zelfs polissen die écht garanties bieden komen qua rente meestal slechter uit dan spaarrekeningen. Schandalig.

hpb
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 sep 2006 10:07

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door hpb »

Spaarkoers/toekomstplan van AbmAmro is gewoon een van de vele woekerpolissen die ons land rijk. Volgens mij niet zo extreem, maar het idee blijft hetzelfde: de klant betaald allerlei soorten vaste kosten (en de bank heeft vaste inkomsten) en de klant (en niet de bank) loopt het risico over de beleggingen. En er wordt natuurlijk helemaal niets gespaard of verzekerd.

Over de onduidelijkheid over de namen beleggingsfondsen.

De AbnAmro-fondsen zijn na de overname door Fortis soms gefuseerd met gelijksoortige Fortis-fondsen. Na de fusie kreeg het fonds de naam Fortis mee. Het AA-Global Fund is echter eerst opgegaan in het ABNAmro Global High Income Equity Fund. Dit fonds is vervolgens samengegaan met Fortis en heet nu Fortis Global High Income Equity Fund.

(Ik ben overigens wel geinformeerd door ABNAmro, maar dat kan ook omdat ik naast spaarkoers rechtstreeks beleg in een aantal fondsen van AbmAmro).
Laatst gewijzigd door hpb op 02 feb 2009 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

extralarge
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:17

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door extralarge »

Ik heb bij de ABN een klacht ingedeeld.
Ook ik was geschrokken van mijn overzicht deze maand.
waarde polis gehalveerd.....

Na onderzoek bleek dat op de bijsluiter van het product staat dat er 50% in aandelen en 50% in obligaties belgd zou worden.
Op mijn overzicht staat echter dat er 100% in aandelen belegd is.....

Antwoord volgt nog van ABN.
Ik heb wel al 3 bevestigingen ontvangen dat ze mijn klacht ontvangen hebben, maar dus nog geen echt reactie...... Over efficient werken gesproken.

ronald de visser
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2009 19:32

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door ronald de visser »

wie kan mij helpen aan de algemene voorwaarden met nummer AVFL-0101 en aanvullende voorwaarden SP/SK 0103 via de abn amro al drie maal geprobeet steeds andere voorwaarden gekregen.In 2005 was het fondsnaam aab global fund.In 2008 is dit veranderd in Fort GL HI INC EQ F een totale waarde vermindering van E. 1000,00 Zou hert niet mogelijk zijn met alle gedupeerde iets te ondernemen tegen de abn amro,zodat wij in ieder geval onze totale inleg,in mijn geval E.4395,00
terug kunnen eisen.

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door joze12 »

Ronald, dat lijkt mij een goed plan.

Beter dan een toekomst plan van de ABN.
Ik hou je op de hoogte wat wij doen.
Wij zijn vanmiddag voor een gesprek geweest bij de ABN.
Ik ben verkeerd geinformeerd en daar wil ik mij op beroepen.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

ik heb bij ABN AMRO verzekeringen gewerkt als fiscaal-juridisch adviseur. Ik ben dus niet verantwoordelijk geweest voor de beleggingen (dus spaar me AUB uw gram op dit punt). De spaarkoers was een van de meer simpele producten. Een verzekering op vaste termijn met maar beperkte fondskeuzes. Qua kosten was de polis (ten opzichte van de andere die destijds in de markt werden gezet) laag. Daar stond tegenover dat de polis star was. Je kon en kan hem bv niet verpanden.
Totn het belastingplan 2001 op 16 september 1999 naar buiten kwam is er zeer gepuzzeld wat te doen met dit product. Immers de vrijstellingen voor kapitaalverzekeringen zouden komen te vervallen. Toen is het product omgedoopd in studieplan, toekomstplan etc.

Alle unit linked/universal life producten zijn bij een dalende beurskoers k@#. De medewerkers op kantoren snappen vaak niet wat zij moeten verkopen. AA is altijd een bank geweest en geen verzekeraar. De kennis van zaken is dus meestal gewoon slecht. De informatieverstrekking aan verzekeringnemers is vanuit de verzekeraar goedgekeurd door de toenmalige verzekeringskamer. Door het gebrek aan kennis in de kantoren werd idd vaak een product onder foute overweggignen of info aangeprezen bij klanten. Maar of je daar wat mee kunt?

joze12
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2009 19:04

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door joze12 »

Aan Fiscaal

Bedankt voor U antwoord.
Ik kan er natuurlijk wel wat mee.
Ik heb van iemand die ook bij de ABN heeft gewerkt informatie ingewonnen en hij heeft ons geadviseerd eerst een gesprek aanvragen bij de plaatselijke ABN bank.
kom je er niet mee verder, dan een brief schrijven naar de geschillen commissie voor bankzaken.
En leverd het dan nog niet wat op dan heb ik nog wel iemand bij ons in de buurt die ons daarmee helpen wou.

Dus flink aan het werk en een brief in elkaar zetten.
Als moeder van 2 chronisch zieke kinderen moet je heel wat doen om te krijgen waar je recht op hebt en zo als je het hebt afgesloten.
Niet alleen met de bank maar ook overheids producten.
ik hou je op de hoogte.

Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

Re: Studieplan/Spaarkoers ABN AMRO

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Ook wij zijn gedupeerd. Voor de crisis was de polis ruim eur 7000 waard en nu slecht eur 4200. Ik moet nog iets meer dan 5 jaar en denk dat het uitdienen van deze 5 jaar mij meer zal opleveren dan het afkopen van de polis.
Het blijft hoe dan ook een gok.

Gesloten