LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op straat na fout woningbouwvereniging?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Marley1976
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2007 22:41

Op straat na fout woningbouwvereniging?

Ongelezen bericht door Marley1976 »

Een vriend van mij zit op het moment nog in een studentenhuis. Een vriend van hem woonde in een HAT-woning, waar alleen de douche samen wordt gedeeld.

Normaal gesproken mag diegene die achterblijft iemand aandragen, maar ze hadden een mondeling akkoord dat diegene die weg zou gaan, iemand mocht voordragen.

Nu is die vriend van mij dus voorgedragen, en is de woningbouwvereniging akkoord gegaan. Het contract ligt sinds afgelopen vrijdag klaar.

Nu heeft die jongen die in die woning achterblijft, opeens toch iemand anders voorgedagen vandaag, en heeft die vriend van mij te horen gekregen dat hij er dus toch niet in mag. Probleem is dat hij de huidige woning al heeft opgezegd, en over 1 maand dus geen woning meer heeft.

Is de woningbouwvereniging nou fout geweest? Want ze hebben het geaccepteerd en het contract lag al klaar. Mondeling is er dus al een overeenkomst geweest, en ze hebben de fout zelf per mail erkend.

Kun je nu een andere woning eisen of ze je verplicht urgentie laten geven? Of ben je gewoon kansloos? Wie weet hier iets meer over?

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: Op straat na fout woningbouwvereniging?

Ongelezen bericht door epdejong03 »

Leuke vraag, alleen zeer moeilijk te beantwoorden.

Een verhuurder mag tijdens het acceptatie proces een toekomstige huurder als nog weigeren. Dit is echter door het kantongerecht aanbanden gelegd. redenen om te weigeren zijn;

- onjuiste informatie verstrekt
- dringend eigen gebruik van de ruimte
- aannemelijke kans op overlast

Het weigeren op basis van een mondelinge afspraak met de nog zittende huurder kan dus. Ik zie bij mijn eigen werkgever dat dat vaak gebeurd op punt 3.

Verder is de woningbouw niet verantwoordelijk dat je vriend zijn eigen woning al heeft opgezegd. Dit doe je pas als je het contract hebt getekend en de opleveringsdatum bekend is (zie rechtspraak.nl). De woningbouw kan geen urgentie zomaar geven, urgenties worden afgegeven door een commissie waarin meestal de gemeente zit.

Mocht het om een sociale woningbouw gaan, dan heeft het altijd zin om langs te gaan. Over het algemeen valt er altijd wel te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Gesloten