LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Penarie
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2003 19:27

Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Penarie »

Vraag: Ben ik op een bepaald moment verplicht om een advocaat in te schakelen?
Móet ik een advocaat nemen als ik gedagvaard word, of kan ik als ik eigenwijs ben en meen zelf mijn zaken te kunnen regelen ook zonder? Mijn ervaringen met advocaten zijn nou ik niet bepaald om over naar huis te schrijven. Graag een reactie.

Perrot
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 sep 2003 18:43

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Perrot »

Advocaten zijn in principe nietzeggende figuren. Dus vertrouw maar op je zelf. Zelf heb ik Perry Mason ingehuurd. En als hij de klus niet klaart is er altijd nog Dick Advocaat.

Perrot

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Sonja »

zonder advocaat kun je niet in beroep gaan.
en met advocaat kun je nooit de verkeerde dingen zeggen.
dexia heeft scherpe advocaten, als je denkt daar tegen
te kunnen vechten, is dat niet wijs, denk ik..

succes. Sonja.

Perrot
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 sep 2003 18:43

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Perrot »

Ha heb jij zeker een advocaat die niet goed is. Anders ga je niet in beroep.
Laatst gewijzigd door Perrot op 04 okt 2003 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Sara Etty
Berichten: 654
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:34

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Penarie,

Als je gedagvaard wordt voor de rechtbank is een advocaat verplicht, daar ontkom je dan niet aan. Bij de kantonrechter mag je ook zonder verschijnen, maar dat is niet zo verstandig naar jezelf toe.

Zweetlucht
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2003 22:48

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Zweetlucht »

Ook niet als jezelf advocaat bent?

Perrot
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 sep 2003 18:43

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Perrot »

Daarom ben ik blij dat Sara mijn vriendin is begrijp je. Maarten is zelf jurist die redt zich wel.

Maarten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2003 17:41

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Maarten »

Pierrot....blijf met je handen van mijn slettebak af!!

Perrot
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 sep 2003 18:43

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Perrot »

Nou Maarten kom op zeg het is geen auto.

Perrot
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 sep 2003 18:43

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Perrot »

Op zich is het best een lekker autootje rijdt geweldig.

Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Chris G »

Wat kunnen bepaalde mensen zich ongeloofelijk te kijken zetten door hun volslagen stompzinnige opmerkingen.

Perrot
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 sep 2003 18:43

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Perrot »

Hi Chris ook weer hier doet me plezier met Chris meer vrouws.

Perrot
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 sep 2003 18:43

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Perrot »

Wat voor auto rij jij Chris ?

Perrot
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 sep 2003 18:43

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Perrot »

Chris is zeker kwaad. Krijg je als je in een ouwe kar rijdt.

Perrot.

Penarie
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2003 19:27

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Penarie »

Sara en anderen,

Door wie word ik gedagvaard als ik niet betaal? Door de rechtbank -advocaat verplicht- of kantonrechter - advocaat niet verplicht-. Dat is me niet duidelijk. Graag serieuze reacties.

Als je gedagvaard wordt voor de rechtbank is een advocaat verplicht, daar ontkom je dan niet aan. Bij de kantonrechter mag je ook zonder verschijnen, maar dat is niet zo verstandig naar jezelf toe.

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Karin »

Penarie:
Rompelberg & Ruiter a


Geplaatst op 17 Sep 2003 17:43 door Rompelberg & Ruiter a


--------------------------------------------------------------------------------

Sarah Etty en ik hebben allebei gelijk. Hieronder zal ik dit toelichten.

De rechtbank kent een sector die zich bezig houdt met “kanton”-zaken. Volgens art. 93 Rv. worden door de sector kanton vorderingen behandeld tot maximaal € 5.000,=. Daarnaast worden door de sector kanton behandeld alle zaken betreffende een arbeidsovereenkomst, een vut-overeenkomst, een agentuur, huur- of huurkoopovereenkomst, ongeacht de hoogte van de desbetreffende vordering.

Aandelenlease kent volgens mij elementen van zowel een huurkoopovereenkomst als een overeenkomst van geldkrediet als bedoeld in de WCK. Art. 94 Rv. bepaalt dat als een zaak méér vorderingen betreft en tenminste één daarvan is gebaseerd op een huurkoopovereenkomst, deze vorderingen doorgaans samen door de sector kanton worden behandeld en beslist.

Indien ik namens cliënten Dexia dagvaardt geschiedt dit, conform de regels, voor de sector kanton. Maar als Dexia gaat dagvaarden, zullen zij de rechter uitkiezen die bij hun standpunt past.

Allereerst is Dexia van mening dat aandelen-lease geen huurkoop is, zodat de bescherming ex art. 1:88 BW niet toekomt aan de huwelijkspartner van degene die een leasecontract afsluit. Cliënten tonen mij dagvaardingen tot bedragen van vele tienduizenden €, waarbij zij door Dexia voor de rechtbank (en dus niet voor de sector kanton) zijn gedaagd.

Indien een zaak bij de rechtbank wordt aangebracht terwijl zij door de sector kanton moet worden berecht, dan wordt die zaak op verlangen van een der partijen of ambtshalve naar de sector kanton verwezen (art. 71 Rv). Of verwijzing nodig is beoordeelt de rechter aan de hand van een voorlopig oordeel over het onderwerp van geschil. Tegen een verwijzing en het achterwege laten daarvan is geen hoger beroep mogelijk. Indien de rechtbank vindt dat zij zelf over de zaak mag oordelen, dan is daar dus niets tegen te doen.

Bovendien is er in Nederland sprake van rechtspraak in twee feitelijke instanties. Tegen vonnissen van rechtbank en sector kanton, kunnen rechtzoekenden in appèl bij het gerechtshof. Het gerechtshof beoordeelt alsdan de zaak opnieuw.

Dit bedoelde ik toen ik schreef: “het is de vraag of een andere rechter daar ook zo over denkt”. Niet alle aanhangige aandelenlease-zaken zullen (alleen maar) door de sector kanton worden berecht. Het is altijd mogelijk dat (ook) een andere rechter dan de kantonrechter over een aandelenlease-zaak komt te oordelen.

Begrijp ik het overigens goed, heeft de stichting leaseverlies haar vordering aanhangig gemaakt bij de rechtbank te Amsterdam, en dus niet bij de sector kanton aldaar?

Mr. M.M.H.J. Rompelberg
www.rechten.nl

Penarie
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2003 19:27

Re: Hoe lang red je 't zonder advocaat?

Ongelezen bericht door Penarie »

Bedankt Karin. Hier heb ik zeker iets aan.

Gesloten